[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:42

Ahh ibbel wat een knappe paardjes!

Volnos ik zie er niet meteen een merrie in die bijna is uitgerekend, maar dat wil niet altijd iets zeggen.

Silly ik zou eens een goede praktijk bellen (utrecht,linghehoeve of iets dergelijks) en eens vragen wat die zeggen. Ik zou zelf ook mijn vraagtekens hebben bij 3 a 4 maanden want vraag maar eens aan Linda2008 wat zij met haar eerste veulen had qua wormen. Ik ontworm altijd op 10 dagen met ivermectine en dan 3 weken later weer en dan uiteindelijk op 3 6 en 9 maanden met strongid. Al hoor ik ook verhalen met iedere maand.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:43

Dyonne, Wat ziet ze er goed uit!

rensju, Succes met je eigen laatste loodjes!
Lijkt mij een lastige situatie

Granoek, Wow, 1.80....

Liaan, Wat fijn dat het beter gaat!
Geweldig een knal Rose halstertje

inowa, Niks leuker toch als veulen plaatjes, heerlijk dametje is het.
Pepper ziet er al weer strak uit

Woogy, Blijft nog even spannend dus

linda2008, Ohhhh dat duurt nog zo lang.... Gipsy is pas 254 dagen

Arianne, Ik vindt de L zo wie zo al lastig maar jij maakt het je zelf wel heel moeilijk :D

Faline, Ben inderdaad bang dat het lastig gaat worden om te verkopen.
Het scheelt dat we genoeg ruimte hebben..... Laat de man dit niet lezen :=

Icecrystal, Wat een schattige foto met de kleine meid!

silvana1984, Mooie foto's hoor!

Caesar, Prachtige veulentjes!

manuela_j, Ze lijkt wel van goud in het zonnetje, mooi hoor!

Ibbel, Leuk filmpje, ze schommelen echt :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:53

Silly1972 schreef:
Vulina, Ik snap je best, maar dit is echt super vervelend voor mij om te horen.
Je doet nu alsof ik verschrikkelijk verkeerd bezig ben.
En als je goed gelezen hebt ontwormd hij met 3-4 maanden.
En als ze bij jou binnen komen zijn ze ouder.
Dus ga nou niet alles gelijk over een kam heen scheren want daar kan IK mij heel kwaad om maken!
Op deze manier heb ik niet heel veel zin om nog dingen te delen in dit topic

Het is absoluut niet mijn bedoeling om je op wat voor manier dan ook aan te vallen, beledigen of een rot gevoel te geven.. Mijn excuses mocht dit wel zo zijn overgekomen. Ik heb het beste voor met ieders veulen, niet perse met de dierenarts ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:53

Silly gelukkig valt het mee met Cas! Hopelijk word hij snel beter.

Leuke namen zo met die nummers hihi

Caesar prachtige fotos van je super mooie veulens :)

Volnos ik zie niet direct een drachtige merrie. Wel wat dikker dan normaal zo te zien.

Dyonne ze ziet er goed uit!

Granoek jeetje 180 is een hele klim zeg!

Ibbel wat een leuk filmpje zeg :D

Manuela wat een knappe! Ben niet de enige palomino O:)

En nu ben ik t kwijt, wat een reacties in een dag tijd :+ lady haar zucht blijft erg.. Vandaag gaan we niet wandelen, of heel misschien straks nog. Ben echt heel moe van het werken en het regent. Zaterdag en zondag word er wel gewandeld

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:55

Haha Kabayo, 180 is ook een hele val :D
Ik ga straks eens vragen hoe het hier op de fokkerij gedaan wordt met ontwormen bij de veulens. Nooit bij stilgestaan en nu wel nieuwsgierig

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:11

Silvana: mijn eerste merrie at de eerste 6 maanden van de dracht bijna 2 keer zo veel ruwvoer(van 1 kleine baal per dag, naar 1 3/4!!) vervolgens at ze 4 maanden heeeeel weinig, een plakje of 2-3 per dag en daarna weer normaal.
Hier werd ook haar vette veulentje uit geboren ;) Hij is zeker niet gevoelig voor overgewicht, z'n moeder was dat wel maar was met minimaal hardvoer goed in de perken te houden.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=596EBEA2
Mijn kanjertje Arie met amper 5 uur oud, kleine vetklep :)
Mooie foto's van je mooie merrie :)

Caesar: je veulentjes zijn knap!

