[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anonymous86

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:04

Ik heb een mini die zo goed als niet te scannen is inwendig. Ga dr niet expres stress bezorgen als het niet hoeft. Hh doet het al jaren zo. Mocht ze afslaan ga ik wel overleggen met mijn eigen da wat handigste is maar ze scannen ook uitwendig en tja dat kan pas op 6 weken. Aangezien mijn hh meer ervaring heeft dan ik vertrouw ik op haar

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:12

Ja dat is dan weer een nadeel met mini's.
Komt misschien wel doordat mijn merrie vorig jaar een tweelingdracht had hoor. Gelukkig wel optijd achter gekomen met scannen waardoor ze er wat aan hebben kunnen doen.

Maar goed ik neem aan dat dat ook met 6 weken nog prima kan, alleen wegknijpen gaat dan niet meer.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:15

Geen idee of wegknijpen dan nog kan. Liz is een keer gescand en dat was fiks wat stress dus doe het haar liever niet aan als het niet moet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:19

Mmmm denk niet dat ze het dan nog weg kunnen knijpen. Bij mijn merrie deden ze het met 18 dgn en was voor het mooie al te laat, met 15 dgn maak je meer kans dat de andere blijft zitten.

Dus dan zouden ze haar al iets moeten geven zodat ze het eruit gooit om het maar zo te zeggen.
Maar misschien dat er hier andere zijn die er meer verstand van hebben, ik heb het maar 1x ervaren/meegemaakt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:11

Eigenlijk hoef je dat (scannen op 15 dagen) alleen te doen wanneer er een dubbele eisprong was. Anders kan 18 dagen prima. Reden daarvoor is dat er met 15 dagen minder vocht vrij komt met af knijpen en de kans voor het andere vruchtje groter is.

Maar jij hebt sowieso niet gescand toch rianne? Dan weet je natuurlijk ook niet of er een dubbele eisprong was.

Wachtende op de veearts :D hoop op 1 drachtig en 1 hengstig!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:39

Hier worden de mini's ook niet gescand,ze zijn te klein. Het is een risico ja,maar het lijkt wel alsof tweelingdracht minder voorkomt bij mini's? Ik hoor er nooit wat van iig.
Ik scan ze wel uitwendig vanaf 5 maanden dracht.

Fijn dat Liz al afslaat,kan prima hoor,ik heb ook nog wel een merrie gehad die zich 2 dagen liet dekken en daarna niet meer. En drachtig was.

SofieHavan leuke combi!

Faline wat een heerlijk warm kleurtje heeft ze!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:44

9 dagen hengstig!! :wow: Pony was na begin december niet meer hengstig geweest en toen ze eind februari eindelijk weer begon was ze 12 dagen hengstig, volgens de artsen had dekken geen nut omdat bij zulke lange cycli het ei of niet afkomt, of te laat, of te vroeg. In elk geval niet zoals het hoort.

Knappe bonte hengst! Alleen betekend homozygoot niet dat jullie sowieso een bontje krijgen, het betekend dat de hengst niets anders kan doorgeven. Maar voor hetzelfde geld besluit jouw mama zichzelf te kopiëren ;)

Pony is gisteren geïnsemineerd. Vind dat helemaal niets! Volgend jaar(als alles goed blijft gaan) wordt het waarschijnlijk ook een rietje, maar merk dat ik dit toch niet echt heel fijn vind.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:21

Leuk joyce dat je hier weer mee doet!

Woogy, ze krijgen sowieso een bont veulen.. Homozygoot bont dan is het veulen altijd een bonte.. Al heeft die alleen bij wijze van 4 witte benen, bont zal die zijn ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:07

Hier worden de meeste mini's ook inwendig gescand. Alleen de hele kleintjes (onder de 80cm ongeveer) lukt niet.
Die worden later uitwendig gescand.
Rianne1994, hoe wil jij zo vroeg uitwendig laten scannen? Hier doen ze dat vanaf een maand of 5. Bij echt uitgezakte merries misschien vanaf 4 maanden maar voor die tijd zit het vruchtje veel te diep in het lichaam.

PG en Dynamic zijn gisteren ook nog gedekt en volgens mij wordt de hengstigheid nog niet echt minder.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:07

Dais is altijd een dag of 7 a 8 hengstig en bij de hengst vaak langer. Bij Ti is ze ook 5 keer gedekt en bij Fi 4x en alle keren dus mooi drachtig :)

Mocht Dais nu niet meer willen en drachtig zijn, is ze 12 april uitgerekend. Mooie tijd, ik wil graag half april een veulentje. Maar ja... ik heb natuurlijk wel met Dais te maken :+

Bij een homozygoot bonte krijg je inderdaad altijd een bonte :j Inderdaad omdat de hengst altijd bont doorgeeft en omdat bont dominant is, heb je aan 1 bont gen genoeg om bont tot uiting te laten komen bij het veulen.

Vanavond reageer ik wat uitgebreider op mijn laptoppie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:11

@Vulina,
Vorig jaar had mijn merrie die ook niet, is natuurlijk gedekt bij de hengst (lees heeft daar een weekje gelogeerd).
Zij had dus wel een dubbele eisprong achteraf. Vandaar dat ik haar nu uit voorzorg met 15 dgn wil laten scannen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:14

Bont en genetisch bont zit nog wel een verschil in :')
Heb hier meerdere effen dieren uit een homozygoot bonte merrie gehad en dan hadden ze alleen een paar witte voetjes of een stipje op de kont of schouder.
Zelfs eentje met 2 witte voeten en een vlekje op schouder en kont die later homozygoot bont werd getest.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:29

@ pretty ik hoop dat ze drachtig is idd.

