[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:50

Caresse07 schreef:
Mooie combi YildizArabs, ben benieuwd wat voor moois daaruit gaat komen.

Dank je wel! Ik hoop een merrietje. Na zoveel jaren enkel hengsten te hebben gefokt vind ik het wel weer es tijd. :') En dan mag ze ook blijven als mijn toekomstige fok- en sportpaard. <3

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:02

Ik ga voor je duimen :j

Ik hoop ook op een merrie, maar ook een hengst zal blijven dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.

Uit de lijn van deze merrie komen tot nu toe alleen maar merries, dus heb zelf zo'n voorgevoel dat het dit keer een hengst gaat worden :+

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:18

Gave combi! En leuk nog een arabierenfokker, ik voelde me al zo alleen tussen alle sportpaarden :))

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:47

En pony's! :))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:01

Knappe arabieren.

Qua kleur is het wel lastig idd.

Binnen de quarters en paints kwam een paardje met wit hoofd in de mode en nu zijn mensen er vaak echt wild van. Heel veel nakomelingen lopen ermee en ook de kinderen van geven het weer massaal door.

Ik vind een leuk kleurtje niet erg. Ik haak wel af bij hengstenhouders die dat voorop zetten. Zo heb je enkele die hun paard er echt op promoten. Ik zie dan liever, gezond, goed karakter, fijn bewegen EN een leuk kleurtje als ze het paard promoten.
Nu kom ik dan adv tegen of foto's van nieuw geboren; kleur dit, dat, zus zo en denk, ja?? Heeft het wel 4 benen??
Maar het komt ook door de mensen, de klanten, want die roepen oe en aah en houden het in stand.

Ik wilde cht ooit als penny na schimmels en bruine een palomino of buckskin en heb er een paar bekeken, maar werd smoor op een bay/bruin. Heb haar nog, ze is 28 en vind haar nog steeds erg knap.

Ik zou niet snel vos kopen, maar 2x gekocht en 1x zat het erin. Maar ik vind mn ruin echt super super knap.

Mijn overleden ruin was zwart. Werd ooit verliefd op hem, maar echt zijn bouw en oogopslag en mondje. Stond na 2 weken weer te koop. Door gezet en beste paard ooit.
100x zeiden mensen dat hij zo knap was, maar ik zag dat zelf echt niet. Liefde maakt toch blind?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:07

Het is en blijft lastig _O-
Ik ben dan echt weg van vos <3
En veel witte aftekeningen. Maar die aftekeningen zijn me niet gegund hoor qua fokken. Ooit. Komt dat

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:18

Ik baal even... Het ei was weg. -O-
Ik weet het, het is nog vroeg. En ik vind eigenlijk qua timing de volgende cyclus ook beter, maar toch..
Ik baal enorm! Dierenartsen baalde allebei net zo. Dit gaat volgende keer niet meer gebeuren.

Maar goed, op naar de volgende cyclus. Nu weten we ongeveer hoe hij loopt als ze hengstig is. :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:20

Balen Yvk -O-

Het is inderdaad nog vroeg, maar is toch balen als je het graag wil en het is niet gelukt :(:)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:36

Jammer! Altijd een gok hoe dat ei zich gaat ontwikkelen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:27

Ow, jammer. Maar inderdaad, het is nog vroeg en nu weet je wel hoe je zit qua timing hopelijk.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:35

Wat een leuke reacties allemaal! Ha ja, Golden arrow, maar fok maar af en toe een veulentje hoor, echt heeeel kleinschalig en eigenlijk ook altijd voor mezelf, kan alleen niet meer hengsten aanhouden dan Yanour die ik aanbied ter dekking. Wel altijd tof om de klanten te adviseren en mee te leven van opvolging tot geboorte. Toch een bijzonder iets: nieuw leven op de wereld te zetten. Ik kan echt enorm genieten van de nakomelingen van Nour.

Jammer Yvk... en ja het is nog vroeg, maar dan blijft het toch jammer en onwijs balen -O- Met deze kennis wel weer de nieuwe cyclus in. Hoop dat het dan helemaal goed verloopt!

