[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OYYO

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:46

Cioccolato En wat is nu de volgende stap? Morgen weer scannen in de hoop dat de baarmoeder ook meewerkt?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:47

Ja we gaan nog een keer scannen omdat er wel vooruitgang te zien is. Dus het doet wel iets, gelukkig. Maar alles loopt wel bijzonder om het zo te zeggen. Niet geheel volgens een/het boekje.
Ben er nog niet zo bang voor.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:55

Hier vanmorgen een klein ei. Eind van de week weer scannen en dan insemineren. Twijfel om niet eerder sperma te bestellen, wil deze niet weer missen :n

Hoe groot zijn jullie eitjes bij insemineren?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:58

Best raar dat die baarmoeders niet willen meewerken, het is nu toch ideaal weer zou je denken..

Spannend Kabayo, ik duim dat hij op de bok wil springen en dat er leven in z’n zaad zit.

Cynthia jij hebt er wel veel vertrouwen in :P hier zijn ze ook altijd erg vlot, maar heel af en toe doe ze toch niet mee met mooi van de eerste keer drachtig zijn >;) :D

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:11

Hoi, ik kom mij hier ook weer melden. Maike wordt a.s. vrijdag gescand om te zien hoe ver zij is. Ik heb de veulen hengstigheid overgeslagen omdat ze best wel een zware bevalling heeft gehad. Ik ben nog niet helemaal uit de hengsten keuze.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:59

Welke hengsten overweeg je Fleuribelle?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:50

AM klinkt toch voorzichtig positief hoor.

Oyyo ja dat doe je normaal zelf prikken. Het moet niet in de bloedbaan, dus dat mag je zelf doen. En ze moeten iedere 4-6 uur een prik hebben dan, dus is ook wel praktisch als je dat thuis kan doen.

Cioccolato gets, dat schiet ook niet echt op zo. Hoop dat het in de komende dagen gelijk trekt.

Dennenboom kun je niet woensdag even weer scannen voor je eigen gemoedsrust?

Fleuribelle welkom!

Ik ben teruggebeld! Nou het is inderdaad niet wat ze normaal zien, maar het is ook niet gevaarlijk, dus nu eerst doorgaan zo tot aan de scan. Verklaring.. het zou kunnen dat ze drachtig is en haar lichaam met de hormonen van regumate overijverig aan het werk is daarmee. Ik durf zelf echt niet te hopen maar hij zegt dat het wel eens positief kon zijn dat ze zo reageert nu. Ik moet hem bellen na het scannen (scannen doe ik niet bij de kliniek) want hij is erg benieuwd. Maar.. mij kennende is ze vast niet drachtig hoor!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:00

Hier ook merries die normaal netjes in 1x drachtig zijn en die nu al voor de derde keer geinsemineerd zijn :=

Hier wil het allemaal nog niet zo vlotten helaas. Intissima ook niet drachtig gescand, wel goed hengstig (toont helemaal niet), dus morgen opnieuw insemineren. Noora hadden we de hengstigheid net gemist. Voor Prganza en Estonia zitten we nog op het wachtbankje, dus duimen dat die wel gelukt zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:00

Dennenboom schreef:
Hier vanmorgen een klein ei. Eind van de week weer scannen en dan insemineren. Twijfel om niet eerder sperma te bestellen, wil deze niet weer missen :n

Hangt een beetje van de merrie af. Sommige krijgen grote eicellen andere dan weer niet.

Bij die van ons was het insemineren altijd als ze rond de 5 zaten.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:02

Goh, allemaal merries die gelijk op gaan. Spannend!
Ik ga vanmiddag scannen om te kijken of ze al bijna rond haar ovulatie zit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:29

Bij mij had ik ook net de eisprong gemist toen we de eerste keer gingen scannen om te zien hoever ze was in de hengstigheid. We wilden dit jaar eens vroeg beginnen omdat we verwachtten dat we meerdere pogingen zouden moeten doen. Da adviseerde dus om ze na een week hengstig te spuiten zodat we dan zeker haar cyclus zouden weten en die niet weer zouden missen. Ze laat nl haast niet zien dat ze hengstig is. We kregen de spuit mee naar huis en na 5 dagen haar hengstig gespoten. Hier bleven de eicellen ook langer zitten dan normaal maar dat kon je nog wijten aan het winderige frisse weer. We hebben twee keer moeten insemineren omdat de eicellen dus langer bleven zitten dan verwacht.
Daardoor had ik eigenlijk geen hoop dat ze zou pakken. Tot onze stomme verbazing bleek ze dus vorige week dinsdag op de 15 dagen scan drachtig te zijn. Vorig jaar niet drachtig gekregen en dat was dan nog thuis in haar eigen omgeving. Had dit te maken met het feit dat we een van onze merries hebben moeten laten inslapen weet ik niet.

