Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_funky

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:18

@Nicole288: ja idd zoiets dacht ik al!
maargoed we zien vanzelf wel wanneer de merries ze druit gooien

zo die manen zijn wel heeel erg kort!!
maarja zoals je al zei, gelukkig groeit het weer aan!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:25

Jezus mina Cheyenne, heeft River die manen zo kort afgeknabbeld???
Flettie: bij jouw merrie vind ik het wel mooi staan zo!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:32

@ Cheyenne: oeh, da's kort!! Sommige mensen hebben me dat ook aangeraden om dikkere manen terug te krijgen maar dit ging me toch net iets te ver!

MarijeR schreef:
Hm... ik gok dat dat ook te maken heeft met de grootte van de merrie...
Bij een shetje een dwergk'nijn en bij een shire een vlaamse reus?
Op de plaatjes staat ook dat het veulen op 270 dagen ongeveer zo groot is als een herdershond maar als ik kijk naar een pasgeboren veulen van een shetlander, is de herdershond toch groter

Grinnik, daar heb je gelijk in! Mijn 1.5 jaar oude Shet heeft nu net een formaatje herdershond

@ Vrijalover, Maroes en Marije: kunnen we elkaar dus volgend jaar wakker houden tijdens het waken

@ Mac: ik vind het ook nog niet eens zo lelijk staan bij Fayette. Alleen.... zo lijkt ze nog minder op een Tinker dan ze eigenlijk al doet
Het is maar goed dat ze al in het stamboek is opgenomen dus eruit gooien kunnen ze niet meer

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:01

Haren worden niet dikker van het (veelvuldig) scheren, dat is een grote fabel.

Maandag om 14:00 komt de da weer om te scannen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:36

ik weet dat ze niet dikker worden van scheren sammie, dik zijn ze al van zich zelf, alleen had river een groot gedeelte zo kort afgevreten dat het geen gezicht meer was.....dus dan alles maar weg, nu kan ik cheyenne ook goed behandelen tegen lichte exceem.....en het groeit vanzelf weer naar acceptabele lengte......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:51

Het was meer een reactie op Flettie wie was aangeraden om manen af te scheren zodat ze dikker terug groeien.

Hoe lang waren ze?

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:26

Cheyenne: Jammer natuurlijk, maar het groeit er inderdaad zo weer aan

Crazy_funky: Ja, het is inderdaad anders. Vreya is op 15 mei gedekt, dus dan ga ik ervan uit dat ze 15 april uitgerekent is. Iedereen rekent inderdaad anders, ik doe het lekker zo, erg handig

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 19:55

Ik heb bij Macy ook wel eens haar manen erg kort moeten trekken nadat er een veulen bij liep die voor kapper speelde. En Copper heeft eens 2 jaar met een rattestaartje gelopen nadat ze bijna tot op de staartwortel was gekortwiekt door een veulen
Dit jaar hadden ze beide geen schade en dat terwijl ze beiden een hengstveulen hadden. Mijn ervaring is dat die nog eerder gaan vreten dan merrieveulens...

Ik heb net nog even snel voordat het donker werd wat foto's gemaakt (heb ze toch aardig moeten oplichten, mijn kleine camera kan weinig als het donker begint te worden).
Bij Macy kan je er nu niet meer omheen, ze is duidelijk drachtig
Afbeelding

En ook Kyra lijkt met de dag te groeien nu:
Afbeelding

Nu wachten tot bij Fleur en Copper de buiken echt duidelijk worden...

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:04

Zo Macy is echt al dik,je ziet het al duidelijk zeg.En ook bij Kyra is het erg duidelijk.
Leuk hoor dat er nu eindelijk de echte dikke foto`s komen.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:19

Ik haalde vandaag Fleur uit haar stal, en ik schrok een beetje van haar buik! Die was ineens echt HUGE! Echt heel raar! Ik vraag me af of het nou echt al van het veulen was. Wel die bult precies in haar flanken!

Morgen is ze 123 dagen drachtig, en zit ze precies op haar 4de maand! Zal even mijn camera meenemen!

Oef...Hoe dik moet ze dan uiteindelijk nog worden???

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:39

Arme Fleur,nu al dik aan het worden.
IK denk wel dat het van het veulen komt,zit wel op de "goede "plek.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:31

Bij pauk zie je het eigenlijk helemaal niet in de flanken maar ze krijgt toch een buikje. Ik weet zeker dat niet door het voer komt omdat het normaal gesproken heel lastig is om bij haar er een grammetje aan te krijgen Ik zal ook wel weer even foto's maken eerdaags

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:41

Sammie schreef:
Haren worden niet dikker van het (veelvuldig) scheren, dat is een grote fabel.

Des te meer reden om het niet te doen Zit me nou net te bedenken... misschien dat ik er nog wel een paar cm van af haal Tis nu zo'n 1.5-2 handbreedtes..... wil haar wel eens zien met warmbloedmodel (= voor mij 1 handbreedte). En als ik echt erg wordt dan ook nog eens knotjes maken Fotootje maken zonder de benen erop en dan mijn nieuwe dressuurpaard op bokt voorstellen

Fayette d'r manen groeien gelukkig ook snel. Toen ik haar op 2 jarige leeftijd uit de opfok haalde had een van haar vriendinnetjes ook voor kapper gespeeld. Hele pluk uit d'r manen dit was echter met een jaartje al zo bijgegroeid dat ik de rest kon bijsnijden en ze alsnog manen had van een cm of 30.

