[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:19

Kleur is zeker niet het belangrijkste, allereerst moet de rest meezitten, maar bij de kleintjes toch wel iets wat ik probeer mee te pikken. Omdat ik het zelf een leuke extra vind, en voor kopers vaak ook een dingetje.

Janinevv

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:38

Nee kleurtje is leuk als extra maar geen must.
Vind bij grote paarden schimmel dan wel weer tof om te zien, maar ben zelf ook geen mega poetser. Maar een palomino mooi gekleurd vind ik dan wel weer tof maar dan ook t probleem van poetsen haha.

Kayabo: ze is nu gedekt door Rhydaman :D en heb een aangekocht veulen van hem nu jaarling.

Afbeelding

Super braaf karakter en lieve hengst.

Vind het alleen zonde (denk ik) om weer voor deze hengst te kiezen. Al vind ik hem zeker tof. Dit veulentje nog even afwachten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:54

Mooney, wat leuk dat je uiteindelijk toch voor Winston jr. bent gegaan. Ik verwacht een deze dagen een veulen van hem uit Carlijn v. Cassanova. Kan niet wachten :):)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:13

Hier wel gek op kleurtjes, maar wil ook wel een hengst die de merrie verbeterd op haar zwakke punten.

Inmiddels alles geregeld voor scannen en insemineren op stal, dus op naar half mei nu :):)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:58

Nu moet ik zeggen dat ik bij een rijpaard of rijpony echt niet naar de kleur zou kijken. Leuke extra ja, maar dan is een tof en betrouwbaar gezond dier toch het belangrijkste. Gezondheid is altijd het belangrijkste uiteraard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:30

Quarters hebben wel kleurtjes. Maar je ziet in de top toch de meeste vossen en bruine lopen. Dus tja.....

Maar je hebt meer dan genoeg keus en uit buitenland laten verzenden is vrij normaal. Kleur beinvloed wel een beetje het beeld soms.

Yvk, wat balen zeg. Kon er niet alsnog eentje komen? Hopelijk morgen ochtend een mooi ei.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:48

Als ik over kleur praat heb ik het überhaupt alleen over bruin vos zwart of schimmel waaruit ik kan kiezen. Die daadwerkelijk wat toevoegen.
Een kleurtje zou puur voor de leuk zijn bij de warmbloeden. Kan leuk uitpakken.. nog nier geprobeerd.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:01

Cio, bij de springers is er een valk hengst, cream on top. Moet hij dan wel net passen. Maar verder volgens mij geen kleur nee bij rijpaarden.

Bij bepaalde rassen heb je inderdaad meer kleur en kan je eventueel daarop selecteren. Alleen wordt tegenwoordig kleur zo belangrijk dat in mijn ogen niet de beste match wordt gemaakt en dat vind ik zonde. Mijn valk hengst komt uit een zwarte moeder en schimmel vader, was een complete verrassing. Kleur dus echt bonus.
Aan de andere kant, er wordt ook op kleur gekocht dus snap ook wel dat fokkers voor zekerheid gaan als ze toch voor verkoop fokken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:37

Valk/palomino verkoopt lekkerder dan schimmel/vos.
Vooral bij de ponies maakt bijzonder kleurtje verkoop stuk makkelijker.
Zelf heb ik nu gekozen voor valk x valk maar dit geeft uiteraard geen zekerheid op valk. Sterker nog ik heb nu geloof ik 30 procent kans op valk, 30 op perlino (en daar hou ik persoonlijk dan weer niet zo van) en 30% vos. Had ik meer zekerheid op palomino willen hebben dan had ik geloof ik moeten dekken met cremello/perlino.

Uiteindelijk heb ik deze valkhengst gekozen op beweging en daarna gekeken of eea aansluit qua bouw bij de merrie.
Fokken blijft gokken toch? Dat maakt het ook leuker/spannender dan een nieuwe auto kopen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:04

Ik heb vooral voor bont gekozen omdat ik dat altijd al mooi gevonden heb.

Ik fok eenmalig met deze merrie en is puur voor mezelf, dus papier minder belangrijk voor mij, maar een gezond paard toch zeker wel, dat is het belangrijkste.

Ik heb ook nog naar appies en cremello gekeken omdat ik dat ook wel heel mooi vind, maar
de hengsten die beschikbaar zijn vind ik zelf minder passen en als ik dan toch voor kleur wil gaan, dan wil ik ook wel zeker zijn van kleur, anders kies ik net zo lief voor een hengst binnen het KWPN, meer dan genoeg mooie hengsten om uit te kiezen.

En uiteindelijk blijft fokken toch ook altijd gokken inderdaad.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:08

Ja ik heb ook wel Krem of mac Jonas qua kleur..
Maar ik hou het voor nu op kleur kiezen tussen vos bruin zwart en schimmel. _O-
Gegarandeerd kwaliteit

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:28

Leuk om te horen hoe iedereen erover denkt :D

De hengst die ik nu gekozen heeft, is ook valk omdat ik het complete plaatje erg tof vind.

