[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:17

mirjamalvaro schreef:
Soeboehoe, praam, even vervelend maar hier hielp het.

Toushie ook al niet drachtig ;(

Praam gaat ze dus wel van in aanvalsmodus, steigeren en DA wordt mee omhoog getrokken :x

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:18

Oh :=

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:23

Balen voor de niet drachtige merrie's. Hopelijk meer geluk in de volgende ronde.

Ik kan het tempo niet helemaal bijhouden met reageren maar lees grotendeels mee.

Mijn tweede merrie zit op het wachtbankje. Betreft een friese merrie van Tsjalle. Hopelijk dit jaar weer drachtig van Herre. Geen last van bloedeieren maar eieren in overvloed :'). Dus die moet een paar dagen eerder gescand worden op tweeling.

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:09

Wat vervelend dat het bij sommige maar niet wilt lukken dit jaar.

Even wat anders, die van mij is dus wel drachtig en gedraagt zich momenteel als een hengst. Ze dekt zelfs hengstige merries...

Ik heb haar nu 3 jaar en dit wordt het 2e veulen bij mij maar dit gedrag ken ik echt niet. Heeft iemand dit wel eens mee gemaakt?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:56

Zaquira schreef:
Wat vervelend dat het bij sommige maar niet wilt lukken dit jaar.

Even wat anders, die van mij is dus wel drachtig en gedraagt zich momenteel als een hengst. Ze dekt zelfs hengstige merries...

Ik heb haar nu 3 jaar en dit wordt het 2e veulen bij mij maar dit gedrag ken ik echt niet. Heeft iemand dit wel eens mee gemaakt?

1 van mijn fokmerries vertoont dit gedrag ook! Soms moet ik er om denken dat ik er niet tussen kom. Ze vertoont dit gedrag tot nu toe als ze drachtig is van een merrie veulen. Heel krom, want je zou eerder denken dat het andersom is :+ dit jaar heeft ze er nog geen last van gehad

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:49

Soeboenoe, die van mij worden gesedeerd als ze niet stil staan. Als ze teveel bewegen is de kans op het scheuren van rectum echt heel erg groot risico! Scannen is echt niet zo ‘onschuldig’ als het soms lijkt, er kunnen serieuze complicaties van komen…

Zaquira, ja mijn merrie deed dit ook toen ze drachtig was van een merrietje :D beide keren. En met hengstjes is ze juist heel zen en knuffelig

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:03

Soeboenoe, geen optie om haar in een trailer te zetten?

Mirjam wat vervelend 2 met een bloedei.

Kabayo wat balen zeg dat het met Perry niet lukt.
Ik zou dan inderdaad toch wat anders kiezen. Iets minder bijzonder maar ik heb ooit een kruising fries x schwarzwalder gehad. :=

Ik hoor hier om mij heen ook wel dat het bij veel mensen echt niet wil.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:27

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:49

Hasta is vanavond voor de 2e keer gedekt. Ze was enorm hengstig nog. Gisteren vond ze Brian een beetje eng, vandaag begon ze al te sproeien toen ze hem aan zag komen!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 07:33

Libera; dat stelde de DA ook voor om dat de komende scan te doen, icm een kleine ruimte creëeren zodat ze amper kan bewegen. Dus denk dat het op dit moment even de enige optie is.
Het is niet zo dat ze beweegt als de arm er al inzit, het lukt de DA niet om de arm + scan erin te krijgen omdat ze wegloopt/draait. Heb inderdaad al flink wat ellende verhalen gehoord, helaas...

Sabbuh; Ze gaat al niet graag op een trailer, dus helaas is dat geen optie. Het is nogal een merrie met een sterk karakter en mening. :x

Pomski; Nu hopen dat het gepakt heeft!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:38

Zaquira, mijn merrie deed dat ook toen ze drachtig was van een merrieveulen, niet toen ze een hengstje verwachtte.