Moet zeggen dat ik dit jaar wel het supplement pavo fertile heb gegeven in de hoop dat haar hengstigheid beter op gang zou komen. Normaal beginnen we ook niet zo vroeg in het jaar. Pas in mei beginnen wij normaal met insemineren van onze merries maar in 2019 heeft ze pas in augustus gepakt waardoor we een erg laat veulen hadden in 2020. vorig jaar dus niet dragend gekregen en nu hadden we iets we gaan vroeg beginnen want we zullen waarschijnlijk weer meerdere pogingen moeten doen.

Wij nu blij natuurlijk dat ze voorlopig drachtig is. Volgende week weer scannen en dan op 11 weken nog eens als het er volgende week nog blijkt te zitten. Al zag het vruchtje er wel goed uit op de scan maar bon je weet maar nooit dat het in een paar dagen ineens kan veranderen en verdwijnen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:38

Dennenboom wij insemineren rond de 4cm. Natuurlijk wel als alles verder goed is en hengstige baarmoeder e.d.
Snap wel dat je het niet wilt missen nu. Hoe groot was het ei?

Gefeliciteerd Petraaken *\o/*

Goldenarrow ah wat vervelend dat het niet wil lukken.. Jammer van Intissima dat ze niet dragend was. Ik ga verder met duimen hier voor je!

Amhorses klinkt toch als een normaler eitje. Duim dat het mag lukken met Liezella

Claudia wat fijn dat het niet gevaarlijk is. Hoeveel dagen moet je nog? Een positief resultaat zou wel geweldig zijn. Maar ik snap dat je daar wat voorzichtig mee bent nu

Fleuribelle welkom! Ik ben ook wel benieuwd tussen welke hengsten je twijfeld.

Cynthia wel fijn dat je je merrie zo goed kent. Benieuwd of je gelijk hebt :)

Cioccolato vervelend dat de baarmoeder er nog niet zoveel zin in heeft.

Oyyo hoe bedoel je naast de merrie? Ik heb ze niet samen in een trailer. De stallen hebben een dichte stalwand dus dan kunnen ze ook niet bij elkaar. In de paddock staat ze alleen naast de hengst als ze niet hengstig is. Dan is ze boos en corrigeerd ze de hengst, of blijft gewoon aan de andere kant van de paddock staan. De hengsten vinden dat prima, kijken niet naar haar om en gaan gewoon slapen. Zoals op deze foto waar dus een merrie naast staat. (Twee 2jarige hengsten)
Afbeelding

Nou. We hebben gedekt. We hebben gedekt op een merrie en niet op de bok. De eerste keer was hij beledigd dat we zn piemel pakten om in de kunstschede te doen dus toen had ie niet zo'n zin meer :+ na 10 minuten is het wel gelukt. Dus zo'n kwartiertje bezig geweest in totaal. De eerste sprong kwam er wel vocht uit en een dikke toeter, maar geen zaadlozing. Daar waar ik met de dekronde vorige keer al heel erg bang voor was. Ik denk dus dat 2x natuurlijk dekken gewoon mislukt is, geen zaadlozing. En de eerste keer was het wel gelukt. Dan is geen bevruchting niet heel raar.
Nou dan het spannende moment, de controle. Hij had niet veel sperma. Zo'n 15cc waar rond de 40 normaal is. Maar dit is niet vreemd voor een 2 jarige hengst. Het sperma had een goede concentratie (dus geen troebel spul, gewoon heel goed wit sperma). Het sperma had een goede beweeglijkheid. Het % levend had wel hoger gemogen. Maar eigenlijk was hij heel erg positief. Van dit sperma kan een merrie prima dragend worden. Voor een officiële stamboek spermatest zou het echter wel te weinig zijn. Maar ivm zijn leeftijd is dit geen probleem.
Zodoende paard opgeladen, naar huis geracet en vers in Zilver geinsemineerd. Volgens hem zeer goed hengstig en mooi zacht. Hij verwacht dat het woensdag klaar is :j
Duimen draaien!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:46

Oké, dat is super vlot voor een eerste keer op de bok +:)+

Duimen dat ze drachtig wordt, je hebt maar 1 snelle zaadcel nodig :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:55

Ik heb wel vaker gehoord dat jonge hengsten soms meerdere keren moeten springen voordat het sperma een goede kwaliteit aan zaadcellen geeft. Dus dat een 2-jarige niet veel zaadcellen geeft bij een eerste sprong is blijkbaar niet uitzonderlijk. Moest wel lachen toen ik las dat meneer beledigd was toen het zaakje werd vast gepakt. :+

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:06

Kabayo. Nu weet je zeker dat het leeft en in de baarmoeder is. Is sperma onbewerkt in silver gegaan?

White Dream gaf de eerste keren ook vrij weinig. Wel super geconcentreerd.

Petraaken. Gefeliciteerd. Hier ook wel eens goede resultaten met fertile gehad

Goldenarrow. Schiet niet heel erg op bij jullie. Hopelijk nu wel drachtig

Muronia. Dat zou wel heel mooi zijn dat het nu gelukt is. Duimen draaien. Wanneer scannen?

