Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 11:50

@ Yoline, wat ziet Frieda er goed uit!
Heerlijke buik maar verder ook mooi in conditie na zoveel veulens.

@ Cheyenne, de foto moet het later vandaag weer doen, er is op dit moment onderhoud aan de server
Kyra zit vandaag op 21 weken

De merries hebben hier nu een kat, kruising tussen een kat en een konijn, bijna konijn en een kruising tussen een konijn en een beagle in hun buik
Nog maar even wachten dus want ik heb straks liever een veulen eruit

Nou, ik ga nog maar eens foto's maken van een van de veulentjes van dit jaar, hij wordt straks opgehaald door de nieuwe eigenaar...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:06

FF een vraagje, bij mijn merrie lijkt het alsof ze wat kale plekken krijgt op de achterhand (minder haar). Nou zei mijn moeder dat zwangere vrouwen hier ook wel eens last van hebben ( de een krijgt dikker haar, de ander dunner). Hebben jullie merries dit ook?? p.s. Het komt niet van de deken, want die heeft ze pas sinds vanacht op en het was daarvoor al....

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:42

MarijeR schreef:
@ Yoline, wat ziet Frieda er goed uit!
Heerlijke buik maar verder ook mooi in conditie na zoveel veulens.

Dat zeker! Ze ziet er nu zelfs beter uit dan 2 jaar geleden, toen was ze echt mager. Komt denk ik ook omdat ze nu regelmatig wat biks erbij krijgt, dat kan ze wel gebruiken!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:40

Zijn er ook nog mensen hier die hun drachtige merrie gaan scheren?

Ik heb lang zitten dubben en ga toch niet scheren maar heb er nu wel een dunne deken op liggen om het uitschieten proberen tegen te gaan.. Ze wordt toch zo'n 3/4 keer in de week gereden en dan is iets minder teddy wel fijn.. Mocht ze nog nat zijn dan zet ik haar later op de avond wel weer in de weide maar ik ga toch niet voor het scheren.. Zo kan ik haar rond maart/april mooi weer helemaal zonder dekens hebben en dat vind ik toch wel zo'n fijn idee... (veulen komt begin mei)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:27

Ik zit ook nog te twijfelen, maar bij mij is drachtigheid geen reden om niet te scheren.....als ze drachtig is krijgt ze pas rond 1 augustus een veulen.
Bij veulens die voor half mei geboren worden zou ik het scheren wel afraden. Na die periode beginnen de nachten wat warmer te worden en kun je zeker dekenvrij, ik zou niet het risico willen nemen dat mijn merrie met deken op een veulen krijgt of een veulen moet zogen.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:32

Wat zien alle merries er super uit zeg!
Kan niet wachten tot er "echt 'dikke buiken komen.

@Pinky-girl moeilijk hè met dat scheren.Maroes krijgt eind april haar veulen,maar scheer haar toch.Ze heeft nu al zoveel haar.Bij het vorige veulen heb ik dat ook gedaan en half april was ze dekenloos.

Maroes is vandaag precies 4 maanden drachtig !!

Toch zie ik al een lichte bolling(3de veulen)Of wil ik dat zien?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:00

Hoi allemaal,
Ik heb al een poosje het topic niet kunnen volgen , maar wil straks graag weer meedoen hoor! (ben momenteel niet in staat om te veel achter de comp. te lezen, ivm mijn gezondheid)

Maar nu heb ik even een vraag:
Honey is nu 2 maand drachtig en heeft dus een veulentje aan de voet. Ze krijgt 4 kg. merriebrok en behoorlijk veel hooi, ze staat dus overdag in het land. Maar daar staan niet veel gras meer op.
Nu vind ik dat ze toch zichtbaar magerder wordt.
Geven we haar niet voldoende?? Of komt dat vaker voor.
En kunnen we er wat aan doen???
Groetjes

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:04

Mijn merrie begint nu ook al een buikje te krijgen ondanks dat ze
"nog maar" 110 dagen drachtig is en ik vind het het mooi om mee te maken dat die van mij zo'n karakter verandering heeft ( met rijden dan is ze rustiger) maar naar de andere paarden is ze nog steeds even lief, gelukkig maar

