[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:15

nine1987

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:22

Nou.. Ik heb met vriendlief afgesproken dat ik er hoe dan ook max 4 aanhou.. Dus ofwel t veulen gaat weg, of een ander..

Veulen van vorig jaar is ook echt een schat.. Onwijze kroelkont en echt heel sociaal naar mens en dier.. Helaas alleen partbred papier erbij.. De bedoeling was om haar aan te houden om in t tweespan met haar moeder te gaan lopen, maar ze is nu al bijna groter als haar moeder.. Dus daar heb ik een hard hoofd in..

En jeetje, wat een aantallen komen er hier voorbij.. Dat zou ik echt niet geregeld krijgen.. Respect hoor.. :)

Waar moet je vandaan komen luna? Als t niet te ver is, kunnen we tzt misschien t een en ander afspreken?

Moeilijk is zo'n keuze he myrthe? Hier al lang en breed overleg gehad met vriendlief voordat ik überhaupt ging dekken.. Anders werd ik wss gelyncht hahaha....

Juval, jij hebt een zelfde type als ik.. T wat modernere langergelijne type.. Voor de wagen beleren, leuk!! Ga je t zelf doen?
Mijn merrie loopt ook enkelspan voor de wagen.. Deze zomer mag ze gewoon nog lekker aan de bak tot de winter en dan denk ik dat als t januari is, dat ik dr stil zet.. (dan is t mij toch te koud.. :') )

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:23

mooney schreef:
Als het een welsh A is dan heb je een Mountain juval. Leuk dier is het zeg! Wel 'jammer' van het schimmel, zou dan zo balen als je een speciaal kleurtje fokt en het dan een schimmeltje is.

Een A (Mountain) is wat compacter en kleiner dan de sectie b. B is de sport uitvoering zeg maar (als in auto taal, want a'tjes zijn ook sportief).
Voorbeeldje:
A: http://www.wallays.com/images/hengste/pedro_l.jpg

B: http://www.nsjponies.com/Images/ParryAllWelsh2008.jpg

Toch is de "moderne" A anders als t mountain type.. Zijn wel allebei A, maar beide heel anders gefokt..

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:17

Mooie welshjes zie ik voorbij komen! Dat zijn eigenlijk de enige pony's die me kunnen bekoren :o Ik ben nog nooit een pony-fan geweest, maar ponyveulens zijn natuurlijk altijd schattig en die rijpony's lijken de laatste tijd meer op een kleine versie van een groot sportpaard, dusja daar zitten ook wel knappe dingen tussen. :P

Scankosten heb ik geen ervaring mee, want dat heb ik nog nooit eerder laten doen. Maar ik denk dat ik toch ook al gauw aan 50 EUR zou liggen. Voor minder dan dat bedrag is mijn veearts nog nooit langs gekomen denk ik, zelfs niet voor een kleine check-up.

En dat verzamelen dat ken ik hoor. Overlaatst zei mijn vader nog: jij hebt geen fokkerij, jij hebt een verzameling. Tsja :')
Ik vind het nog bescheiden:
- Quiero: 6-jarige dekhengst
- Imperiosa: 16-jarige fokmerrie
- Sierra: 11-jarige fokmerrie
- Furioso: Sierra's veulen van dit jaar
- Sprot (officiële naam nog under construction :') ): Imperiosa's veulen van dit jaar
En toch kriebelen mijn vingers als ik een heel knappe merrie of hengst zie voorbij komen. Vooral die in een speciaal kleurtje dan :+ Maarja dat kan écht niet meer.
Het is wel één grote chaos in mijn hoofd nu. Ik heb zelfs al even overwogen om mijn hengst te verkopen om het kleine grut aan te kunnen houden := Ik zit toch al even met een schuldgevoel dat ik hem niet de aandacht geef die hij verdient om zijn talenten (dressuur) ten volle te ontwikkelen.
Ik heb besloten om er tijdens mijn vakantie eens heel goed over na te denken.
Maar idd Luna, een goede thuis maakt veel verschil. Mocht ik weten dat ze heel zeker goed terecht zouden komen, dan zou ik er mij wel mee kunnen verzoenen, gelijk welk paard dat ik nu heb zou ik dan wel kunnen weg doen denk ik. := Nochtans liggen ze me allemaal nauw aan het hart.
Alleen Furioso... mijn eerstgeboren veulentje... We zijn de afgelopen weken zo'n dikke vriendjes geworden. Die zou ik echt niet meer kunnen missen.

