[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:11

merken jullie beroepsfokkers (en hobbyfokkers die vaker bezig zijn met fokkerij) nou ook verschil bij de merrie tussen dracht van een hengst en dracht van een merrie aan het gedrag van de merrie?

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:07

Haha Barcardi doet zo lelijk dat moet een merrieveulen zijn..
Vorig jaar zag ik t aan haar buik, die was heel anders als bij t merrieveulen.. (maar dat kan ook zijn omdat ik graag een hengst wilde ;) )

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:10

Wat vreselijk balen voor je Woogy! En de rest met drachtig gescande merries (die er nu best wel te veel zijn om terug te zoeken en op te gaan noemen haha) van harte gefeliciteerd! Ik kijk nu al heel erg uit naar alle foto's van de veulentjes van volgend jaar!

Vraagje.. Zijn hier nog meer merries tussen die bij pas hun 2de maand dracht al zo dik zijn dat ze wel al 8 maanden drachtig lijkt?! Ik zat vandaag eens naar me merrie te kijken (en ik zie haar natuurlijk iedere dag zowat) maar het viel me echt ineens op hoe dik ze ineens is geworden en er is helemaal niets aan haar eetpatroon veranderd??? Heel apart :p

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:13

Gras? Volgens DA in kliniek (vandaag ook gevraagd trouwens :D ) zou je op 60 dagen nog niet veel kunnen zien aan de buik, maar ik ben leek dus geen referentie.
Heb daardoor mijn shet toch ook nog eens laten scannen want die is echt dik in buikvolume terwijl er eigenlijk toch niet echt veel gras staat. Maar bleek toch van het gras te zijn.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:18

Wat jammer woogy!

Neon en Joyce gefeliciteerd!

Murosch: ik merk bij mijn grote merrie niet echt verschil, maar toch heb ik het al 4x goed gehad :P Bij Bo heb ik pas 2 veulens gefokt maar wist ik doordat ze nu veel eerder met alles begon klaar te maken dat het een merrieveulen was of het moet puur toeval zijn :P

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:28

Poon was altijd gemoedelijk als ze een hengstveulen kreeg (dat ook altijd 1 of 2 dagen te vroeg werd geboren) en meer bazig naar andere paarden als het een merrieveulen was (dat altijd duidelijk eerder kwam, tot wel een week vroeger).
Vorig jaar droeg ze als knuffelige merrie bijna een week over van: een merrieveulen.
Theorie overboord gegooid.
Dit jaar kreeg ze als knuffelige merrie een dag voor de datum: een hengstveulen.
Ik ga er bijna weer van geloven :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:46

helaas geen 2015 babies voor ons, meisjes zullen samen in februari op vakantie gaan bij de hengstenhouder en terug komen bij dracht.

Pony heeft netjes achter elkaar eerst een hengst daarna ene merrie gehad, geen enkel verschil gemerkt met haar gedrag :)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:35

He Woogie wat naar. Alvast succes voor volgend jaar

Voor iedereen met drachtige merries; gefeliciteerd!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:07

Morgen met Jazzy scannen.

Vanmorgen haalde ik de 3-jarige uit de stal, tenminste ik wou een poging doen. -O- Maar ze kon haar ene been niet meer voor de andere krijgen. Ze leek wel aan 4 benen kreupel. Linksvoor leek het ergste en na een rondje leek het iets beter, maar nog steeds heel slecht. Terug gezet op stal en DA gebeld. Die kon gelukkig al snel komen. Hij heeft alle hoeven met de visiteertang gedaan, maar geen reactie. Linksvoor kon hij goed optillen en bewegen. Maar rechtvoor wilde ze niet optillen en als hij dat wel deed dan ging ze bijna liggen.
Beide voorbenen waren iets dik. Temp was 38,3 dus niet heel verontrustend.
DA heeft bloed afgenomen en daarna een pijnstiller en onstekingsremmer gegeven.
Tussen de middag even weer van stal gehaald en ze leek eerst niet opgeknapt maar toen ze eenmaal de stal uit was liep ze redelijk goed. (nog niet zuiver, maar een enorme verbetering met vanmorgen). Eind van de middag even kijken hoe ze dan loopt en anders gaan we morgen naar de kliniek om een foto te maken.
Ik heb dan toch de auto, omdat ik ook met Jazzy er naar toe moet. Pfff, had net 1 rekening betaald, de volgende ligt er nog en nu komt er al weer wat aan. |( Ik ga denk ik maar cavia's houden. :P