Natuurlijk is karakter en verbeteren van je merrie belangrijker dan dat speciale “kleurtje” al vind ik het zelf steeds minder speciaal worden omdat er zoveel mee gefokt word.

Maar goed een valkje zou toch wel erg tof zijn haha.

Maar ben met mijn bruine merrie uit zelfde hengst ook enorm blij, dus dat hoeft niet perse.

Dan kan ik beter ooit een verdunde kopen dan er nu op gokken/fokken uit mijn merrie.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:33

Leuke merrie, Janine!

Pradadaan, tuurlijk is dat hartstikke spannend ook voor jou! Ik ben zo benieuwd naar zijn eerste baby's!

Spannend hoor YvK! Lekker die miscommunicatie, straks zit je een ronde later :(

Kabayo schreef:
Cynthia _O- Verstandig hoor! En ook heel knap. Ik heb gewoon geen geduld :') En daarbij wou ze de vorige keer dus nooit drachtig worden met baby aan de voet dus daar ben ik weer huiverig voor := Al had ze toen vitamines tekort. Maar goed plan hoor! Hier is veulen nu 5.5 weken. Heeft ze ook minimaal 4 weken rust gehad aan haar lijf. Inderdaad wel lekker.

Ik heb het geduld ook niet hoor. Toen ik haar veulenhengstigheid zag en ook de laatste keer, dacht ik: hmmm.... maar nee, dit keer laat ik echt mijn verstand regeren en ik denk dat ik mezelf volgend jaar dankbaar ben. Het is gewoon beter voor Fi (langer herstel en sneller op het gras) en de baby (sneller op het gras en dus gelijk langer naar buiten).

Succes vandaag, Muronia!

Mooney, goede keus, Winston Jr. <3

Kabayo, Dais heeft zich wel eens (om de dag) 6 of 7 keer laten dekken, dus het kan wel even duren als ze de smaak te pakken hebben :)

Elly, met valk x valk kan je nooit 30% kans op perlino, valk en vos hebben. Die verhoudingen kloppen niet. Weet je of je merrie homo- of heterozygoot is voor agouti en of ze vos draagt?

Kleur... tja, ik kan niet ontkennen dat ik daar wel naar kijk. Maar zeker ook of de hengst aansluit op mijn merrie en haar verbetert. De eerste twee hengsten die ik op Fi gebruikt heb waren zwart en bruin.

De twijfel tussen Cassanova en DG zit hem nu in de kleur ja. Beide hengsten verbeteren mijn merrie, de combi met Cas is heel goed gelukt. DG is kwalitatief echt beter, maar die 25% kans op geen crème maakt het voor mij lastig. En als ik dan kies voor Cassanova, kies ik alsnog voor een goede hengst icm Fi, dus nooit een keuze alleen op kleur.

Krem en McJonas spreken mij niet zo aan. McJonas staat ook nog eens bekend om zijn niet zo fijne karakter.

Ik fok dan weer liever een mooie verdunde uit mijn eigen merrie dan dat ik er eentje koop. Ik heb een veel specialer gevoel bij nakomelingen uit mijn oude Daisy. Dus mijn droom is een tweede verdunde merrie. Dubbel of enkel maakt me niet heel veel uit. Ergens graag dubbel, omdat het dan echt niet uitmaakt welke kleur hengst ik gebruik, omdat het veulen altijd crème zal hebben, maar ik vind valk en palomino ook prachtig!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:54

Krem vond ik op zich nog wel een mooie hengst, maar ik vind zijn bewegen niet zo heel bijzonder, dus die viel af. MCJonas sprak me minder aan en inderdaad zijn karakter had ik ook al over gehoord.

Ha ha, dat van geduld hebben herken ik wel. Ik was het liefst gelijk begonnen, maar denk ook dat ik mezelf dankbaar ben dat ik even gewacht heb. Ik sta op een pensionstal en we hebben wel een binnenbak waar ze los mogen, maar gewoon lekker de wei op is veel fijner :j

En de eigenaren hebben ook 1 merrie die ze laten dekken en willen ook pas in mei beginnen om dezelfde reden dus gewoon nog even geduld :Y)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:57

Cynthia dat kan ik wel begrijpen over eigen veulens en andere band.

Maar ik ben ook onwijs gek met m’n aangekochte veulen haha.

Krem vond ik mooier dan Mcjonnas maar inderdaad bewegen niet zo spectaculair.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:06

Mooney. Wat jammer dat de beschikbaarheid zo lastig is bij deze hengsten. Leuns veld Winston Jr is ook heel gaaf :j

Kabayo. Ze lust er wel pap van. Als ze nu maar mooi drachtig wordt zou tof zijn
Ich Weis kan niet homozygoot schimmel, dan moet hij twee ouders hebben die schimmel zijn en dan is er nog een kans op heterozygoot.

Formidable heeft dit jaar een veulen uit een arabofries. Goed gelukt vindt ik zelf. Lijkt nu een brilletje te krijgen, zou wel heel gaaf zijn een schimmel in Fries vorm.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Yvk. Ooh dat is niet handig. Hopelijk ziet het eitje er morgen nog

Stalmelyn. Ik sta nog erg in dilemma om Nigrante te verkopen of niet. Even goed over nadenken
Heeft je hengstje ondertussen goed kunnen oefenen?