@ MarijeR: oooh, wat zien die 2 van jou er alweer lekker drachtig uit Roy verbeelde zich gisteren ook al dat hij wat bij Flet d'r flank voelde... tuurlijk schat

Ik heb gisteren nog wel even haar buikomvang opgemeten. Kwam deze keer uit op 189 cm en dat dus op 126 dagen. Ik meen dat de vorige keer (een week of 2 geleden) het nog iets van 186 cm was. Zou dat zo snel gaan? Hoop het niet want dan kan ik met een maand of 2 al geen zadel meer op d'r leggen omdat mevrouw te breed wordt!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:11

Ik wou dat het waar was dat manen dikker terug kwamen als ze er telkens afgetrokken zijn....
Honey heeft hele dunne manen en een iel staartje. Toen we haar kregen was het een veulenstaartje. Iedereen dacht dat we logen over haar leeftijd. Nu na 2 jaar is het nog niet veel.
Gelukkig blijft Ardino er wel af.

Ik zit met een ander probleem.
Ardino is gisteren geopereerd aan een bokhoef. Hij heeft inmiddels een snavel ijzer. Hij heeft nu van onze dierenarts 6 weken stalrust gekregen. Hij moet op een hele harde ondergrond blijven staan.
Voor Honey vind ik dat zo ook zo sneu.
We zetten beiden op de manege neer. Daar heb ik een stal op betonvloer, met uitzicht op de rijbak.
ik zat me nu zelf te bedenken dat ik Hon dan wel onder het zadel zou kunnen gaan rijden.
Weet iemand of dat verstandig is? Ze is nu ongeveer een half jaar niet meer gereden. En ze is dus niet echt dik, zie mijn vorige reaktie....
En wat zal ik haar straks voeren.... ze krijgt nu 4 kg brok en best veel hooi, naast de hele dag weidegang. Straks staat ze dus dag en nag binnen, met misschien wat lichte arbeid, als dat al gaat.

@ marije: wat zien ze er mooi uit.
@flettie: buikomvang dat ga ik ook eens proberen. Kan aan honey niet zoveel zien.... nou ja nu is ze ook nog maar net 2 maand drachtig maar goed.....

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 16:37

Twinkel: Waarom zou je het niet doen? Je kan toch rustig aan proberen of het nog gaat, gaat het niet kan je altijd nog andere dingen doen in de bak, longeren bijvoorbeeld

Marije: WAT een buiken zeg! Niet te egloven dat dat nu alweer van het veulen is! Ze zien er allebei goed uit trouwens!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:00

Sammie schreef:
Het was meer een reactie op Flettie wie was aangeraden om manen af te scheren zodat ze dikker terug groeien.

Hoe lang waren ze?

als je die van cheyenne bedoelt.....ik zal even een foto zoeken.....ze waren net weer teruggegroeid toen river geboren werd....

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:04

marije.......nu kun je het idd goed zien bij kyra....en bij macy ook maar die heeft altijd al een buikje dus dat lijkt me toch moeilijker.....

Twinkel, ik zou het gewoon proberen......

Dat meten wil ik ook wel alleen, waar moet je dan meten?vooraan achteraan of in het midden?
enne flettie, een westernzadel kan gelukkig heel lang blijven liggen op dikke dames, dat probleem heb ik dus straks niet, ik heb haar vorig jaar tot 3 weken voor de geboorte gewoon gereden......

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:12

foto met manen:
Afbeelding

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:13

toen ook al enigzins gesloopt door river .....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 08:23

Gelukkig is River van haar staart afgebleven... wat is die mooi vol zeg!

Macy heeft idd altijd wel een buikje maar ik zat voor de gein eens te vergelijken met een foto van 1 augustus:
Afbeelding
111 dagen drachtig en op vol gras.

Afbeelding
Op 163 dagen drachtig en sinds het afspenen staat ze op zeer kort gras.
Er is ondanks flinke vermindering van het gras wel een aardig buikje bijgekomen

Gisteren heb ik ze trouwens op de winterweides gezet en ook 2 groepen samengevoegd.
Sammie loopt nu met de 4 drachtige merries en Caio (veulen van Copper) en ze staan nu op de grote winterweide.
Ook is het 1e pak kuilgras open en krijgen ze nu 1x per dag een portie kuil bijgevoerd.
Het is een mooi groepje zo

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:35

Je ziet echt duidelijk verschil Marije met de foto vam augustus.
Is Macy al wat aardiger tegen Sammie?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 10:54

Ja gelukkig wel, ze staan nu weer als vanouds naast elkaar te eten en ze hebben niet eens lopen klieren toen ik ze bij elkaar zette.
Misschien zijn de hormoontjes wat gekalmeerd of misschien ze hebben alles bijgelegd nadat Macy vreemd was gegaan dit voorjaar
Moet zeggen dat ik er wel tegenop zag om ze weer bij elkaar te zetten nadat ze eerder dit jaar zo'n ruzie hadden gehad. Maar alles is heel rustig verlopen.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:43

Fleur gister op 4 maanden dracht..

Afbeelding

"de bult "
Afbeelding

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:39

Ik heb net het boek van Paul de Vries van mijn vriend gekregen, hij werd misselijk van de foto's die er in staan. Ik vind het hoogst interessant om te zien en ga hem dan ook eens goed doorlezen!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:12

Wat voor foto's zijn dat dan