[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Venthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:04

Kom trouwens nog even onze toekomstige topper van de hengstenkeuring showen :P
Afgelopen winter deze hengst aangeschaft (mijn vriend heeft zijn eigen training/handel stal in springpaarden)
Met het idee hem volgend jaar voor de hengstenkeuring te doen, het is een Quasimodo vd molendreef x Indorado. Papier is in ieder geval goed genoeg (uit de lijn van Verdi, bubalout en nog 14 andere 1.60 paarden)
Hij is zo veranderd de afgelopen 2 maanden echt een knapperd! Gisteren mocht hij weer de wei op om door te groeien, ben benieuwd hoe hij er na de zomer uit ziet! We hebben hem nog even vast gelegd op de foto

Afbeelding

En nog een filmpje toen we hem gisteren los lieten in de wei
https://instagram.com/p/2T6HfBKPLh/

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:32

Ziet er leuk uit Venthe! Spannend hoor! Zou wel erg cool zijn, een eigen GGK hengst. Zou je hem dan willen aanhouden?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:35

Leuk Venthe! Lekker Belgisch ook. :D

Succes met al diegenen die wachten op hengstigheid of op het drachtigheidsverdict.

Ik moet ook maar eens gaan tellen binnenkort. Ik hou wel van die rust op de wei nu. :)

Cynthia niet gekker dan we van jou gewoon zijn toch?? :+ Wordt weer reuze gezellig. :D
Dais vind het leuk bij haar loverboy <3

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:55

oh jullie gaan hard, sorry ik kan niet zo goed volgen :o

alleszins die lintjes zijn de max, hopen dat het nu werkt maar ik doe er jammer genoeg ook niet aan mee, pendelen was leuk en dat wil ik nog wel eens doen maar dit is net een stap te ver, trouwens mij maakt het geslacht niet uit, kleurke daarentegen _/-\o_

Mijn merrie was al 7 dagen na bevalling hengstig, heel vlug dus, en Lily is nu bijna 1maand en ze is al aan haar derde hengstigheid volgende week.
Ja pretty volgende week gaan we scannen en als er iets te zien is, gelijk insemineren :D

succes nog aan degenen die nog moeten starten en spannend voor degenen die hun merrie's al drachtig zijn

RX veel sterkte vandaag met de hond :(:)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:57

Spannend Fotsy!!

Heel misschien doe ik met nog een merrie mee. Maar ik moet nog heel even wachten tot ik zeker ben om dat te gaan verkondigen. O:)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:20

Ja marije ik kan zelf schouwen.. Ik zag het toen toevallig omdat ze voorbij de hengst liep en begon te pissen.. Ik zal haar eens wat beter in de gaten gaan houden..

Mooie hengst hierboven!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:29

oeh pretty je maakt ons nieuwsgierig!!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:45

Zo spannend Fotsy, ik hoop volgend jaar 'ne witte' he ;) Cremello of smoky cream dan om je crème-collectie uit te breiden ;) :P

Straks worden hier onze 2 andere merries gescand op dracht... Ik ben benieuwd, mijn oudje heb ik weinig hoop, ze geraakte vorig jaar niet meer drachtig. De andere hoop ik echt dat ze drachtig is!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:05

Spannend weer Tinnie,je weet nooit,een nieuw jaar is toch een nieuwe start en misschien raakt ze nu wel in 1 keer drachtig.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:16

mooie hengst hierboven :)

Ik ga morgen een mooi blauw lintje bij Pony in d'r staart hangen, ze wordt morgen geïnsemineerd. Vandaag de scan gehad, zat een mooi groot ei op nog niet helemaal zachte baarmoeder dus spuitje voor de eisprong gehad en morgen de grote spuit erin.

Prissie zat gisteren alweer op de 50 dagen mark, ze doet het allemaal zo goed. Ze wordt mooi vol en krijgt eindelijk wat spieren op haar lijf <3 Zal eens kijken of ik dit weekend foto's kan maken :)

Wat ik overigens later pas bedacht: als een ei wordt afgespoten komt het binnen 48 uur af. Dan kan het toch ook zijn dat hij er na een uur af is? Betekend dat dan niet dat morgen insemineren te laat is? Ik heb hier helemaal geen ervaringen mee dus als iemand me dat uit wil leggen?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:34

De eerste merrie hier dit jaar is ook pas bijna 24u na haar eisprong geïnsemineerd en zij was wel gewoon drachtig van de eerste keer. Dus volgens mij kan het geen kwaad.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:49

Hoi!

Ik had me heeeel veel pagina's geleden al gemeld bij dit topic, maar daarna alleen maar meegelezen.

Vanaf nu ga ik trouw met jullie meekletsen want mijn merrie is vanmorgen drachtig gescand! *\o/* *\o/*
Het zal haar laatste veulen worden aangezien ze nu 20 is, ze werd wel weer supermakkelijk in een keer drachtig, topper!

