[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yvk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:29

YildizArabs ja vond ik ook. :) Hij baalde er zelf ook echt van dat het zo was gegaan. Ik probeer mezelf maar even een doel te stellen voor deze 3 weken, zodat het wachten minder erg wordt. :') Dus hoop haar dan voor de volgende cyclus nog een keer online een proefje te starten.
Had de DA het goed als ze op geslacht keken? Een verrassing is ook wel erg leuk, maar voor verkoop misschien wel handig om te weten.

EllyC wow, das een snelle! Spannend

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:33

Wow we gaan even snel!!

Yvk wat balen zeg. Konden ze gisteravond niet meer komen dan?

Luominen wat worden beide paarden fijn gereden zeg. Geweldig. Wat leuk ook dat ze beide van jou zijn :D Spannend jaar ook voor jou met je hengst!!

Wpaard super *\o/*

Ellyc hoe ging het?
Oh zie nu dat je gaat insemineren. Spannend :D

Unofficial spannend :D

Superpony ik ben het helemaal eens met jou opinie erop :)

YildizArabs gave paarden zeg! Leuk nog meer Arabieren :D Spannend! Hoop dat ie klopt :))

Nu wet het over kleur hebben, ik wil graag wat kleur toevoegen in de Friezen. Vandaar nu Tiësto. Hij verbeterd de merrie en ligt met zijn % fries bloed dicht bij zilver haar bouw e.d. Ik heb schimmelhengst Ichweiss voor haar uitgezocht. Een geweldig luxe hengst , kan het bekken goed kantelen en een geweldig achterbeen. Alles wat aan zilver te verbeteren is. Hoe leuk zou een schimmel fries zijn :D Daarbij hoop ik dat er nog eens een mooie homozygote verbeterende champagne hengst komt die ik graag op zilver wil gebruiken. Ze zullen allemaal bij mij blijven. Ik vind het wel erg belangrijk dat ze de merrie verbeteren , ze een goed leven hebben zonder rare ziektes of afwijkingen en dat het allemaal wel bij elkaar past e.d. Ik wil niet vermeerderen maar verbeteren. En als ik geen geschikte hengst vind maar wel het geschikte kleurtje doe ik het niet. Zilver heeft daarbij een geweldig karakter en is goed gebouwd. Ze geeft dat beide erg goed door. Net als haar mega ruime stap.

Janine wat een leukerd! Was even vergeten dat ze daar al drachtig van was. En palomino Jaimy van een bokker? Stond gister in uitgelicht.

Caresse fijn alles al geregeld. Nu ongeduldig afwachten :D

Cynthia ja snap het helemaal. Ook veel fijner op het gras. Wat een slettebakje Dais hihi. Hoop dat zilver er bijna klaar mee is eigenlijk := Ik mis ze... al bijna 2 weken weg. En ik vind het al zo moeilijk om iets uit handen te geven...

Amhorses ja zag het later inderdaad. Blijf hem gaaf vinden :D Mooi veulen zeg!!

Zilver vandaag weer gedekt. Ben er bijna wel klaar mee _O- Ow wat mis ik ze. Heb ze graag weer thuis. Maar de hengstenhouder zorgt er super voor. Krijg elke dag foto's van mijn dame en kleine meneer. En ze lopen elke dag in de paddock. Zo blij mee :D

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:39

Kabayo dat had niet zo veel zin meer. Ik kon dan voor vandaag pas sperma bestellen en dat zou er dan eind van de middag pas zijn. Dan was het waarschijnlijk toch al te laat. Nu weet ik in ieder geval dat mijn bijgehouden lijstje, van aantal dagen dat ze hengstig is, klopt. Weet nu (bijna) zeker dat ze op dag 6 geïnsemineerd kan worden. Ze is iedere cyclus precies 6 dagen hengstig. Maar laat haar 2 dagen ervoor voor de zekerheid nog wel even scannen.

Jou dame krijgt er ineens geen genoeg van :D Hopelijk kan ze snel weer naar huis.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:41

Yvk schreef:
Had de DA het goed als ze op geslacht keken? Een verrassing is ook wel erg leuk, maar voor verkoop misschien wel handig om te weten.