Deze middag merkte ik dat Imperiosa, mijn merrie die 6 mei bevallen is, een vieze kont had. Even onder haar staart gekeken en het was één koek aangeplakte viezigheid die uit haar vulva kwam. Het lijkt een beetje op etter :\
Veearts onmiddellijk gebeld, maar die lijkt er nog wel gerust in te zijn. Ik moet haar goed in het oog houden. Volgens hem kan het voorlopig geen kwaad, is het normaal dat ze zelf haar baarmoeder aan het kuisen is.
Toen vroeg hij me of ik haar nog wilde laten dekken... en ik hoorde mezelf al ja zeggen voor ik er goed en wel bij nagedacht had.
Dan zal ik haar eind deze week komen spoelen zei hij. Ik moest hem op de hoogte houden als het plots toch er anders zou gaan uitzien of iets dergelijks.

Mensen die hier ervaring mee hebben?
Laatst bijgewerkt door Crines op 10-05-16 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:25

Jeetje.. Nee geen ervaring mee.. Beterschap ermee..

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:08

Hier een nieuwe update.

Ginger is dan eindelijk aangekomen, en een goede maand aan huis. De reis naar ons toe was niet erg soepel verlopen, ze had dan ook een aantal uurtjes in de trailer gestaan. De vrouw die haar bracht was ook absoluut niet geduldig, en onvriendelijk dus die vragen we zoiezo nooit meer !

Maar na lang na gedacht te hebben, want we hadden een leuke hengst voor haar gevonden maar weer een aantal uurtjes rijden verderop, hebben we een nieuwe hengst gevonden. Deze staat op nog geen uurtje rijden van ons huis, en we gaan zaterdag even bij hem kijken. Als hij ons aanspreek kwa karakter gaat Ginger volgende maand naar hem toe *\o/*

Dit is Up&Go du Val de Lys, 8 jaar oud, 1m46, zoon van Bloc van Tinker stal Foubert :o

Afbeelding

En Ginger nog een keertje <3

Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:11

Gave hengst en wat een mooie merrie!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:21

Dat er wat vuiligheid uit komt kan maar echt enorm vuil dat het aankoekt nog nooit meegemaakt.

Ik heb inderdaad ook echt een verzameling en vooral met hengsten want wat ben ik toch dol op hengsten :P jammer is dat ik sowieso 1 heb die echt niet bij andere kan want die vermoord ze echt. De andere weet ik niet zal uitproberen worden.
Vandaag stond mijn mini welsh weer hengstig dus nog niet gepakt.. Dus gaan we maar weer dekken. Het is gelukkig nog vroeg zat. Dat is trouwens ook een Mountain type maar dan nog maar 1.04 hoog :P
Oja nog even een foto van vandaag: mijn merrie Empty met hengst Picasso:
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:45

Even een ego post. Wat een drama hier. Kreeg gister een mailtje die ik na werk pas las (12 uur 's nachts) dat het om diepvries gaat (nergens eerder aangegeven of verteld) en of mijn DA daar aan doet. Nou nee.
Dus mijn opties waren of daar heen. Of een andere hengst kiezen. Was vannacht pas om half 2 thuis, half 3 in bed en dus om 10 pas wakker en te laat om ergens ander te bestellen oid. Met een 22 jarige merrie die niet trailermak is heb ik ook geen zin om die kant op te gaan. Pfff.
Dus nu morgen insemineren met een andere hengst in de hoop dat we optijd zijn. Wát een drama.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:02

Myrthee_ Jeetje, dat is echt niet grappig!
Weet je al wel wie de andere hengst wordt?

Ego berichtje....

Trees is afgelopen zaterdag gedekt en vandaag weer.
En ook Gipsy is vandaag voor het eerst gedekt.
Spannend......

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:11

Oh dat is niet leuk Myrthe. Zeker als het allemaal zo nauw luistert. pfff
Veel succes. Heb je al een keus gemaakt voor een andere hengst?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:27

Tweede hengst op mijn lijstje is de valk Cream on Top. Springgefokt, 1.63 schofthoogte dacht ik, AES goedgekeurd. Loopt leuk in de sport. En kleur. Dus die hengsthouder gebelt. Daarmee insemineren we morgen.
Ben ook echt not amused..

Hinte, spannend!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:52

Myrthee_ schreef:
Tweede hengst op mijn lijstje is de valk Cream on Top. Springgefokt, 1.63 schofthoogte dacht ik, AES goedgekeurd. Loopt leuk in de sport. En kleur. Dus die hengsthouder gebelt. Daarmee insemineren we morgen.
Ben ook echt not amused..

Zo dat is balen, ik kan mij voorstellen dat je het hier even flink warm van kreeg %) Wel een heel andere keuze, maar een erg mooie hengst!

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:55

Azara: mooie paarden!

Ik zag ook wat welshjes voorbij komen. Prachtige pony's vind ik dat altijd! (ik val het meest op het luxere type).

