[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:13

Buurman heeft het ook nog altijd over de vorige DA die alles gewoon ´op de tast´ kon :) Tegenwoordig zijn ze zo gewend aan scannen, dat ze die kunst ook een beetje verleren denk ik.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:16

Gefeliciteerd met de drachtige merries!
Roma, wat fijn dat het ei toch weg was, nu duimen dat het gepakt heeft!

Ik heb besloten om na de 18 dagen-scan niet nogmaals te scannen, omdat het voor mijn merrie te veel stress geeft (ze moet verdoofd en is nog dagen van slag). Ik merk in haar gedrag duidelijk dat ze nog steeds drachtig is en haar hengstigheid is normaal ook niet te missen :D
Maar als ze wel goed te scannen was geweest, had ik het liever wel gedaan, maar het is het me niet waard.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:19

Ja, dat zal het ook wel zijn Nicole. Hoop dat ze hier snel een nieuw scanapparaat hebben, zou een stuk schelen!

Kreeg al de complimenten van mijn hengstenhouder, dat ik het ondanks alle moeilijkheden zeer goed gemanaged had zo :) Nu maar hopen dat na alle moeilijkheden, het uiteindelijke resultaat er ook naar is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:25

Goed nieuws van Tjinta, leuk! :j (leuk trouwens dat jij Leonie en de hengst kent, iemand in het topic die weet wie Sam is :+ )
AZ fijn dat het ei weg was :) het is je nu intussen na alles echt gegund om de dames gezond en wel drachtig te hebben.
Annika lastig is dat, en merrie die zo gestresst raakt van scannen. Ik kan me voorstellen dat je het dan geen tweede keer doet, gelukkig toont ze duidelijk drachtig. Hoe lang is ze nu drachtig?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:26

*klop klop*

Ik kom me ook maar even weer melden hier! Zelfs als Heaven niet drachtig raakt (deze week laatste poging gedaan, waar ik wel een goed gevoel over heb), hebben we nog wel veulens op stal natuurlijk!

Heaven zou dan een vol broertje of zusje van Damarae krijgen, dus weer van Steerwolde's VIP!

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:29

set_elkol schreef:
Goed nieuws van Tjinta, leuk! :j (leuk trouwens dat jij Leonie en de hengst kent, iemand in het topic die weet wie Sam is :+ )
AZ fijn dat het ei weg was :) het is je nu intussen na alles echt gegund om de dames gezond en wel drachtig te hebben.
Annika lastig is dat, en merrie die zo gestresst raakt van scannen. Ik kan me voorstellen dat je het dan geen tweede keer doet, gelukkig toont ze duidelijk drachtig. Hoe lang is ze nu drachtig?

Bijna 3 maanden alweer!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:57

Hoezo konden ze niet scannen met een stroomstoring dan? Heb je daar stroom voor nodig? Hier niet in ieder geval...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:34

Leuk Muzefee! Ik hoop echt dat Heaven weer dragend is!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:37

Ja, ze hebben hier nog zo'n ouderwets apparaat met beeldscherm waar ze stroom voor nodig hebben. Maar zoals ik het nu begreep zijn ze met een nieuwe bezig, dus hoop dat ze dan ook iets hebben waar ze geen stroom voor nodig hebben, dan gebeurt zoiets iig niet meer.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:03

Prince schreef:
Net terug van vakantie. Zazou is vandaag gescand en DRACHTIG *\o/* . Ben helemaal blij.
Laten jullie je merrie na de eerste keer nog meer keren scannen, ook als er geen rare dingen gebeuren (zoals tekenen van hengstigheid) ?

Woogy: leuke foto! Precies dezelfde uitstraling haha.

wij scannen op 21 dagen. als ze voor die tijd hengstig worden hoef je niet te scannen om te weten dat ze niet drachtig zijn. beide jaren moest Pony nog een tweede keer gescant met 45 dagen om zeker te zijn dat het er één was en alles goed zat. Tot nu toe wel.

Mijn veearts heeft mij ernstig voor gek verklaard toen ik zei dat vorig jaar pony is gescand met een mobiel apparaat met een accu, volgens hem bestonden die niet.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:57

Vreemde DA, hier altijd met een mobiele scan hoor! Loopt hij nog 10 jaar achter in die ontwikkelingen?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:06

Hier hebben ze ook een mobiel apparaat dat hangt over zijn schouder nou ja AZ als ze nu eindelijk maar eens drachtig zijn dat zou je toch wel eens gegunt zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:13

Wij hebben dezelfde DA als Vulina dus ook een apparaat over het schouder :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:51

Dat apparaatje is hier vanochtend alweer geweest ;) Maar helaas nog geen reactie op het hengstig spuiten, dus nu woensdag weer kijken...

Edit: Wij fokken nu ongeveer 10 jaar en ik heb eigenlijk nog nooit een scanapparaat aan een stroomdraadje gezien! Zelfs 10 jaar geleden niet..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:58

Mijn DA kwam vorig jaar met apparaatje dat aan de stroom moest gekoppeld worden, maar hij zei zelf dat dit een verouderd machientje was en ook niet zo duidelijk beeld gaf.
Maar het bestaat.
In de kliniek nu, zie ik ook geen enkele kabel hangen aan het Apparaat en die staat op wieltjes.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:15

De dames houden het wel spannen zeg. Hoop echt dat het positief uitpakt voor iedereen die nog in onzekerheid zit.

