Twinkel de ene merrie is net bevallen paar week terug en is nog niet gedekt.
De ander is al 2 keer gedekt waarvan 1x raak en wat was helaas een 2-ling. 1 weggehaal met gevolg ander ook mee. Verder zijn het beide vruchtbare merries dus komt vast wel goed.
Met die van mij gaat het ook nog steeds goed. Ze krijgt nog steeds iedere avond een spuit Regumate in haar mond gepoten en op de scan twee weken terug was er een heel mooie vrucht te zien (en ze werd natuurlijk weer niet gescand op de avond dat de DA laat was en ik hem maar heb meegeholpen omdat de staleigenaar les stond te geven).
Mijn man kwam er van het weekend ook achter dat ze is dichtgezet. De staleigenaar had er volgens mij wel wat over gezegd en ik had wel eens gekeken, maar eigenlijk nog niets vreemds gezien dus verder vergeten. Toen mijn man het riep zag ik overduidelijk blauwe touwtjes, moet je nagaan wat hij dacht toen ik niet in paniek raakte maar heel laconiek antwoorde "ja, ze is dichtgezet".
Ik moet zeggen dat ik bij mijn merrie ook helemaal niet heb gemerkt dat ze hengstig was. Ik weet zeker dat ik één cyclus heb meegemaakt want toen stond ze bij de hengstenhouder en daar is ze drachtig van terug gekomen.
Falona haar merrie krijgt regumate (hormonen) om te zorgen dat de baarmoeder het vruchtje goed vasthoudt. Dit werkt goed, want 2 weken geleden zagen ze op de scan een mooi vruchtje. Ze was graag zelf bij het scannen geweest om het met eigen ogen te zien, maar op de tijd dat haar merrie gescand is was ze er zelf niet (en op de dag dat ze er wel was toen de veearts merries ging scannen was die van haar niet aan de beurt)
De merrie is ook dichtgezet, dat doen ze als een merrie lucht de baarmoeder in zuigt achter en zo bacterien in de baarmoeder krijgt (dan worden ze zonder behandeling niet drachtig). Om dit te voorkomen naaien ze de kling een stukje aan elkaar om de opening kleiner te maken. Wat ze zagen zitten was dus hechtdraad.
Als je merrie probleemloos drachtig geworden is ben je in die termen gewoon niet thuis, maw voor hiboune en kitzbi fijn dat ze niet meteen wisten waar het over ging
Ik weet niet of ze echt moeilijk dragend te krijgen is, maar ze hebben het vorig jaar pas (toen ze 9 was) voor de eerste keer geprobeert haar te dekken (met Concorde) en toen is het niet gelukt.
Vanaf januari huur ik haar nu en daarom zou het dit jaar niet meer geprobeerd worden (de paarden die verhuurd zijn worden in principe niet gedekt en zeker niet zonder toestemming van de huurder). Iik vermoed dat de eigenaar ook al de hoop een beetje had opgegeven nog een keer met haar te kunnen fokken dus ik vermoed dat hij in combinatie met haar leeftijd en het niet slagen van vorig jaar het zekere voor het onzekere wil nemen dat er nu wel een veulentje uit komt.
Hij wist trouwens wel binnen twee seconden te vertellen dat hij haar door Royal Class (NRPS ggk) ging laten dekken. Dat de hengst deels van hem is en net dit jaar is goedgekeurd zal vast ook wel een rol spelen in het zo graag willen van een nakomeling.
Feroza: oh dat wist ik niet. (niet goed gelezen misschien?!! ) Zo'n tweeling dracht vind ik akelig. Dan ben je blij dat je merrie drachtig is en dan zitten er twee. Dat risico kun je niet nemen.... maar toch is het balen. Maar goed jij kunt er dus van uitgaan dat het nog wel kan gaan lukken dit seizoen. Leuk.
Nicole onze vertaalster.... grijns. Ik had het wel begrepen, heb het zelf nooit hoeven meemaken gelukkig.
iedereen die een drachtige merrie heeft, toppie!! gefeliciteerd!! mijn merrie wordt vandaag weer geinsemineer dus dat is positief! hopen dat het ei weer snel weg is en dat ze drachtig is!
helaas helaas, Keetje is niet drachtig ze is zo hengstig als een tierelier kan haar alleen niet bij de hengst krijgen, dus wacht de volgende hengstigheid af dan wordt ze ruim van te voren opgehaald, dus voor de hengstigheid en dan wordt ze vaker gedekt
Nou mijn dag kon weer niet stuk Het begon allemaal met het feit dat ik te laat op school kwam en wel een heel uur. Ik dacht er het derde uur te moeten zijn nee zeg moest ik het 2e uur En dan te weten dat ik eigenlijk een soort van toeta had.
Vervolgens zou ik hengstenhouder van Suelza bellen om te kijken of haar merrie na 3e keer wel drachtig zou zijn. Helaas kregen we geen goed nieuws. Ze gaat het nu nog een keer proberen met een andere hengst.
Vervolgens kwam vanmiddag de dierenarts om nog een keer naar Vick haar wond te kijken. Die kwam met de leukste mededeling van vandaag. Het flapje boven de wond moet verwijdert worden en dat kan niet wachten tot het veulen er is. Ik kan wel janken met dat nieuws. Ze moet naar de kliniek en waarschijnlijk een nachtje daar blijven. Daar ben ik weer lekker mee. Ze heeft een hekel aan de trailer. Voor de vrucht zou het geen kwaad kunnen, maar ik ben er niet gerust op. Ze belt deze week nadat ze de chirurg gesproken heeft, voor een afspraak.
En alsof dat allemaal nog niet genoeg was, moet mijn oma die gisteren plotseling een nachtje ter observatie in het ziekenhuis moest blijven, morgen geopereerd worden. Ze krijgt een paecemaker (als je dat zo schrijft )
Iedereen met een drachtige merrie gefeliciteerd.
Sorry voor mijn huil verhaal maar ik moest het ff kwijt
IJsklontje: pfff das wel veel beroerde dingen achter elkaar... Moed houden hoor! succes met Vicky. Is ze moeilijk te laden of vind ze te trailer rit vervelend? Enne moet je ver rijden naar de kliniek waar ze geholpen wordt? Voor Suelsa Succes gewenst. En je oma heel veel succes met de operatie!!
Steffie: hopelijk is het gelukt.
Angelstears: het gatver.. jammer dat het niet gelukt is. Maar is ze verder weer helemaal in orde?? Deze hengstigheid overslaan en de volgende op tijd erheen... Succes!!!