Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:51

Aangezien Chub haar veulen in de winter krijgt, heeft ze dit jaar voor het eerst een wintervacht (lees: slechts de hals geschoren ipv helemaal) en staat ze niet onder een deken.

Heb gemerkt dat ze minder goed in haar vacht zit dan wanneer ze niet drachtig is. Haar manen klitten veel harder, ze heeft meer moeite met de rui, en haar hoeven zijn veel slechter dan normaal (dit jaar ook voor het eerst op ijzers).

Begin december gaat ze over naar een grote box (5 x 5 ofzo, ipv 3,5 x 3). daar kan ze makkelijk in bevallen en de box is ruim genoeg om met veulen in te staan.. Ze staat op de manege, veel toezicht en ervaring daar en er komen camera's in haar stal te hangen..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:55

Pretty Woman 2 jaar geleden:

Is thuis bevallen,ondanks alle pogingen waren we er uiteindelijk niet bij,en had ze alles zelf gedaan.
Ze zat alleen in de weide,met een schuilstal,maar die schuilstal leek ons te klein om in te bevallen,dus deden we die maar dicht op het moment dat de bevalling naderde.
Ze is dan gewoon in de wei bevallen,uitgerekend in het stukje zand dat naast haar stal lag Koe
Bevallingen buiten kunnen heel hygienisch zijn,maar op andere vlakken niet altijd ideaal..

Pretty Woman nu: Ze zal opnieuw thuis bevallen,maar thuis is nu bij mn vriend,daar staat ze momenteel apart op de weide met haar nakomeling van 2 jaar terug. Snachts gaan ze apart in een grote stal,waarvan de afmetingen 4x5 zijn geloof ik,dus groot zat.
Ik ben er nog niet over uit of ik haar overdag ook alleen ga zetten,misschien zet ik er wel een shetlander bij,en doe ik haar zoon weg,zo is ze toch niet teveel gehinderd op het laatst.Ofwel helemaal alleen,wij hebben wel afgezette stukken weide,dus ze kunnen ruiken langs de afrastering.

Overigens geen dekens hier.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:57

Goed geregeld dus. Is een stal van 5 x 5 het minimale? Want dan heb ik al een probleem...

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:57

@ Bacannie Lachen monnie staat onder het dek 400 gram en mon gaat naar kliniek om haar veulen tekrijgen.
Mon is dit jaar ook niet geschoren omdat mon een spuitje moet hebben vandaar dikke dek erop want ze is snel nat met rijden en droogt niet echt snel.

Haar stal is zo,n zooitje gewoon niet meer bij tehouden ze pist zoveel.....

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:03

Aah nog iemand met een deken. Waarom moet Mon een spuitje krijgen?

En wat de stal betreft... Scheve mond hier nog zo'n viespeuk... ik krijg er soms wat van. Overal ligt mest en ze piest overal Rolleyes dus het veulen zal niet echt goede stalmanieren overnemen vrees ik Tong uitsteken .

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:05

Bacannie schreef:
Waar laten jullie de merries bevallen??? En onder welke omstandigheden? De grootte van de box of juist in de wei met wat voor omheining bijvoorbeeld. En hoe gaat het daarna? Veulen en moeder apart van de andere paarden houden of juist samen in een wei?

Hiernaast bevallen de merries liefst in de wei. Maar als het daar eind maart als de eerste verwacht wordt nog geen weer voor is binnen. Stal is 4,5 bij 3,5 geloof ik. De omheining van de wei: schrikdraad/lint. Als moeder zich de kaas niet van het brood laat eten gewoon bij de andere paarden doen, maar niet voordat merrie en veulen eerst goed aan elkaar gewend zijn en de kleine goed kan drinken. Hier loopt alles gewoon bij elkaar, ook tijdens de bevallingen. Nu is het wel zo dat de dominantste merrie als eerste moet veulenen, dus die is al druk met haar eigen kind en stoort de anderen dan niet. Als zij geen veulen heeft is ze veel te opdringerig als een andere merrie bevallen is en nog met haar kind moet kennismaken. Als er in jullie groepje van die opdringerige types lopen kun je misschien twee groepjes maken, merrie en veulen bij 1 of 2 paarden die het wel best vinden en de anderen apart. Ik vind het altijd wel fijn als veulens ook al gewend zijn aan andere paarden.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:19

Hier staat 1 vd 2 met deken op, de ander niet. Maar tegen de tijd dat ze gaan bevallen staan ze daar allang niet meer onder. Verder bevallen ze gewoon aan huis, heb 3 bevallingstallen van +-3.5 bij 7. Ook hebben we camera's in de stallen hangen. Verder: Waken Gaaaap
Wat is dat toch altijd weer een heerlijke tijd van het jaar!

