[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peetje82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:45

iedereen weer van harte!

Ik reken altijd 340dagen,maar ze bevalt altijd op 335 dagen!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:55

Schattig zo'n echo! Bimmetje.

Daarin zul je ongetwijfeld gelijk hebben Neon. :j

Dat wachten is zo te lezen echt stress. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat dus nog nooit heb meegemaakt.
Al mijn veulens (8 stuks nu) waren vroeg _/-\o_ (tussen 318 en 335). Vier keer een maidenmerrie.
Zelfs de merrie waarvan gezegd werd dat ze alle jaren 14 dagen overtijd droeg gaf hier haar veulen vorig jaar op dag 335. <3
En dit jaar op 333.
Maar ik heb me gewoon voorgenomen om niet op de datum te focussen, maar gewoon op de uiterlijke kenmerken van de merrie.
Dat is toch altijd nog de beste leidraad.
Heel goed observeren. (en je dan prompt na deze opmerking laten verrassen en moeten bekennen niks gezien te hebben... :o )
Maar dat risico loop ik dan nu maar. 8-)

Heeft er iemand toevallig ervaring met het afknijpen van een cyste?
Tijdens het spoelen van de merrie afgelopen vrijdag kreeg de DA toevallig een van de cystes die de merrie al langere tijd heeft in de vingers en ze heeft dat ding weggeknepen zoals ze dat vertelde.
Nou kan ik heel goed duits maar misschien heb ik het toch verkeerd begrepen. Kun je die dingen dan zomaar afknijpen?
Ze was er erg blij mee vooral omdat er straks goed gecontroleerd moet worden op tweelingdracht aangezien de merrie 2 eitjes had.
Cystes kun je blijkbaar ook voor een vruchtje aanzien zolang er nog geen kloppend hartje te zien is?

Na ja ik vertrouw volkomen op deze DA hoor, gerenommeerde paarden DA met bijzonder veel ervaring op gebied van inseminatie en aanverwante gelegenheden.
Maar ik wil ook zelf graag alles weten en had de gelegenheid niet om er verder op in te gaan.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:17

kaotictjinta schreef:
Heeft er iemand toevallig ervaring met het afknijpen van een cyste?
Tijdens het spoelen van de merrie afgelopen vrijdag kreeg de DA toevallig een van de cystes die de merrie al langere tijd heeft in de vingers en ze heeft dat ding weggeknepen zoals ze dat vertelde.
Nou kan ik heel goed duits maar misschien heb ik het toch verkeerd begrepen. Kun je die dingen dan zomaar afknijpen?
Ze was er erg blij mee vooral omdat er straks goed gecontroleerd moet worden op tweelingdracht aangezien de merrie 2 eitjes had.
Cystes kun je blijkbaar ook voor een vruchtje aanzien zolang er nog geen kloppend hartje te zien is?

Na ja ik vertrouw volkomen op deze DA hoor, gerenommeerde paarden DA met bijzonder veel ervaring op gebied van inseminatie en aanverwante gelegenheden.
Maar ik wil ook zelf graag alles weten en had de gelegenheid niet om er verder op in te gaan.

Wij hebben ook 1 merrie met veel cystes, deze laten ze gewoon zitten? Meestal dezelfde d.a. om te scannen aangezien zij weet waar de cystes zitten..
Ik denk niet dat het een probleem is, zij weet er natuurlijk alles van.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:24

Afgelopen jaar was echt een hel voor mij, geen uier, niks, alleen tegendruk geven en op de laatste dag harsen. Als haar buurpaarden niet zo onrustig waren hadden we Akira de volgende dag gevonden.
Nu weet ik iig waar ik me op voor kan bereiden, namelijk: geen tekenen :P

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:34

Ik reken altijd 11 maanden, beide merries waren dit jaar eerder..
Ik heb 2 merries (moeder en dochter) die daar overheen gaan maar daar hou ik rekening mee..

