[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:39

Vulina, Ik snap je best, maar dit is echt super vervelend voor mij om te horen.
Je doet nu alsof ik verschrikkelijk verkeerd bezig ben.
En als je goed gelezen hebt ontwormd hij met 3-4 maanden.
En als ze bij jou binnen komen zijn ze ouder.
Dus ga nou niet alles gelijk over een kam heen scheren want daar kan IK mij heel kwaad om maken!
Op deze manier heb ik niet heel veel zin om nog dingen te delen in dit topic
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 17-03-17 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:39

Ik begrijp deze DA ook echt niet. Het kan sowieso totaal geen kwaad om te ontwormen, en je kunt zoveel schade veroorzaken door niet te ontwormen...
En de beste man is totaal niet op de hoogte van de huidige inzichten. Hengstigheid van de merrie veroorzaakt geen diarree bij het veulen. Toevallig is de periode van de veulenhengstigheid dezelfde als de periode dat de eerste wormen uitkomen. En zo is dat bakerpraatje de wereld in gekomen.
Het feit dat iets tegelijkertijd gebeurt betekent nog niet dat er causaal verband is. Als bij de buren de telefoon gaat en bij mij valt er een glas water om, dan gebeurt dat tegelijkertijd. Maar het een is niet het gevolg van het ander.

Daarnaast zorgt ontwormen van de merrie er niet voor dat ze wormvrij is. Ook dat is een sprookje.

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:40

De beste man is een arts van jonger dan dat ik ben

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:43

En is dat garantie dat-ie goed op de hoogte moet zijn? :+

volnost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:45

Foto van de voorkant

Afbeelding

Buik 2,5 week geleden. Ga zo even een extra foto van recht voor haar maken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:50

Maar even heel zwart wit, hoeveel mensen zouden advies (over wat dan ook) van bokt eerder aannemen dan dat van hun dierenarts? Als dat het geval is kunnen hoeven we die ook niet meer te bellen ;)
Ik vind het ook wel een beetje denigrerend en vervelend overkomen. Ik neem aan dat iedereen op zijn manier gewoon echt het beste met hun paard voor heeft, dat veroordelende hoeft voor mij niet zo.

Van voren lijkt ze wel wat een buikje te hebben Volnost :j Ik ben heel benieuwd of er wat in zit. Hopelijk komt je DA toch een beetje vlot.

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:54

Silly1972 schreef:
Vulina, Ik snap je best, maar dit is echt super vervelend voor mij om te horen.
Je doet nu alsof ik verschrikkelijk verkeerd bezig ben.
En als je goed gelezen hebt ontwormd hij met 3-4 maanden.
En als ze bij jou binnen komen zijn ze ouder.
Dus ga nou niet alles gelijk over een kam heen scheren want daar kan IK mij heel kwaad om maken!
Op deze manier heb ik niet heel veel zin om nog dingen te delen in dit topic

Je eigen gevoel volgen en wat jou dierenarts zegt. Maakt niet uit wat een ander ervan zegt het is jou paard klaar einde discussie.hihi

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:58

Ik snap dat dit geen spoedgeval is Volnost, maar je kunt toch wel een afspraak voor bijv. volgende week maken?

Silly, ik vind het super dat je het met ons wilt delen en ik begrijp ook dat jij je eigen DA volledig vertrouwd, maar de inzichten rondom het ontwormen zijn bij iedereen anders. Sinds het nieuwe ontwormbeleid zijn er dierenartsen die zich strikt aan het mestonderzoek houden en echt pas een kuur geven als er teveel eieren worden gevonden. Anderen lappen dit aan hun laars en strooien nog met de kuren in het rond.
Zelf ben ik altijd van mening dat je jonge dieren goed moet aanpakken tegen wormen, dit om erger op latere leeftijd te voorkomen. Dit geldt voor veulens, puppies, kittens, kalveren, enz. Deze dieren moet je juist preventief behandelen, want als je hier eieren in de mest vindt is het vaak al te laat. Bij de meeste dierenartsen kun je tot 3 jarige leeftijd van je paard zonder problemen kuren krijgen en daarna moet je beginnen met een mestonderzoek.
In de opfokken die ik ken wordt altijd preventief ontwormd, maar vaak ook mestonderzoek gedaan om te kijken of de aanpak heeft geholpen en/of er nog een extra behandeling nodig is.

