[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:00

Leuke foto's allemaal!

Vooral van de welshjes, ben wel echt een Welsh A liefhebber! Zo jammer dat ik er niet op pas ;)
Daarom maar een Cob genomen haha! Maar ooit wil ik er wel een A bij hebben, zo leuk!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:00

Het gaat gewoon veel te hard hier om op alles te reageren, loop volgens mij alweer 10 pagina's achter. Wel alles even doorgespit.

Liaan en Marouschka gefeliciteerd ook met jullie prachtige veulens!

Lisan, wat een prachtige plaatjes weer! Je bruintje vind ik wel heel speciaal, maar die van Candy is inderdaad ook wel erg stoer!

En doe toch een klein beetje ego :o Hier is Roos nogal haast aan het maken... := :=
Afbeelding
Zondag had ze een beetje zucht voor het uier, maar goed, net een goede week 's nachts op stal, dus dat kon ik wel verklaren.

Afbeelding
Maar dit was vanmorgen...

Als ik de foto's van vorig jaar bekijk had ze 9 dagen voor de bevalling nog maar heel weinig uier, 4 dagen ervoor echt een wat vollere uier dat echt de spenen ook wat meer vol werden (ze heeft nooit echt hele volle uier gehad zoals je hier wel ziet).
Daar lijkt ze nu wat tussenin te zitten... Maar hoop toch echt dat ze het nog een beetje rustig aan doet, want ze zit nu op 306 dagen :=
Ik vind het opeens wel een beetje spannend...

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:02

We zaten ook met het licht en de zon ik ben er in ieder geval erg blij mee mn dikkie ziet er idd super uit nu ben benieuwd hoe lang het veulen nog zit.

Leuke foto's hoor super knappe veulens

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:08

Namen:

Leon10
L1dert
L8maar
La3da (als je het snel zegt Ladida)
La4da (idem Lavida)

Engels:

Love4ever
Lightw8 (lightweight)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:20

Live4fun
Low5

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:26

Wat een leuke foto's komen er voorbij!!

Caesar wat een stel knapperds <3

Aniek, Woehoe Go Roos!! Wel moet ik zeggen dat Jupi dit jaar dus ook heel vlug ging met uier (veel eerder dan vorige keer als Maiden) maar nu al lang stil blijft hangen (vol is vol ;) ) dus ik weet niet of het echt iets zegt dat ze nu eerder begonnen is, maar wel goed om bij te houden natuurlijk :j

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:43

Nou dat hoop ik dan maar, want hoop toch wel dat ze minimaal de 320 dagen haalt :o

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:50

Aniek amai dat gaat mooi vlot!
Even inspiratie boven halen :) owja ik hou enorm van speciale namen :)
Learn2play (favo)
Loy4Joy (favo)
L0ve
Lu1no (favo)
Lucky10

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:22

Even een snelle update, Da is langs geweest (ik was er zelf niet bij), maar Cas schijnt er vrolijk uit te zien, kont was nog schoon, dus zag er goed uit.
Harmony is wel knetterhengstigm dus hij wijt het echt aan de veulenhengstigheid.
Ik heb nog specifiek gevraagd naar het ontwormen, maar hij vind dat dikke onzin.
Als de merrie goed ont wormd word is het niet nodig zelfs onwenselijk om het veulen nu al te ontwormen.
Daar begin je pas mee als ze 3-4 maanden oud zijn.
Maar dan moeten wel de weide netjes van mest ontdoen zijn.
Mochten de veulens dan bv diarree krijgen dan doet hij liever toch eerst een mest onderzoek dan er zomaar een ontworming in stoppen.
Hij heeft wel voor de zekerheid een tube achtergelaten, mocht Cas van het weekend weer ernstige diarree krijgen.
Ik zet dit neer, niet om iemand tegen te spreken die het anders doet, maar puur omdat mensen wilde weten wat de DA hier over te zeggen heeft.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:24

een tube tegen diaree of wormpasta?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:26

er zijn ook (heel veel) da die er wel voor zijn om tijdig te ontwormen:

http://www.dierenkliniekoldenzaal-losse ... en-veulen/
Het risico op problemen ten gevolge van een wormbesmetting is bij veulens aanzienlijk groter dan bij volwassen paarden. Daarom adviseren wij om fokmerries en veulen ‘blind’ te ontwormen, dat wil zeggen zonder voorafgaand mestonderzoek.