Crines: geen ervaring met een vieze kont. Bij mijn merrie kwam er wel een paard dagen vieze troep uit (vloeibaar). Als je het niet vertrouwd misschien toch even naar laten kijken?

Dustinlover: Ze hebben wel pottenkijkers:P

Hinte: Spannend!

Myrthee_: Jeetje dat is wel echt balen zeg! Cream on top is ook een mooie hengst. Wel een hele andere als die je oorspronkelijk bedacht had (Wup toch?) wel slordig van de hh dat hij niet eerder aangegeven had dat het om diepvries ging.

Poeh poeh, het gaat wel echt super hard hier! Moeilijk bij te houden

Zolex wordt morgen gescand. hopelijk is ze gewoon in 1x drachtig. dan kan ze lekker naar huis. (eindelijk!!) maar mijn gevoel zegt dat ze niet drachtig is, niks voor haar om alles in 1x goed te laten gaan. Maar we duimen maar gewoon dat het raak is.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:56

Balen myrthe maar cream is ook een erg leuke hengst!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:11

Spannend AnniekSlijk, mijn duimen draaien voor je!

Cream on Top is inderdaad een hele andere. Eerste keuze was inderdaad Wup. Wilde in eerste instantie een springgefokte er op omdat ik in combinatie met Don Cremello natuurlijk al een dressuur/alround gefokte heb. Maar werd verliefd op Wup.
Cream on Top is net als Wup wat ranker, wat moderner gebouwd in tegenstelling tot mijn 10tonner merrie. Dus verfijnen zal vast lukken. En 50/50 kans op een valkje natuurlijk. We gaan zien of ze drachtig wordt want is natuurlijk wel weer een dag later. Gelukkig staat ze nog steeds hengstig. Maar keert ze haar kont nog niet naar de ruin toe. Dus wie weet is morgen nog op tijd!

Edit: typos

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:24

Jeetje myrthe, hoe zuur is dat dan.. :/ brutale craag, kunnen ze evt iets doen aan de kosten om je tegemoet te komen? Succes in ieder geval!!

Spannend Hinte.. En dat is toch niet ego.. We zitten hier toch juist allemaal om over onze paarden te spammen? :))

Anniekslijk, spannend! Ik zal duimen! :)

Parel is gisteren ook voor de tweede keer gedakt.. Ik heb niks gehoord, dus zal wel goed zijn gegaan.. :P

Ik ga weer ff verder hier.. Heb een veetje last van werkontwijkend gedrag.. :))

:evaw:

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:18

Via welke hengstenhouder zou Wup ter dekking staan?
Ik kwam bij het googlen wel een heel gave zoon van hem tegen, Well Done, die staat bij Olthof ter dekking.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:41

Hij staat bij dekstation westland ter dekking. Maar dus alleen diepvries. Helaas helaas. Dan maar niet. Als ik een merrie krijg volgend jaar kan het altijd later nog.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:20

Myrthee_ schreef:
Hij staat bij dekstation westland ter dekking. Maar dus alleen diepvries. Helaas helaas. Dan maar niet. Als ik een merrie krijg volgend jaar kan het altijd later nog.

Ik heb even de site bekeken. Inderdaad heel raar, er wordt helemaal niets geschreven over diepvries, terwijl het bij twee andere hengsten wel is aangegeven :roll:
Gewoon hopen dat de knappe Cream z'n best doet en er een mooi veulen uit mag komen!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:39

Jeetje Myrte dat is balen,stond dat nergens op de site vermeld? Dat is echt slecht.
cream on top stond ook op mijn lijstje, maar net wat te klein voor mijn merrie, maar echt gave hengst.
Heb je bij hem ook niet kans op palomino?

Succes morgen Anniek!

Over 2 weken hebben we weer een scan op 47 dagen. Hopelijk ia het vruchtje dan gewoon blijven zitten :)

Spannend Hinte! Nu flink duimen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:46

Spannend Silly..

Ik denk dat ik straks ook een 2e keer laat scannen.. Rasneuroot als ik ben.. :')

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:56

Hopelijk is het vruchtje blijven zitten!

Hier is Joy al 12 dagen hengstig en het ziet er naar uit dat ze geen haast heeft :+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:58

Ja joh 10-20% verliest de embryo tussen de 18-45 dagen.
Ik ga zelfs zo aug-sept nog een keer.

12 dagen pffff die heeft er zin in haha

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:03

Ik laat 3 keer scannen: 17 dagen, 45 dagen en 100 dagen. Maar dat is dan vooral uit nieuwschierigheid :D

Ja ze heeft er enorm zin in, hopelijk slaat ze snel af..de merrie waar ze gelijk mee liep, heeft 5 dagen geleden al afgeslagen.