[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:05

Ik heb mijn paarden altijd gewoon gereden na het dekken, nooit problemen gehad.
Kees wordt niet meer gereden maar dat maakt geen verschil.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:12

Riv_Q schreef:
Nog even een vraag aan degene waarvan de paarden ook bereden worden naast fokken.

Rijden jullie gewoon door na de inseminatie met de paarden? 2 jaar geleden reed ik altijd gewoon door met mijn merrie na het insemineren en het pakte steeds niet. Toen gewisseld van hengst en rust gegeven tot 18 dagen en toen was ze drachtig. Ligt sowieso aan de hengstenwissel maar nu heb ik zo tussen mijn oren dat het ook aan de rust kan liggen.

Dit jaar rust gegeven tot 18 dagen en drachtig. Toen weer gaan rijden en vrucht verloren (zal toeval zijn maar helpt niet mee met mijn onzekerheid. :+)

Dus mijn vraag. Zijn er naar jullie mening dagen dat er rustiger aan moet worden gedaan (bijv eerste 5 dagen na inseminatie) doordat het sperma dan naar de baarmoeder wordt geleidt o.i.d of maakt het volgens jullie allemaal niets uit? Ik ben al een tijdje benieuwd naar de meningen hierover en wat er door andere mensen gedaan wordt :j Zal natuurlijk ook uitmaken of je merrie stress ervaart tijdens rijden

Ik heb het dus alleen over de eerste 18-30 dagen van de dracht. Daarna reed ik sowieso altijd weer.

Mijn merrie is altijd tussendoor gewoon gereden, en ook op een redelijk niveau dus niet thuis in de bak op B niveau. :o
Zie daar geen problemen mee..
Een paard wat met wedstrijden enorm veel stress opbouwt, daarmee zou ik niet op wedstrijd gaan nee net na insemineren. Maar met hoeveel dagen leg je dan de grens?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:13

Onze merrie wordt vanmiddag geinsemineerd. Zou je dan vanavond al gaan rijden?
Wilde haar toch even laten staan. Morgen of van het weekend weer oppakken.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:17

Fijn zulke reacties. Maakt me ook wat zekerder. Merrie hier is echt een stresskip buiten af en toe dus rijden dan sowieso vaker in de bak. Ik heb bijvoorbeeld morgenavond les, vroeg me inderdaad net als setelli of dat dan handig zo vlak na insemineren, stel ze moet morgen.

En inderdaad Absque, die grens is niet te stellen eigenlijk
Laatst bijgewerkt door Riv_Q op 14-05-20 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:17

Ik heb ze altijd weggebracht om te dekken/insemineren. Maar in het geval van vanmiddag insemineren, zeggen ze daarna even 15 minuten rondstappen aan de hand zodat het goed kan 'intrekken'. :+ En ik zou persoonlijk vanavond wel durven te rijden ja..
edit; maar als het jou geruststelling geeft om een dagje over te slaan, zeker doen! Iedereen moet het doen op de manier wat zelf fijn en goed voelt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:23

Dat stappen deden wij wel met natuurlijk dekken, anders persen ze een groot deel van de kwak er weer uit. Natuurlijk komt in de schede, vanaf daar moeten ze zwemmen, KI gaat tot in de baarmoeder dat persen ze er niet zomaar weer uit.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:25

Maandag gaan wij beginnen met scannen. Mijn merrie wordt ook niet meer gereden dus daar heb ik geen ervaring mee.

Mijn combinatie zal zijn

Sita Zuidhorn x planeet

Afbeelding

X

Kjento die heeft vast geen uitleg meer nodig :D

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:41

Ik deed altijd rustig tot de 18 dagen sws met rijden.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:47

Mijn dierenarts zei dat je juist niet anders moet gaan doen dan normaal. Gewoon blijven rijden en hetzelfde voer blijven geven (sommigen gaan van begin af aan al meer voeren).