Balen kabayo, ik snap je keuzestress. Perry heeft niet alleen kleur, maar zou het veulen ook kunnen verbeteren.
Het is ook leuk om voor ster te gaan.

Wat een moeilijk seizoen, veel bloedeieren en uitgestelde hengstigheid.
Hopelijk vanaf nu droge en warme dagen en dat de merries daarop reageren.

Hier gaan we Sterre weer opvolgen en maandag wordt Antje gescand.

De merries zijn allemaal erg makkelijk met scannen.

De shetjes lopen bij de hengst, dus dat moet ook gaan lukken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:42

Bedankt allemaal voor de lieve woorden en suggesties! Die mooie halve fries met zilverappel had ik gezien. Prachtig. Helaas echt te ver reizen..
Ik heb dan ook besloten te stoppen en haar een jaar rust te gunnen. Ik heb een hekel aan op het laatste moment iets te gaan bedenken en voor mijn gevoel er "maar wat op te gooien". Daarnaast is het al22 juni, wat het 22 mei maakt alweer als uitgerekende datum
Volgend jaar gaat ze sowieso naar een homozygoot champagne (een andere) en dan vind ik eind mei wel laat om te starten
Ook minthe gaat volgend jaar voor het eerst naar de hengst. Dus dan 2 als het goed is :)
Keuring ging goed! Helaas lang moeten wachten waardoor hij echt geen zin meer had. We hebben 3 kwartier stil moeten staan bij de baan, heel jammer.
2e premie
Afbeelding
Afbeelding

Ik wens jullie veel succes!! En na 4 jaar lang meekletsen laat ik jullie niet helemaal achter hoor! Ik blijf stil mee lezen en soms reageren :*

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:21

Wat jammer Kabayo van Perry, en gefeliciteerd met de behaalde Premie.

Verder iedereen gefeliciteerd met de drachtige en de eerste hartslagen!

Succes voor de mensen op het wachtbankje.

Hier vanochtend gescand en het hartje zien kloppen dus helemaal blij!

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:57

Ik mag hopelijk aankomende week van het wachtbankje af. Mijn merries worden dan dinsdag gescand om te kijken of ze drachtig zijn. Denk het wel namelijk want ze zijn allebei niet meer hengstig geweest.
Vandaag komt ook het eerste gastmerrietje voor mijn hengst *\%/*

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:00

Helaas is mijn merrie gisteren gescand en is ze niet drachtig. Ik vroeg me af of jullie door gaan met rijden als ze geinsemineerd zijn of niet? Ik heb dit namelijk wel gedaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:12

Als ze t gewend zijn wel hoor. Probeer stress te voorkomen. Dus als t stressvol is zou ik het niet doen.
Ik had vaak wel even rust qua wedstrijden als dat t geval was

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:50

Ik ben een paar dagen te druk geweest om te reageren met een paard dat wegging en een onverwachtse kudde uitbreiding :D

Kabayo, wat onwijs balen dat het niet pakt met Perry ;( Echt zo jammer... Ik snap helemaal dat je dit jaar stopt. Voor volgend jaar kan dit nog een leuke zijn misschien (of totaal niet) https://www.tacomastud.co.uk/zircon-iv-tac
Een homozygoot zilver zwarte dressuur/spring gefokte hengst, met Zilver heb je dan 100% kans op een zilverappel zwart veulen, kan best heel gaaf zijn, een zwarte Fries met witte manen krijg je dan <3 Is maar een ideetje.

mirjamalvaro, spannend met je dames!!

soeboenoe , spannend, op het wachtbankje erbij :D Over je merrie, ik heb zelf ook geen opvoelbox, bij merries die het spannend vinden zet ik ze soms tegen een muur aan terwijl iemand anders de andere kant tegen houdt en dan een emmer brokjes voor haar neus :j Werkt altijd heel goed, en dan associeren ze het met lekkere brokjes.

Dennenboom, spannend met je merrie! Hopen dat het geen tweeling is...

Zaquira, wat apart... Nog nooit meegemaakt zelf, dus kan je geen tips geven helaas.

