[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:11

Weet je, voor mij moet er ook geen pleegveulen bij. Maar als ik een veulentje kan helpen doe ik dat met plezier. En Winnie zou het misschien ook leuk vinden. Maar dan hier, ik ga mijn merrie geen extra onnodige stress geven.
Na een week terug in de kudde zal ze zich ook al beter voelen.

Ik heb het ook overlegd met mijn DA en zij geeft ook aan dat de merrie verplaatsen niet de gunstigste oplossing is voor een koppeling.

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:15

Wat is volgens jullie een minimalr/mooie maat voor een stal voor merrie met veulen? Paarden maat

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:20

Knolselder: Begrijpelijke keuze, het moet wel leuk zijn voor de merrie. Grote kans dat ze heel blij is met een veulen aan de voet maar als ze er veel stress van krijgt dan zou ik het ook niet doen. Het is al heftig genoeg allemaal. Hoe gaat het nu met haar?

Cio: Wij hebben ze nu in een 3,5x6 stal en ik vind dit echt perfect. Ruimte zag voor beide, lopen ze elkaar ook niet zo snel in de weg als het veulen ligt oid. Maar denk dat 3x6 ook prima is. Veel kleiner zou ik persoonlijk niet snel doen, als je met paarden fokt dan.

Hier gaat het super met de "kleine". Lekker buiten geweest vanmiddag. Draven met de stelten lukt nog niet, galopperen wel.
Hoe lang zetten jullie je pasgeboren veulens altijd buiten?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:32

Cioccolato, wij hebben geen rijpaard, maar quarter. Haar stal is nu 3x5. Voor haar redelijk ruim, maar ik vind zelfs voor zo een kleintje van 1.45m 3 meter breed maar net aan. Het ligt eraan hoe gunstig ze gaat liggen en er is ruimte over, maar ik had liever breder gewild. Kon in deze oude schuur helaas niet of ze had een lage balk boven haar hoofd.

Ahhh, Nibbit, zo schattig.

Ik kijk het straks aan. Normaal lopen ze 24/7 rond en kunnen ze kiezen. Maar nu gaan ze 's avonds naar stal met eigen uitloop. Daar kan ik de bak aan vastmaken. Als het droog is en er is beschutting kunnen ze ook buiten liggen. Maar ik kijk ook aan hoe de merrie na de bevalling op haar moeder en broer reageert en de buur paarden.

Dan zouden ze in principe van 7 tmt ong 23 uur rondlopen en daarna stal met uitloop. Maar dus wel altijd een schuilplek/stal beschikbaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:44

Ik heb 3 x 4,5 en dat gaat tot nu toe prima. Zelfs als de baby echt in het midden van het midden van de stal ligt, redt mijn merrie het nog prima om van het hooi naar de waterbak te gaan. Maar ik heb ook een Fries van 1.65m en niet van 1.85m dat scheelt wel :)
Afbeelding

Gitte_Tosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:57

Is het wisfull thinking of zie ik mini wasdruppeltjes aan de uier :=

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:00

Ik heb hier 4x 4 en dat vind ik prima voor merrie en veulen.

Natasja81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:10

Lijk het wel op Gitte. Spannend!!

Knolselder wat ontzettend verdrietig!! Heel veel sterkte!!

Nibbit, wat een mooi veulen!! Het ligt een beetje aan het weer. Gister was het best snel afgekoeld dus stonden ze vrij vroeg binnen. Nu is het lekkerder en mogen ze langer naar buiten. Ze staan echt al wel een paar uur buiten.

Vandaag heb ik even wat foto’s gemaakt. Wat doen ze het goed!! We hebben hem Rebel genoemd, omdat hij nu al zo lekker ondernemend is!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gitte_Tosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:22

Wat een stoere knapperd Natasja! <3

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:33

Moest een heel stuk bijlezen, had net getypt van knolselder wat fijn dat veulen al recht trekt en nu is die er niet meer.....wat sneu, veel sterkte!

Ook proudmama, nee toch niet goed gegaan, blijft eng die placentitis!

Nibbitlocus, prachtig veulen!

Hier gaat het goed al is veulen nog erg bang. Dat vind ik wel heel jammer. Probeer er zoveel mogelijk mee te kroelen, hopelijk trekt dan bij.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:45

Nibbit, ik heb ze mits het warm genoeg is gewoon de hele dag buiten. Eerste dag 2 uurtjes ( ook omdat ik eerst alles gezien wilde hebben qua eten poepen plassen) en daarna direct hele dag.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:53

Dank voor jullie meningen :j
Ik zit te denken aan 3,67 x 4. Ik moet eigenlijk gewoon een paard in zo'n ruimte zien om het te zien, om het zo maar te zeggen. Dus ook dank voor de foto, dan heb ik een beeld bij de afmeting.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:57

Cioccolato, wij hebben een 3,5x5 dit jaar, ook 3x6 gehad bij een vorig veulen, daar staat nu een andere merrie in (tussenschot uit box gehaald). Afbeelding
Volgens mij ruimte zat als er straks een ik naast loopt. Merrie is een kleine 1.70.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:08

Knolselder, wat een onverwacht verlies van je knappe veulen :knuffel:

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:09

Winnie loopt er helaas heel verloren bij. Wat natuurlijk heel begrijpelijk is…

Ik zie hele mooie veulentjes voorbij komen. Sorry dat ik niet de fut heb om er goed op te reageren.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:25

Wij hebben 3,5x3,5m stallen voor paarden van rond de 1.50/1.55m. Dat past prima. Als ze langs de wand willen gaan liggen doen ze dat in een grotere stal ook wel.