De merrie Nikay (Ixion xx x Principaal) met haar veulen van vorig jaar Juna (Firestone x Ixion xx)

Afbeelding

Ze is geïnsemineerd met de KWPN springhengst Grand Slam vdl (Cardento x Heartbreaker x Mr Blue)

Afbeelding

Vorig jaar dus een veulen van een dressuurhengst, nu van een springhengst, de merrie is erg veelzijdig en kan beide goed hebben. Het veulen van vorig jaar lijkt erg goed gelukt, en een eerder veulen van de merrie uit een springhengst heeft in het A-kader eventing gelopen.
Ik ben heel benieuwd wat deze combi gaat brengen!

Nog eentje van het veulen van vorig jaar, toen een maand of vier oud

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:21

@ Woogy, een ei is na het 'springen' nog 12 uren onderweg naar de baarmoeder. In die tijd kan het nog bevrucht worden. Dus als het er nu af gaat, heb je nog 12 uur de tijd. Vaak duurt het wel iets langer na de spuit, helemaal als je zegt dat de baarmoeder(hals?) nog niet helemaal zacht was.

Martine, welkom :D Mooi veulen had/heeft ze!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:40

Welkom weer Martine :)

De baarmoederhals was nog niet zacht dus VA denkt zelf morgen en gaf ons tijd zat om morgen te dekken

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:45

Leuk dat je er weer bij bent dit jaar Martine!

Woogy komt vast wel goed dan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:00

Vind het maar wat spannend, volgend jaar wil ik gewoon weer dekken aan de hand en dan 18 dagen wachten, dat gerommel vind ik maar niks :(

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:21

Hoi,

Misschien mag ik hier mijn vraag wel stellen, kon het namelijk nergens vinden.
Ik wil binnenkort mijn merrie laten dekken, alleen ze toont niet goed wanneer ze hengstig is.
Nu lees ik hier ook dat verschillende mensen hun merrie laten scannen.

Hoe gaat dit in zijn werk en wat zijn (ongeveer) de kosten daarvoor?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:27

Dank jullie voor de welkoms! Ben superblij dat we weer een reden hebben om in een dikke buiken topic mee te kletsen! :D

Spannend Woogy, ik vind dat ook altijd zo lastig! Het is gewoon allemaal niet zo precies te timen als je graag zou willen, of ja, kan wel, maar elke 6 uur scannen is ook zo wat! Succes!

Bubbleee, mijn merrie toont ook nooit hengstigheid, we hebben haar op een gegeven moment gewoon gescand, een echo via de endeldarm door de dierenarts om te zien hoe ver ze in haar cyclus is. Dit kun je een aantal keer herhalen en op het moment dat de eitjes zo groot zijn dat ze bijna gaan springen (ovuleren) zal de dierenarts adviseren sperma te bestellen, meestal wordt ze dan de dag erna geïnsemineerd. Mijn merrie wordt eigenlijk altijd hengstig gespoten, dat werkt bij haar het beste. Dan is het allemaal nog wat makkelijker te timen want dan weet je wanneer ze hengstig wordt. Succes!

Oh, bij mij kost een echo 22 euro, ik betaal geen voorrijkosten want de kliniek zit op hetzelfde terrein als de stal waar mijn merrie staat, ideaal!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:42

komen weer een hoop drachtige merries bij!

Ga woensdag de hengst voor de laatste keer bekijken. Marley is binnenstebuiten gedraaid en ze is er helemaal klaar voor.
luna is morgen uit de kritieke zone, yeay! Prijzen voor ET vallen trouwens heeeeel goed mee

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:46

Gefeliciteerd martine!

Zowel pepper als ylona zijn de 3 weken na het dekken voorbij.
Ze worden al enkele dagen geschouwd en zijn flink kwaad op de hengst dus tot zover gaat het goed.
Volgende week worden ze gescand als ze op 30 dagen zitten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:48

Scan kost bij ons 50 euro. Ik zeg: bel je kliniek en overleg met hun wat het beste is. Eventueel kan ze hengstig gespoten worden zodat je wel een indicatie hebt wanneer ze in cyclus moet zijn, dan scannen gedurende de hengstigheid zodat je het ei kan volgen en de beste dag om te dekken weet.
Als je een natuurlijke dekking wilt, kun je het beste de merrie daar zetten, vaak vertellen hengsten wel wanneer het tijd is ;)

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:51

Woogy schreef:
Scan kost bij ons 50 euro. Ik zeg: bel je kliniek en overleg met hun wat het beste is. Eventueel kan ze hengstig gespoten worden zodat je wel een indicatie hebt wanneer ze in cyclus moet zijn, dan scannen gedurende de hengstigheid zodat je het ei kan volgen en de beste dag om te dekken weet.
Als je een natuurlijke dekking wilt, kun je het beste de merrie daar zetten, vaak vertellen hengsten wel wanneer het tijd is ;)

Ik heb even gebeld, dank voor de tip, ik al heel internet afgespeurd en het kon zo makkelijk, haha.
Kost maar €14,- , dus voor dat geld kan ik niet gaan afwachten natuurlijk :D

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:55

Bizar die verschillen in prijs voor het scannen!!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:57

Chi is gister gedekt, dus eventjes afwachten!

Laat me weten of dat met die papiertjes lukt qua aftekeningen want dan ga ik dat ook proberen :')

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:05

Waar zitten jullie met die goedkopen prijzen voor scannen :oo
Dat kost bij mij gewoon 60 euro op de kliniek, laat staan als ze thuis moeten komen :=