[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:57

Toen ik Pony's bekken liet scannen op artrose kreeg ze een sedatie die voornamelijk zorgde dat de darmen en dan vooral de endeldarm verslapten zodat scannen voor veearts en paard een stuk fijner ging. Wellicht is dat een idee voor de mooie zwarte?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:58

inowa schreef:
Denk niet dat de zwarte drachtig is neon.

Dat denk ik ook niet, onze zwarte is namelijk een ruin. :+
Roos is een bruine. ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:01

Woogy, denk niet dat dat uitmaakt. Merrie is een echte pismerrie, pist van nijdigheid en perst dan ook. Vreemde aan het lijf? Dat is pissen en slaan. Onaangenaamheid weghalen daarmee zal niet afdoende zijn. Het is gewoon een kreng van een merrie.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:02

Neonlight schreef:
Woogy schreef:
Gauw die wei uitmesten en bij de veearts navragen hoe je wormen uit de wei moet krijgen(dat weet ik namelijk niet, heb allemaal paarden die niet tegen gras kunnen hahaha!)

Woogy, hoezo niet tegen gras kunnen? Waar uit zich dat in? Bovenstaande merrie zeg ik ook altijd van dat die niet tegen gras kan, haar volle broer idem dito, maar staleigenaar blijft volhouden zomerexceem.....terwijl als ze totaal niet buiten komen, en gras gevoerd krijgen in de stal zich kapot schuren. Schuren begint iedere keer als ze weer gras krijgen.
Dat is ook 1 van de redenen waarom ik er op tegen ben om met bovenstaande merrie te dekken, gezien haar volle broer hetzelfde euvel heeft lijkt het iets genetisch/erfelijks te zijn. En ik voorzie echt problemen met een veulen als ze op de wei staan.
Exceemdeken is wel aangeschaft (heb ik vorige week de eigenaar gegeven met zijn verjaardag) maar ik denk niet dat dit zal helpen, omdat ik overtuigd blijf dat het door het gras komt.
Haar korte manen komen dus daardoor, en de plekken op haar schoft (te zien op de 1ste foto) ook.

Pony wordt mega stijf en krijgt regenrot door de suikers. Echter als er een baby aan het tiet hangt gaan de meeste suikers met de melk eruit...Vrij drukke veulens dus hehe ;)
Zaar(onze hengst) kan geen suikers en zetmeel afbreken waardoor hij enorm gaat hoesten en vieze vochtbuilen op z'n buik en koker krijgt.
Tara en Pris kunnen sowieso wel op het gras, sowieso Priska vanwege mooie Mas.
Ik ben een groot voorstander van goede zandpaddocks met onbeperkt ruwvoer en dan weides voor baby's :)

De mini van m'n moeder schuurde zich overigens ook compleet kapot als hij gras kreeg, of te rijk hardvoer of kuilvoer. Leek dan ook een ZE pony, staart, kont, hals en voorhoofd waren compleet stuk geschuurd

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:07

Ivermectine tegen bloedworm? Werkt prima, pakt alleen de eitjes niet aan. Dat doet de moxidectine dan weer wel. Equest geven dus, de groene variant.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:08

Neonlight schreef:
inowa schreef:
Denk niet dat de zwarte drachtig is neon.

Dat denk ik ook niet, onze zwarte is namelijk een ruin. :+
Roos is een bruine. ;)

Ooo ik zag haar echt voor zwart aan hahaha

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:09

En voor het "ontwormen van de weide" zou ik na het uitmesten, sowieso/minimaal de wei goed slepen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:09

Mij werd aangeraden Moxidectine pas te geven bij paarden die met meerdere ivermectines er niet van af komen

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:12

Als ik bloedworm heb is het moxidectine geven. Vaak dan de pramox

Pretty daar begint een uiertje te komen!

Inowa wat is peppertje toch dik!

Skaay, chanel alweer 320 dagen ben heel benieuwd naar de veulentjes van jullie weer :)

Neon, Roos is een slanke den! maar net wat je zegt het 1e veulentje en fab had ook 0,0 niks.

Ik hoop snel op een 2017 topic, heb 6 merries om te dekken dit jaar :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:15

Woogy schreef:
Mij werd aangeraden Moxidectine pas te geven bij paarden die met meerdere ivermectines er niet van af komen

Weet je ook waarom?
Ik kan me er niks bij voorstellen. Eerst resistent maken en dan toch maar eens moxidectine?