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:54

AZ wat leuk dat je er weer bent! Wat een drama was dat toen zeg.. Pff... Nu op naar een mooie dracht en zonder complicaties.

Setteli wat leuk dat jij er ook weer bij bent!

CP: Inderdaad wat een voorpluk!

Tiwi: Geweldig hahahaha

Knolselder/annelies: Hoeveel dek jij er dit jaar?

RivQ ik zou me ook niet zo druk maken met rijden, maar als het niet goed voelt dan lekker dagje over slaan ofzo.

Morgen middag gaan we hier scannen als ze dadelijk niet hengstig zijn met schouwen. Lana dacht ik even dat ze staart op ging tillen, maar was gelukkig nog boos tegen de hengst. Aimee liet niks zien gisteren.
Sjaantje ben ik aan het dekken dus nog even geduld.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:56

Mijn paarden en pony's zijn en worden ook gewoon doorgereden tijdens en na de inseminatie. Lara ging zelfs tussen de inseminatie en 1e scan twee jaar achter elkaar mee op vakantie de bergen in.

Mooi om te lezen dat er weer een aantal merries drachtig zijn gescand én een aantal geïnsemineerd *\o/* Riv, fijn dat je merrie nu eindelijk hengstig is en nu hopen dat ze oppakt én dat het blijft zitten!

Carlijn is afgelopen maandag gescand, niet hengstig. Aankomende maandag wordt ze weer gescand.

In het DBT 2020 zag ik dat iemand werkt met een Radco alarm, waarbij een sonde in de vulva van de merrie elke 5 minuten de temperatuur meet. Omdat ik dit niet ken en nieuwsgierig ben naar hoe en wat, ben ik eens op internet gaan zoeken. Zelf werk ik met camera en een birth alarm aan het halster, dat prima werkt en ik wil ook niets anders. Ik schrok van de prijs, al kan je met het totaalplaatje wel 3 paarden/koeien opvolgen. Zijn er hier ook mensen bekend met dit alarm?
Het birth alarm werkt ook bij koeien als je de slaapstand uitzet :+

Setteli, wat leuk dat jullie er ook weer bij zijn!!! *\o/* *\o/* *\o/* Al is het dan met April, het meegenieten alleen al is hartstikke leuk.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:24

Mijn merrie had die de eerste dracht en ben zeer tevreden. Tweede dracht zo'n melder gehecht aan de vulva maar je hebt meer tijd met de eerste melder. Voorkeur bij mij is dan ook de temperatuur meter.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:27

Ual gefel en altijd leuk een kloppend hartje

Riv q eindelijk goed hengstig dan

Suffie nu weet je al iets waar ze zit in haar cyclus

Ik rij normaal wel 3.-4 keer in de week maar met Corona toestanden stonden we al op laag pitje dus na inseminatie heb ik wel bewust niet veel gereden en vooral niet rond14-16 dagen want dan kunnen ze vaak een ei nog verplaatsen als het niet goed zou liggen. Zal wel in men hoofd zitten. Maar heb toch de les ook wel afgebeld als ik samen moet rijden met iemand die een nogal drukke hengst rijdt.
En rond 35 dan ga ik ook niet rijden.

Ik scan overigens wel meermaals. 14-25(kloppend hartje) -70 en -105( pretecho voor geslacht eventueel)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:09

Ual gefeliciteerd!

Hier worden de paarden ook gewoon getraind na insemineren.
Olivia waren we aan het beleren toen we gingen insemineren vorig jaar. :+

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:01

StalMelyn schreef:
Mijn merrie had die de eerste dracht en ben zeer tevreden. Tweede dracht zo'n melder gehecht aan de vulva maar je hebt meer tijd met de eerste melder. Voorkeur bij mij is dan ook de temperatuur meter.

