[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Talishe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:48

Die van mij is alweer 3 maanden en 1 dag. Gaat lekker snel. Ik heb elke maand een foto gemaakt, maar je ziet echt nog geen verschil. Denk dat dat ook nog wel even gaat duren. Tis een maiden merrie en ze wordt redelijk intensief gereden.
Hier is de andere merrie net drachtig gescand, ook van Westenwind, aangezien het met een andere hengst niet lukte. Nu 1x met WW en gelijk drachtig.

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:13

Dustinlover, gefeliciteerd met de dracht *\o/*

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:10

Ik zou ook graag mee willen kletsen, mijn merrie is vandaag op 18 dagen drachtig gescand. :) Nu hopen dat het nog 10,5 maand blijft zitten.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:37

welkom en gefeliciteerd evelien!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:49

gefeliciteerd Dustinlover en Evelien met de dracht.
Wel grappig dat sommige al zover zitten en sommige nog drachtig moeten worden.

Wat ik me nu soms wel eens afvraag is of het eigenlijk zo gek is dat een merrie niet gelijk de eerste x opneemt. Ik bedoel, zo gek is dat toch ook weer niet? (niet dat ik niet hoop dat die ene nu wel in 1 x pakt maar dat terzijde)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:57

Nou misschien was ik in het DBT 2010 zelf een latertje maar het valt me nu wel op dat er veel merries niet van de 1e x drachtig worden, of ligt dat aan mij? Want volgens mij is het (bij KI met alle da begeleiding en bij natuurlijke dekking dat je ot het eind door dekt) zo dat de meesten toch drachtig horen te raken van de eerste poging. Althans, toen mijn merrie 2 jaar terug nog een keer terug moest was de hengstenhouder erg verbaasd.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:58

Misschien heb ik het mis hoor, ben helemaal nog geen ervaren fokker, ga pas voor mijn 2e (eigen) veulentje.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:04

Diane Kitzbi wordt altijd natuurlijk gedekt en die is eigenlijk altijd bij de eerste dekking drachtig.

Ik weet niet maar misschien verdunnen ze het sperma te veel.. Ik kan het verkeerd hebben hoor..
Maar idd er zijn er veel niet drachtig geworden door KI

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:16

Bij de shetlanders word ook altijd natuurlijk gedekt, wilma is ook nu weer voor de 3e keer de eerste dekking drachtig geworden.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:35

Bij de MM's wordt over het algemeen ook natuurlijk gedekt. De vorige keer was Noiva (die nu voor de KI gaat) na drie keer dragend, maar de hengst had er destijds ook wat moeite mee omdat ze nogal rond en groot is en hij een kleine opdonder :+ hij had dus weinig houvast :') . De eerste dekking ging goed, de tweede was moeizaam en hebben ze uiteindelijk een gat gegraven waar Noiva de volgende keren instond. (ze werd de eerste cyclus drie keer gedekt en de volgende twee cyclussen maar twee keer dus dat "gedoe" tijdens de tweede dekking van de eerste cyclus heeft er volgens mij voor gezorgd dat hij wellicht toen niet zoveel zwemmers heeft weten te deponeren zeg maar, als jullie me nog volgen)

Kara wordt natuurlijk gedekt maar die heeft wat last van vocht dus is de DA erbij (pyton spuiten en op het juiste moment maar één keer gedekt) Die gaat nu dus voor de tweede ronde op waar ze voor de zekerheid nog gaan checken of ze misschien een bacterie heeft.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:09

Mijn merrie wordt ook natuurlijk gedekt. 2 jaar geleden was ze maiden en deed ze er 2x over, nu was het gelijk raak

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:16

Dankjullie wel.. Fab is nu 3x de eerste keer drachtig.. 1 keer KI en 2 keer Natuurlijk :)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:53

Het lijkt dit jaar inderdaad wel moeilijker te gaan dan vorige jaren. Mijn merrie was wel in een keer drachtig maar werd in het begin van het seizoen niet goed hengstig waardoor het 'zo laat' is geworden.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:21

Heb ook het idee dat de merries lastiger drachtig worden dit jaar...je hoort er steeds meer die het vaker hebben moeten proberen of dat het niet wil lukken of de merrie niet goed hengstig wordt.

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:25

mijn sioux die liet altijd heel goed zien dat ze hengstig was..dit jaar liet ze het niet zien :P
ze is hengstig gespoten en een paar dagen daarna geinsimineerd..ze was in 1x drachtig! :D en zit ze alweer op 68 dagen..gaat best snel :D sioux is voor de 1ste keer van haar leven drachtig..en voor mij is het ook de 1e keer dat ik een veulentje fok! dus best wel spannend allemaal..

ben eigenlijk wel benieuwd wanneer ik haar buik ga zien groeien! :D

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:39

Dwyne schreef:
Heb ook het idee dat de merries lastiger drachtig worden dit jaar...je hoort er steeds meer die het vaker hebben moeten proberen of dat het niet wil lukken of de merrie niet goed hengstig wordt.

Dan meld ik me ook maar eens, had liever met een leuk bericht gepost, maar helaas.. ben al een tijdje aan het mee lezen.