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:05

@twinkel: misschien omdat ze veel energie in het ongeboren veulen stopt en omdat ze nog een zogend veulen heeft en daar ook weer energie voor nodig heeft..

ik ga trouwens morge de eerste dikke buiken foto's maken van de 3 dames..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:52

Eindelijk dan eens een dikke buiken foto van Fayette:
Afbeelding alhoewel het volgens mij meer graspens is dan veulen

Meer foto's staan hier: Drachtigheidsgymnastiek les 1

Scheren ga ik niet doen. Laat haar maar lekker een teddyberenvachie ontwikkelen. Een winterdeken krijgt ze wel op want het is best wel een koukleum. Maar ik heb haar aan huis staan dus kan wat makkelijker wisselen met dekens mocht ze een keer nat van zweet worden en niet snel genoeg opdrogen tijdens het uitstappen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 23:49

Ik scheer altijd wel omdat het zo'n onwijze teddybeer is en wel elke dag normaal gereden wordt. Veulen komt begin April Ja is jammer dan maar anders is de kans veel groter dat pauk ziek wordt omdat ze zeker 3 uur lang nat blijft enzo en ik meestal 's-avonds rij.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 07:39

twinkel schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb al een poosje het topic niet kunnen volgen , maar wil straks graag weer meedoen hoor! (ben momenteel niet in staat om te veel achter de comp. te lezen, ivm mijn gezondheid)

Maar nu heb ik even een vraag:
Honey is nu 2 maand drachtig en heeft dus een veulentje aan de voet. Ze krijgt 4 kg. merriebrok en behoorlijk veel hooi, ze staat dus overdag in het land. Maar daar staan niet veel gras meer op.
Nu vind ik dat ze toch zichtbaar magerder wordt.
Geven we haar niet voldoende?? Of komt dat vaker voor.
En kunnen we er wat aan doen???
Groetjes

Het komt zeker vaker voor,het zogen trekt heel veel energie van de merrie af. Misschien toch nog een kilo erbij of meer verpreid geven over de dag. En als het te erg word het veulen spenen(ligt eraan hoe oud het veulen is)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:56

Wat bij mijn merrie heel erg goed hielp is het veulen apart te voeren. Als ik mijn merrie ging trainen kreeg het veulen een schep brok. Hierdoor dronk hij veel minder bij de merrie en trok de merrie dus minder leeg. De merrie gaf hem ook de kans niet om brok te eten, wat betreft brok is ze een echt bitch. Het veulen was toen dik 3 maanden oud, en we hebben haar weer mooi rond gekregen vanaf dat moment.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:23

Ik rijd gewoon elke winter op mijn teddybeer, kan prima hoor
Ik hoop dat dit jaar weer te doen, op het moment kan ik niet rijden Vrijdag dacht ik dat ik weer kon gaan beginnen, maar dat ging niet door, de scheur in Sugars linker voorhoef bloedde! Foto van de linkerhoef, net boven de kroonrand zit de scheur waar de ontsteking eruit is gekomen. Net eronder zit de veek kleinere scheur waar de vorige ontsteking eruit kwam.
Afbeelding
In haar rechter voorhoef had ze ook weer een kleine ontsteking gehad, daar zat weer een gaatje boven de kroonrand.
Gelukkig zag het er zaterdag al weer een stuk beter uit, maar rijden zal ik voorlopig nog maar niet doen. Jammer, want ze had een super conditie, nu begint ze een flinke grasbuik te krijgen. Ik laat haar toch in de wei, anders krijgt ze helemaal geen beweging.
Morgen komt de hoefsmid, ik ben benieuwd wat hij ervan vindt.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:49

Thanks voor de reakties.
Ik kan het veulen nog niet afspenen, Ardino is pas 3 maand. Maar apart voeren lijkt me een goed plan.
Ik merk al wel dat Ardino minder drinkt maar even apart eten kan nooit kwaad. Dan kan Honey ook mooi rustig eten en wat hooi meer.

@flettie.
Ik laat Honey ook gewoon in de wintervacht komen. Ze wordt bijna niet bereden dus moet kunnen...
Domme vraag misschien maar hoe zie je of een paard het echt koud heeft??

