[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 07:08

Ajesca: Leuk dat je ook mee praten gaat, mooie combinatie!

MelissaV: Welkom! Heb je een foto van de hengst?

Lovejouuu: Fijn dat je duimt, hopelijk helpt het :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 07:11

corinadrenth schreef:
kan iemand mij hier helpen met de kleuren kansen?

Kan je mij even helpen met de combinatie die je hebt? Die kan ik niet meer terug vinden. En eventuele kleuren van nakomelingen die je merrie heeft gegeven?
Het kan zijn dat de kansen nog passender/preciezer gemaakt kunnen worden

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:28

Elske is niet drachtig :n . Woensdag weer heen te scannen. Zit er aan te denken om een andere hengst te proberen.. Vorig jaar ook al geprobeerd met deze hengst.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:41

Heel erg jammer Dennenboom.
Hoe vaak heb je het nu geprobeerd?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:49

Balen zeg Dennenboom.
Lastig als het vorig jaar ook niet gelukt is.
Merrie zuigt geen lucht of vocht in de baarmoeder?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:50

Dat is heel jammer Dennenboom.

Dennenboom

Simpie: Vorig jaar 2 cyclussen en nu dit jaar 1. Elske is een jonge gezonde merrie, waar volgens de DA niks aan markeert. Vorig jaar is aangegeven dat het soms gewoon niet matcht. Ik heb gezegd probeer 2 cyclussen dit jaar maar als het dan niet wil, dan heb ik kans dat andere hengsten straks al vol zitten. :\

Dennenboom

ajesca123 schreef:
Balen zeg Dennenboom.
Lastig als het vorig jaar ook niet gelukt is.
Merrie zuigt geen lucht of vocht in de baarmoeder?

Nee helemaal niks..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:58

Dennenboom balen zeg. Welke hengst heb je gebruikt? Als het niet juist aanvoelde gewoon wisselen van hengst :)

Setteli vervelend die verhoging. Hoe lijkt het vandaag? Nee wassen was niet koud. Was hier 10 graden , ze genoot er echt van :D Super fijn dat ze geen drager is!

Welkom ajesca! Mooie combinatie!

Ook welkom MelissaV! Mooie merrie, ziet er lief uit. Welke hengst heb je gebruikt?

EllyC fijn dat je nog een keer hoefde te reizen :D

Caily klinkt naar. Beterschap met je paarden!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:49

mooney schreef:
corinadrenth schreef:
kan iemand mij hier helpen met de kleuren kansen?

Kan je mij even helpen met de combinatie die je hebt? Die kan ik niet meer terug vinden. En eventuele kleuren van nakomelingen die je merrie heeft gegeven?

merrie is bruin
hengst is zwart met 4x wit.

ze heeft tot nu toe 2 zwarte en 1 vos kleurige nakomeling

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:56

Balen zeg Dennenboom -O-

Wij hebben Intissima net drachtig gescand *\o/* Echt een opluchting, want de diepvries was op en het was een kostbare bedoeling om dat naar Nederland verscheept te krijgen :))

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:58

Heeft de hengst ook al voskleurige nakomelingen gegeven corina?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:43

Knolselder schreef:
Heeft de hengst ook al voskleurige nakomelingen gegeven corina?

ja, uit een vos kleurige moeder

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:45

Ajesca: Leuke combinatie lijkt mij dat! Hopen dat het gepakt heeft :)

Setteli: Hopelijk knapt ze snel op :knuffel: Altijd rot als ze niet lekker zijn

Dennenboom: Balen zeg :( Hier op stal is ook iemand die al 2x geïnsemineerd heeft en ook niet drachtig :(:) Ze zeggen inderdaad soms dat sommige combinatie gewoon niet willen, raar is dat eigenlijk he

Goldenarrow: Gefeliciteerd, nu begint het lange wachten *\o/*

Voor degene die vroegen welke hengst ik gekozen heb, mijn merrie is geïnsemineerd met Smart N Sparkin. Qua kleuren is het dus niet moeilijk, een vos zal het worden :+ :+ De vraag is alleen hoeveel wit het veulen zal krijgen. En er zei iemand dat de merrie er heel lief uit zag, dat klopt ook! Ze heeft echt een gouden karakter, zelfs met mijn metekindje van nog geen 2 is ze super voorzichtig en lief.

Afbeelding Dit is de hengst
Laatst bijgewerkt door MelissaV op 02-05-21 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:52

Voor degene waarvan hun merrietjes drachtig zijn gescand: gefeliciteerd!

