[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:40

Dat ken ik ook inderdaad niet bij het geven van regumate. Zou de dierenarts even bellen ja :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:53

Inderdaad geen normale reactie op regumate, zou ook de dierenarts bellen. :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:00

Nou heb ik weer.. ik ben vandaag aan het werk, dus ik zal morgen wel even bellen. Ik wil er eigenlijk ook niet mee stoppen tot de drachtscan van vrijdag, want dat dit "iets" met haar doet moge duidelijk zijn. Straks is ze nu wel drachtig en raakt ze het kwijt als ik ermee stop.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:01

Astrea Foresters!! <3

Nowylover Duimen!

Muronia Ik hoop een onschuldige reactie!

Ze is dus nu niet gespoeld. Tijdens het scannen waren er geen cystes etc. De DA zei letterlijk: Eigenlijk zou ik spoelen.....maar, het hoeft niet. Ik ken hem nog niet zo goed dus weet niet zo goed wat ik er mee moet. Daarbij komt mijn gebrek aan diepgang in deze materie. Ik wist ook niet wat de impact op een merrie is van spoelen etc. dus zei gelijk in een opwelling dan proberen we het zo zonder spoelen.
Een paar uur later had ik eigenlijk al een beetje spijt van mijn beslissing en dacht had maar gelijk doorgepakt.
Het ging allemaal gehaast. Ik moet beter voorbereid zijn de volgende keer.
Mijn vorige DA gaf me alles met de paplepel in de mond. Ik hoefde alleen maar te slikken. Nu heb ik een grotere marge om te beslissen. maar ik denk als ie het echt niet vertrouwde dan hoop ik dat ie het had gezegd.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:18

Inderdaad zeker niet zomaar stoppen Muronia, maar zou wel even overleggen met de dierenarts. Was net even aan het Google gegaan, maar kan er ook niets over terug vinden. Alleen dat uier ontwikkeling + melk productie kort even kan toenemen bij de start van regumate bij placentitis. Maar daar is nu natuurlijk ook geen sprake van.

Hopelijk is het niets en reageert ze "gewoon" heftig en is het juist positief en wordt ze mooi drachtig! *\o/*

Misschien wel even haar temperatuur op meten, dat ze geen uierontsteking oid krijgt? Geen idee of dat het is hoor, maar temperatuur meten is wel iets vrij makkelijk en niet heel ingrijpend. :)

Oyyo, snap je gevoel goed. Maar het gebeurd wel vaker dat er vanuit gegaan wordt om te moeten spoelen, maar op de scan dan toch geen of minimaal vocht te zien is. Soms is er minimaal vocht en is alleen oxy spuiten voldoende, maar vaak ook dat niet.

Wat was de reden dat de dierenarts gezegd had te moeten spoelen? Alleen vanwege vocht na inseminatie? Dan kan het zijn dat de reactie veel minder is dan verwacht.

Spoelen is uiteraard ook niet geheel risicoloos, want je brengt toch een katheter in de baarmoeder en er is altijd kans dat er bacteriën mee gaan. Dus als het niet echt noodzakelijk is, is het altijd beter om het niet te doen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 14:34

Ja o.b.v de scan van zaterdag. De eicel was weg maar er was iets van vocht te zien. Hoeveel dat iets is weet ik natuurlijk niet. En je hebt natuurlijk gelijk. Het is een medische ingreep die ook risico's meebrengt, hoe klein ze ook zijn.

Word dat spoelen door de merrie goed opgepakt? of is dit niet prettig? En het spuiten met oxy? Dan weet ik alvast wat me te wachten staat. Alhoewel ik natuurlijk hoop dat het zo lukt.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 15:00

OYYO, Hier vond de merrie het spoelen wel prima. twee keer gedaan beide keren zonder problemen. Ook de spuiten gaf ze niks om. Konden haar gewoon spuiten terwijl ze bleef liggen, maar het zal wel per paard verschillen denk ik.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 15:05

Spoelen doen ze eigenlijk allemaal heel makkelijk, soms kunnen ze wat reageren met inbrengen van de katheter als de cervix/baarmoedermond al gesloten is, al moet ik zeggen dat de meeste ook dan bijzonder weinig reageren. Maar meestal staan ze allemaal gewoon rustig en vaak zelfs (half) te slapen. :)

Oxy kunnen ze soms een klein beetje kort op zweten en wat last krijgen als de baarmoeder erg hard samen trekt/verkrampt (dat is echter nodig om het vocht eruit te krijgen). Maar meestal reageren ze er eigenlijk niet op en anders is het van korte duur. Soms zie je ze gaan staan alsof ze moeten plassen, maar dan zonder te plassen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 15:38

Dat is goed om te weten Karelien en Quir.
En ik zal (indien nodig) de volgende keer mijn DA op z'n vel zitten dat ie duidelijk moet zijn. T is wel een kundige man hoor. Maar mijn vorige (een vrouw) was spraakzamer en daardoor wist ik meer. Maar de communicatiestoring ligt bij mij. Ik had moeten doorvragen tot ik alles precies wist en niet met twijfels bleef zitten.