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:50

@ miekeB
Er ging even iets mis, drukte te snel op verzenden.
Hey succes met de hoefjes!

krissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:03

Scannen hier ook nog mensen de merries nog keer tussen door als ze al drachtig zijn?
En met hoeveel dagen?

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:27

twinkel schreef:
Hey succes met de hoefjes!

Dank je

twinkel schreef:

Dan staat hij te rillen. Mijn paarden blijven s nachts buiten tot ik Bles voor het eerst zie bibberen, dan wordt het te koud voor hem. Sugar zou buiten kunnen blijven, maar dan gillen ze de hele buurt wakker denk ik

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:32

twinkel schreef:
@flettie.
Ik laat Honey ook gewoon in de wintervacht komen. Ze wordt bijna niet bereden dus moet kunnen...

Rillen idd. Fayette kruipt dan helemaal in elkaar en als ze het echt koud krijgt staat ze te bibberen.

@ Krissie1985: ik heb Fayette laten scannen op 19 dagen en 3 maand. In januari moeten Fayette en Hercules weer inge-ent worden en mocht ik er dan nog aan twijfelen kan de DA dus zo even opvoelen. Maar als het goed is, is ze dan 7-8 maand drachtig en dan moet je toch vast al wel wat zien

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:47

ok ik heb nu ook de eerste dikke buiken foto's!

van de eerst gedekte naar de laatst gedekte...

ukkie: 127 dgn
Afbeelding

sterre: 122 dgn
Afbeelding

ires: 81 dgn
Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:25

krissie1985 schreef:
Scannen hier ook nog mensen de merries nog keer tussen door als ze al drachtig zijn?
En met hoeveel dagen?

Mijn merrie wordt deze week nog gescand, ivm de 1 oktober grens. (en ze is nog maar net 1,5 mnd drachtig)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:59

1 oktober grens? Graag uitleg, ik laat mijn merrie namelijk nog op 3 oktober scannen.

@MiekeB: Lelijke scheur, hopelijk heeft ze er niet al te veel last van en heeft het niet teveel gevolgen. Is wel een hele vervelende plaats als daar de ontsteking zo naar buiten komt.

@Twinkel: Laat je weten of apart voeren helpt?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:13

Neonlight: Als de merrie leeg is moet je dierenarts vóór 1 oktober een gustverklaring tekenen, anders krijg jij je dekgeld niet meer terug (bij de meeste dekstations)

Mieke: Laat je weten wat de hoefsmid ervan zegt? Bij onze buren staat een merrie die precies zo'n voet heeft, ben dus ook benieuwd wat er bij jullie aan gedaan gaat worden.

crazy_funky: ik postte een paar dagen geleden nog dat onze merrie tussen die van jou en krissie in zat. Toen stond er dat Ires nog maar 58 dagen drachtig was! Moet het nu 61 dagen zijn of 81?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:13

Bij het kwpn is het zo dat je bij de hengstenhouder een gustverklaring in kan leveren (Gust =NIET drachtig) en dan krijg je een gedeelte of het gehele dekgeld terug. Dit moet voor 1 oktober ingeleverd zijn. Je kan je merrie rustig op 3 okt laten scannen, en ook nog in december als je wilt, maar ik laat d'r nog een keer scannen voor 1 oktober, omdat ze zeer moeilijk drachtig te krijgen was en ivm met die gustverklaring. Ongetwijfeld daarna nog een keer, maar dat is dan na oktober.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:21

Ik laat ze meestal maar 1x scannen op zo'n 6 -8 weken dracht.
Maar op 1 merrie na zijn ze allemaal van mijn eigen hengst drachtig dus met dekgeldregelingen heb ik dan niet te maken
Van de andere merrie heb ik nog niet eens een rekening gehad maar daar verwacht ik geen problemen mee als zij laat nog zou verwerpen (is ook 2x gescand). Sowieso had ik daar ook al een regeling mee dat ik geen dekgeld hoefde te betalen als ze niet drachtig zou worden...

Hier had ik vandaag weer 2 kleine mijlpaaltjes
Fleur zit op 130 dagen (en een mini_bol_buikje gespot onder een dikke vetlaag) en Macy zit op 160 dagen.
Haar mini_bol_buikje is inmiddels veranderd in een bol_buikje