Diarree tijdens de veulenhengstigheid kán voorkomen, omdat de samenstelling van de melk bij sommige merries verandert, maar meestal heeft het echt met wormen te maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:02

'We' zeggen dit allemaal uit zorg voor het veulen. Niet om te pesten, niet om een DA te beledigen, maar om te waarschuwen. Legio dierenartsenpraktijken (dus geen nitwits) hebben deze adviezen online staan.
Als ik dit zou lezen, en het was mijn veulen, en ik werd door iedereen gewaarschuwd dat ik met een kluitje het riet in wordt gestuurd door mijn DA, dan zou ik m'n DA bellen met: "Ik maak me zorgen, jij zegt dat het niet kan, dat mijn veulen wormen heeft, maar ik lees hier, hier, hier en hier (namen van DA praktijken in te vullen, zie gegeven linkjes) dat andere praktijken adviseren om met 10 dagen te ontwormen, ook de merrie, en daarna iedere 6-8 weken. Zou je misschien even met een collega van één van die praktijken willen overleggen waarom zij dat adviseren en jijzelf pas vanaf 3-4 maanden, want ik ben er gewoon niet gerust op."

En nu hou ik er over op.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:18

En je maakt niets kapot met een paar streepjes invermectine. Baat het niet het schaad zeker niet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:34

Bedankt Silly voor het delen van jouw info en gewoon bkijven posten hoor!
Bokt is en blijft bokt :+

Als we elkaar nou gewoon allemaal in elkaars waarde laten, kan dit topic gezellig door blijven gaan :)

Persoonlijk wil ik het veulen ook graag ontworpen omdat ik op een grote stal sta en onze weides volgens mij niet uitgemest worden. En veulen heeft in de box ook veel contact met buren enzo dus voor mij een reden om op tijd te ontwormen :)

volnost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:38

Over de veearts....hebben hem de afgelopen maand 4 keer gebeld, 2 x een afspraak vastgelegd en 2x kwam hij niet....hoefsmid was hier en vroeg of ze niet toch drachtig was. Vanavond weer bellen of die please wilt komen en anders bel ik wel eens dat er een ziek is....zucht. Niet voor te stellen in Nederland, weet het ;)

Maar hier de voorkant, uier (mocht erbij), kling foto's.....ze is nu sinds gisteren steeds aan het luieren en gapen, was ik vergeten te melden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:41

Volnost: je weet de dekdatum en dus de mogelijke geboortedatum, wat moet een DA nu nog doen voor je? Als ze drachtig is, komt dat veulen er vanzelf een keer uit. Uier is nu totaal nog niet ontwikkeld, maar dan kan pas op het laatst gebeuren. Dat is verder wel zo'n beetje de enige echt harde aanwijzing dat er een veulen komt, dus als je die in de gaten houdt krijg je vanzelf zekerheid.

volnost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:44

@Ibbel, ik ben gewoon graag op de hoogte, ze is niet drachtig gescand vlak na haar dekking.....en toch ontwikkelt ze en is haar gedrag veranderd. Het is nu vooral frustrerend dat de veearts niet komt en daarom vraag ik ook om advies van mensen die er vaker mee te maken hebben gehad. Bij mijn shetter jaren geleden (die overigens al een veulen had gehad) werd er geen uier ontwikkeld maar stond er onverwacht en 10 dagen te vroeg wel een veulen naast haar. Is overigens wel goed gekomen. Dus durft daar met een maiden merrie niet vanuit te gaan....

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:45

Faline schreef:
Maar even heel zwart wit, hoeveel mensen zouden advies (over wat dan ook) van bokt eerder aannemen dan dat van hun dierenarts? Als dat het geval is kunnen hoeven we die ook niet meer te bellen ;)
Ik vind het ook wel een beetje denigrerend en vervelend overkomen. Ik neem aan dat iedereen op zijn manier gewoon echt het beste met hun paard voor heeft, dat veroordelende hoeft voor mij niet zo.

Van voren lijkt ze wel wat een buikje te hebben Volnost :j Ik ben heel benieuwd of er wat in zit. Hopelijk komt je DA toch een beetje vlot.

hihihi ik :D , twee jaar geleden adviseerde mijn DA toen lily aan de diarree op 7dagen zat om drie dagen lang te ontwormen en de eerste keer een dubbele dosis, heb toen op bokt gegooid en ze hadden me gewaarschuwd voor overdosering, dus heb ik niet gedaan, wel heb ik mijn Da gebeld en gezegd dat ik het op een andere manier heb gedaan en was ok voor hem en heeft me dan aangeraden een iets zwaarder ontworm schema te volgen en was ook nodig. Op 3-4 maand kwamen de ontwormen er gewoon uitgekropen en dat met een ontwormschema zwaarder dan fokfanaat. Ze besmetten zichzelf ook telkens opnieuw.