Er zijn er niet veel in NL die het kunnen. Ik liet Karin H. komen en van de vier merries/veulens alle vier keer goed.

Kabayo, een schimmel fries!!! Wat bijzonder, kan me er zo weinig bij voorstellen? Enige is een soort van barok paard maar dan heel elegant. Mijn voorstellingsvermogen dus haha! :D
Worden die dan ook opgenomen in het stamboek? Of is het percentage Fries bloed dan doorslaggevend? Nieuwsgierig, ik heb totaal geen kaas gegeten van de Friese fokkerij

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:45

Hier vanmiddag met 2, driejarigen wezen scannen. Eentje wordt morgen geïnsemineerd.

Het kleur verhaal... ja lastig. Ik wil dat eigenlijk niet en ik kies uiteindelijk een hengst die mij aanstaat. Uit Fleur krijg ik dit jaar vast mijn derde vos op rij.
Voor verkoop is het wel echt een grote plus. Alhoewel een goede verkoopt, ongeacht de kleur. Maar is het net wat minder goed dan verkoopt een kleur ook nog steeds goed. Vind het wel steeds minder speciaal worden. Bij Westfalen show was 3/4 palomino.
Laatst bijgewerkt door MDWStables op 29-04-21 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:02

weer even tijd kunnen vinden om weer even bij te lezen en te reageren :D

Kabayo wat fijn dat zilver het nu wel toe laat en verliefd is op de hengst! nu maar duimen dat ze straks meteen drachtig is !!

AM_horses wat ongelofelijk jammer dat Sammie niet dragend was van Formidable.. Gelukkig heb je wel andere mooie keuzes kunnen maken

Yvk wat super jammer dat jullie deze ronde gemist hebben! kan me heel goed voorstellen dat dat balen is! nu idd maar even wat andere doelen stellen deze 3 weken

Mooi ei EllyC ! hopelijk pak deze ronde :D

Luominen wat een prachtige paarden !! en gaaf dat je dit jaar gaat dekken met je eigen hengst !

Wpaard dat zijn fijne berichten. Mooi dat alles goed leek !

unofficial79 hopelijk lijkt het allemaal goed en heeft deze kleine hint je op het goeie spoor gezet :D

Verder heb ik allemaal mooie combie's voorbij zien komen en voor de nieuwelingen welkom !

Hier hebben we afgelopen maandag nogmaals gescand ivm een klein vruchtje in vergelijking met de termijn.
en met 19 dagen was het toch al een mooi stuk gegroeid en begon ook al een beetje te vervormen dus tot zo ver lijkt het goed *\o/* komende week willen ze nog een scan doen om te kijken of het mooi blijft groeien. en of we al een hartslag kunnen zien. Spannend !

hier 50 % kans op zwart of zilverappel zwart
Ik zou het toch wel ongelofelijk gaaf vinden dat er deze keer een zilveren uit zou komen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:15

Gefeliciteerd loveyou! *\o/*

Ik stond net Fi nog even te poetsen in stal en ze haalde haar staart opzij toen ik daar aan het borstelen was. Later deed ze weer haar staart omhoog en verloor ze wat vocht. Vandaag is dag 27 na de veulenhengstigheid, maar ik dacht haar toch echt vorige week vrijdag betrapt te hebben op stiekem staart opzij doen op de wei en toen ze snuffelde met de buurFries. En dat zou met dag 21 beter kloppen. Ik zou het erg jammer vinden als ze nu hengstig is (vind het nog steeds te vroeg nu) en dat de volgende keer weer pas over 4 weken is. Ik ben al zo mijn geduld op de proef aan het stellen. Dus over twee weken moet het gewoon zover zijn. Kan ik ook eindelijk stoppen met twijfelen...

Ik kijk het de komende dagen even aan en laat haar sowieso morgen over twee weken scannen. Ook als ik niets zie, dan weet ik in ieder geval iets meer..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:25

Ik ben hier nog steeds langs de zijlijn hoor, hopelijk komt er snel verandering in. Ik lees wel alles mee.

Wainonia is gisteren weer gescand, en zoals ik al had verwacht is ze niet hengstig. Vorige week bij de scan zaten we er waarschijnlijk net een paar dagen achteraan. We gaan eind volgende week weer kijken, dan zou ze beginnend hengstig moeten zijn.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:27

Muronia: Jammer, hopelijk volgende week mooi hengstig.