Linda: ik durf het je niet te vertellen...die merries zijn immer ook maar vrouwen en beïnvloeden elkaar gigantisch :\

Carmuh: hoe doet jouw walvis het?

Rowan: waar blijft het spook?

Priska heeft gewoon geen haast, die doet alles op het gemak, dus waarom dit niet? ;) Ze is vandaag 338 dagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:16

Wow wat een berichten in een dag _/-\o_
Ik hoor heel veel over zucht, wat is dat?
Maandag komt de da, belle nog even voor het laatste inenten en wou haar ook nog wat over voer vragen enz. Iemand enig idee wat nog meer belangrijk is om te vragen?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:20

Zucht is oedeem, zoals zwangere vrouwen olifantenbenen krijgen, krijgen drachtige merries een dikke vochtplaat onder de buik. Niet alle merries overigens.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:33

Woogy toch ! Wat een bewoording Olifantenbenen hahaha.
Gelukkig behoorde ik daar niet toe haha

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:35

Woogy schreef:
Silvana: mijn eerste merrie at de eerste 6 maanden van de dracht bijna 2 keer zo veel ruwvoer(van 1 kleine baal per dag, naar 1 3/4!!) vervolgens at ze 4 maanden heeeeel weinig, een plakje of 2-3 per dag en daarna weer normaal.
Hier werd ook haar vette veulentje uit geboren ;) Hij is zeker niet gevoelig voor overgewicht, z'n moeder was dat wel maar was met minimaal hardvoer goed in de perken te houden.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=596EBEA2
Mijn kanjertje Arie met amper 5 uur oud, kleine vetklep :)
Mooie foto's van je mooie merrie :)

Caesar: je veulentjes zijn knap!

Linda: ik durf het je niet te vertellen...die merries zijn immer ook maar vrouwen en beïnvloeden elkaar gigantisch :\

Carmuh: hoe doet jouw walvis het?

Rowan: waar blijft het spook?

Priska heeft gewoon geen haast, die doet alles op het gemak, dus waarom dit niet? ;) Ze is vandaag 338 dagen

Ja ri eet ook amper 2 plakken of 3 per dag nu wat een knap veulen ik ben verliefd pff ik kan niet meer wachten ben ook zo benieuwd wat eruit komt he kan alle kanten op kwa kleur ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:36

Woogy schreef:
Zucht is oedeem, zoals zwangere vrouwen olifantenbenen krijgen, krijgen drachtige merries een dikke vochtplaat onder de buik. Niet alle merries overigens.

Oh vanaf wanneer? Ik zie nog niks geloof ik :o

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:36

Kabayo schreef:
Silly gelukkig valt het mee met Cas! Hopelijk word hij snel beter.

Leuke namen zo met die nummers hihi

Caesar prachtige fotos van je super mooie veulens :)

Volnos ik zie niet direct een drachtige merrie. Wel wat dikker dan normaal zo te zien.

Dyonne ze ziet er goed uit!

Granoek jeetje 180 is een hele klim zeg!

Ibbel wat een leuk filmpje zeg :D

Manuela wat een knappe! Ben niet de enige palomino O:)

En nu ben ik t kwijt, wat een reacties in een dag tijd :+ lady haar zucht blijft erg.. Vandaag gaan we niet wandelen, of heel misschien straks nog. Ben echt heel moe van het werken en het regent. Zaterdag en zondag word er wel gewandeld

Maak je niet te druk over dat zucht dat hebben veel merries in laatste maanden van drachtig
Laatst bijgewerkt door Lovelife2022 op 17-03-17 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:38

Woogy ik begin steeds meer te denken dat spook over gaat dragen.. zo weinig uier.. ze is nu 326 dagen...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:05

Silvana ik maak mij wel beetje zorgen. Ze loopt echt slecht en soms kreupel. Ze heeft het echt erg zwaar :( arm meisje

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:13

Chantall...dat is naar mijn weet ook de term die artsen eraan geven :D

Ene merrie krijgt het wel, andere niet. Bij ons eerste veulen was er niets zichtbaar, tweede had ze er iets last van.
Pris daarentegen krijgt gewoon een laag van 10 cm op d'r hele buik...

Kabayo, als je je wel zorgen maakt, kun je altijd de veearts bellen, kreupelen is namelijk niet iets wat standaard bij dracht of zucht hoort. Bovengenoemde Pris is namelijk met haar mega vocht, absoluut niet onregelmatig. Wel veel sneller moe en kortademig, maar dat laatste heeft zij al gauw.