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:45

Nicole288 schreef:
Ullwinn: Liep ze in een groep met meerdere hengsten dan? Nog nooit meegemaakt, krijgen die onderling geen ruzie? Vind het bij een shet altijd moeilijk te zien wat nu van het veulen is, de meeste die ik ken zien er eigenlijk haast continu drachtig uit, niet alleen de merrietjes Haha! Maar als Pelicia al 154 dagen is, is een deel ervan toch echt wel van het veulen Lachen

Nee hoor, dat niet Haha! Ze is alleen niet van mij, mijn paarden staan bij
haar eigenaren in de wei en die mensen zijn nogal leek op paardengebied,
dus daarom weet ik niet van welke hengst ze drachtig is.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:37

Onze arabische merrie Aicha SVA is drachtig van haar eerste baby.
Ze is nu bijna 6 mnd drachtig. Gisteravond zag ik de baby bewegen en Aicha zo van " Lips are sealed wat is dát in mijn buik " Nors opkijken Haha! Haha! echt komisch gezicht !
Hopelijk blijft alles goedgaan en hebben we volgend jaar weer een gezonde 'sivveling' erbij ! Tong uitsteken Vingers aflikken

Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:41

Sjanty is een paar weken geleden geschoren en staat dus onder een deken Afbeelding . Ze is pas 30 april uitgerekend, dan zal ie er allang af zijn (hoop ik).
Verder staat ze met een ruin (arabje van Abdullah)samen, alleen is die de baas. Daarom lijkt het mij het verstandigst haar apart met het veulen te zetten. Of zal zij door de beschermingsdrang zo veranderen dat zij dan de baas is? Afbeelding
Ik wil haar wel op stal laten bevallen, die is zo'n 3.5x3.5, groot genoeg lijkt mij.
Ik ben van plan een geboorte alarm te huren, al denkt mijn man er over een camera te instaleren.
Het hele weiland heb ik een paar weken geleden met extra stroomlint afgezet i.p.v stroomkoord, leek mij veiliger voor het veulen. Afbeelding

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:16

Lisa heb ik wel schoren. staat dus ook met dekens op
maar ze zal pas eind juni moeten veulenen. dus dan heeft ze al geen dekens meer op...

Wel krijg ik problemen met de buiksingels...
Bij 1 deken zitten ze nu al strak tegen der buik..
hebben jullie dat nog niet?

lisa wil ik gewoon in der eigen stal laten bevallen... zijn boxen van 3.5 bij 3.5

we (mijn zus en ik) willen tegen de tijd, ook daar gaan slapen. en we hebben we een camara gekocht zodat we vanaf onze slaapplek kunnen gluren naar lisa...

heel misschien wil ik ook een birthalarm gaan huren..

gr mel

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:17

Bacannie schreef:
Aah nog iemand met een deken. Waarom moet Mon een spuitje krijgen?

En wat de stal betreft... Scheve mond hier nog zo'n viespeuk... ik krijg er soms wat van. Overal ligt mest en ze piest overal Rolleyes dus het veulen zal niet echt goede stalmanieren overnemen vrees ik Tong uitsteken .

Wordt ze rustig anders hoef je nog niet eens met dat ding in de buurt tekomen of miss monnie raakt al in paniek,vindt het zo eng het geluid van dat ding en aangezien mon altyd helemaal kaal moet ook de benen.
Dus helaas dit jaar niet Gestoord

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:33

Vinga is 14 april uitgerekend en zal in stal bevallen, dit op advies van de DA omdat april vaak nog koud en nat is.
Ze is niet geschoren vind ik niet nodig, al dat gedoe met dekens.
Maar ik rijd haar dan ook niet intensief, af en toe wel in het zweet maar dan gaat er een zweetdek op.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 20:00

Jeetje, wat een verhalen weer hier!