Ik heb ergens gelezen of gehoord dat je gemiddeld op twee cyclussen moet rekenen voor een succesvolle dracht. Ik kan me alleen niet herinneren waar :o?

Als iemand op zoek is naar een educatieve groep, raad ik zeker EquineRepro aan op FB; daar kan je enorm veel bijleren.

Ivm. Friezen in het vos; de kleurgenetica begrijp ik volledig maar ik heb ze zelf nog nooit gezien :9 Wel op Google, maar volgens mij niet zo dichtbij als op Bokt, zeg maar.

Melissa: van wie is je merrietje geïnsemineerd? Ben erg benieuwd! Edit: we hebben bijna gelijktijdig gepost. Smart N Sparkin is supergaaf, hoor!

Superpony: normaalgezien staat de naam van de hengst op de verpakking/rietjes/buisje :D

Onze oudste merrie wordt hengstig gespoten vandaag dus ben benieuwd. Onze hengst staat nu even op het dekstation ivm. aansluitende behoeftes van merries. Heeft hij even vakantie op die manier van de training {:}

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:09

corinadrenth schreef:
mooney schreef:

merrie is bruin
hengst is zwart met 4x wit.

ze heeft tot nu toe 2 zwarte en 1 vos kleurige nakomeling

Je merrie is Ee Aa en de hengst Ee aa.
Dat geeft de volgende kansen:
37,5% zwart
37,5% bruin
25% vos

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:49

mooney schreef:
Je merrie is Ee Aa en de hengst Ee aa.
Dat geeft de volgende kansen:
37,5% zwart
37,5% bruin
25% vos

Dan had ik het bijna goed :+ !
Bedankt voor je aanvulling Mooney, ik dacht overal aan gedacht te hebben maar dan zie je maar weer dat je soms iets over het hoofd ziet

Corinadrenth toch meer kans op zwart :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:02

Graag gedaan, kleurtjes rekenen blijft een hobby haha. En ik maak zelf maar geen ingewikkelde kleuren matches :')
Door de extra informatie was het trouwens ook makkelijker hoor, die had jij nog niet denk ik met het invullen van de calculator.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:02

Jeetje wat gaat het hier hard! {:} Ik kan t lastig bijhouden haha, maar ga een poging doen...

Dennenboom: onwijs balen zeg, gadsakkertjes... Wat hier al eerder is gezegd: soms is de match er gewoon niet, moedertje natuur blijft toch altijd de baas. Zelf ook gehad met een merrie, zo jammer, op papier perfecte match, super opvolging en ze werd wel steeds drachtig maar hield het niet vast ook niet met regumate. Seizoen erop andere hengst en bam drachtig.

Luominen: jaaaaaa, zeker ken ik die dames! Elke! :D Leuk je hier te ontmoeten. Jouw merrie is vorig jaar ook bij Canies in training geweest toch?
En dank je wel, het is echt een allrounder. Nu bezig, zoals je misschien wel weet, met reining en hij vindt het zó gaaf! Endurance blijft wel echt z’n ding, super jammer dat ik hem, sinds mijn ongeluk, daarin niet verder kan begeleiden, was zo graag ook zelf met m internationaal gestart. Maar goed, dit lukt ons wel samen dus gaan we hier lekker in hobbyen.
Ja dit jaar weer veulentjes van hem. Eentje, een heel mooi partbred bruinbont merrietje is pas geleden geboren en er staan er nog een aantal op klappen. Heel benieuwd! Ook weer totaal verschillende merries dus ben echt benieuwd! :):)

Goldenarrow: proficiat! Wat een geweldig nieuws! En ken de stress, daarom ook zo blij dat mijn meisje in 1 keer drachtig was van de ijsco’s, had ook maar twee dosissen gekregen en het is zooooo duur vanuit buitenland te laten komen blegh.... Van wie is jullie dame drachtig?

MelissaV: wow, knappe hengst! <3 Roan denk ik? Vererft ie veel wit/sabino?

Setteli: Beterschap voor je meisje! :(:) Gaat het hopelijk alweer wat beter?

Voor de kleurspeculanten... ik heb vorig jaar, als extra informatie voor merriehouders, mijn hengst uitgebreid laten testen op kleur, erfelijke ziektes, aanleg, karakter etc. Dit was via Nancy G van Countreeranch. Ze zit ook op FB. Echt een aanrader!
En het leuke is, vanuit daar dus ook een hele gave date voor de man gekregen en gisteren is deze dame geïnsemineerd. 75% kans op valk/buckskin en 25% kans op palomino. Hoe gaaf is dat? Van een “gewone” bruine Arabier :=
Het heeft mij geleerd dat genetica echt zo onwijs verrassend en interessant is en dat de fokfactor van het fokken, met de huidige technologie, steeds meer wordt gereduceerd.