Wij geven ze tot 1 jaar ivermectine en pyrantel, daarna moxidectine. Nooit wormen op stal..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:17

Omdat Moxidectine een nieuwe stof is en je die het beste kan sparen zodat de kans op resistentie het kleinst is

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:17

Kelly vandaag 323 dagen.
Vorige week vol uier.
Maar het wisselt nu, dan vol en dan weer half leeg.
Ik wordt gek van die merrie, ze houd me voor de gek.
En af en toe is ze niet te genieten. :o

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:20

Woogy schreef:
Omdat Moxidectine een nieuwe stof is en je die het beste kan sparen zodat de kans op resistentie het kleinst is

Ik vind bloedworm bloedlink. Dus daar spaar ik liever niet op. Zolang je het niet te vaak geeft, worden ze niet resistent. Als je de wormen eerst "sterk" maakt, doordat ze overleven op ivermectine, werk je het veel eerder in de hand. Daarbij dood ivermectine geen eitjes (vooral de ingekapselde), dus weet je eigenlijk zeker dat ze het overleven...

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:57

M'n lieve Mickey gaat niet goed en het ziet er ook niet goed uit. Va is geweest, morgen breng ik hem naar de kliniek. Het zit in z'n heup, wat ik al dacht. En zou gewrichtsontsteking kunnen zijn, dit is heel lastig te behandelen.
Wat een ellende en een verdriet |( |( |( .

Ik hoop zo dat het goed komt, kan toch niet zo zijn dat ik hem nu al moet laten gaan

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:03

Ah nee mopjemop :( ik hoop zo dat er toch een positieve diagnose komt die een makkelijke behandeling toelaat! Het zou inderdaad niet eerlijk zijn dat je je mooie kereltje op deze manier al zo snel moet afgeven :(
Wat een geluk trouwens dat jullie er zo snel bij zijn en hem onmiddellijk naar de kliniek brengen. Zo zijn zijn kansen toch in ieder geval het grootst.

Wat een ellende hier zeg in dit topic. En ik dacht nog wel dat we alle ellende nu wel gehad zouden hebben ;(
Laatst bijgewerkt door Crines op 29-02-16 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:04

Heel veel sterkte mopjemop.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:10

Heel veel sterkte Mopjemop

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:11

Pfff :( ik duim ook mee voor het beste voor Mickey. Veel sterkte!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:11

Ahnee Mopjemop zeg dat het dat niet is...heeft hij koorts? Sterkte... :(:)

Neon ze heeft echt een buik dit jaar. De witte gespikkelde,niet de bruine haha

Ja Woogy dit is inderdaad een donkere grullo. Bedankt.

Vrouwke je eerst lekker maken en dan gaan schommelen,niet fijn.

Bij bloedworm of vermoeden van twijfel ik ook niet en geef equest.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:13

Ach nee toch Mopjemop... Wat verdrietig, hoop echt dat ze iets kunnen doen,
Veel sterkte!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:16

Oef Mopjemop wat een ellende en spannende uurtjes gaan jullie krijgen. Hoe is hij verder?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:20

Ah mopjemop, heel veel sterkte! Wat een domper zeg, hopelijk komt het allemaal goed.

Voor bloedworm pak ik altijd een pramox. Verder dagelijks goed alle mest weghalen. Grasland kan je eventueel om herbesmetting te voorkomen laten afgrazen door andere grazers als koeien of schapen. Deze wormen doen bij hun niks en gaan dood, dus de cyclus word onderbroken.

Woogy, wat super dat het hij nu gewoon goed mest.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:22

Hij doet het verder goed, drinkt goed en is ook nog speels. Maar hij wordt met de dag slechter op het achterbeen. Tis echt zoooo frustrerend. Ben er ziek van |(

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:26

Mopjemop, heel veel sterkte. :(:) Hopelijk kan het goed behandeld worden in de kliniek.

Bloedwormen, ik heb er (gelukkig) totaal geen ervaring mee, zou echt niet weten welke ontworming je daarvoor gebruiken moet.

En bij Roos, tja......we zien over een goeie maand wel. Dan zou ze wat meer tekenen moeten geven (uier, lichaam gaat dan wat meer veranderen). Voor nu is het echt koffiedik kijken. Ik sluit nog niets uit.
Dit was Neon als maiden op 340 dagen dracht (en gruwelijk mottig in de ruiperiode := ):

Afbeelding

Afbeelding

Iets buik te zien op de laatste foto, die was gaan hangen, paar dagen (2) later stond er een megagroot veulen bij. :+

En dit is Neon bij haar 3de veulen op ongeveer 280 dagen:
Afbeelding

Ook niet veel buik.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:33

Ach Mopjemop heel veel sterkte, Ik duim hard voor Mickey dat ze in de kliniek m kunnen helpen.