Ik ben ziek en druk met de tentamens voor volgende week (geweldige timing Verward), dus ik loop een beetje achter met alles.

Hoewel ik Wild al drie dagen niet gezien heb (ik heb alleen de school en m'n bed gezien), komt ze niets tekort. Ik heb een ontzettend lief collega'tje die in eerste instantie helemaal gek was van Umeda, maar die uiteindelijk steeds meer in Wild gaat zien. Hij hielp me al vaak en dus vroeg ik hem of hij voor m'n moppie wilde zorgen. Eerst nog even met z'n moeder erbij, want hij is pas 14 en zoveel ervaring heeft ie nou ook weer niet. Vanmorgen kreeg ik een berichtje of ie het alleen mocht doen, dat leek hem zo vet. Ik heb hem terug gestuurd dat het vandaag zijn paard is. Hij was helemaal blij! Wild past zich ook heel lief aan hem aan, zo schattig die twee. Lovers

Het gaat heel goed met Wild en ze heeft een stuk meer rust nu ze apart van Umeda buiten staat. Wild en Um zijn sportpaarden die ongeveer vier uur per dag op de wei staan. Ze worden dagelijks intensief getrained en Um wordt veel gestart. Daarom staan ze inmiddels met een deken op. Ik schat dat Wild nu een 100 grams op heeft. Er ligt een 300 grams klaar voor als het echt koud wordt.

Wild bevalt hoogstwaarschijnlijk op de fokkerij. Daar krijgt ze een birthalarm om en de fokker slaapt dan in het huisje op de fokkerij. Ze bevalt in een grote stal of in de loopstal (waar ze lekker alleen instaat, deels stro en deels zand). Precies weet ik het nog niet.

Hier nog een superlieve foto. Deze foto heeft ervoor gezorgd dat Wild nu mijn beste vriendinnetje is. Hij is gemaakt toen ze nog geen week bij ons was. Het was de ochtend van de dag dat ze haar sloot-ongeluk kreeg. 's Avonds heb ik een half uur jankend naar de foto gekeken. Wat was ik blij dat ik 'm had! Gelukkig is het helemaal goedgekomen. Maar toch. Ik realiseer me bij het zien van deze foto steeds weer dat het goed is dat we doorgevochten hebben om er samen te komen.

Afbeelding

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:19

Maseike schreef:
mon gaat naar kliniek om haar veulen tekrijgen.

Welke kliniek Lachen ?

Ik wil mijn drachtige merrie ook laten bevallen in een kliniek of een heel begaan iemand met camera en birth alarm, maar zo iemand in de buurt vinden is geen sinecure.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:52

katrienh schreef:
Maseike schreef:
mon gaat naar kliniek om haar veulen tekrijgen.

Welke kliniek Lachen ?

Ik wil mijn drachtige merrie ook laten bevallen in een kliniek of een heel begaan iemand met camera en birth alarm, maar zo iemand in de buurt vinden is geen sinecure.

Monn gaat naar oud beijerland of roosendaal...daar zitten camara,s bij waar je achter je pc je paard in de gaten kan houden Lachen

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:12

Het is helemaal mis bij ons..

Gisteravond kwam ik op stal, omdat ik na drie dagen ziekte Wild even wilde zien en daarna zou ik met iemand meegaan naar Lisse. Ik loop het donkere gangpad in (er was niemand meer) en roep m'n paardjes. Wild hinnikte heel zachtjes terug en ineens hoor ik een vreselijke gil. Ik deed het licht aan en zag een hoef tussen de tralies door naar buiten steken. Umeda's hoef..

Ik belde meteen de zoon van de eigenaresse (= goeie vriend en gaat de boel overnemen) en die hoorde aan m'n stem al dat het heel erg was. Hij kwam meteen en ging net zo hard weer terug om spullen te halen enzo.