Mijn merrie (eigen fokproduct) v. Ronaldo (Rubinstein) staat al vanaf mei bij de hengst :Z ze staat 225 km van huis in Duitsland.
Ik heb haar begin mei gebracht, tijdens de hengstigheid, helaas door de stress was het weg hengstigheid.. daarna wilden ook haar eitjes niet goed groeien, na 2 niet fijne hengstigheden begonnen met regumate voor 10 dagen, daarna was er een mooi follikel, daarop een poging gedaan tot dekken, de hengst dekt natuurlijk, maar mijn merrie was erg bang als hij op haar wou springen := super hengstig, als hij voor haar stond pieste ze alles bij elkaar, nu is ze ook pas 3, daarop hebben ze de hengst maar op een bok laten springen en mijn merrie geinsemineerd.
Van de DA vind ze het blijkbaar prima :P
Na 18 dagen scan, ze is even drachtig geweest maar het vruchtje geabsorbeerd helaas, er zat weer een follikel, paar dagen gewacht, maar deze groeide ook weer niet, nu staat ze sinds gisteren weer op regumate.

Ik heb de hengstenhouder gezegd dat dit de laatste poging is, had gehoopt op een april veulen.......nu hoop ik dat het toch nog lukt, dan heb ik in ieder geval toch een veulen hopelijk, al is het dan juli.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:41

hier al een dag of 77 nu, 15aug wordt de 100 dagen scan genomen.
De merrie was vorig jaar van de eerste keer drachtig, was met KI, helaas tussen 6 weken en 100 dagen scan vruchtje foetsie. :(
Dit jaar van de tweede poging drachtig, ook met KI, op 45 dagen mooi kloppend hartje en maar wacht nu bang af of het vruchtje er nog zit. Ze is maiden, nog nooit een veulen gehad, je ziet er dus ook niks aan :) wordt ook best wel intensief gereden... Ze is wel bitcheriger met borstelen zegt de eigenaresse, de hormonen hopelijk! :)
Aan iedereen die nog bezig is heeel veeel succes gewenst en de rest een voorspoedige dracht en mooie veulentjes gewenst volgend jaar!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:46

AGarcia schreef:
@Marjolein: 6 !! :* Dat word volgend jaar een leuke peuterspeelzaal :Y)

zeg dat wel !! en miss nog 1 of 2 erbij als het mee zit :D

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:48

Balen hoor Karin!!

Dustinlover gefeliciteerd en ook voor Evelien

Monique4 je bent al ff bezig zo te lezen, ik duim voor je op een drachtige merrie strax ;-)

Donna was 2 jaar geleden in 1x drachtig (was toen maiden) Dit jaar hebben we haar de 1e keer te laat weggebracht (Donna heeft op de 2e dag al een eisprong en brachten haar op dag 3 weg) Dus bij de 2e keer ruim voor hengstigheid wegebracht, 1e dag gedekt 2e dag gescand, ei weg, en nog eens gedekt. Nu is ze mooi drachtig :D
Bij Izzie is het dekken de 1e keer niet goed gegaan (Izz laat niet zomaar gelijk de hengst er op duiken, dus de HH dacht dat ze afsloeg (ze werd aan de hand gedekt, maar is wel 3x gedekt waarvan 2x op 1 dag) Toen ze terug kwam had ik al het idee dat ze nog hengstig was, dus was mijn gevoel al niet positief. De 2e keer heeft ze bijna 4 weken met de hengst op het land gelopen, en is ze ruim 1 week hengstig geweest, en ook 1 week regelmatig door de hengst gedekt. Met het dekken mepte ze eerst de hengst 2x weg en daarna ging ze lopen slijmen bij hem en liet zich dan netjes dekken :+ (en zo ging het steeds) En Izz is dus toen ook netjes drachtig geworden.

Dat het bij ons dus niet in 1x lukte lag niet aan de merries.
Maar ik merk wel dat de merries lastiger hengstig worden.
Onze 3e merrie Guillia heb ik vorig jaar toch echt steeds flink hengstig gezien (hebben haar pas een jaar) maar dit jaar nog geen 1 keer!! Dus dat moeten we voor volgend jaar nog ff laten checken!! ;)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:48

gefeliciteerd iedereen met de mijlpalen !!!

noivadapaz schreef:
Wat ik me nu soms wel eens afvraag is of het eigenlijk zo gek is dat een merrie niet gelijk de eerste x opneemt. Ik bedoel, zo gek is dat toch ook weer niet? (niet dat ik niet hoop dat die ene nu wel in 1 x pakt maar dat terzijde)

nee hoor dat is helemaal niet gek ! kijk maar eens bij mensen....

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:49

Jeutje Marjolein dat zijn er behoorlijk wat, ik vind 2 al veel :D

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:53

ja idd ! maar hopen dat volgend jaar alles gezond en wel te wereld komt! Ben altijd blij als ze er allemaal zijn en alles is goed gegaan

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:32

Daar kan ik me alles bij voorstellen!!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:43

Citaat:
nee hoor dat is helemaal niet gek ! kijk maar eens bij mensen....

Dacht ik ook, maar toch slaat bijna de paniek toe als het niet in één keer lukt :+

Poeh, 6 veulens zijn er inderdaad een hele boel, ik ben al benieuwd hoe het met twee zal zijn (oe nu ga ik nog meer duimen dat het allemaal lukt!)

@Hera: ai dat is ook zuur als ze verwerpt, het wordt dan ook al snel te laat om helemaal opnieuw te beginnen.

@ monique Hoe heb je dat gedaan met vervoer naar Duitsland? Heb je nog bepaalde papieren nodig (er staan nog interessante hengsten voor mij in Duitsland namelijk) Ik hoop dat het bij jou ook nog lukt, wordt ook een kostbare aangelegenheid zo.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:27

Neon is doorgaans ook direct drachtig, KI of natuurlijke dekking maakt weinig uit. Sommige merries zijn veel vruchtbaarder dan andere, Neon is gewoon super vruchtbaar.