[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:21

Kabayo, balen dat het niet gelukt is, al heb je die kans natuurlijk altijd wel eens, zelfs als alles perfect klopt.
Altijd interessant om te kijken hoe Perry zijn sperma eruit ziet en of hij überhaupt kan ejaculeren. Ongeveer 80% van de hengsten kan namelijk fysiek simpelweg niet ejaculeren tot ze 18-26 maanden oud zijn. Ze krijgen wel een stijve, kunnen dekken, produceren ook vocht en spermacellen (waarvan er ook een aantal mee komen in het voorvocht, waardoor hele jonge hengsten dus wel degelijk kunnen bevruchten zonder ejaculatie), maar kunnen fysiek nog niet ejaculeren. Hij zit nu qua leeftijd op die grens, dus hem een keer laten dekken op de bok is sowieso goed om te zien of hij het vermogen heeft. En natuurlijk de cellen controleren onder de microscoop. Jonge hengsten hebben een groot aandeel afwijkende cellen (dat is normaal). Een hengst is pas volledig geslachtsrijp als ze 5/6 jaar zijn, daarvoor kunnen ze prima dekken en bevruchten, maar kwaliteit is niet wat het uiteindelijk zal worden. Daarom adviseren ze vaak ook pas vanaf 5/6 jaar ze te laten dekken om in te vriezen voor de lange termijn.

Martine, gefeliciteerd met de dracht!

Balko, wat fijn dat het geen bloedei blijkt te zijn! *\o/*
Hopelijk wordt ze mooi drachtig.

AM, gefeliciteerd met de twee drachtige dames! *\o/*
Jammer dat Liezella niet drachtig is, zie je wel vaak als ze zo'n grote eieren maken. We hadden afgelopen week ook een die zo'n grote follikels krijgt, de dierenarts is vanaf 35mm begonnen met heel "agressief" ei af te spuiten, meerdere keren spuiten. Zo hebben ze haar vorig jaar drachtig gekregen (helaas veulen op 8 maanden dracht overleden door afgeknelde navelstreng), nu nog even afwachten of ze nu ook drachtig wordt. Weet niet of dat een optie zou kunnen zijn?

Tweeling weg knijpen kan heel lastig zijn zonder de andere te beschadigen. Vaak lukt het met 10-14 dagen het beste. Hopelijk lukt het! En blijft de andere mooi zitten.

LaDonna, oh nee, wat jammer dat ze niet drachtig is. -O-
Hopelijk snel weer mooi hengstig.

Splenius, bloedei werkt als een geellichaam. Is een normaal follikel die niet gesprongen is en de wand raakt verdikt waardoor ze erg lang blijven zitten. Zolang deze er dus zit, worden ze meestal (op enkele uitzonderingen na) niet meer hengstig, het lichaam denkt namelijk drachtig te zijn. Soms lukt het om ze weg te krijgen met hengstig spuiten (dubbele dosis, paar keer herhalen), maar vaak helaas niet. Dan is het wachten tot ze van zelf weg gaan en dat duurt gemiddeld 100 dagen (kan langer en korter, is een gemiddelde). Dus meestal is het seizoen dan voorbij.

Hier beginnen allebei de merries nu hengstig te worden, dus volgende ronde gaan wij er ook voor. Begin juni is wel de ideale tijd. *\o/*

Heerlijk uitzicht dit. <3
Afbeelding

AM_HorsesJarig

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:23

Quir. Ei was gisteren al 4.6 op 14 dagen. Nog niet hengstig. Dan heeft het ook nog niet veel zin om te insemineren lijkt mij?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:41

AM dat was ook een beetje mijn idee, op tijd afspuiten, maar zou de baarmoeder door de plotse rijping van het ei dan mee gaan doen vraag ik me af?

LaDonna dat is balen! Erg jammer.. hopelijk dan deze ronde raak.

Wainonia krijgt nu een week regumate en het viel me vanmorgen op dat ze opeens een flink uier heeft gekregen. Regumate is hormoon dus ik kan me voorstellen dat het daarmee te maken heeft, maar ik vraag me af of dat een normale reactie is?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:47

AM: lastig hoor. De manier die Quir noemt, agressief afspuiten, worden ze dan snel hengstig en gaat dan het ei weg of gaat het ei weg zonder dat de merrie hengstig wordt dus kun je ook niet insemineren??

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:50

AM_Horses schreef:
Quir. Ei was gisteren al 4.6 op 14 dagen. Nog niet hengstig. Dan heeft het ook nog niet veel zin om te insemineren lijkt mij?

Nog helemaal niet? Ook nog geen oedeem in de baarmoeder?

