[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 00:03

Bedankt voor het meedenken allemaal! Verschillende meningen helpen ook, zowel positief en negatief en ook dan besef je of je ergens mee eens of oneens bent ;)
Na overleg met de hh toch gekozen voor hengst nr. 1. Hij was ook erg te spreken over zijn nafok, lijkt allemaal erg goed, vererft veel beweging en ook rassige veulens. Dus besloten toch het gokje te wagen.
En wat er ook gezegd wordt over hengst 2 in beweging. Hij loopt nu erg goed, ook onder het zadel, maar denk ook mede door de training, wat Luna ook zegt wat ik weet loop hengst 1 momenteel niet onder het zadel, heeft wel verrichtingen en als 4-jarige op de HK onder het zadel gelopen. Vind hem in het achterbeen nog niet zo erg sterk bijvoorbeeld. Diamond Dancer heeft dat veel meer opwaarts van zichzelf. En omdat het toch sportpony's zijn, denk ik dat ik met Diamond Dancer misschien toch een completer plaatje fok. Maar dat zien we volgend jaar dan haha.
De kwakjes zijn in ieder geval besteld voor morgen! Helaas zit ik dan weer tot 22u op mijn werk, ben daarna wel drie dagen vrij. Maar zaterdag komt de DA weer, kijken of we daarna weer moeten.

Jarmo en Esther28, welkom! Ben benieuwd naar foto's van jullie merrie's en de combi's!

Myrthe spannend hoor! Dat wachten op die scan vond ik vorig jaar ook nog wel één van de spannendste dingen. Maar ook daarna staar je je er soms nog wel rot op :+

AnniekSlijk, he wat balen! Hopelijk snel een nieuw ei en ook raak dit keer!

Linda knappe merrie's heb je hoor! Vind je bruintje toch het leukste hoor :o Ben misschien een beetje bevooroordeeld.
Fijn dat Sloerie1 toch naar de hengst kan nu! En Sloerie2 nog niets aan gezien?
En wisselende beweging ligt uiteraard ook aan het moederdier, maarja gok dan wel dat de betere bewegers ook uit betere bewegers komen. En dan denk ik toch snel dat de hengst hier iets minder in stempelt.

Fotsy, ja ze zijn natuurlijk heel anders gefokt als Quarters, die zijn een stuk meer horizontaler. Dit zijn echt meer dressuurpony's waar wat meer oprichting gewild is.

AZ, hengstenhouder gelukkig nog wel even kunnen spreken en dat is toch wel fijn. Die ziet een hoop meer nafok als ik. Heb zaterdag al afspraak bij een fokker om veulentjes te kijken, die heeft iig 2, maar misschien 3 van DD lopen. Maarja, toen zag ik de bui al hangen dat Lies voor die tijd geïnsemineerd moest worden natuurlijk _O-
Maar mijn twee merrie's en de AV van waar ik op stal sta inderdaad. Zou mooi zijn als ze alle drie in één keer pakken. Al moeten we dan nog wel een 3de kraamstal klussen, maar ja het scheelt wel met waken enzo en lekker veulentjes van ongeveer even oud.

Nou weer even bijgelezen en verder dus weer een hoop spanning nu! Morgen ben ik er helaas niet bij met insemineren. Maar zaterdag komt de DA weer scannen, kijken hoe het dan is. Omdat er nu al eitjes waren (we wouden eigenlijk scannen om te kijken hoe ver ze waren, tot vanochtend ook weer niets zichtbaar aan die merries natuurlijk :+), hoop ik stiekem dat we zondag misschien nog een keer moeten en dat we dus niet te laat zijn/waren :o
Al is Lies vorig jaar op een zaterdag naar België gegaan toen, ook niets aan gezien (dacht juist wat aan Roos te hebben gezien en dat dus aangegeven), zij die avond scannen en konden Lies die avond nog insemineren en daar drachtig van :o
Zal wel een bewogen weekend worden weer :):)

Oh en mag ik even mijn knappe merrieveulen spammen <3 <3
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 00:13

nine1987

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 07:16

Wat een prachtig veulen AniekR.. Hou je haar zelf?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 07:45

Ik vind t echt leuk om jullie ervaringen/avontuur mbt fokkken te lezen. Gezien t hier de eerste keer is heb ik er absoluut geen verstand van en moet ik t hebben van ervaringen en adviezen van ervaren fokkers. Hopelijk heb ik over een uurtje goed nieuws en is ze drachtig.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:05

Spannend!! Tis mijn 1,5e keer.. :P
Dus ook nog een totale leek.. Heb me ook laten informeren over mijn hengstenkeuze en over nog vanalles en nog wat..