Bij Liezella heb ik nu ook een beter gevoel. Normaal in die 3 dagen was het 2cm gegroeid. Nu 0.2cm zou het nu eindelijk :):)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:24

Muronia geen ervaring mee, maar het zou super zijn als dat de da gelijk heeft, en dat ze gewoon drachtig is.
Gefeliciteerd met het kloppende hartje *\o/*

Cynthia82 snap dat je langzaam aan wel weer ongeduldig word. Maar snap heel goed dat als ze steeds ze vroeg bevalt je ook niet zo vroeg wilt dekken. Hopelijk nu ook weer in 1x drachtig.

Kabayo spannend weer. Maar je weet nu waar je aan toe bent. Hopelijk is ze deze ronde drachtig

AM_Horses fijn dat ze daar op stal wel rustig is. Hopelijk nu een ei van normaal formaat en is ze snel drachtig.

Cioccolato wat een gedoe allemaal he. Gaat bij vele niet soepel dit jaar.

Dennenboom hier geeft de da aan na meting na hoeveel dagen te weer moet komen. Maar als je twijfel dan ga je bv woensdag toch gewoon een extra heen om te scannen.

Fleuribelle welkom. Hopelijk kan je snel weer van start.

goldenarrow ik hoor bij verschillende dat het dit jaar raar gaat bij veel merries.
Maar hopelijk de 2 merries van het wachtbankje snel drachtig! Wanneer moet je scannen?
Hopelijk de andere 2 ook snel goed hengstig

LaDonna75 succes!

petraaken gefeliciteerd met je drachtige merrie. Hopelijk snel ook een goede scan met het hartje

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:49

Pff GA laat die 2 nu maar al drachtig zijn dan. Wanneer kun je ze scannen?

LaDonna succes met scannen straks!

Petraaken gefeliciteerd met de prille dracht! Dat hij/zij maar mooi mag blijven plakken.

Elina / AM we gaan donderdagavond scannen. 1 dag eerder dan gepland maar dat komt beter uit als ik nog voor het weekend regumate bij zou moeten halen (ik had nu een potje voor 15 dagen eerst). Nog een paar dagen dus.

Dat klinkt toch ook wel positief bij jou Elina! Nu maar hopen dat het ei woensdag weg is.

AM ik duim ook voor Liezella!

Kiki dank je. Jij ook nog tot donderdag wachten met de scan he? Komt steeds dichterbij :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:51

Bij het dekstation toen wij het sperma ophaalden vertelden ze dat het vorig jaar ook lang duurde voor de merries drachtig geraakten. Dus velen moeten nog hun veulens krijgen. Ze vertelden dus dat ze verwachtten dat het dekseizoen pas later op volle gang ging komen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:54

Ook wij hebben vanmorgen weer gescand.

Er lijkt een hengstigheid bij beide dames aan te komen eindelijk. Zaterdag we weer kijken

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:59

Muronia, ja klopt! Donderdag scannen. Gelukkig is het bij ons op de kliniek altijd vroeg, tussen 8.00 - 8.30

corinadrenth, hopelijk beide dames snel goed hengstig en kan het insemineren beginnen

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:33

Dennenboom schreef:

Bij Zirana waren de eitjes 3cm en 4cm, gelijk laten afspuiten omdat ik niet weet hoe groot ze ze maakt.

Wat duurt wachten trouwens lang zeg :roll:
Was het maar al 10 juni...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:15

We moeten aanstaande maandag Prganza scannen en de vrijdag erop Estonia. En laat ze inderdaad maar gewoon drachtig zijn, want het kost een hoop zo :=

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:44

Ik heb op 3,8 laten afspuiten en dag erna insemineren. Vandaag was het eitje mooi weg!

Goed nieuws Kabayo! Hopelijk is poging 2 succesvol!

Spannend Muronia, moet dan ook weer net bij jou gebeuren zo’n reactie!

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:38

Fleuribelle Succes! Tussen welke hengsten twijfel je? Ik kan ook zo lang twijfelen over welke hengst. Maar nu ik eenmaal heb gekozen sta ik er ook helemaal achter.

Kabayo nou gewoon zoals op de foto. Naast elkaar in de paddock met stroom ertussen. De 1 jarige hengst (hij staat samen met ruintje) vond de merrie zeer interessant. Heb nu 10 meter ruimte ertussen en dat gaat goed. We zijn nu dag 3 na insemineren maar nog steeds vind hij haar MEGA leuk. De merrie hem trouwens niet meer. Het draadje blijft dus nog even tot zijn hormonen tot rust komen.

Wel knap dat die Perry dat allemaal zomaar doet. Met zijn karakter zal het dan ook wel goed zitten. En inderdaad je hebt maar 1 snelle zwemmer nodig!

Petraaken *\o/*

Muronia Daat is toch voorzichtig positief nieuws

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:49

Even kort, hengstigheid zit er aan te komen. Ze mag woensdag weer scannen. Nog even afwachten dus.