U kunt daarvoor het volgende schema aanhouden:

Merrie:

1-2 maanden voor het veulenen Ivermectine (Eraquell)
Dag 10-14 (na veulenen) Ivermectine (Eraquell)
Daarna elke 2 maanden Ivermectine (Eraquell)
Oktober/November
(2 maanden na laatste Eraquell) Moxidectine (Equest

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:27

https://www.dierenkliniekecht.nl/paarde ... ontworming
Veulens

Drachtige merries zo kort mogelijk voor het veulenen ontwormen met ivermectine om besmetting van het veulen met veulenworm te voorkomen
Ivermectine, pyrantel en praziquantel zijn veilig voor drachtige merries.
Eventueel mestonderzoek van het veulen op 8-10 dgn leeftijd of het veulen op 7-10 dgn leeftijd ontwormen met ivermectine.
2-3 weken later ivermectine herhalen
Vervolgens het veulen iedere 4-6 weken ontwormen met ivermectine/pyrantel.
Indien het veulen een aantal maanden oud is, liever overschakelen naar pyrantel aangezien dit beter werkt tegen spoelwormen.
Ivermectine gebruiken in november/december ivm horzellarven.
Let op GEEN moxidectine bij veulens!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:28

tegen de diarree

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:28

http://www.devallei.com/wp-content/uplo ... Wormen.pdf

Basisschema ontwormen Veulens
Merrie en veulen dienen 6-10 dagen na de geboorte te worden ontwormd, bij voorkeur met
ivermectine. Let hierbij op de dosering. N.B.: veulens jonger dan 4 maanden mogen absoluut
niet ontwormd worden met moxidectine! Ontworm merrie en veulen samen elke 6-8 weken met
ivermectine totdat het veulen gespeend wordt. Spoelwormen kunnen problemen opleveren bij veulens.
Met behulp van een mestonderzoek kan nagegaan worden het veulen last heeft van spoelwormen.
In geval van spoelwormproblemen is het raadzaam te ontwormen met pyrantel. Vanwege de vele
verschillende mogelijkheden is het geven van een basisadvies na het spenen moeilijk, maar in alle
gevallen geldt: Ontworm alle paarden in een groep tegelijkertijd. Nieuwe paarden eerst ontwormen en
48 uur apart houden voordat ze in de groep gezet worden. Eventueel kan voor het ontwormen mest
verzameld worden om na te gaan of en in welke mate het nieuwe paard besmet is met wormen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:29

Die kleintjes zijn zo gevoelig voor wormen , vooral veulenworm en spoelworm. Ze hebben al zo weinig weerstand ik zelf zou geen risico nemen ze zijn voor je het weet er ziek van. Veulens eten vaak mest en andere dingen waar wormen in kunnen zitten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:46

Dames volgens mij zei ik heel netjes dat ik geen discussie over wil opwekken, maar dat mensen mij gevraagd hebben om neer te zetten wat de DA zei en dat heb ik gedaan, verder moet iedereen doen wat ze zelf willen.
Maar ik volg de DA

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:03

Dyonne....Ze ziet er goed uit!

Granoek.....Jeetje wat een imposant dier is dat!

Rensje....Klinkt als een lastige situatie inderdaad, straks lig e er zelf ook wel even uit dus is wel fijn als je het dan inderdaad los kan laten en kan vertrouwen op de zorg ervoor.

Inowa.....Ze is leuk! Heerlijk koppie, welsh-a tjes zijn zo gaaf!

Woogy.....Veulentje zit lekker warm denk ik haha

Silvana....Denk dat je bedoelt dat je merrie 313 dagen is?! Mooie foto's hoor!!

Arianne.....Love4You, Like2Move.....uhhhh lastig inderdaad haha

Icecrystal...Heerlijk ventje die Gambler. Spannend hoor morgen, lijkt me zenuwslopend haha

Ceasar....Ook al van die knappe welshjes!! Snap wat je bedoelt kwa uitstraling bij LouLou <3

Aniek......Wow die zet er ineens vaart achter!

Silly....Bedankt voor je update! Ik snap volledig dat je door alle adviezen het bos niet meer ziet en gewoon het advies van je eigen dierenarts aan houd!
Ga zelf nog tegen die tijd advies vragen ook aan mijn eigen dierenarts en kan altijd door de staleigenaar mest laten onderzoeken.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:06

Syllie, bedankt voor het delen. Leerzaam. Mystique is ook een brutaaltje. Ze was mij vandaag gewoon aan het uitkleden.

Ceasar, bedankt voor de tip! Wat een leuke veulentjes heb jij. Ik heb een zwak voor koetje. Maar die laatste kijkt wel heel wijs de wereld in.

Sylvana, mooie foto's. Mijn merrie at tijdens de dracht soms ook een paar dagen minder.

Aniek, oh spannend. Gaat opschieten.

Arianne, namen zijn niet mijn sterkste punt. Maar deze kwam in mij op. Live4joy.

Woogy, nog niks????