Deze merrie hadden we hengstig gespoten begin van de week en had gisteren oedeem graad 1, verder ook nog niet hengstig en gesloten cervix. Ei was gisteren ochtend 38mm en toen begonnen met afspuiten (hoe groot het ei uiteindelijk gaat worden weet ik nog niet haha. Als ik het goed herinneren was het ei vorig jaar uiteindelijk 55), ik heb gistermiddag de cervix open gemaakt en daarna geinsemineerd, deze ochtend is ze gespoeld voor de zekerheid ivm open maken van de cervix. Niet ideaal, maar ze hebben haar op deze manier vorig jaar wel drachtig gekregen. Blijft een raadsel waarom ze zo'n draken eieren maakt. Ze heeft hierdoor ook een aantal jaar op regumate gestaan, omdat ze uiteindelijk elke maand koliekerig was door de mega eieren. Regumate legt de cyclus volledig stil waardoor ze niet hengstig worden. Deze merrie is nu 13 jaar, als jong paard ook geprobeerd drachtig te krijgen wat niet lukte. Toen paar jaar in de sport en uiteindelijk op de regumate gegaan. 2 jaar geleden weer drachtig proberen te krijgen, niet gelukt en vorig jaar naar ons station gekomen en uiteindelijk drachtig geworden.

Wordt het Liezella haar eerste veulen?

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:36

Ik zit er nu idd aan te denken om weg te brengen met dit verhaal. Wat ik van de dierenarts hoorde leek de baarmoeder wel iets te doen. Maar links nog geel lichaam. Wordt idd eerste veulen. Heeft van de winter op regumate gestaan. Is nu 6 jaar. Ze werd wel goed hengstig de vorige keer.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:01

Ik kom me dit jaar weer aansluiten bij dit topic.

Allereerst iedereen gefeliciteerd die nu een drachtige merrie heeft.

Mijn merrie is vrijdag geïnsemineerd en vandaag na scannen was het ei weg. Dus we gaan op het bankje zitten. We gaan scannen op 16 dg. en dat is 28 mei a.s. Ze heeft in 2021 haar eerste veulen gehad. Dit jaar gaan we het weer proberen.

Quir: Wat fijn dat je zoveel kennis deelt. Zeer leerzaam.

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:07

Iedereen gefeliciteerd met alle merries die inmiddels drachtig zijn.
Succes voor ieder die wachten of zelfs nog bezig zijn.

Hier gisteren gescand.
De dierenarts wilde dat ze van 2 1 kon maken.
Silvia had een mooi ei die groeide volgens het "boekje" alleen de baarmoeder deed niet helemaal mee.
Mirabeau haar baarmoeder deed veel meer en het ei was wat lastig vind en meetbaar. (Dinsdag hengstig gespoten)
In overleg met de hengsten houder besloten om morgen allebei te insemineren.

Afbeelding
Camillo
Duits goedgekeurde Forester
Bovenhofs Camillo x Kloptwijkers Walter

Afbeelding
Mirabeau
Tongerenhof Osmium x Mensinghe:s Rinaldo

Afbeelding
Sivia
Mensinghe's Rinaldo x Djordy

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 18:17

LaDonna75 balen joh! Hopelijk volgende ronde meer succes

jennyk haha merries soms.....
Op onze oude stal een paardje dat in eerste instantie over de flos kon gaan van een ander paard met een fel gekleurde deken of rare opvallende print.

AM_Horses misschien werkt de optie van Quir, duim voor je

Quir lente in aantocht. En bah wat vervelend zeg, dat je alle dagen tegen dat uitzicht aan moet kijken.
Mooi uitzicht hoor <3

Muronia zou best kunnen hoor, dat de hormonen dat doen.
Ik kan normaliter aan Bo d´r uier al zien dat ze hengstig is, dan is die ook wat meer opgezet.

OYYO succes op het wachtbankje

astrea succes morgen.
Leuke combi´s

Hier weinig te melden. Heb echt geen idee wel of niet. Merk weinig anders aan d´r. Gewoon een blij ei.
Donderdag scannen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 18:53

Claudia ik denk dat dat zeker een reactie kan zijn omdat je ook met hormonen in de weer bent. Is het heel dik? Zou wel in de gaten houden ivm ontstekingen. Er zijn nu ook veel vliegjes weer helaas

Kiki1976 spannend! Bijna alweer donderdag!

Astrea balen dat de merries niet helemaal meewerken. Wel "grappig" dat ze tegenovergesteld doen :P

Oyyo welkom! Wat is je combinatie?

AM_horses vervelend van Liezella. Hopelijk wil het allemaal lukken

Quir bedankt voor de informatie!
Mooi zo die mega weide !

Jennyk wat een paarden _O-

Ladonna oh nee balen..

MartineV gefeliciteerd!!