De vorige keer kwam ik er 3 weken voor de bevalling pas achter dat ze dragend was.. Ik zeg je, dat is niet goed voor je hart.. :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:12

Esther, herkenbaar :o ik heb nu 2 veulentjes gehad maar beide keren de merrie drachtig gekocht. Nu dus voor het eerst zelf dat hele circuit in van scannen, dekkingen, eitjes enzovoort :') best ingewikkeld!!
Gister gelukkig weer een hoop geleerd van mijn nieuwe DA waar ik een onwijs goed gevoel bij heb :j

Aniek, wat fijn dat je een keuze hebt kunnen maken. Precies wat je zegt; alle adviezen kunnen helpen, je voelt dan vaak wel waar je het meer mee eens bent enzo :j ben weer heel benieuwd!!
En je knappe veulentjes mag je altijd spammen hoor <3

Memere, ja dat is Sloerie3 ;) (om het makkelijk te maken) Star is verkocht. Die loopt nu met veulen Pippa aan de voet en zij word opnieuw gedekt door Bentley en verhuisd dan naar haar nieuwe thuis zodra pippa afgespeend kan worden.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:07

Oh ok, werd wat ingewikkeld haha :+

Ik heb jaren lang voor een fokkerij gewerkt en vorig jaar in een KI stal, heb dus al wat verstand van fokken en bevallingen gezien ik er al tientallen heb bijgestaan. Maar over enkele weken krijg ik mijn 1e eigen veulen,merrie is namelijk hoogdrachtig. Ben dus niet zo'n leek op gebied van fokken..buiten dat het mini's ipv paarden zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:51

net is de dierenarts geweest om te scannen, er is nog steeds een groot ei (18 dagen geleden ook)... dus de dierenarts twijfelt toch of het geen cyste is. de baarmoeder lijkt nog niet hengstig. keuze is nu dus afspuiten of toch maar richting de hengst.. lastig hoor. Ik weet het niet. wat zouden jullie doen?
ik zal zo de hengstenhouder eens even bellen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:14

Esther28 en nine1987, ja het blijft ook spannend allemaal. Ik heb ook veel op verschillende fokkerijen gelopen, maar dit jaar dus mijn eerste eigen veulentjes gefokt en dat is toch wel erg anders ;)

En nine, ik weet nog niet of ik haar houdt. Enerzijds is ze haast te mooi om weg te doen, aan de andere kant denk ik niet dat haar moeder snel weg gaat en zou ik graag een opvolger van mijn andere merrie willen omdat ik die nog wel eens zou willen verkopen. Ik ga er nog maar even over nadenken...

Juval, wat een lastige situatie zeg! Heb zelf helaas geen ervaring met cystes en zou wat dat betreft toch vertrouwen op het oordeel van de DA. Ze is 18 dagen geleden geïnsemineerd of? (sorry kan niet iedereen uit elkaar houden nog :o )

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:17

Bedankt voor je antwoord.. Duidelijk inderdaad, maar wel altind moeilijk, zo'n beslissing.. Maar het is werkelijk een ontzettend mooi veulen.. :j

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:21

Hihi ja daar ben ik het wel een beetje mee eens. Ook al door iemand voor gek verklaard als ik haar zou verkopen :+
Als ze gaat, moet ze wel voor een mooie prijs weg in ieder geval ;)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:26

Esther28 Wat spannend zeg! Ga je scannen of het ei af is?

Jarmo Weinig verstand van friezen, maar vind ze wel prachtig!

Linda2008 Hopelijk pakt het nu wel meteen. Heel vervelend als het niet direct pakt. Zeker na zo'n lange hengstigheid.

Myrthee_ Vind je 2015 veulen heel erg mooi gelukt, een maatje groter is altijd leuk als je er zelf ook mee wilt gaan rijden. Cream on top is een hele goede keuze vind ik.

Fotsy Wat balen zeg! Hopelijk ben je nog net op tijd.

AniekR Ga je voor 1 combi of 2 combi's met de hengst? Denk dat ik daar over heb gelezen. Raisa is zo knap, dat mogen ze hier in mini formaat ook wel geven voor marley :P

Juval heb daar helaas geen ervaring mee. Bij mijn merrie zag je altijd enorm grote eitjes op de scan, of niets. Pas na afspuiten was het bij haar raak, maar haar eitjes werden te groot en gingen dus ook slecht af.