Ik ben ook nog aan het twijfelen of ik nog een keer laat scannen. Chinoeck vind het ook allemaal niet zo heel erg geweldig, mede doordat ze al stress heeft door het trailerladen. En voor mij is het overduidelijk dat ze drachtig is. ze is een stuk relaxter. Hahaha. Ik heb alleen begrepen dat je met ki een verhoogde kans op tweeling dracht hebt en dat dat de reden is om te scannen bij 6 weken.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:49

AZ nu gaan we gewoon duimen voor dracht!!!
Wat een toestanden met die scanapparaten.

Hihi hier hebben ze allebeide, de Chef heeft een soort laptopachtig iets om zijn nek hangen, dat is dus zonder stroom.
Maar hij vertrouwt liever op zijn handen zegt ie.
De andere DA's in de praktijk hebben allen een scanapparaat op stroom.
Ik heb standaard al een een verlengkabel in de stal liggen omdat ik mijn merries graag in de stal laat scannen.
met een beetje eten in de voerbak.
Langs de stalwand gedrukt en de DA kan veilig staan.
Bevalt mij goed.
Deze oude scans hebben een hele grote kop daardoor kunnen ze de baarmoeder heel duidelijk groot zien.

Set_ekol ja Leonie was samen met Sam bij Moravita om ons Therapeuten de Tölt en andere gangen te laten zien.
Was echt superleuk.

Vulina dus nog geen hengstigheidaktiviteiten?
Hopelijk is het woensdag wel zover dat er gedekt kan worden.
Ik ben toch al aan het duimen dus ook voor jou!

Thea hebben ze bij jouw Dame dan op 18 dagen een verdacht op twee vruchtjes gezien?

Muzefee hopelijk is Heaven fijn drachtig! Zo'n gave als Damarae nog een keer whow.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:54

thea1978 schreef:
De dames houden het wel spannen zeg. Hoop echt dat het positief uitpakt voor iedereen die nog in onzekerheid zit.

Ik ben ook nog aan het twijfelen of ik nog een keer laat scannen. Chinoeck vind het ook allemaal niet zo heel erg geweldig, mede doordat ze al stress heeft door het trailerladen. En voor mij is het overduidelijk dat ze drachtig is. ze is een stuk relaxter. Hahaha. Ik heb alleen begrepen dat je met ki een verhoogde kans op tweeling dracht hebt en dat dat de reden is om te scannen bij 6 weken.

Dan had je merrie een dubbele eisprong moeten hebben. Waarom zou KI de kans op een tweeling vergroten? Lijkt mij eenbroodje aap verhaal. Met 18 dagen zien ze een tweeling ook zitten trouwens.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:03

Hier hebben ze ook een scanapparaat met stroomdraad.. En gewoon duidelijk beeld :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:42

vorig jaar isw ze in belgië gescant met een apparaat op accu over d'r schoeder inderdaad. Fokkerij waar ik werkte had de ene dame ook een losse, en de heer had er een op stroom, een koelkast van een ding.

Soms is de praktijk een beetje apartig met dingetjes, maar goed :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:50

Pletje123 schreef:
thea1978 schreef:

Dan had je merrie een dubbele eisprong moeten hebben. Waarom zou KI de kans op een tweeling vergroten? Lijkt mij eenbroodje aap verhaal. Met 18 dagen zien ze een tweeling ook zitten trouwens.

Ik denk niet dat KI de kans op tweelingdracht verhoogt, maar het hengstig spuiten, wat ook logisch is, doordat de hormonale spiegel ineens verhoogd, is de kans dat er twee follikels rijpen groter. Het is te zeggen lijkt me logisch. Maar mijn merrie bewijst het tegendeel, vier keer hengstig gespoten 1follikel, nu natuurlijk hengstig gekomen en 2follikels. Toch denk ik dat dit onder invloed van de voorgaande spuiten is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:57

Hengstig spuiten heeft geen verband met KI. Dat kan ook als je natuurlijk dekt ;) Dat je dan meer kans hebt op twee eitjes klinkt mij ook logisch in de oren maar nogmaals: dan ligt het niet aan de KI :)

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:48

Mijn merrie is idd hengstig gespoten dan zullen ze dat er wel mee bedoeld hebben denk ik. Ik ben nog een leek op dit gebied dus vertrouw op de kennis en kunde van meer ervaringsdeskundigen hahaha.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:56

Zelfde constructie als bij Tjinta, 1 van de veeartsen heeft een draagbaar scanapparaat, de andere twee hebben er nog een op stroom. Heeft soms best leuke taferelen opgeleverd als we geen verlengsnoer hadden, de stroom was uitgevallen, of ik de merrie uit de wei had gehaald en buurman nog niet wakker was en de staldeur nog op slot :)

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:10

thea1978 schreef:

is 6 weken dan niet te laat?