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:40

Setteli jeetje zeg wat vermoeden de dierenarts?
Wanneer krijg je bloed uitslag?
Lijkt wel bevangenheid

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:06

He bah setteli dan schrik je je een hoedje :(:) had de dierenarts een verdacht op iets?
Sterkte hoor.
Spannend met Jazzy morgen!

Woogy :(:)

Van merrie of hengst kan ik zo weinig zeggen.
Amia was bij haar hengstveulen precies hetzelfde als nu bij het merrieveulentje.
Ook bij Cantate niet zo heel veel verschil.
Tenna heeft ons alleen maar merries gegeven dus daar weet ik ook geen verschil.
Ik heb bij alle veulentjes tot nu toe geen vooridee gehad.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:27

@Setteli wat schrikken zeg...hoe is het nu verder gegaan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:29

Woogy wat balen zeg!

Setteli, ik hoop dat je snel duidelijk hebt wat er aan de hand is precies. Konden ze maar vertellen wat er aan scheelde he.

Vanwaar ik mijn vraag stelde over verschil in dracht.. Ik heb het steeds over het veulen in "hij-vorm". Waarom weet ik niet, maar dat gebeurt gewoon. Stiekem zit ik op een merrie te hopen (hengsten kan ik niet aanhouden thuis), maar ik baal van mezelf dat ik het steeds over "hem" heb en zie dat als een soort voorgevoel haha. Hartstikke dom en het slaat vast nergens op, dus nu probeer ik dingen te zien aan mijn merrie waardoor het toch nog een "ze" wordt voor mijn gevoel hahaha! Merrie is trouwens van zich al eentje met gebruiksaanwijzing, maar nu is het helemaal een bitch geworden (en dat vind ik nou zo leuk aan haar :) )

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:04

Gedver Setteli, klinkt als spierbevangen

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:59

Jep setteli dacht ook meteen aan spierbevangen vermits ze nog zo jong is. Heb ook ooit eens gehad met mijn toen nog driejarige pinto, bleek achteraf (van buurvrouw) dat ze de hele dag had lopen koersen samen met mijn merrie (die conditie had) voor een deltavlieger die maar boven hen bleef cirkelen.
Hopelijk vlug nieuws en beterschap.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:10

maar ze kan niet vast staan als ze net de stal uit moet, thans, heb ik zelf nooit meegemaakt.

Klinkt meer als Einschuss, toen mijn merrie daarmee stond kon ze niet bewegen, stond star op 1 plek in de paddock, haren overeind niet eten niet drinken, verhoging

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:30

gelukkig gaat alles goed. Bloedbeeld gaf geen rare dingen aan. Aan het eind van de middag nog een keer van stal gehaald en ze liep nog beter dan tussen de middag. In ieder geval geen rare stappen.
Ze heeft heel even in het kleine weitje gestaan (2 boxen groot) en snel even de stal gedaan. Helaas zag ik toen waarschijnlijk de boosdoener. Is me 's morgens en tussen de middag niet opgevallen, maar er zat een enorm gat in de bodem van de stal. Precies op de plek waar ik het hooi neerleg. Ongeveer 35 bij 20 cm. Kan me wel voor m'n kop slaan dat ik dat niet gezien heb. Ze staat in een containerstal en met een houten bodem.
DA denkt nu dus ook aan een verstuiking. Ik ben in ieder geval blij dat ze weer beter loopt. Morgen nog maar eens kijken als de pijnstiller echt uitgewerkt is.
Net met mijn vriend even een plaat op het gat geschroefd. Al die tijd heeft ze in de stal van de shet gestaan, die was even naar buiten aan de stick verbannen. Morgen maar even alle bodems van alle stallen inspecteren en maatregelen treffen. Goh, wat baal ik hier van.
Gelukkig heeft ze geen wondjes ofzo, maar ze heeft denk ik een flinke optater gehad.