Hier wordt kleur niet beïnvloed. Vindt kwaliteit dan toch echt belangrijker. Ik heb Krem op de keuring van nrps gezien. Pff daar werd ik niet vrolijk van. Hij was dan ook niet door naar de 2e bezichtiging.

Nu heb ik zelf een hengst met kleur. Echt heel toevallig tegengekomen. Filmpjes en foto's gezien, op foto laten keuren en geïmporteerd uit Frankrijk. Hij is in Duitsland gefokt. Zijn vader is Weissgold. Deze zomer mag hij nog lekker genieten en groeien. Aankomend jaar naar de hengstenkeuring.
Afbeelding

Vanochtend de dames gescand. Sammie had ei nog zitten. Dus weer insimineren.
Wild Thing ook ei van 4 cm.
Morgen insimineren,ze zijn allebei gespoten. Zaterdag ochtend controle. Zou wel fijn zijn zo dicht op elkaar :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:10

Als de 1 kwalitatief een stuk beter is zou ik daarvoor gaan.
Je hebt al een keer op kleur gefokt, zou t dan zelf een beetje afwisselen.

Ik vind Krem ook wel een leuke hengst. Voor een keertje een kleurtje op een amateur paard lijkt het me een prima hengst.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:11

Oh dat zou inderdaad wel heel speciaal zijn, een "Friese" schimmel :j

Mooie hengst zo op het eerste oog, ben benieuwd hoe hij uitgroeit en hoe hij het doet op de keuren.
Hoe groot is hij nu?

Edit: dat zit nu mooi op elkaar inderdaad, zou fijn zijn als ze allebei drachtig zijn :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:23

Cynthia82 schreef:
Elly, met valk x valk kan je nooit 30% kans op perlino, valk en vos hebben. Die verhoudingen kloppen niet. Weet je of je merrie homo- of heterozygoot is voor agouti en of ze vos draagt?

Vos moest bruin zijn.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:29

Nee, heeft helaas nog niet goed kunnen oefenen. Merrie nog niet goed hengstig en verwachting was deze week. Komt stiekem best goed uit want hij wordt ook beleerd en kan nu even doorpakken. Heb er al op gezeten en wat gestapt en vandaag komt een vriendin weer helpen en gaan we verder. En als merrie zover is stopt beleerproces weer even. Vindt het echt teveel voor hem anders.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:09

Cioccolato schreef:
Als de 1 kwalitatief een stuk beter is zou ik daarvoor gaan.
Je hebt al een keer op kleur gefokt, zou t dan zelf een beetje afwisselen.

Ik vind Krem ook wel een leuke hengst. Voor een keertje een kleurtje op een amateur paard lijkt het me een prima hengst.

Kleur hoort er voor mij ook gewoon een beetje bij en als het veulen een merrie is, blijft het, dus dan wil ik ook naar kleur kijken (en ook omdat het makkelijker verkoopt en ik vind het gewoon leuk). Afwisseling komt vanzelf wel, ik blijf echt niet altijd met Cas fokken. En daarbij is Cas kwalitatief ook een goede hengst. Idris is zeker verbeterd tov Fi.

Als je dan zelf altijd voor kwaliteit gaat (waar ik je groot gelijk in geef :) ) dan snap ik je opmerking over Krem niet zo.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:31

Ga je blij zijn met een bruine/vos hengst/merrie? Zonee, dan gewoon weer voor Cassanova kiezen. Als je met een bruine merrie wel blij kan zijn, dan DG kiezen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:31

Ik vind het gewoon een leuke sympathieke hengst. Hij is goed gekeurd dus neem aan dan gezond. Dat zie ik liever dan het vermeerderen met niet goed gekeurde hengsten.
Mijn voorkeur heeft de hengst niet, afraden zou ik hem ook niet maar aanraden ook niet

Ik raad kwaliteit aan boven kleur. Zijn ze even goed, dan is het mooi meegenomen.
Zo hoef ik geen schimmel te kiezen want er zijn zat even goede bruine en vos kleurige.
Maar als een schimmel me dusdanig aanspreekt en makkelijk is om aan sperma te komen kies ik m ook gerust.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:42

Na jaren meld ik me ook weer eens bij het dikke buiken topic!
Ben enorm blij dat mijn zelfgefokte meisje Yanyhla Hayati (Yanour Hayati) drachtig is van wereldkampioen Fadi al Shaqab (Besson Carol) *\o/*

Had deze dekking eigenlijk voor haar oma in 2013 aangekocht maar door omstandigheden nu pas kunnen gebruiken.
Een droom die realiteit gaat worden en derde generatie eigen fok.
Ze is op 30 maart geïnsemineerd met diepvries. Ik vind het lastig rekenen wanneer dan uitgeteld? Ik hou het op 1 of 2 maart...

Nyhla:

Afbeelding

Fadi:

Afbeelding

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:44

Mooie combi YildizArabs, ben benieuwd wat voor moois daaruit gaat komen.