Umeda lag op haar zij met bovenste achterbeen tussen de tralies. Haar hele hoef stak door de tralies naar buiten. Hoe die er ooit tussen is gekomen is een raadsel, maar ze zat hartstikke klem. Ze probeerde steeds op te staan en klapte net zo hard weer neer, ik hoorde van alles kraken en zag haar bewegingen maken die een een paard niet hoort te maken met de achterhand. Met een slijptol is de tralie eruit gehaald en toen was ze los.

Ze ging meteen staan, maar haar linkerachterbeen hing er vreselijk raar bij. De vriend die hielp wilde haar deken losmaken, maar mocht er niet bij. Uiteindelijk liet ze mij toe en kon ik haar een halster om doen. Toen heb ik mijn instructrice gebeld (ik heb ze samen met haar) en die kwam meteen. Ondertussen ben ik naar de spuitplaats gegaan met Um. Ze liep op drie benen en viel steeds om, dus Goddank hebben we een spuitplaats bijna naast haar stal. Tijdje afgespoten en toen kwam mijn instructrice. Die heeft het overgenomen en ik ben uiteindelijk alsnog naar Lisse gegaan. In de auto kwamen de tranen, het was zo zielig en zo eng.. Verdrietig

Mijn instructrice is vier keer geweest vannacht en smste mij steeds hoe het ging. Op een gegeven moment kreeg ik een bericht dat ze dacht dat Um van binnen doodbloedde, zo erg lag ze te kreunen en te draaien. Toen ze opstond ging het beter.

Uiteindelijk ben ik vanmorgen om 7 uur weer gaan kijken en Um stond er rustig bij. Ze had praatjes en wilde wel even met me mee. Ze staat weer op haar been en loopt niet heel slecht, maar het ziet er wel vreselijk uit. Helemaal open en dik en heel warm en ze heeft aan de ene kant een hele dikke buik, omdat ze zo lang ongelukkig heeft gelegen. Ze moet zich heel beroerd voelen, maar houdt zich supersterk. Het is een kanjer.

En nu? Afwachten.. Verdrietig

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:24

Zou je er niet een dierenarts naar laten kijken?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:26

Ik zou ook zeker even de DA laten komen! Je weet niet hoe het er vanbinnen uit ziet op dit moment. Of misschien wat pijnstillers ofzo, je wil dat paard toch niet onnodig pijn laten leiden?
Veel sterkte Ach gut Je zal goed geschrokken zijn Ach gut

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:28

Wat kan een DA doen? Die kan ook niet binnen in dat been kijken. Hij zal hooguit pijnstillers geven en dan voelt ze het minder, dus zal ze het been meer belasten. Bovendien is er al een grote verbetering ten opzichte van vannacht.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:29

Dan gewoon naar een kliniek gaan en foto''s laten maken

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:31

Dat zeker. Maar het is nu te dik voor een scan en ze komt zo goed en sterk over, dat we haar liever een dagje bijkomen gunnen en dan morgen of overmorgen de kliniek bellen en overleggen.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:36

wat erg voor het paardje!

maar vind het eerlijk gezegt raar dat er geen DA bij gekomen is nog

je zegt zelf dat het kraakte enz enz...

ik zou denk ik al met me gsm in me hand gestaan hebben, toen het paardje nog vast zat.
je weet nooit wat er nu aan de binnenkant aan de hand is.....

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:37

Nogmaals, dat kan een DA ook niet zien. Het paard geeft zelf aan dat het nu gaat en laat haar nou eerst een dagje bijkomen.

Bovendien; Ik stond al met de telefoon in mijn handen om een DA, maar mijn instructrice wilde dit niet. Zij heeft met de fokker overlegd en die wilde ook niet. Ik ben hierin de derde persoon en kan dan zeggen wat ik wil, maar dat maakt niet uit.

Ik begrijp jullie reactie, ben er zelf ook kwaad en verdrietig om.

[Ik plaats dit niet om commentaar. Sorry.]

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:05

Tjee meis wat vreselijk!!!
Een DA kan nu nog weinig voor jullie betekenen inderdaad, zolang haar been nog
dik is kunnen ze geen foto's of scan maken, daarvoor moet eerst de zwelling
weg zijn (spreekt uit ervaring)

Heel veel sterkte Ach gut