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:57

Normaal met beetje vocht hoef je toch niet gelijk te spoelen? Meestal spuiten ze dan gewoon Oxcitocine

Liezella heb ik weggebracht. Morgen ochtend wordt ze gescand,ik ben benieuwd wat hun denken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:00

Gefeliciteerd Martine!

LaDonna, wat jammer zeg -O- Hopelijk lukt het komende ronde wel!

Karelien, welkom terug, wat fijn dat ze drachtig is geworden na alles wat er gebeurd is!

Nowylover, welkom!

Muronia, heb jij weer... ben benieuwd wat de dierenarts zegt..

Ik word inmiddels ongeduldig, ik wil zo graag gaan beginnen met insemineren. Niet nu al, want dan krijg ik weer een maartveulen :+, maar het moet maar gewoon snel de week van 23 mei zijn, de perfecte week om hengstig te worden. Fi kennende, bevalt ze dan weer rond 10-15 april en dat vind ik de perfecte tijd! Ik wil gewoon gaan beginnen, horen dat het eitje gesprongen is, zien dat ze drachtig is, het hartje zien kloppen :):)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:14

muronia: heel apart zelfs melk lekken! Je hebt wel een bijzonder paard!

Cynthia: een week geduld nog

AM: Hopelijk kan de dierenarts haar drachtig krijgen en weet dè oplossing!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:36

Spoelen vindt mijn merrie niet heel vervelend. De oxy spuitjes vindt ze echt niet zo tof. Ze kwiekt elke keer als ik haar prik :oo . Maar het is wel nodig.

AM ik duim dat ze je merrie kunnen helpen!

Jennyk nou dat is een ding dat zeker is _O-

Kijk nou, baby Veronia en Löwenkönig, met kloppend hartje. Op dag 34 vandaag <3
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:58

Claudia wat super! Zo fijn dat het goed gaat met de baby
Heb je nog gevraagd aan de dierenarts wbt regumate en wainonias uier? Wel makkelijk, insemineren en binnen 18 dagen een veulen :P Nee hoor geintje haha

Spoelen is vaak niet vervelend. Ik had een merrie die tijdens de geboorte een scheur in de baarmoeder had gekregen (en 2 dagen erna is overleden daaraan) maar die scheur was nog onbekend. Toen ook spoelen maar die lag dus op de rug van de pijn... heel erg sneu...
Oxitocine spuiten vinden ze hier toch wel echt naar.

Amhorses goed dat je haar weg hebt gebracht. Heel benieuwd hoe het straks gaat en of ze mooi drachtig wordt.

Cynthia ik snap je helemaal! Ben je niet bang dat het misschien 3 cyclussen gaat duren en je dan laat bent? Das mijn angst altijd :+ Is ze volgens de planning eind volgende week hengstig?

Karelien welkom

Nowylover ook welkom!

We gaan morgen 7.30 scannen voor hengstigheid. Vrijdag had ze een ei van 3.5. Ze wordt vaak gedekt met een ei van 4. Dat verwacht ik morgen wel. Ze was net goed hengstig, hele grote troebele plas. Moet eerlijk zeggen dat ik vrijdag en zaterdag niet geschouwt heb. Alleen langsgelopen samen met haar veulen met binnenzetten. Toen keek ze wat bozig.
Iets verandering in het plan morgen. Ik zou anders met zilver en de hengst naar de kliniek. Maar ik heb geen 2 trailers. En ik vind het echt heel veel gedoe dat heen en weer slepen. We wonen een kwartier van de kliniek af dus we doen vers mits het goed beweegt allemaal. Eerst wachten we de scan af morgenochtend vroeg of we morgen gaan dekken of nog even wachten. Want we spuiten het ei dan ook af
Ben heel benieuwd morgen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:00

Kabayo, Fi is tot nu toe altijd van de eerste poging drachtig geworden, dus nee, daar ben ik niet bang voor :)
Wordt ze dit keer toch pas van de tweede poging drachtig, zal ze rond begin/half mei haar veulen krijgen. Dat vind ik veel beter dan maart :j

Ze was na Blue z’n geboorte op dag 6 en daarna dag 19 hengstig. Weer dag 19 is 23 mei, dus ik ga uit van ergens in de week van de 23e.
Blue is vorig jaar 25 mei gemaakt en 9 april geboren, dus prima periode die week!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:04

muronia: verpnia maakt je vast wel blij met haar mini beebje! Gefeliciteerd!

kabayo: dat is vroeg dag, maar dan heb je het tenminste gehad en kun je ook verder. Hopelijk is het sperma van Perry goed en kan Zilver daarmee geinsemineerd worden en wordt ze drachtig! Ander dus de frieze hengst?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:20

Ik heb geen ervaring met regumate. Maar dit paard is duidelijk hormonaal in de war.
Zou morgen ochtend gelijk de DA bellen. Volgens mij kunnen ze spuiten dat de melkproductie stopt.