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:25

mooney schreef:
Graag gedaan, kleurtjes rekenen blijft een hobby haha. En ik maak zelf maar geen ingewikkelde kleuren matches :')
Door de extra informatie was het trouwens ook makkelijker hoor, die had jij nog niet denk ik met het invullen van de calculator.

Ik was al achter alle info door even speuren op google maar ik had bij de merrie niet ingevuld dat ze Aa was maar unknown :') dus zelf even niet goed opgelet

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:36

Ze is drachtig van Kanz Albidayer! Zij is zelf een Al Ayal dochter, dus ben heel benieuwd wat ze ervan gaat bakken :D Verder heb ik nog een Farid dochter drachtig van Aj Yas en een Psytadel dochter van SG Labib.
En we zitten op het wachtbankje voor een andere Psytadel dochter met Kahil al Shaqab.

Uit het buitenland laten komen is inderdaad echt niet grappig qua kosten. En Woody neemt het niet zo nauw met de opstuurtijden, dus durf het gewoon niet aan met vers. Maar onze dekkingen uit Italië zijn nu in ieder geval gebruikt (alleen van Kahil nog niet zeker of het gepakt heeft, maar daar hebben we nog 3 dossisen van liggen).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:56

Leuk dat je zo geïnteresseerd bent in de genetica YildizArabs.
Wel wil ik een klein tegengeluid geven. Als wetenschapper met genetica achtergrond vind ik het erg tof dat er iemand bedrijfstechnisch bezig is met dna testen meer levend maken bij fokkers, maar ik sta niet helemaal achter de methodes die gebruikt worden. Wat ik op Facebook kan zien wordt er ontzettend veel onnodig getest (denk aan aandoeningen die niet relevant zijn voor het ras of complete kleur pakketen op relatief simpele casussen). Daarnaast is het super simpel om zelf de haren op te sturen, maar dat kan je uiteraard ook zien als service.
Er is op andere plekken ook veel informatie te krijgen, zonder tussenpersoon of met een meer op maat aanpak.

De kans op palomino/valk etc ligt dan compleet bij de merrie die dus dubbel crème is. Blijft super tof, maar dat kan dus met elke "simpele" kleur X paard met homozygoot crème.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:09

Al Ayal en Psytadel, ik hou van die lijntjes! <3
Fingers crossed dat alles voorspoedig mag verlopen!

Mooney, terechte kritiek! Ik ben zelf niet zo genetisch onderbouwd, vind het interessant maar verder dan mijn middelbare VWO Biologiekennis, en dat is verdomd lang geleden, kom ik niet lol! :D Dus dan is het heel handig als je een uitgebreid rapport krijgt in Jip en Janneke taal.
Toeval wilde dat deze fokker ook bij haar had getest, ipv perlino, zoals de merrie in het stamboek stond, het dus een smokey cream bleek te zijn, ze absoluut geen smokey black wilde en mijn hengst op haar lijstje stond en deze dus homoozygoot op agouti bleek te zijn!
Bij de Arabieren zijn er maar een paar “smaken” qua kleur. Ik vind het persoonlijk enorm gaaf dat er dan via de partbred merries toch nog gave, heel andere gekleurde nakomelingen van mijn hengst worden geboren.

Deze was bv van vorig jaar:

Afbeelding

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:56

Homozygoot agouti is inderdaad wel erg handig als je geen smoky black wilt. Mijn merries zijn beide homozygoot agouti, met de geplande matches heb ik bij de oudste (met palomino hengst) dus 50% palomino, 50% vos en bij de ander (met perlino hengst) 50% palomino, 50% valk.
Die laatste doet me een beetje zeer, ik hou van mijn vossen verzameling haha. Maar crème is ook leuk.

Die bonte is geweldig! Mijn eerste pony was ook een Arabisch Volbloed, dat is inderdaad vrij beperkt qua kleuren opties.
Laatst bijgewerkt door mooney op 02-05-21 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:57

Kleurengenetica is dan ook zeer interessant!
Alleen hoe appaloosa precies vererft met alle patronen, is nog iets waar ik eens in ga verdiepen wanneer ik eens wat tijd over heb. Want dat is al een beetje ingewikkelder op het eerste zicht.