Bloed van Mystique was helemaal goed. Estrella ook even na laten kijken. Baarmoeder was schoon, normale temperatuur. Ze gaat nu ook langzaam beter eten. Nu de melkproductie nog wat beter.
Mystique vandaag voor het eerst een halstertje omgedaan. Lekker een fout kleurtje gekochtAfbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:07

schattig!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:16

Ieder zijn meug toch Silly ?
Kan me ook voorstellen dat je het advies van je veearts volgt.

De 1 krijgt het zo mee en de ander zo .

Och Liaan, wat een snoepje !

volnost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:27

Ik zit met een mini probleem, sorry dat mijn eerste vraag hier gesteld word maar krijg zulke tegenstrijdige antwoorden en mijn veearts is nog niet langs geweest (woon in Tsjechie en dorp, 1 veearts voor straal van 50 km plus vind het geen haast hebben)

Nu onze merrie hebben wij vorige jaar in mei 2 weken samen met een hengst laten lopen, van 2-16 mei. Ze was toen hengstig. We wilden een natuurlijke dekking. De veearts heeft haar op dag 20 en 25 gescand, ze was niet drachtig. We hebben het zo gelaten door omstandigheden en de "training" gewoon verder gezet. Tot ik in de winter het gevoel kreeg dat er iets niet klopte, had haar niet meer hengstig gezien heel de zomer, maar dat kon wel, liet het niet altijd goed zien. Maar, ze werd dikker (terwijl ze normaal wat terugvalt in de wintermaanden). Gedacht dat ik het mij inbeeldde en mijn mond gehouden. Vorige maand echter zag ik haar buik ineens extreem bewegen....en viel me op dat ze nog veel dikker was geworden. (niet meer gereden sinds dec de sneeuw viel en pas halverwege februari over was...singel pastte niet meer)
De veearts gebeld voor een check up. Hij moet echter nog steeds komen. De andere merries zijn momenteel hengstig en hengstig geweest, maar zij dus nog steeds niet. Wel is haar buik gezakt en houdt ze haar staart steeds hoog.....bizar eigenlijk. Haar uier lijkt ook groter te worden. Zelfs mijn man krabt zich nu achter de oren (en was heel nuchter)
Ze zou dus rond 15 april uitgerekend kunnen zijn.....wat vinden jullie van haar buik? En haar uier probeer ik straks nog eens te fotograferen, mag ineens niet meer onder haar buik :s

Afbeelding

Afbeelding

Haar kont is normaal mooi dik en rond....en nu lijkt die te zakken.

Afbeelding

Dit is haar "normale" postuur in het voorjaar, is van april 2016. Geen verandering van training of voerschema gehad (behalve in de winter meer hooi dan gras uiteraard)
Afbeelding

EDIT ze is een maiden merrie van 9 jaar
Laatst bijgewerkt door volnost op 17-03-17 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:30

Ik ben ontzettend VOOR het ontwormen op deze leeftijd. Ik zie te vaak veulens binnen komen die 'volgens de dierenarts' geen kuur hoefden en vervolgens letterlijk vol zitten. Ik kan me er zelfs een beetje kwaad om maken := Gelukkig mijn veearts ook....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:37

Welkom Volnost. Ik vind de foto's niet echt duidelijk een hoogzwangere merrie tonen. Er is er maar een die jou 100% zekerheid kan geven en dat is de DA, ik zou hem dan ook vragen om een scan. Duidelijkheid is belangrijk, vooral als ze toch drachtig blijkt te zijn. Je kunt nu nog voorzorgsmaatregelen nemen, zoals entingen, ontwormen, spullen regelen voor de bevalling en eventueel een stal. Er kan een heleboel mis gaan en wat je kunt voorkomen kun je nu nog regelen.
Succes!!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:38

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je het advies van een dierenarts gewoon opvolgt :j
Hier op bokt wordt immers ook altijd geroepen 'vraag je DA' of 'laat eerst maar eens een DA komen'...
Natuurlijk zijn ze niet altijd heilig, hier in de buurt ook wel een bepaalde praktijk waar ik geen vertrouwen in heb, maar mijn eigen DA zou ik inderdaad ook over het algemeen gewoon zijn advies opvolgen.

@Volnost, heb je ook een foto van voren? Zoals ik het nu zie toont ze van de zijkant op de foto niet zoveel, maar wellicht kun je van voren wel echt zien dat ze wat ronder is. :j
Uiteraard weet je het zeker als je DA heeft gescand of opgevoeld.

volnost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:39

De veearts komt niet direct, hij komt wanneer hij tijd heeft. Heel vervelend, maar dit is voor hem geen spoedgeval....dus dat is het probleem.
We hebben een grote stal waar ze sowieso in de nacht in staat (4.5 op 3m), entingen zijn voor de winter gegeven en ontworming heeft ze vorige maand gehad, dus dat wordt sowieso in orde gehouden. Spullen voor de bevalling heb ik niet.