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 00:26

Cynthia. Nog even op je handen zitten. Ik snap het heel goed hoor.

Ik wist ook niet of ze hier gelijk drachtig zouden worden. Liezella werkt dan niet mee. Maar de jonge merries in één keer dus ook al eind maart uitgerekend. Hopen maar dat het weer dan te doen is.

Kabayo. Dat wordt een vroegertje. Ik ben benieuwd hoever silver is. En natuurlijk of perry levende visjes heeft :P

Muronia. Wat een mooie baby al <3

Ik ben wel een beetje zenuwachtig wat de dierenarts er van vindt bij Liezella. Bij aankomst was ze wel helemaal nat van het zweet,was natuurlijk best warm. Voorheen vondt ze in de trailer ook enorm eng. Maar eigenlijk ging dit wel heel goed de laatste tijd. Nu leek ze op stal wel prima op haar gemak, Gelijk hooi eten,op een mooi strobed.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 06:59

Succes vandaag Elina!

Ik ga straks even bellen met de DA. Gisteravond was er niet echt verandering ten opzichte van gisterochtend. Niet minder, maar gelukkig ook niet meer.

AM ze staat er,dus dat heb je gehad. Nu maar afwachten. Hoor je vandaag meer?

Cynthia het is bijna eind mei, je kunt bijna beginnen! Juist heerlijk, zo'n merrie die zo snel oppakt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:44

Claudia fijn dat het niet erger is geworden. Benieuwd wat de dierenarts straks zegt

Jennyk klopt als het niet goed is wordt ze gedekt met een fries

Hier een ei van 4.5, die is afgespoten. Baarmoeder super hengstig. Ze gaf aan dat morgen dekken het meest ideale was, maar het wel kan. Ik kan er nog voor kiezen om dan morgen nog natuurlijk te doen zodat we het zeker weten. Vandaag dekken hangt wel van de kwaliteit van het sperma af. Ben benieuwd straks. Zal nu de auto tanken en dan trailer erachter en naar de kliniek rijden

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:52

Kabayo. Mooie groot ei.
Ik ben benieuwd of perry netjes op de bok dekt

Muronia ik ben benieuwd wat de dierenarts straks zeg over het melk geven

Ik heb net doorgekregen dat ei nu 4.8 is nog te hard. Volgens mij al wel wat hengstige baarmoeder wat ik zo begreep. We gaan het zien
Groei van het ei is nu 0.2cm in 3 dagen. Ik hoop dat ze zo doorzet ipv mega groei

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:58

Spannend hoor Elina! Hoop dat het lukt nu!

AM hebben ze hem al afgespoten?

Ik heb gebeld maar kreeg de assistente er weer voor. De da zou mij terugbellen, maar ik wacht al sinds vorige week maandag dat hij terugbelt (om de ppid uitslag te bespreken). Dat heb ik ook aangegeven. 2 weken geleden belde hij ook al niet terug over de uitslag van de swab, dus ik heb er weinig vertrouwen in dat er nu wel iemand terug gaat bellen eigenlijk. We zullen het zien..

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:20

Muronia. Dat is ook vervelend. Misschien vandaag nog een keer bellen?

Ik heb niks gehoord over af spuiten. Nu vindt ik het formaat van ei nu wel stuk normaler als voorgaande keren. Ze gaan haar morgen avond of woensdag ochtend weer scannen. Ik hoop nu maar op een normale cyclus. Dan krijg ik ineens meer hoop :Y)

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:22

AM Nou het is in ieder geval een pluspunt dat ze op haar gemak was. En nu hopen dat het gaat lukken.

Cynthia Dat is wel fijn dat je je merrie zo goed kent dat je het een beetje de goede richting in kan sturen. Dat gevoel heb ik dus helemaal niet, dat er iets te sturen valt. ;)

Muronia Prik je haarzelf? En nog een *\o/* voor het hartje.
Echt balen als je zo zit te wachten op info en er komt weinig terug van de andere kant.

Kabayo Spannend. Ik hoop dat het gaat lukken!
Hoe gaat dat zo met een 2 jarige hengst naast je merrie? Ik heb een hengstveulen van 1 jaar hier rondlopen en ik moet zeggen die reageert bizar "hengstachtig" op die merrie. Ze staan apart maar is wel een boel geregel en ben heel alert.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:51

Nou hier hebben we mooie eitjes. Ongeveer 4 a 5 cm. Maar geen hengstige baarmoeder. Niet hengstig genoeg zeg maar.
Vorige week een mooie hengstige baarmoeder maar ei bleef steken. Daarvoor gespoten en toen konden we insemineren.

Wat een gedoe