Tja, ieder z’n voorkeuren natuurlijk. Ik vind een bijzonder kleurtje altijd wel meegenomen maar binnen de AV fokkerij hebben we maar weinig smaken wat dat betreft :D
Ik vind het wel jammer dat het tegenwoordig bijna een vereiste is, een “leuk” kleurtje... ben dan bang dat er niet verder wordt gekeken dan dat. Ik vind dat je als fokker, of je nou voor jezelf fokt of commercieel, de verantwoordelijkheid hebt om een gezond en bruikbaar paard te fokken, of in ieder geval daarna streeft. En bruikbaar daarmee bedoel ik vrij van erfelijke aandoeningen, goede constitutie, geschikt voor het gebruik, goed bewegend en een fijn werkbaar karakter. Dat laatste wordt nogal eens vergeten.
Om hand in eigen boezem te steken heb ik daarom Yanour als dekhengst verder laten testen dan gebruikelijk bij de keuring AVS: PROK maar ook een uitgebreide dna test op kleur, aanleg sport, ziektes, etc etc.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:42

Het lastige is dat al die informatie heel slecht te vinden is.
Bij de meeste hengsten (ponies) kun je geen eens bewegende beelden vinden. Ik had op een gegeven ogenblik een connemara op het oog en via via met veel moeite aan bewegende beelden gekomen.

Bij schimmels lijkt me wat meer kleerinfo ook wel fijn.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:04

EllyC schreef:
Het lastige is dat al die informatie heel slecht te vinden is.
Bij de meeste hengsten (ponies) kun je geen eens bewegende beelden vinden. Ik had op een gegeven ogenblik een connemara op het oog en via via met veel moeite aan bewegende beelden gekomen.

Bij schimmels lijkt me wat meer kleerinfo ook wel fijn.

Wellicht bij het stamboek bekend en anders direct bij de hengstenhouder op te vragen?
Ik neem aan dat die zijn of haar hengst toch ook wil promoten?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:09

Yvk schreef:
Ik weet het, het is nog vroeg. En ik vind eigenlijk qua timing de volgende cyclus ook beter, maar toch..
Ik baal enorm! Dierenartsen baalde allebei net zo. Dit gaat volgende keer niet meer gebeuren.

Maar goed, op naar de volgende cyclus. Nu weten we ongeveer hoe hij loopt als ze hengstig is. :D

Ik hoop dat je niet hoeft te betalen voor deze scan? Dat zou wel zo netjes zijn van ze :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:10

Als ik heel eerlijk ben; Ik vind veel paarden best mooi, maar zoals ze gepresenteerd worden, knap ik vaak juist eerder af. Ik zie liever hoe ene paard een paard is en niet geforceerd in een stand/houding.

Binnen de quarters en paints is nu gelukkig 5 panel test wel standaard. Maar nog veel discussies over de andere varianten.
De paarden met kleur zijn vaak wel op kleur getest.

En de kleur is prima, maar moet onderaan staan en niet zoals een aantal hengstenhouders doen bovenaan. Snap ook niet dat mensen daarvoor gaan. Dat ze niet twijfelen of die kleur iets anders verbergt. Sommigen zijn zelfs amper bereden bijvoorbeeld.

En dat is ook zoiets; Bekende hengsten die alleen op niveau lopen onder ervaren ruiters. Logisch, maar zegt niks over gebruik voor de gemiddelde ruiter.

En dan de merries. Ik weet niet hoeveel merries ik wel niet weet die met mankement de fokkerij in zijn gezet, nog nooit bereden zijn, te lastig waren met inrijden, dus dan maar fokmerrie etc. En toch krijgen de hengsten vaak de schuld als een nakomeling net even minder of moeilijker is.

Maar ja, het is een wereldje van geld en je moet zelf heel goed kijken. En ja, je kan naar hengsten toe, maar je moet vaak afspreken en ziet dan nog alleen wat ze willen dat je ziet.

En zoveel meningen.........Er zijn hele leuke, brave, gezonde hengsten met nakomelingen die het goed doen, maar dan niet hoog in de sport. Dan vinden mensen die snel minder. Maar als een hengst 40 nakomelingen heeft en je ziet er 2 terug in de sport, zijn er nog steeds 38 over......