Merries van dit jaar zijn ook weer voor volgend jaar dus ik reken weer 11 maanden maar ze zullen vast wel weer eerder komen..

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:45

Ook ik reken altijd 11 maanden, aangezien onze merries ook vrijwel altijd te vroeg zijn.

Even een foto van gister van Aziza, toen op 60 dagen.
Ze is erg strak voor haar doen, maar wordt nu ook voor het eerst in haar leven (licht) bereden.
Hoop dat ze deze dracht ook iets strakker zal blijven dan de vorige drachten.

Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:32

Ik heb 2 jaar geleden een kort filmpje gemaakt van de scan op 165 dagen. Niet echt heel duidelijk maar op een gegeven moment zie je wel het veulentje bewegen.
Het was een uitwendige scan.

Bij de mini's reken ik altijd 320 dagen.
Isis bevalt tot nu toe altijd nog veel eerder, 312, 308 en 305 dagen. Het wordt steeds korter :P Ze is tot nu toe nog wel aardig voorspelbaar geweest, vroeg uier en een melktest die bij haar goed werkt.
Dynamic zit gemiddeld op 319 dagen maar ze had ook eens een uitschieter naar 331. Dynamic is vreselijk kleinzerig dus die loopt op het eind van de dracht echt heel erg te miepen :') Ene jaar veel uier en melk druppen, ander jaar amper uier. Ook een melktest die rustig een week of langer op en neer gaat dus die is echt niet te voorspellen.
En Amy is een maiden en al net zo'n drama queen als haar moeder Dynamic dus dat gaat nog leuk worden :')

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:07

Gefeliciteerd weer en leuke drachtige buiken beginnen er te verschijnen :)

Ik kom me afmelden...
Ik ben terug van het scannen... Dierenarts heeft gezegd dat Mara nooit drachtig zal worden, dus doet wel even pijn. Haar baarmoeder is blijkbaar erg taai en hard, waardoor er vocht in opstapelt en ze dus nu niet meer hengstig werd omdat het lichaam dacht dat ze vol zat. Punt is dat er geen sperma doorheen de hals kan komen, ook niet met KI, en dat mocht ze toch bevrucht geraken, het embryo zich hoogstwaarschijnlijk ook niet kan innestelen omdat alles zo hard is.
Blijkbaar komt het vaker voor bij haflingermerries die al wat ouder zijn en niet regelmatig hebben geveulend, dat de baarmoeder op relatief jonge leeftijd al 'sluit'. Het enige dat ev. nog kans kon geven was meerdere spoelingen, AB-kuren en hormonen-injecties in combinatie met KI. Maar dat gaat honderden euro's kosten en dan blijft de kans eigenlijk nihil... We laten het dus maar zo, het is ook niet eerlijk tov Mara om allemaal nutteloze behandelingen te doen omdat ik het niet zou willen opgeven, wetende dat het toch niets gaat uithalen.
Ooit komt er een Aron bij mij te staan, jammer genoeg niet van Mara. Ik zal over een aantal jaar dan wel uitkijken naar iets dat ik tegen dan echt wil.
Nu verder genieten van mijn prachtmerrie, waarmee ik dan volgende week op vakantie vertrek, en daarna mag ze lekker naar huis komen.

Gek hoe slecht ik me nu voel %)

Over een aantal jaar ga ik mjn jongste wel laten dekken, hopelijk kan ik dan wel meepraten in dit topic :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:15

Ine wat jammer zeg!! Maar ook heel redelijk dat je geen nutteloze behandelingen wilt ondergaan met haar. Wie weet staat er volgend jaar wel een leuk veulen van Aron te koop ;) Sterkte!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:21

Zo denk ik ook :) . Of over een aantal jaartjes een 3 of 4-jarige... Ik wil gewoon Mara weer naar huis halen en weer in een stabiele kudde hebben staan, zonder al die stress. Dat is het eerlijkst tov haar :). En zo kan ik me er ook gewoon over zetten!