Morgen hopelijk goed nieuws als ik met Jazzy ga scannen en ik een kloppend hartje kan zien!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:56

Setteli Gelukkig gaat het weer beter met je merrie,
Dan zal ze inderdaad in het gat verstuikt zijn,
Succes met scannen zo meteen hopelijk is alles goed met het spruitje,

Wij hebben morgen vroeg de scan

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:58

succes met scan setteli en polleman we duimen mee

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:22

Setteli hopelijk was de scan goed

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:42

Pfff, nu weer twijfel. Cystes waren nu duidelijk aanwezig en er zat ergens iets wat het vruchtje moest zijn. Maar geen kloppend hartje. DA dacht even een trilling te zien, maar Jazzy was zo aan het bewegen, dat het niet duidelijk was. Maandag of dinsdag terugkomen.

3-jarige loopt weer alsof er nooit iets gebeurd is.

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:44

Setteli ik duim voor je dat ze drachtig is +:)+ +:)+

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:13

Mijn duimen draaien setteli.

hier dierenarts net weg,
Merrie voelt drachtig aan maar kunnen geen vrucht vinden,
Zaterdag weer scannen en hopen dat vruchtje daar dan wel zit,
Zo niet dan is ze drachtig geweest en heeft ze het vruchtje met 14 dagen verloren,
En dan veranderd haar cyclus naar 4 weken in plaats van 20 dagen,

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:11

Verstoppende vrucht, dat heb ik in 2009 ook bij mijn merrie gehad. Ze voelde drachtig, geen (beginnende) hengstigheid te zien, maar ook geen vruchtje. Op 18 dagen was ze gescanned, daarna iedere dag en pas op dag 24 vonden ze het vruchtje. Die was dus serieus verstoppertje aan het spelen.

Ook nog meegemaakt bij een merrie die mijn hengst gedekt had (in 2008 was dat). Merrie zou gust zijn, meerdere malen gescanned. Maar mooi dat er een jaar later wel een veulen geboren werd!

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:49

Ik plaats eigenlijk nooit berichten op bokt, maar dit topic vind ik wel heel interessant.
Mijn merrie is nu (als het goed is) 52 dagen drachtig. ze is op 18 dagen gescand en op 33 dagen. alles zag er toen goed uit. Ik blijf alleen altijd bang dat ze het kwijt raakt. Voor mij is het het eerste veulen die ik ga fokken. Voor mijn merrie is het de tweede. Vorig jaar hadden we het ook geprobeerd en is ze niet drachtig geworden. de laatste poging wel even drachtig geweest maar dat was ze vrij snel verloren. Toen hebben we aldoor KI gedaan, maar omdat ze niet echt voorspelbaar was met wanneer een eitje ging springen heb ik na de eerste poging dit jaar (KI), gekozen om natuurlijk te dekken. Zodat ze zelf aan kan geven wanneer het juiste moment is. En het is gelukt :D (ze hebben het eitje er wel afgespoten voor de zekerheid).

Nu ben ik alleen aldoor zo bang dat ze weer hengstig word. ze staat met een ruin. die mag niet te dicht in de buurt komen, maar ze heeft aldoor wel kleine hapjes op der billen staan. ook begon ze laatst wat te druppelen toen hij in de buurt van der achterhand kwam. maar loopt wel duidelijk voor hem weg. Ik vind het zo spannen. Ik ga der niet nog een keer laten scannen, omdat als ze gust zou zijn ik niet nog een keer laat scannen. en ze met de 33 dagen scan ze al duidelijk liet merken dat ze niet zon zin meer had in aldoor die DA bezoekjes.

Wou ook even mijn verhaal kwijt hier. Ik ben zo blij *\o/*