Cynthia: Hoop het ook voor je! Kun je dan eindelijk je hengstenkeuze maken :)

Kabayo: Fijn dat Zilver er nu zoveel zin in heeft! Hopelijk snel weer thuis.

Wat kleur betreft, ik wil gewoon zwart. 100% zwart, geen aftekeningen:D

Hier het scannen al een beetje zat. Vanmorgen weer met Eeke heen geweest, afgelopen woensdag en vorige week ook al. Nog steeds geen ei. :\ Aankomende maandag moet ze weer heen. Aankomende zondag Elske scannen op dracht, hoop echt dat ze drachtig is (al zegt ons gevoel van niet). Anders begint die volgende week ook weer :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:53

Iemand ervaring met een hengstige merrie die niet hengstig toont? Ze is vorige week zaterdag hengstig gespoten. Haar plas is troebel en laat zich dekken maar geen typische hengstige kenmerken

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:14

Luna. Sammie toont ook helemaal niet hengstig, maar is het wel.

Dennenboom. Wat balen dat eeke geen ei aanmaakt, het zal toch een keer moeten. Ze is al hengstig geweest?
Spannend de scan op dracht. Ik snap dat je zwart wilt, dit hoort ook zo

Muronia. Ik ben zo benieuwd of het dit jaar wel gaat lukken. Hopelijk volgende week mooi hengstig

Cynthia. Ze is stiekem aan het foppen. Ben je nu uit de hengstenkeuze?

Loveyou. Gefeliciteerd

Ellyc. Spannend, mooi groot ei.

Mdwstables spannend. Welke hengst voor deze merrie?

De kruising fries zou waarschijnlijk wel bij verschillende stamboeken terecht kunnen. Denk aan nrps, AES. Nu gaat dit veulen van Formidable uit de arabofries naar classic Innovation. Vrij nieuw stamboek voor barok x warmbloed.

Gisteren Sammie geinsemineerd.
Vandaag is Wild Thing aan de beurt. Zou wel mooi zijn als het lukt zo dicht op elkaar.
De combi's
Afbeelding
Afbeelding

Wild Thing staat er klaar voor :=

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:39

Mooie combi's AM <3 En kijk die Wild staan :')

En nee, nog steeds niet -O- Ik neig wat meer naar Cas vanwege de kleurzekerheid. Bang voor 1 merrieveulentje (zonder crème) en dan weer 6 hengsten :+
Maar aan de andere kant denk ik: 75% is een grote kans, soms moet je risico's nemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:10

AM Horse, spannend!! En schaamteloos die merries :o

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:17

Gefeliciteerd loveyou

Nou ik vind het ook maar lastig nu ik geen mannelijk dier meer heb lopen om te zien of ze hengstig zijn en hoe de status is. helemaal met de driejarigen. Ik ben met die palomino al 5x wezen scannen. ik vind het niet leuk voor haar en ik ben dat ook niet gewend. Met Fleur loopt het allemaal veel meer 'vanzelf'

Annet ik duim heel hard op succes voor je!

Oh jee Cynthia... tsja ik zou me echt afvragen hoe belangrijk de kleur is voor je... en daarbij is Cassanova een stuk makkelijker te krijgen dan DG (die ook heel veel gaat dekken) maar ik snap je twijfel hoor! Succes ermee :D

De palomino doe ik met deze hengst. Hopen dat het allemaal voortvarend gaat:

Afbeelding

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:40

Hoii
Weet iemand hoe groot een kraamstal voor een shetlander moet zijn en of we er überhaupt een moeten gebruiken? Mijn shetje is eind januari/begin februari uitgerekend en het is dan natuurlijk vaak nog erg koud. :brr:
Ze staat 24/7 buiten met mogelijkheid tot een schuilstal.
Nu wilde ik kijken of die schuilstal groot genoeg is want voor mijn gevoel is die te klein.. (3.43x2.06)
Ik lees en hoor hier veel verschillende dingen over, sommigen zeggen dat shetjes wel buiten kunnen bevallen en anderen zeggen weer van niet en vinden dat te koud etc.
Zelf heb ik haar vanaf 300 dagen het liefst dan 's nachts op stal met een camera er in. En dan overdag een stukje afzetten om de stal heen zodat ze zelf weet of ze de stal in wilt en zodat ik haar met de camera ook nog kan zien.
Maar ik weet dus niet of ik daar goed aan doe. En of het in de schuilstal kan.
Nu staan er ook nog 2 tinkers met een grotere (vierkante) schuilstal. Maar die kunnen niet op het shetlsnder stukje komen en zouden dan dus nergens kunnen schuilen dus dat is niet echt een hele goede optie. Naast de tinkerschuilstal os er een soort hooiopbergruimte, die is iets kleiner dan de tinkerstal maar wel groter dan de shetjes stal. Maar goed dan moeten we al dat hooi een ander plekje geven. En het stukje wat ik dan wil afzetten staat volgebouwd met spullen dus die moeten dan ook weer ergens anders heen. :')
Ik heb dus geen idee waar ik goed aan doe.
Iemand tips?

Afbeelding

Groetjesss :wave:

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:21

wij scannen morgen ochtend op dracht.
als ze niet drachtig is eet ik mijm schoen op. merrie is niet te genieten

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:59

Nou hier een flinke tegenvaller. Giv heeft zich gister geblesseerd met naar de wei gaan. Precies het been wat net weer goed was. In draf loopt ze weer flink kreupel. Mega mega balen!
Gisteravond ook nog eens koliek.
Als ze 10 mei drachtig blijkt zou ik dat dus echt een wonder vinden met al die tegenslagen nu weer :(:)

De merrie die geïnsemineerd is met Nacho was wel het ei van weg, dus dat is goed nieuws.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:11

Balen Pradadaan van de blessure. Wat deed ze met naar de wei gaan?

Hier nog een uurtje werken en dan op naar het hoge noorden. Zou wel heel bijzonder zijn als het gelijk in 1 keer allemaal lukt.
Wordt vandaag in ieder geval lange dag. Om 6 uur begonnen met werk, eer dat ik thuis ben is het een uur of 10.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:12

Lees hier al een tijdje mee, vinden jullie het goed als ik kom meepraten? Dan stel ik mijzelf even voor :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:17

Corinadrenthe, ik hoop dat ze drachtig is hoor. Maar iemand een schoen op zien eten, vind ik ook wel leuk........

MDW stables, knap paard. Maar GROOOOOOT. ( voor iemand met quarters en shet )

EllyC, spannend. Ga je het zaad zelf halen?

Als we gekozen hebben, kies ik geloof ik wel voor verzenden. Denk dat ik heel stom ben met zelf halen.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:41

Zo te horen is het een flink eindje rijden elly. Succes!

superpony; het is een pony :+

Wat bagger pradadaan
Laatst bijgewerkt door MDWStables op 30-04-21 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pradadaan

EllyC ze gaan bij ons vanuit de paddock rennend naar de wei. Ze heeft zich gestoten tegen het hek.
Afbeelding

Tirza_2379

corinadrenth schreef:
wij scannen morgen ochtend op dracht.
als ze niet drachtig is eet ik mijm schoen op. merrie is niet te genieten

Spannend succes!

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:42

pradadaan schreef:
Nou hier een flinke tegenvaller. Giv heeft zich gister geblesseerd met naar de wei gaan. Precies het been wat net weer goed was. In draf loopt ze weer flink kreupel. Mega mega balen!
Gisteravond ook nog eens koliek.
Als ze 10 mei drachtig blijkt zou ik dat dus echt een wonder vinden met al die tegenslagen nu weer :(:)

De merrie die geïnsemineerd is met Nacho was wel het ei van weg, dus dat is goed nieuws.

Oh joh wat vervelend zeg! Sterkte!
Wel fijn dat het ei weg is!!!

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:43

EllyC schreef:
Balen Pradadaan van de blessure. Wat deed ze met naar de wei gaan?

Hier nog een uurtje werken en dan op naar het hoge noorden. Zou wel heel bijzonder zijn als het gelijk in 1 keer allemaal lukt.
Wordt vandaag in ieder geval lange dag. Om 6 uur begonnen met werk, eer dat ik thuis ben is het een uur of 10.

Succes!