ik begrijp vulina wel hoor silly, mijn eerste reactie was ook waar heeft die zijn diploma gekocht :+ of misschien was hij geslaagd voor 55% , dan mis je wel de andere 45 _O-
nee even serieus, zelf al heeft hij gelijk over 3-4 maand pas ontwormen dan nog zou ik zoiets nooit over mijn tong laten vallen.
Zelfs in het boek van De Vriese staat dat de 7 dagen diarree niet van de hengstigheid van de merrie is.
Tori had vorig jaar geen diarree tijdens Elsa's hengstigheid, wat ik wel gedaan had in tegenstelling tot bij Flo, ik had de stal iedere 2dagen alles eruit geschept tot aan de bevalling en erna. En dat had blijkbaar wel effect.
Better Safe than Sorry

Mag ik ook even weten welk diarree product je hebt gekregen want Lily heeft met Flo toen in de kliniek gestaan in Merelbeke en daar zeiden ze dat ze niks konden geven tegen diarree maar wel iets om de darmflora te herstellen omdat ze door de diarree veel goeie bacteriën kwijt zijn.

En inderdaad we bedoelen dit echt niet aanvallend hoor, zijn alleen verbaasd van het advies van je Da, spreekt toch heel velen tegen en veulens zijn zo vatbaar voor wormen.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:50

En weer een leuk veulentje *\o/* Gefeliciteerd Inwon en pepper.

Woogy -O- Duurt lang _O- Zo te zien heeft de ontstopper niet geholpen.

Volnost Zo is het wel extra spannend zeg, Ja die mentaliteit is daar iets anders dan hier.

Luna zit nu op 302 dagen.
Foto's zijn van gisteren, lekker relaxt van het zonnetje genieten.

Afbeelding

Afbeelding

volnost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:51

@manuela_j inderdaad helaas. Maar buik lijkt, als ze luiers, praktisch hetzelfde als die van die van jou. Wat een prachtige merrie trouwens!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:52

Even heel snel gelezen. Ontwormen indien merrie schoon is hoeft niet al zo snel idd. Dan heb je nog niets om tegen te ontwormen behalve als ze het op andere manier binnen krijgen.
Ik ga met de dierenarts overleggen. Maar niet al ontwormen met week oud bijv.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:55

Volnost dankje, Maar die van jou is ook een leuk, heeft vooral z'n lief hoofdje.
Luna is op 19 mei gedekt En voor haar het eerste veulen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:56

Schommelbuiken :+

(En ze moeten toch echt nog wel tussen de 85-110 dagen....)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:00

Wauw die zien er goed uit Ibbel :D

@Fotsy, is ook wel zo hoor! Ik ontworm ook gewoon en zou persoonlijk ook wel wat vraagtekens zetten bij een advies van een DA waar zoveel weerwoord op komt en wellicht eens stevig met hem overleggen :j
Maar het ging mij meer om het 'afrekenen' van iemand omdat die gewoon netjes DA adviezen opvolgt. In de meeste (andere) gevallen kun je ook beter gewoon dat advies aanhouden.

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:17

Ibbel schreef:
Schommelbuiken :+

[ Video ]

(En ze moeten toch echt nog wel tussen de 85-110 dagen....)

Jeetje wat een buiken zeg haah daxht dat die van mijn merrie al dik was hah

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:26

Dat kind van die vos ligt nu al dwars, daar durf ik wat op te verwedden :+

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:38

Jammer dat er nu zo aanvallend gereageerd wordt over het ontwormen. Ik heb zelfs voor de discussie nog aangegeven dat op de verpakking geadviseerd wordt om veulens pas met 6-8 weken te doen. Ik geef ze hier wel met 10 dagen, maar kan goed begrijpen dat een DA aangeeft later te doen. Tenslotte zijn die orgaantjes nog heel pril en aan het opbouwen en wij duwen er een dosis rotzooi in als het ware.

Laten we vooral doen waar iedereen zich goed bij voelt, er werd om een update gevraagd. Die is gegeven en doe er dan vooral mee wat je wilt of juist niet. Maar persoonlijk aanvallen is not done.

Wodan08Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:41

Beste allemaal,
Ik lees al vanaf het begin keurig mee en post af en toe iets. Dit topic is toch bedoeld om ervaringen uit te wisselen of heeft iedereen hier een veterinaire opleiding? Vind het persoonlijk erg kwetsend en vervelend om te lezen hoe mensen het advies van de da van Silly om zeep helpen. Hij zou het best ergens op baseren en is tenslotte de persoon die Cas en Harmony in levende lijve heeft gecheckt, toch? In mijn optiek heeft Silly werkelijk alles uit het boekje gedaan voor Harmony en Cas. Ze verdient dan ook berichten aan haar gericht met iets meer tact.. Sorry, maar dat moest er even uit..