Ik ben dit jaar veel teveel gaan praten, zoeken, verdiepen en zit nu een beetje vast. Dan lees ik de keuzes van andere mensen, waar ik ben afgeknapt door info links en rechts. Maar mis nu wel mn hart volgen en een soort onbezorgde keus maken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:13

Cioccolato schreef:
Ik vind het gewoon een leuke sympathieke hengst. Hij is goed gekeurd dus neem aan dan gezond. Dat zie ik liever dan het vermeerderen met niet goed gekeurde hengsten.
Mijn voorkeur heeft de hengst niet, afraden zou ik hem ook niet maar aanraden ook niet

Ik raad kwaliteit aan boven kleur. Zijn ze even goed, dan is het mooi meegenomen.
Zo hoef ik geen schimmel te kiezen want er zijn zat even goede bruine en vos kleurige.
Maar als een schimmel me dusdanig aanspreekt en makkelijk is om aan sperma te komen kies ik m ook gerust.

Hier ben ik het zeker mee eens. En voor mijn fokdoel: een leuke, brave, gezonde, veelzijdige maar toch recreatiepony zijn beide hengsten waarbij tussen twijfel heel erg geschikt.

AB dat is het beste advies ooit :D

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:30

Wij gaan morgen ook maar weer scannen in overleg met de dierenarts. Ze toont niet hengstig, maar de shet ruin is toch wel wat meer aantrekkelijk dan anders en wordt nu niet hardhandig aan de kant gezet . Spannend allemaal.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:29

Ben nu bij DA en thuis toonde geen hengstigheid meer. Ben benieuwd zo

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:54

Wat zie ik leuke combinaties voorbij komen!

Mijn merrie is vanochtend goed gekeurd voor de dracht, baarmoeder ziet er goed uit. *\o/* volgende maand gaat ze naar de hengst.

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:00

Ik ben eigenlijk niet actief poster op bokt, maar lees regelmatig mee. Dit is toch echt één van mijn favoriete topics. En ik ga toch maar een poging ondernemen om wat actiever te posten.

Voor iedereen op het wachtbankje: hopelijk een positief resultaat. Ik vind het wel iets hebben om zo uit te kijken naar die scan, echt enorm spannend. En dan de volgende scan :D

Mijn zelfgefokte vier-jarige APHA merrie "Bibi" is drachtig van mijn eigen APHA hengst, dus het voelt wel erg speciaal. Ze is geïnsemineerd met diepvries op 7 maart, voornamelijk ook omdat zij heel mooi hengstig toont doorheen het jaar: voorspelbaar en regelmatig, en een ongeschreven blad om de bevroren kikkervisjes eens te testen. De eerste keer was meteen succesvol! 18 dagen scan was perfect, en 42 dagen eveneens.

Afbeelding

Afbeelding

Bibi's moeder is binnenkort aan de beurt met vers; zij toont haar hengstigheid helemaal niet. Zij zal hengstig worden gespoten dit weekend en dan kunnen we eraan beginnen.

Het is ook het eerste jaar dat mijn eigen hengstje eigenlijk echt ter dekking staat en ik ben echt zo nieuwsgierig! Worden alle merries drachtig? Hoe gaan de veulentjes eruit zien? Gaat iedereen tevreden zijn met hun kleintjes? Ed. Ik heb echt het idee dat ik de komende maanden op het wachtbankje woon *\o/*

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:09

Wat een prachtige dieren die Arabieren en de APHA’s hierboven <3

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:18

Cynthia82 schreef:
Yvk schreef:

Ik hoop dat je niet hoeft te betalen voor deze scan? Dat zou wel zo netjes zijn van ze :)

Nee, dat zei hij meteen. Dus dat is netjes geregeld. :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:16

Gave combi Luominen!
Heb je dat diepvries gedaan om te proberen of het goed zou pakken? (Aangezien je de vers variant hebt staan zeg maar ;) ). Is dit zijn eerste dekseizoen? Spannend en super leuk ook te volgen.

Wow Yvk, dat is wel héél netjes van je DA!

Dinsdagmiddag hebben we scan voor kloppend hartje... zo spannend. Ik heb voorgaande jaren ook altijd op sexe laten checken (ivm destijds met verkoop). Maar dit jaar ga ik dat niet doen, ook leuk als het een verrassing blijft! :):)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:17

Afbeelding
Met dank aan iemand van bokt die adviseerde om op dag 2 al te laten scannen. Vandaag een mooi ei van 42 mm aangetroffen. Zaad besteld, morgen halen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:21

EllyC schreef:
[ [url=m/U4jdZC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Met dank aan iemand van bokt die adviseerde om op dag 2 al te laten scannen. Vandaag een mooi ei van 42 mm aangetroffen. Zaad besteld, morgen halen.

Spannend!!! :):)