Nou heel geregel hier. Heen en weer bellen en appen. Verschillende hengstenstations bericht gedaan maar allemaal vol, sommige zelfs tot woensdag. Dus was er klaar mee en heb de kliniek gevraagd voor onderzoek. Normaal zijn er mensen van de gezondheidsdienst die de afwijkingen en dergelijk kunnen beoordelen, maar die kunnen natuurlijk de hele week niet. Maar de kliniek kan wel de beweeglijkheid zien en of het leeft. Als we er toch zijn en we hebben het sperma opgevangen nemen we zilver direct mee. We laten haar opvoelen, als het ei groot genoeg is spuiten we het ei af en insemineren we haar vers. Dan weet ik tenminste 100% zeker dat het erin is gekomen, gericht geinsemineerd en door het ei afspuiten hoeven we zeer waarschijnlijk 1x. En anders kan ik voor nog een dekking altijd nog natuurlijk kiezen ipv weer op en neer te reizen met 2 trailers
Ben benieuwd. Nu afwachten wanneer ze hengstig wordt. Ze was net nog boos.
Mocht er niks leven wordt ze maandag geinsemineerd met Friese hengst Markus 491

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 19:38

Bedankt voor de informatie over het bloedei.
Nu maar afwachten wanneer hij weg gaat.
Ik hou er al rekening mee dat het dit jaar niet meer gaat lukken.
Gelukkig heeft ze nu een heel mooi Desperado merrie veulen er bij lopen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 20:25

Kabayo Wat een hoop geregel!!! Maar goed als het uiteindelijk lukt dan zijn dit soort acties ook weer snel vergeten.

Ik heb een Trakehner merrie van Latimer gedekt door een Trakehner hengst Imperial Valley.

Vandaag op de scan was er iets van vocht te zien. Gisteren met insemineren ook. Ik heb een nieuwe DA en deze was er niet zo blij mee. Hij had het over spoelen etc.

Twee jaar geleden was dit met insemineren ook het geval maar ze was gewoon in een keer drachtig. De toenmalige DA zei dat het niet altijd iets hoefde te betekenen. Maar het was wel iets wat je in de gaten moest houden.

Ik heb nu voorgesteld om het deze keer zo te proberen en eventueel als het niet lukt de volgende keer de hele kast open te trekken.
Blijft altijd zo wikken en wegen waar je goed aan doet. Ze is dit jaar pas de eerste keer goed hengstig. Maar ik hoor van meerdere dat dit jaar moeilijk opstart.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 20:27

Onze veearts spoelt ook altijd na wanneer ze vocht maken na de inseminatie.

Maar idd je zit nog vroeg in het seizoen om eventueel volgende keer alles uit de kast te trekken he. Succes!

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 21:16

Ik zou hier ook graag weer meeschrijven. Na t voorstellen ergens in t begin van dit topic, heb ik eigenlijk alleen maar meegelezen.
Mij merrie heeft vorig jaar in april een merrieveulentje gekregen. Dit veulentje heeft helaas maar 7 weken mogen leven( koliek) toen hebben we in juni nog geprobeerd om haar terug te dekken met Jameson rs2. Toen had ze een vuile baarmoeder. Dus besloten om toen te stoppen en dit jaar vroeg te beginnen. Begin april een swab genomen en de merrie was schoon. Klaar om te beginnen. Op 27 april is ze geinsemineerd. Dag erna was t ei weg, maar helaas veel vocht in de baarmoeder. Toen twee dagen gespoeld en heel veel phyton( schrijf je dat zo?) spuiten gehad. Daarna was de baarmoeder leeg en kon t wachten beginnen. Rond dag 10 na t insemineren kwam er uit haar vulva viezigheid. Maar omdat de merrie geen koorts had, besloten niks te doen en te wachten op de 18 dagen scan. Die hebben we vandaag gehad. En tegen alle verwachtingen in blijkt ze toch drachtig te zijn!! Heel blij mee. Nu afwachten tot de 30 dagen scan. Dus hopelijk hebben we volgend jaar weer een mooi veulen van Jameson rs2. Toch een lang verhaal geworden

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 21:29

oyyo: welkom op het wachtbankje!

astrea: Leuke combi's ! Succes!

kabayo: nou volgens mij heb je het goed geregeld zo! succes maandag!

karelien: gefeliciteerd!

splenius: we hebben hetzelfde en ook ik denk dat het hem niet gaat worden met een bloedei

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 21:45

Ik kom mij ook graag aansluiten bij dit topic.

Na een paar jaar geen fijn doorzettende hengstigheid bij mijn merrie donderdag eens op de bonnefooi gaan scannen op te kijken of er al iets gaande was. En betere gok kon ik bijna niet maken een super mooi ei van 5 dus de volgende dag weer geweest en toen zelfs nog wat gegroeid. Ei er afgespoten en vandaag is ze geïnsemineerd. Maandagochtend gaan we nog een keer scannen om alles even te controleren en of verder geen vocht aanmaakt. Maar voor nu kom ik gezellig op het wachtbankje zitten bij de rest.

