[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:59

Ik snap precies wat je bedoelt hoor Michelle. Bij de minste of geringste stress-situatie ben ik al bang dat ze verwerpt. Ze stond vandaag te schreeuwen omdat haar vriend de wei uit werd gehaald.:')

Morgen ga ik voor de 33-dagen scan. Ben dan vrij dus dat komt me het beste uit. Heb haar niet meer hengstig gezien, maar het blijft spannend! :o

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:03

ual_95 schreef:
Ik snap precies wat je bedoelt hoor Michelle. Bij de minste of geringste stress-situatie ben ik al bang dat ze verwerpt. Ze stond vandaag te schreeuwen omdat haar vriend de wei uit werd gehaald.:')

Morgen ga ik voor de 33-dagen scan. Ben dan vrij dus dat komt me het beste uit. Heb haar niet meer hengstig gezien, maar het blijft spannend! :o

Heel herkenbaar haha, maar gaat die van jou dan ook uit haar stekker , rennen etc?

Succes morgen, en duim met je mee. Zit vast nog veilig bij mama :o

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:05

Welkom AZ! Ik heb het toen ook mergevolgd, verschrikkelijk om mee te maken

Cp. Wat heeft hij het slecht :Y)

HD leuke combinatie

Tiwi. Dan waren ze mooi optijd. Duimen dat het pakt!
Heel herkenbaar, ik praat er ook zo makkelijk over. Altijd even opletten waar en bij wie ik het kan zeggen

Paardje2013. Welkom. Normaal met 8 dagen begin ik met scannen voor de veulen hengstigheid.
Wat wordt de combinatie?

Michelle. Ik denk ook dat de kans heel klein is. Gewoon doen :j

Knolselder. Ze laat zich al lang dekken?

Vulina. Duimen dat alles pakt. Ik ben ook erg benieuwd naar de scan vrijdag van de merrie die 5x is geinsemineerd.

Wild Thing lijkt bozer als voorheen. Haar veulen mag niet meer mee eten en gooit het voer dan in de rondte :roll: ik hoop een goed voorteken

Over Didi durf ik ook echt niks meer te zeggen. Maandag zullen we het weten. Zo spannend :):)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 06:50

Mijne heeft vorig jaar niks geks gedaan of gezien en heeft t weg gegooid op 70 dagen. Er is dus niks van te zeggen. Het blijft de hele dracht spannend.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:34

Cioccolato schreef:
Mijne heeft vorig jaar niks geks gedaan of gezien en heeft t weg gegooid op 70 dagen. Er is dus niks van te zeggen. Het blijft de hele dracht spannend.

Aah oke, hoe kwam je erachter dat het op 70 dagen is gebeurd?

En hoe gaat zn proces nou eigenlijk, want bij stress kunnen ze het resorberen. Heeft dit dan met een bepaald hormoon te maken die de overhand neemt of iets, of hoe gaat dat precies dat resorberen?

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:11

Iedereen met dracht gefeliciteerd!

Hoop weer op het wachtbankje. Gezellig daar. Laat de zaadjes maar goed zwemmen. +:)+

AZ, wat leuk dat je er ook weer bij bent!
Wat een cadeautje, je nieuwe aanwinst. Gefeliciteerd! En nu is het voor jou tijd voor zonneschijn hoor! Op naar gezonde veulentjes!

Heerlijk die uitspraken bij niet paardenmensen. :')

Jullie maken mij wel zenuwachtig.
Mijn merrie wordt morgen gescand op 36 dagen dracht. :=

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:20

Fiore en Shiloh staan op dezelfde wei als Daisy, LaVie en nog een andere pony, maar tot afgelopen zaterdag met een draadje ertussen. Zaterdag het draadje weggehaald en na een tijdje ging Fi rennen, heel hard briesen, bokken, ze sprong een keer met vier benen de lucht in en in de lucht draaide ze bijna 360 graden _O-
En ik maar denken: Ooooooooooooo......... de baby...... (dag 4 na inseminatie...) :o

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:20

Heel veel succes voor iedereen op het wachtbankje!... het blijft spannend allemaal..

Fiona gisteren opgevoeld maar nog niet hengsten, dus ik moet nog ff wachten.

Even een vraagje: hoelang laten jullie de merrie bij de hengstenhouder nadar ze geinsimineerd is?
En alleen laten scannen met 18 en 40 dagen of vaker?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:22

Wisande totbei eraf is. En ik scan daarna die 2x inderdaad.

Zo kijken of Sterre nou es wat doet met het ei.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:49

Ik scan dan ook nog in september ivm gustregeling. En zo weet ik of het er nog in zit. Meestal is de merrie bij mij dan rond de 4 maand drachtig.