De uier van Noors nu net met binnenhalen :D
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:25

Ja volgens mij zoeken veel paarden sws een mooi hoekje uit voor hun kont als ze willen bevallen.. :=

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:26

proudmama schreef:
Knolselder wat vreselijk, heel veel sterkte, afschuwelijk als je al hebt kunnen genieten van je veulen en dan zo een vreselijk ongeluk.
Joli geeft bij ons nog geen melk, misschien nog nawerking van de regumate ??

Bied je haar aan als pleegmoeder?
Ik ken iemand die een merrie zoekt.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:46

Caresse ben ik het helemaal mee eens! :j

Vanmiddag een melkdrupje en ph nog verder gezakt. Ze wilde zelfs liever niet op de wei staan. En dat is heel raar gedrag voor haar :')
Dus wie weet!

Charisma ik heb het vandaag nog even gezegd toen ik weg ging, dat ik vannacht graag terug wil komen :D

Cio wat lief <3

Cynthia het duurt veeeeelste lang!
Ze moet gewoon vannacht, vind ik. :o

Knolselder ik zou je gevoel volgen. Ik zou persoonlijk mijn merrie nooit ergens anders naar toe brengen. Wat meerdere hier ook al zeggen, mij lijkt de slagingskans dan lager omdat ze in een vreemde omgeving staan.
Hoe gaat het nu met jou? Arme Winnie. Hopelijk is ze snel de oude :knuffel:

Bij ons bevallen de paarden in een normale box. Ik gok 3,5 op 3,5. Gaat prima, er is altijd iemand bij. Daarna staan ze daar ook met veulen.

Nibbit ze is echt prachtig! Mooi diep bruin <3

Natasja knap mannetje hoor!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:51

Baudyh, op de eerste plaats geeft ze nog geen melk, wat natuurlijk opgang getrokken kan worden, maar ze staat ook nog op flinke medicatie die niet gegeven kan bij een zogende merrie.
Verder heeft ze het duidelijk erg zwaar gehad en zien wij nu pas hoe afgenomen ze is in gewicht, ik denk dat ze het zogen nu lichamelijk niet aan zou kunnen.
Uiteraard hebben wij het er over gehad.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:56

proudmama schreef:
Baudyh, op de eerste plaats geeft ze nog geen melk, wat natuurlijk opgang getrokken kan worden, maar ze staat ook nog op flinke medicatie die niet gegeven kan bij een zogende merrie.
Verder heeft ze het duidelijk erg zwaar gehad en zien wij nu pas hoe afgenomen ze is in gewicht, ik denk dat ze het zogen nu lichamelijk niet aan zou kunnen.
Uiteraard hebben wij het er over gehad.

Ik snap dat hoor. Geef je groot gelijk. Je merrie gaat altijd voor. Beterschap voor haar en een dikke knuffel

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:12

Jeetje knolselder en proudmama.... Wat ontzettend oliebol .... Na alle moeite.

Wel fijn dat je nog kunt aanbieden als pleegmoeder knolselder... Al vind je het nu nog lastig zal waarschijnlijk wel deugd doen op den duur. En ik zou ook zeker de merrie niet verplaatsen.

Nibbit wat een knapperd!! En ik kijk een beetje per dag wat ze trekken. Merrie was het vandaag om half 3 zat en veulen was ook afgepeigerd

Gitte ik zie het ook idd!! Beginnend harsje!

Natasja schattige foto's!!! <3

Symke ah jajoh! Geef het tijd! Voor je het weet zijn ze niet meer weg te slaan. Die van mij staat ook niet te springen om benaderd te worden. Maarja als ik eenmaal kriebel vind ze het heerlijk! Ik maak mij er nog niet druk om :Y)

Goldenarrow.... Oeee dat is veelbelovend ja...

Cynthia nog niet zeker. Ik had eigenlijk net besloten om nog maar een paard te willen houden (Belle) dus had Nirvana verkocht met een beetje pijn in mijn hart... Maar toen was daar plots Santi :') :+ Als ze straks nou net zo leuk blijkt ze zijn als haar uiterlijk word het vrij lastig... We wachten rustig af om te kijken of de klik daar is :o

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:21

Bedankt voor jullie adviezen! Dan kan ze morgen mooi wat langer buiten spelen. Merk ook dat ze sinds ze buiten heeft gelopen wat beter op de beentjes staat, ze was nog wat week gekoot maar dat trok daarna vrij snel bij.

Gitte: Spannend hoor! Jouw merrie heeft ook van die leuke gevlekte tetjes:D

Symke: Nog een beetje verlegen dus. Als ze eenmaal weten hoe fijn kriebels zijn…..

proudmama: Beterschap voor je merrie, hopelijk knapt ze snel weer wat op :knuffel:

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:23

Ik duim voor je dat het vannacht komt YvK :)

Hier nog alles hetzelfde, ze is vandaag uitgerekend maar denk gewoon dat ze haar moeder na gaat doen en me lekker nog even laat wachten :+

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:24

Dank jullie wel. Ook vanavond temp nog goed, en ze is eigenlijk heel rustig, eet , drinkt en mest goed.
Wat zijn dieren toch veerkrachtig ( al heeft ze nog wel medicijnen natuurlijk ).