Onze buren gaan, zoals het eruit ziet, wel een weekend veulentje hebben. Hun merrietje had een kraakhelder harsje

Stom spook _-:( Heeft Pris die ook al bezweerd? Ik ga voor de 345 dagen, vind ik een mooi getal en acceptabel qua optellen ;)

Silvana: Arie was fantastisch. Echt een voorbeeld veulentje, van een voorbeeld dracht en voorbeeld bevalling. Heeft ook een perfecte baas gevonden die hem nu aan het beleren is onder het zadel. Hij is uitgegroeid tot een knoeperd van dik 1,60...behoorlijk aan de maat voor een arab :)
Laatst bijgewerkt door Woogy op 17-03-17 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

volnost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:15

Bedankt, het wordt toch afwachten dan....veearts komt volgende week....zullen zien. Hoefsmid denkt dat ze drachtig is en voor ons is ze huge....we zullen gewoon maar afwachten ;)
Voor de zekerheid nog maar geen werk...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:19

Spannend Volnost, hou ons op de hoogte en anders nog een maandje geduld :)

volnost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:26

Ga ik zeker doen ;) En ook hier nog rondsnuffelen, wauw wat een prachtige paarden en baby's :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:27

Kabayo, zucht is onschuldig en daar zou ze geen last van moeten hebben zoals Woogy al zegt. Kreupelen is niet gewoon in een dracht. Is ze niet bevangen? Omdat ze ook zegt dat ze op eieren loopt?

Volnost, ik heb ook een merrie die zo draagt. Vandaag op 9 maanden dracht laten opvoelen en gelukkig nog steeds drachtig. :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:38

Met eieren denk ik ook vaak aan hb... kreupel is niet goed..

Woogy ja ze hebben gewoon een samenzwering denk ik.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:41

Van zucht worden de merries niet kreupel. De zuchtplaat bij Lara is momenteel echt mega. Ze loopt moeilijk, maar niet kreupel. Dit komt meer omdat alles van achteren aan het verweken is en het veulen in het bekken drukt.
Op de foto heb ik de zuchtplaat met rood aangegeven, je kunt er zo putjes indrukken met je vingers.

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:52

Ze is 100 punten niet bevangen. Het was trouwens 1 stapje kreupel. Misschien toeval, een steentje er net onder ofzo. Dat kort op eieren lopen zegmaar komt echt omdat ze zo dik en zwaar word. En ze heeft last van de zucht. Dat doet haar pijn.en als je pijn hebt loop je ook niet zo hard.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:03

Setteli, pfff wat een rekening zeg, dat doet wel even pijn idd ! Laat het een troost zijn dat het met Jazzy beter gaat :j

Liaan, fijn dat ze beter eten !

Cynthia, gefeliciteerd met de 300 dagen ! Hopelijk knap jij snel op :(:)

Granoek zoooo wat een reus zeg :wow:

Woogy, die baby mag zichzelf ook wel eens laten zien zeg :wave:

Geen idee wie het vroeg, maar onze paarden staan op (hout)krullen. Of ze er in bevalt betwijfel ik... denk dat ze voor de wei gaat :')

Inowa wat is ze schattig zeg, en dat eigenwijze hoofd van der ook echt := <3

Pretty dit jaar krijg je vast ook een merrieveulen ! Het is je gegund hoor, hopelijk zijn de merries nog niet op voor dit jaar want ze gaan hard :=

Minder eten is hier nog niet aan de orde.... er wordt gegeten als een kleine bouwvakker :') Alleen haar brok eet ze niet allemaal 1 in 1 keer op, als ik het geef eet ze ongeveer 3 kwart op en dan daarna ergens de rest want sochtends is het altijd allemaal op :j

Sultan, wanneer is ze uitgerend ?

Silvana, mooie foto's zeg ! <3 En echt een lekker buik hahaha

Ceasar hele mooie foto's van de kleintjes ! Daar kan je toch zooo van genieten ! :j

Hahaha leuk al die namen met een L en een cijfer ! Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden :D

Silly, interessant al die theorieën over ontwormen he? Op een gegeven moment weet je ook niet meer waar je nou goed aan doet ! Gewoon naar je ventje kijken en dan zal het vast helemaal goed komen ! +:)+

Liaan, wat een heerlijke foto en dat halstertje staat toch gewoon erg goed :j O:)

Volnost, ik zie van de zijkant vrij weinig, maar sommige merries laten het ook niet zo goed zien. Ik denk dat jij het het beste ziet ! Ik ben benieuwd naar de uitkomst als de DA is geweest ! Deel je die nog even met ons?