@vulina nee ik heb inderdaad niet gescand. Maar heb vertrouwen in mn hengstenhouder en aangezien ze toen ze scande de tweede eierstok niet konden vinden denk ik niet dat ze twee eitjes zouden zien. Of zeg ik nu wat doms?

@vulina hh die heeft iemand die op 6 weken kan scannen geen idee :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:30

leuk Joyce dat je hier terug meedoet, hoe gaat het trouwens met je?

Marije maar jij bent een ancien _/-\o_ en helpt waar geholpen moet worden ;)
en inderdaad bont en genetisch bont, kan ook minimaal zijn, dus is toch altijd beetje afwachten
Hoeveel veulens verwacht je als ze allen drachtig zijn?

Jullie merrie's zijn best lang henstig :wow: genieters? Cynthia en Woogy, die zijn dol op de hengst

rianne merrie er al klaar mee, nu duimen

tweelingen brrr altijd spannend, vaak komt dit niet goed, een enkele maal wel zoals bij vrienden van ons maar toch is de ene altijd kleiner gebleven dan de andere

RX hoe is het met de hond?

Faline wat een weide, en echt luxe he dat je de paardjes vanuit je keuken kan zien lopen, geweldig.

Mooie merrie Vulina, welke hengst?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:33

Bij Whisper was dubbele eisprong goed mogelijk.
Afgelopen maandag gescant 1 gelukkig en woensdag nog een keer gescant gelukkig 1.
18 dagen na het scannen of het ei weg was.
Over aantal weken nog een keer scannen en dan wachten...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:56

Bij Bo kon je goed zien dat ze ook echt een dubbele eisprong had gehad, was ook echt een verschil in grote van de vruchtjes te zien op de echo toen.
Bij de echo zaten er zelfs nog meer grote eitjes in d'r eierstokken.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:41

Dat is ook wat ik zei inderdaad Marije.. Je krijgt altijd bont alleen hoeveel of hoe weinig dat is de vraag... :P

Ik ga deze dagen wel weer beginnen met schouwen van Lily.

Annedee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:22

Hoi! Ik meld me ook! Heb een new forest merrie. Is 2 weken geleden geïnsemineerd op haar tweede eitje. Vanochtend gescand en helaas niet drachtig. Wél een eitje van 4. Dus vanmiddag opnieuw insemineren. Laten jullie altijd 2 dagen later scannen op ovulatie? Heb t bij de eerste keer niet gedaan namelijk.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:32

tuurlijk over 2 dagen nogmaals scannen, misschien zit het ei er nog en moet ze nog een x gedekt worden..

fotsy: bedankt, het gaat hier wel.. het word nu echt werkelijkheid dat ik geen merrie met veulen heb en ook niet meer krijg (voor nu dan)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:35

Ik zou je dr bijna zo één geven Joyce,want het is allesbehalve eerlijk. :(:)
Fijn dat je toch weer meedoet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:39

Hier vanmorgen weer gescand, wel een groot geel lichaam maar geen hengstige baarmoeder.. -O- dus de DA heeft het ei weggespoten en over 4 á 5 dagen gaan we weer.. Met de hoop dat we mijn merrie dan ook echt kunnen gaan brengen.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:39

Ik wist helemaal niet dat mini's niet gemakkelijk inwendig gescand kunnen worden, maar dat klinkt wel zo logisch ja :) En dat uitwending scannen, kan dat ook met grote paarden dan?
(ik ken er eigenlijk helemaal niets van :+ )

En ik weet niet hoe dat zit met dat bont, ik weet in elk geval dat ik sowieso een bonte ga krijgen :j
Al Ceasar zijn nakomelingen zijn bont en dan bedoel ik echt bont, niet juist 4 witte voeten of een enkele stip.
Ik hoop alleen dat er niet té veel wit gaat zijn bij het veulen, liever wat te weinig dan teveel wit :P

Annedee, succes met insemineren!!

Ik mag zo gaan scannen (18d) ben ongelooflijk benieuwd, hopelijk laat Evita zich beetje doen.
Voor de inseminatie heb ik haar speciaal naar de hengst gebracht omdat mijn eigen dierenarts het niet zag zitten om haar te insemineren :+ het is nogal een karaktervolle dame :') De hengstenhouder zei het zo: "'t is zeker geen paard dat zich brutaal laat verkrachten" haha :')

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:40

ik dacht nu echt dat een geel lichaam net een teken was dat de merrie geovuleerd was,niet zo dan?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:52

Mocht het hier lukken en dat Bo drachtig word van Ryon dan sws zo volgend jaar een bont veulen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:53

@ pretty; Woensdag waren we ook geweest en ook een groot ei alleen ook niet hengstig.
Ik ben heel beginnend op dit gebied en de kans is zeker aanwezig dat ik de DA niet goed begrepen heb
hoor, dat ik het nu verkeerd heb neergezet :o Maar het ei is wel weggespoten en over ongeveer
5 dagen zou ze hengstig moeten worden. Dat heb ik zeker goed begrepen O:)

@SofieHavan; jeetje wat spannend, veel succes +:)+