Pomski, spannend!

moner, hopen dat je merries makkelijk drachtig worden, spannend!

DDDara, gefeliciteerd met het kloppende hartje! *\o/*

Ciara_Lady, gefeliciteerd met je eerste gastmerrie, spannend! Duimen dat je merrie drachtig zijn

yarkayunda, wat jammer dat ze niet drachtig is... Ik rij mijn merrie ook gewoon door na het dekken, als ik dat niet doe wordt ze zo dik dat ik haar kan rollen :') := Inderdaad alleen stress proberen te voorkomen

Afgelopen woensdag is Jona gescand op een kloppend hartje *\o/*
Het zag er supergezond uit volgens de DA, Jona gedroeg zich weer voorbeeldig... Ze heeft een verleden waarin ze erg angstig was altijd, zeker voor vreemden. Nu laat ze gewoon een vreemde haar scannen zonder enig probleem, zo trots op haar :j
Afbeelding

En ik mag volgend jaar 4 veulens verwachten ipv 3 :=

Sinds 2 dagen heb ik een nieuwe merrie erbij... Een beetje onverwacht maar ben heel blij en enthausiast.
Het is een 10 jarige Quarter Horse merrie, ze is een kleindochter van Hollywood Dun It (waar ik erg fan van ben), een super goede fokmerrie, met een sterke bouw en heel lief karakter. Ze geeft geweldige veulens, 3 van haar veulens zijn erg populaire dekhengsten geworden en al haar baby's hebben een top karakter en zijn sterk en gezond.
De merrie zelf is 7 panel negatief getest, en als kers op de taart een geweldig leuk kleurtje, amber cream champagne dun *\o/* Ee Aa CRcr Dd CHch, heterozygoot voor alles dus. Stamboeknaam is Be Dunit Cold Ice, roepnaam wordt Ice.
Afbeelding

Afbeelding
Ze is nu op transport vanuit Ierland naar Nederland, daar komt ze zondagavond of maandagochtend aan, in Nederland is het plan om haar te laten dekken voordat ze naar Zweden komt (om stress te beperken omdat ze hier naar een dekstation moet om geinsemineerd te worden)

Ze zal geinsemineerd worden van de hengst Hickorys Royal Kizz, een zoon van First Kizz, met Nu Chex To Cash, Cougarand en High Brow Hickory op zijn papier. Hij heeft zelf ook reining wedstrijden gedaan waar hij goed is was.

Afbeelding

Hij geeft hele fijne getalenteerde veulens. Ook hij is op alle ziektes negatief getest, en hij heeft dezelfde kleur als Ice, amber cream champagne dun, maar dan homozygoot champagne, dus 50% kans op een homozygoot champie veulen :D

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:08

Snap dat je er mee stopt voor nu Kabayo, wel erg jammer :(

Spannend. ciara!

Wat jammer Yarkayunda :(

Gefeliciteerd Lyona!

Hier maak ik mij een beetje zorgen, mijn merrie wil niet tot nauwelijks hooi eten, de slobber etc pakt ze wel, en gras ook.. als maandag nog zo is, zal ik de DA bellen, iemand die dit herkent?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:37

Wat een leuke merrie Lyona! Nog een hele reis voordat ze bij jou is zo te lezen :=

Queen zit op dag 20 en is nog heel boos naar de hengst, hopelijk blijft dit doorzetten. Dan is mijn hoop voor 1 of 2 veulentjes van Velvet misschien terecht.
Ik kreeg zo een mooie attentie van de eigenaar van de gastmerrie
Afbeelding
Afbeelding
Ik merk dat ik mezelf afsluit voor het verdriet, maar nu schoot ik toch helemaal vol.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:50

Oh wat een prachtig cadeautje <3 ik duim dat de merrie dragend is

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:44

Wat mooi knolselder.