Hmm Stiefpapa heeft niet zo'n groen licht gekregen van de osteophaat om ver te rijden. Betekend dat ik dus ook dat ik een andere chauffeur mag zoeken voor de merriekeuring waarschijnlijk. Hè dit is balen :(

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:32

Nee ik heb twee verschillende hengsten gekozen. Roos gaat bij een andere hengst. Vanavond gaan de kwakjes er in, dus dan kan ik niet meer terug. Dan zal ik beide combi's even officieel showen hier :P (als ik wat tijd over heb ergens)

Balen dat je dan geen chaffeur meer hebt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:02

Spannend aniekr

Juval ik zou niet insemineren als de baarmoeder niet klaar is mag er nog zo een groot ei klaarzitten, mijn ervaring zegt dat ze dan toch niet drachtig worden.

Hier minder nieuws, vanavond naar kliniek maar deze morgen geen interesse meer in mijn eigen hengstje grrr ik denk dat we telaat gaan zijn maar kom ik wil zekerheid want vorig jaar was ei af en zou ze zich toch nog drie dagen laten bespringen hebben dus. Al heb ik er niet zo een schitterend gevoel bij.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:43

Jarmo, Welkom! Is het gelukt gister avond?

mooney, Hier ook 14 dagen moeten wachten voor de dames hengstig waren.
Vind alles lang duren, nu wachten tot ze afslaan dan weer wachten tot het scannen :=

Esther28, Succes vandaag!

Myrthee_, Duimen dat het kwakje aan slaat.....

AnniekSlijk , Dat is balen dat ze niet drachtig is!

linda2008, Sloerie1 goed op de plaats van bestemming aan gekomen?
Het mag dan een sloerie zijn, het is dan toch maar wel een hele knappe sloerie!
En natuurlijk mag sloerie2 er ook zijn!

Myrthee_, Knappe kinders heeft ze al gekregen

Myrthee_, Hopelijk gaat het vandaag lukken met de auto, wel een heel gedoe zo....
Arme hengst :=

AniekR, Leuk, veulentjes kijken morgen.
Succes met het insemineren.
En wat een mooi veulen heb je lopen!

Esther28, En, drachtig?

juval , Lastig, ik kan je geen raad geven

--------------------------------------------------------------------------------

Luna2006, Jammer en ook gelijk heel lastig natuurlijk

Fotsy , Nu maar hopen dat ze haar date leuker vindt dan je eigen hengstje...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:18

Eindelijk een update hier
Trut vond hengstig worden niet nodig :(
Nu toch eindelijk gedekt, nu hopen op een drachtige trut

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:21

Hier ook update.. Patel begon gisteren te meppen naar de hengst.. Liet zich wel nog dekken, maar toch.. :D

Ben benieuwd wat ze morgen doet!!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:22

Spanning ook bij jou dus

Hier is het drie dubbel, heb en onze teef en onze merrie gedekt en toevallig zelf ook in verwachting
Ik zeg babyboom :D

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:11

Wat leuk!! En wat druk!! :))
Heelveel geluk met alle (toekomstige) kleine grut!!

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:33

Jaa het is gelukt! Ze was super hengstig dus ze hebben haar direct geinsemineerd. Morgen weer terug komen om te kijken of ze nog hengstig is en mocht ze dat wel zijn wordt ze nog een keer geinsemineerd!

Dit is onze merrie Linda K.! ( Ze is een beetje heeeel erg aan de dikke kant, wordt aan gewerkt!) +:)+
Afbeelding

En ze wordt geinsemineerd door Jense 432 bij hengstenhouderij Bosma in Kollumerzwaag
Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:42

allemaal in spanning voor de inseminatie en of het geluk is.
Zo leuk!

Gefeliciteerd voor de gene die drachtig zijn :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:46

Mooie combi Friezen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:57

Gave combi!!! Ben benieuwd!!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:56

Jeej wat een babyboom Seven, maar gefeliciteerd!

En leuke combo, Jarmo, als het voor ons beide alles meezit, lopen we straks mooi gelijk.

Alledrie de merrie's waren nog mooi hengstig en zijn vanavond geïnsemineerd.
Morgen weer scannen en dan ben ik er gelukkig ook gewoon bij!

Afbeelding
Kreeg dit mooie plaatje toegestuurd op mn werk :P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:58

Bedankt

Wat een mooi plaatje