Ligt aan vroeg of laat veulen of ik de 30/35 dagen scan doe. Met een laat veulen omdat ze eerst niet drachtig wilde worden scan ik op dag 16/18 en in september.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:53

Ik zag het aan haar. Gedrag en later ook troep uit de vulva. Ze heeft verder geen stress gehad. Was gewoon thuis in haar normale ritme. Dus gaan er vanuit dat er iets mis was. Later met spoelen vonden ze nog een sliert met iets erin, ze denken dat dat de vrucht was.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:55

Dag 35 twijfel ik ook een beetje aan. Als ze dan niet meer drachtig zou zijn, denk ik niet dat ik het nog een ronde probeer, omdat ik geen laat veulen wil. En ik scan wel in september ivm gustregeling, dus dan weet ik dan of ze wel of niet drachtig is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:42

Ik had er vorig jaar 2 die de vrucht zijn verloren na 35 dagen scan... ;(
Vermoedelijk door de hitte.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:47

Vorig jaar heb ik dat meer gehoord, door de hitte. Het is hier altijd wat kouder en het waait hier meer, dus wij hebben daar minder last van gehad.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:58

wisanda2003 schreef:
Heel veel succes voor iedereen op het wachtbankje!... het blijft spannend allemaal..

Fiona gisteren opgevoeld maar nog niet hengsten, dus ik moet nog ff wachten.

Even een vraagje: hoelang laten jullie de merrie bij de hengstenhouder nadar ze geinsimineerd is?
En alleen laten scannen met 18 en 40 dagen of vaker?

Ik scan na die twee keer zowiezo nog een keer voor de gustverklaring. En soms voor de verzekering ook nog een keer op 9 weken dracht.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:01

Jaar daarvoor door hittegolf eind seizoen ook veel geresorbeerd hier in de omgeving. Fokken is altijd gokken. Je zit pas safe als het er gezond naast staat. En dan komt stresslevel twee.... of ze heel blijven....

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:38

Ik word hier helemaal zenuwachtig van :+ .

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:40

Het hoort er nou eenmaal ook bij haha

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:44

Zo Sterre begint eindelijk hengstig te worden. 1e ei zit er nog steeds, 2e ei op andere eierstok bijgekomen. Zaterdag weer scannen om te kijken of ze dan geïnsemineerd kan. :P

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:17

Ja hier ook heel veel door de hittegolf, 2 van Mo en 6 van Arany! Op het dekstation zeiden ze ook dat het opvallend was vorig jaar .

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:12

We hebben een kloppend hartje! *\%/* Het gaat tot nu toe allemaal volgens het boekje. Goed hengstig te zien, in één keer raak, alles blijven zitten. Maar de verhalen hierboven maken dan toch weer dat ik het spannend vind. Ze verwachten in ieder geval een hete zomer.

@Michelle, Ze roept hem dan echt en rent vervolgens een rondje. Heeft ze altijd wel gehad. Ze staat dus overigens gewoon met een ruin.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:22

Wat fijn Ual !!

Van die gevolgen door de hittegolf wist ik helemaal niet, klinkt wel logisch.. maar echt niet leuk

Spannend met de merries die gescand worden deze week op dracht of rond 30 dagen. Komt vast goed :)

Hier flink hengstige merrie. Morgen voor 08:30 scannen om te kijken wanneer insemineren. Zelfde of volgende dag. Zo opgelucht dat ze een beetje vaart maakt nu :j

Plassen en sjansen naar alle paarden om haar heen
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:39

Gefeliciteerd Ual!! *\o/*

Dat ziet er goed uit, Riv :) Spannend!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:46

Gefeliciteerd ual!

Op Kees haar weides waait het ook altijd, in de herfst/winter bere koud maar met de hitte is het echt heel fijn.
Vanmiddag nog even checken of het ei weg is. Vanmorgen zag ik op de camera dat ze flink van zich af stond te pissen, dus ik ben benieuwd.
Ondanks dat het Vulina’s veulen is vind ik het net zo leuk en verheug ik me er echt op en kom ik gezellig op het bankje zitten.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:56

Nog even een vraag aan degene waarvan de paarden ook bereden worden naast fokken.

Rijden jullie gewoon door na de inseminatie met de paarden? 2 jaar geleden reed ik altijd gewoon door met mijn merrie na het insemineren en het pakte steeds niet. Toen gewisseld van hengst en rust gegeven tot 18 dagen en toen was ze drachtig. Ligt sowieso aan de hengstenwissel maar nu heb ik zo tussen mijn oren dat het ook aan de rust kan liggen.

Dit jaar rust gegeven tot 18 dagen en drachtig. Toen weer gaan rijden en vrucht verloren (zal toeval zijn maar helpt niet mee met mijn onzekerheid. :+)

Dus mijn vraag. Zijn er naar jullie mening dagen dat er rustiger aan moet worden gedaan (bijv eerste 5 dagen na inseminatie) doordat het sperma dan naar de baarmoeder wordt geleidt o.i.d of maakt het volgens jullie allemaal niets uit? Ik ben al een tijdje benieuwd naar de meningen hierover en wat er door andere mensen gedaan wordt :j Zal natuurlijk ook uitmaken of je merrie stress ervaart tijdens rijden

Ik heb het dus alleen over de eerste 18-30 dagen van de dracht. Daarna reed ik sowieso altijd weer.