Hier weer even hengst bij chablis en nu weer 0.0 reatie. Niet blij, niet boos. Dus toch maar prikken dan. :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:52

wat een lief kadootje knolselder!! :(:)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:15

Mirjamalvaro Het zit je niet echt mee met de dames. Hopelijk geraken er toch nog een aantal drachtig.

Am_horse Gaaf veulen van die Friese merrie. Is dat oog nou half blauw of lijkt dat maar zo? Balen zeg dat het bij jou ook wat moeizamer gaat nu met insemineren enz. Ben wel heel benieuwd hoe Rosa het op de keuring gaat doen.

Crazy_funky opzich is het nog vroeg zat dus wellicht nog een poging als ze nu niet drachtig is?

Muronia Elonia is lekker aan het showen :D

Pomski welkom en nog veel sterkte met het verlies van je 2 kanjers :(:). Ben heel benieuwd naar een stippel fjord :D

Kabayo Balen zeg dat ze niet drachtig is -O- snap je keuze idd. Overhaaste beslissingen zijn nooit goed. En dan volgend jaar 2 merries is ook leuk natuurlijk. Nu maar genieten van je dames en binnenkort van je eigen kleine spruit.
Wat een schattige puppy <3

Moner geen ervaring met Regumate maar ik zou je eigen veearts volgen kwa advies dan. Gefeliciteerd met de dracht *\o/* hopelijk lukt Sterre ook de volgende x

Libera Als je idd zo een kruising wilt fokken voor jezelf gewoon doen volgend jaar :D

Baudyh Gefeliciteerd *\o/* hopelijk lukt nr 4 ook nog

Goldenarrow hoeveel merries heb je nog te gaan om te dekken? Of zijn dit de laatste?

Corinadrenth Gefeliciteerd met d'r dracht *\o/*

Sharonindezz ik probeer hier ook zoveel mogelijk stress te vermijden bij de merries. Vooral van degene die al van hun eigen wat gevoeliger zijn. Wellicht vind ze dit hooi niet lekker. Ik heb hier soms ook merries die enorm kieskeurig zijn op hun hooi als ze drachtig zijn :+ ik heb dan ook meestal 2-3 verschillende soorten hooi liggen zodat ik kan wisselen als ze het een niet graag eten.

Soeboenoe Ik zou idd een praam gebruiken. Of eventueel zien of ze met een bak voer voor d'r neus blijft staan. Werkt hier met de meeste goed :+ . Degene die niet gaan krijgen de praam. Degene die de praam niet op kunnen omdat ze nijdig worden, die worden verdoofd. Veiligheid voor alles.

Touschie balen zeg -O-
Hopelijk volgende ronde meer geluk.

Denneboom hopelijk is ze netjes drachtig.

Zaquira Sommige merries hier dekken ook als ze drachtig zijn. Tot nu toe 3x meegemaakt.

Ciara_lady hopelijk zijn ze idd drachtig *\o/*

Lyona dubbel gefeliciteerd *\o/* Wat een knappe merrie zeg <3

Knolselder wat een mooie attentie. Kan mij voorstellen dat je daarvan ontroerd bent, mooi gebaar. Hopelijk is ze netjes drachtig.

Hier is Mirthe op dag 22 nog steeds enorm boos naar Booster dus dat zit wel goed gok ik :D . Saartje is gescand en waar ze vorige week een ei had van 3.8, was dat ei donderdag 4.8. En aan de andere kant en nieuw ei van 2.8. Maar ze toonde nog niks hengstig dus de veearts heeft haar hengstig gespoten in de hoop dat het doorzet. Vandaag liet ze zich wel helemaal gewillig aflakken door Booster en was ze erg lief. Dus ik hoop dat ze morgen of overmorgen gaat tonen.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 23:14

Vandaag wilde Hasta niet meer gedekt worden dus wij nemen officieel plaats op het wachtbankje!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:00

Wat een hoop niet dragende merries!

Ik hoop maandag toch met 2 dames eraf te mogen maar je weet nooit. 23 en 19 dagen vandaag