Ik wens wel iedereen met drachtige merries een prachtig veulen toe volgend jaar en ga wel blijven volgen denk ik :D

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:19

Ach Ine23 wat sneu! Voor jou even slikken!! :(:)

Top dat je voor je merrie een goede beslissing neemt!
Hopelijk vind je over een tijdje een pracht Aron die van jou wordt.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:31

Ine23 wat jammer! Je hebt wel een goede beslissing genomen!

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:18

Ine, goede beslissing hoor! Voelt even niet lekker voor jezelf maar bedenk maar dat je je merrie er wel een plezier mee doet. Die Aron komt er ooit wel voor je.

DA is hier vanmiddag geweest te scannen. Goede nieuws: Merrie nog steeds drachtig (24 dagen)
Slechte nieuws: Niet goed te zien of er nu nog 2 zitten zoals bij 16 dagen of dat er een al kleiner aan het worden is...
Kortom a.s. maandag weer scannen op 30 dagen en dan hopen dat er eentje weg is gegaan anders wordt ze hengstig gespoten. Eitjes liggen zo dicht bij elkaar dat het niet af te knijpen is. En een tweeling laat ik gewoon niet komen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:41

He Dwyne nog niet echt goed nieuws dus.

Wat vervelend Ine, maar inderdaad ook geen doen om toch door te gaan met proberen, goede beslissing heb je gemaakt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:59

Ine, wat balen zeg :(:)

Dwyne, dat wordt nog even spannend.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:17

Dwyne, fingers crosset hier.

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:06

ik ga ook alvast meepraten
heb zo'n zin in mijn veulentje <3
:j

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:07

Dwyne schreef:
Ine, goede beslissing hoor! Voelt even niet lekker voor jezelf maar bedenk maar dat je je merrie er wel een plezier mee doet. Die Aron komt er ooit wel voor je.

DA is hier vanmiddag geweest te scannen. Goede nieuws: Merrie nog steeds drachtig (24 dagen)
Slechte nieuws: Niet goed te zien of er nu nog 2 zitten zoals bij 16 dagen of dat er een al kleiner aan het worden is...
Kortom a.s. maandag weer scannen op 30 dagen en dan hopen dat er eentje weg is gegaan anders wordt ze hengstig gespoten. Eitjes liggen zo dicht bij elkaar dat het niet af te knijpen is. En een tweeling laat ik gewoon niet komen.

tweeling who dat hoor je niet vaak..

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:12

Myrthe is nu 1 maand en 12 daagjes zwanger ongeveer dan...
op 1 mei reageerde ze niet meer op de hengst teminste
Afbeelding

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:42

Welkom Myrmar!!

Ine, wat balen zeg!! Goede beslissing om niet die medische molen in te gaan hoor. Jij komt wel aan je Aron ;-)

Dwyne, dat klinkt nog niet echt positief... Ik duim voor je!!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:35

Ine dat is ontzettend balen zeg!

Dwyne, hopen dat de natuur z'n werk doet!

Myrmar welkom.. Ze reageerde niet meer op de hengst? Heb je haar wel laten scannen?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:41

Mymar welkom, laat je haar nog scannen?
En welke hengst heb je gebruikt voor haar?

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:02

Goedemorgen!!

Gister even bij Hengstenhouderij Dibbits geweest,moest dekgeld nog betalen.

Stel hele leuke veulens gezien die vandaag naar de keuring gaan van Ramzi.
Ook een hele gave uit een Vitano merrie!Super knap diertje!!

Ze vertelde ook dat in de Mortel het veulen wat vooraan liep een Ramzi x Vitano was dus nu helemaal benieuwd wat Mel er van gaat bakken.

Ine wat balen zeg!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:03

Dankje voor de lieve woorden allemaal! Nu kruip ik weer in een meeleeshoek :)

Succes iedereen komend jaar!

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:07

mijn merrie was helaas niet drachtig dit jaar,, volgend jaar weer proberen!!;)