Heb je dit alarm dan geleend, gehuurd?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:26

Die huur je als het ware als je je merrie naar een stal met merriebegeleiding brengt. Maar ga er volgend jaar een kopen, de temperatuur variant. 1000 euro maar heb het er voor over. Werkt top en wil toch meer veulens fokken. Aan stalgenoten of bekenden verhuren kan ook nog

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:58

Riv_Q schreef:
Nog even een vraag aan degene waarvan de paarden ook bereden worden naast fokken.

Rijden jullie gewoon door na de inseminatie met de paarden? 2 jaar geleden reed ik altijd gewoon door met mijn merrie na het insemineren en het pakte steeds niet. Toen gewisseld van hengst en rust gegeven tot 18 dagen en toen was ze drachtig. Ligt sowieso aan de hengstenwissel maar nu heb ik zo tussen mijn oren dat het ook aan de rust kan liggen.

Dit jaar rust gegeven tot 18 dagen en drachtig. Toen weer gaan rijden en vrucht verloren (zal toeval zijn maar helpt niet mee met mijn onzekerheid. :+)

Dus mijn vraag. Zijn er naar jullie mening dagen dat er rustiger aan moet worden gedaan (bijv eerste 5 dagen na inseminatie) doordat het sperma dan naar de baarmoeder wordt geleidt o.i.d of maakt het volgens jullie allemaal niets uit? Ik ben al een tijdje benieuwd naar de meningen hierover en wat er door andere mensen gedaan wordt :j Zal natuurlijk ook uitmaken of je merrie stress ervaart tijdens rijden

Ik heb het dus alleen over de eerste 18-30 dagen van de dracht. Daarna reed ik sowieso altijd weer.

Ik heb van de hengstenhouder die de eerste dracht heeft begeleid altijd geleerd stress en spanning voorkomen. Zeker de eerste 18 dagen. Dus dan staan ze hier op rust en lekker buiten. En voor mijn gemoedsrust pak ik haar altijd pas weer op zodra er een hartje klopt. Waarschijnlijk kan doorrijden helemaal geen kwaad. Maar ik neem liever het zekere van het onzekere en een maandje rust doet ze eigenlijk ook altijd wel goed. :j

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:02

Interessant die melders.
Ik denk dat ik weer gewoon een singel huur. Dit keer neem in alleen wel vakantie op om de 329 dagen. Scheelt een hoop, want slapeloze nachten en 10 uren werken en dat 6 dagen is best pittig. Tot nu toe heeft ze altijd op 329 gesmeten, dus hoop volgende jaar ook in een tijdspanne van 2 weken er om heen. Anders worden het toch weer satéprikkers inslaan. :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:37

Vulina en ik kunnen voor Kees op het bankje. Het ei was netjes weg. Nu aftellen tot 29 mei.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 14-05-20 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:43

Ik meld mij hier ook mijn moeder (@setteli) had al een berichtje geplaatst hoorde ik.

Vanmiddag mijn merrie April (Mon Dieu X Uddel X Farrington) laten insemineren door Hero ACB (Zhivago X Havel X Belisar).
Dit word ons 1e veulen, dus allemaal erg spannend vind ik
Morgen moeten we weer komen om te kijken of het ei eraf is.

Hier wat foto's van de merrie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En natuurlijk de knappe hengst:
Afbeelding
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:03

Welkom Esmee! Wat ziet April er goed uit :j

Mooi vlot Tiwi/Vulina, hopelijk in 2x drachtig.

Bedankt voor de toelichting stal Melyn!

wayoflife

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:09

Ik mag ook met 1 merrie van het bankje af.
Super blij!!! Graphic is drachtig van Revolution!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:12

wayoflife schreef:
Ik mag ook met 1 merrie van het bankje af.
Super blij!!! Graphic is drachtig van Revolution!

Gefeliciteerd !

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:12

Gefeliciteerd! WoL!

Suffie, graag in 1 keer :D

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:15

Mooie combinatie hierboven!

Gefeliciteerd wayoflife! *\%/*