Oh oh..... ik zie tijden het bijlezen een discussie ontstaan over wel of niet ontwormen met +- 10 dagen...... oeii mensen! Ik snap dat er gevoelens bij komen maar zeg nou eerlijk, de beste dame volgt gewoon het advies van haar DA. En dan wordt er gezegd dat de jonge man niet op de hoogte is, hoe kunnen wij dat nou bepalen van achter een schermpje?

Ik kan de adviesen van Ibbel en Fokfanaat goed begrijpen, ik denk dat ik uit voorzorg ook met 10 dagen wil ontwormen... Idd onder het motto van baat het niet dan schaad het niet :+ Maar idd wat Marit zegt; bokt blijft bokt en trek het je alsjeblieft niet te veel aan Silly, ze bedoelen het goed ! En ik vind het fijn dat je het advies van jou DA met ons gedeeld heb +:)+

Manuela, leuke foto's ! Lekker aan het ontspannen in de zon :)

Ibbel, hahahah die dikke buiken film ! Geniaal !

Kabayo oei dat klinkt niet goed, normaal horen ze niet echt kreupel te worden van zucht. Mocht je het niet vertrouwen kan je altijd even de Da bellen toch?

Zoooooooooooo ! Morgen weer een dag weg, dus zal morgen wel weer zo'n knoeper van een bijleespost mogen doen ! Hopelijk heb ik niemand overgeslagen, en anders Sorrryyyyy O:)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:04

merries gaan echt niet kort en gevoelig lopen einde van de dracht.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:13

Silly, ik snap jouw kant ook hoor. Als je DA zoiets aangeeft ga je daar ook vanuit dat dit klopt.
Onze DA is ook geen voorstander van preventief ontwormen, dus toen ik vorig jaar een veulentje met diarree had, kreeg ik ook diarree-remmers mee i.p.v. een wormspuit.
Echter ben ik voor mijn veulens geboren werden ook bij een lezing van Paul de Vries geweest, die juist deze andere kant belichtte, over de veulenworm die inderdaad rond die 7 dagen tot uiting komt en adviseerde wél preventief te ontwormen. Ik heb er toen voor gekozen om toch preventief te geven en geen mestonderzoek af te wachten.
Zelf ooit een jonkie meegemaakt -die ondanks ontwormen- toch met een wormbesmetting te maken kreeg en wil dat ten alle tijde voorkomen. Maar ik snap ook dat jij het advies van je DA wil opvolgen, maar kies er dan voor bijv. als er zo'n diarree periode voorkomt om vervolgens mestonderzoek te doen.

Ibbel, prachtig die drie buiken!!

DL, Spook is een maiden toch? Roos had hier vorig jaar ook bijna niets hoor, tot 1,5 week voor de geboorte en het kan nog sneller!

Volnos, lastig te zeggen hoor! Ze zou dan rond die van mij uitgerekend zijn, maar de buik is daar niet mee te vergelijken. Echter de andere drachtige merrie daar (20 april uitgerekend) heeft ook maar weinig buik. Uier is nog niets aan te zien, maar ook dat kan snel.
Snap dat het frustrerend is dat de DA niet komt. In ons geval is het inderdaad even een afspraak maken voor volgende week, maarja de DA zit ook 2 dorpjes verderop (nog geen 10km), 50km is ook iets anders natuurlijk. Aan de andere kant ben je gewoon betalende klant denk ik dan...

Zucht ook nog nooit van gehoord dat merrie's er echt last van had.
En las hier ook dat mensen aangaven dat het door merriebrok kon komen. Vorig jaar met mijn merrie's ook ruim op tijd begonnen met merriebrok, dit jaar na het spenen van de vorige veulens eigenlijk niet gestopt. Maar nog nooit zuchtplaten gezien hoor :o Enkel een beetje voor het uier misschien.

Wat Roos haar uier betreft, was hij gedurende de dag nog wel wat terug gelopen gelukkig. Was zacht en kwam ook nog niets uit. Maar goed, wel een beetje in de gaten houden. Kan erg snel gaan bij haar.

Wel had ze een '"Oh-de-baas-heeft-mij-deze-dracht-helemaal-nog-niet-onderuit-zien-gaan"-momentje :oo Mijn monster met 4 linker hoeven was echt weer lekker bezig. Volgens mij wel goed afgelopen, hele flank onder de modder en een schaaf wondje boven de kogel, maar hopelijk blijft het daar bij... :=