Merrie is Tjitske van ´t Oosterzand
08-04-2006
Fridse 423 x Lute 304
Heeft twee keer eerder een veulen gehad.
Afbeelding

Is gedekt met Jehanens 484

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 22:52

Kabayo, wat een geregel joh. Succes maandag

splenius, hopelijk is het bloedei er snel af

OYYO, even afwachten dan maar. En anders is het seizoen nog vroeg

karelien, gefeliciteerd *\o/* Op naar een goede 30 dagen scan

nowylover, welkom! En welkom op het wachtbankje

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 23:16

Karelien gefeliciteerd *\o/*

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 01:34

Nowylover. Welkom

Karelien. Gefeliciteerd. Dat was vast een opluchting

Oyyo. Nu dan niet gespoten?

Kabayo. Fijn dat je iets hebt kunnen regelen. Wanneer gaan jullie nu naar de kliniek? Als ze nu nog niet hengstig is, dan zal maandag nog te vroeg zijn voor silver, lijkt mij

Astrea. Duimen dat het toch lukt ondanks het niet perfect lijkt

Ik heb contact gehad met de dierenarts die ik voorheen had. Wat ze zo aan mijn verhaal hoorden dachten ze aan mid cycle follikel of wellicht cyctes? Is natuurlijk niet te beoordelen zonder beeld. Ik ga Liezella morgen einde van de middag brengen. Ik heb hier een beter gevoel bij. Ik ken deze dierenarts goed. In de omgang kent de dierenarts de merrie ook. Hij is van aanpakken, chorulon zal hij waarschijnlijk wel spuiten na mijn verhaal. Naspoelen hadden ze het idd ook over. We gaan het zien

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 07:00

Oyyo welkom en succes op het wachtbankje!

Astrea hmm 1 goede baarmoeder en 1 met goed ei.. ik hoop dat ze beide willen meewerken en succes met insemineren vandaag!

Kiki klopt, bij hengstigheid zet het ook iets op (maar niet zoveel als dit nu). Jij mag nog tot donderdag wachten? Ik vrijdag, hoop voor je dat het is gelukt hoor.

Elina nou wat een gedoe zeg. Ik hoop op een goede uitslag en dat ze van de KI geïnsemineerd kan worden. Ik snap heel goed dat je dat een veiliger gevoel geeft omdat je precies weet wat er wanneer in is gekomen.

Splenius ik hoop met je mee dat het bloedei weg wil gaan. Zo zonde als je daar een heel seizoen door kwijt zou zijn...

Oyyo ik zou wel naspoelen met vocht (en zelfs voor spoelen als er al vocht zit voor het insemineren). Zaad sterft af als het door vocht heen moet. Je merrie moet het er de vorige keer dan nog zelf uitgewerkt hebben voor de innesteling denk ik.

Karelien welkom. Wat sneu van vorig jaar, ik hoop dat je nu een heleboel geluk mag hebben. Gefeliciteerd met de dracht!

Nowylover welkom en succes op het wachtbankje!

AM ik hoop dat deze DA je verder kan helpen en dat ze vlot drachtig wordt nu.

Wij gaan vanavond Veronia scannen op kloppend hartje, ik heb er wel een goed gevoel over maar het is toch even weer spannend!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 07:26

AM: een weldoordacht plan, duimen dat het werkt en dat er geen cyste zit en ze drachtig wordt deze cyclus.

muronia: idd je weet het nooit, succes vanavond!

nowylover: welkom op het wachtbankje!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 07:59

AM_Horses, hopelijk komt er duidelijkheid en kan het opgelost worden.

Muronia, ja tot donderdag. Dank je wel. Jij succes vanavond, hopelijk een kloppend hartje

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:19

Net even weer bij Wainonia's uier gekeken. Ze geeft nu zelfs melk? Wat apart dat dat regumate zulke dingen doet?

Nou.. ik denk wel de eerste tietfoto van het 2023 topic denk ik:
Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:24

Muronia schreef:
Net even weer bij Wainonia's uier gekeken. Ze geeft nu zelfs melk? Wat apart dat dat regumate zulke dingen doet?

Nou.. ik denk wel de eerste tietfoto van het 2023 topic denk ik:
[ [url=m/swOhq9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat je de dierenarts eens moet bellen. Dit is niet helemaal normaal of ze moet al drachtig zijn van vorig jaar hihi

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:38

Muronia. Dit lijkt me geen normale reactie. Ik zou de dierenarts ook benaderen