[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wings_love

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:34

Tjinta van harte gefeliciteerd met je prachtige kerel! En die kennismakingsgeluidjes.. Poeh, dat is toch wel heel mooi!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:35

Vulina schreef:
Ik ben geen fan van strook begrazing. Ze vreten zich in korte tijd vol, waardoor je juist koliek krijgt.

Wij hebben de paarden altijd vrij vlot in de wei. Dan eten ze zichzelf goed vol, daarna eten ze normaal. Ook de koliek gevoelige paarden doen het daar goed op.

Is mijn eerste koliek in 14 jaar. Dus is even kijken hoe je erna omgaat met weidegang. Ze lopen normaal 24/7 lekker in de weide en elke week wisselen we ze naar een nieuwe. Dit was dus de eerste x in 14 jaar dat er gelijk 2 ziek werden na een verplaatsing.

Mijn idee was even weer rustig laten wennen aan het gras staan nu op de weide waar ze de week ervoor hebben gestaan dus die is nu kaal.
Maar toch snel weer lekker de weide op scheelt mij heel veel centjes aan hooi

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:38

Wat een grote jongen Tjinta. Of die ene foto (waarbij je zegt dat ze vanwege de naweeën nog even moet gaan liggen) <3

AZ helaas geen ervaring mee, dus kan je er niet verder mee helpen.

Tinniie wat een plaatje om te zien <3

butengeweun is de oorzaak van de koliek bekend?
Als ze gewoon op de weide staan (en al langer staan) zou ik ze er juist niet af gaan halen. Is voor de darmen juist weer een omslag naar omschakeling naar uitsluitend hooi en dan over 2 mnd weer opnieuw de omslag en opnieuw beginnen met ombouwen.
Ondertussen zit je dan al aug als je weer wilt gaan opbouwen met weidegang. En voor hoe lang? Als het tegenzit voor 2 mnd omdat het dan erg slecht kan wezen in okt, en weer de omschakeling.
Dan zou ik eerder een middenweg kiezen met diegene, bv halve dagen op de wei en met strook begrazing. En dat weer langzaam opbouwen naar meer uren.
Mocht hier op stal een paard koliek hebben met het opbouwen blijven ze meestal de dag erna in de paddock op advies van de da, daarna langzamer opbouwen.
Overigens wat het hier wel verkleint heeft is de paarden met opbouwen van de weide. Eerst in de paddock met hooi, beginnen met uurtje wei en steeds een uurtje erbij om de dag. Na de weide (of als alles is opgebouwd standaard om 16.00) gaat alles weer lekker naar de paddock. Vaak zie je dat ze allemaal lekker voldaan gaan liggen snurken, en daarna lekker scharrelen.
Doordat ze niet volgevreten van het gras in stal gaan, veel minder risico op koliek.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:40

Kiki, Dat was ook mijn plan. oorzaak waarschijnlijk wisseling van oude naar een versere weide. Al laat ik ze nooit vet worden (de weides dan). Was een mooie gaskoliek en na buscopan kwamen er mooie scheten uit :Y)

Daarom vindt ik het zo vreemd dat zij 2 maanden op de oude weide wil blijven en niet gewoon weer opbouwen.

Ze staan nu nog op de kale ivm even geen prikpaaltjes om de weide iets kleiner af te zetten. En zo rustig op te kunnen bouwen weer

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:45

Wat een mooie voskerel Tjinta!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:49

Als dat 14 jaar goed is gegaan, zou ik niet teveel anders doen...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:53

butengeweun, desnoods een paar uur op de nieuwe wei om op te bouwen en verder op de oudere weide.
Kan komen omdat het weer verschil best wel wisselend was in sommige delen van het land, natter en ook zonnig?
Maar verder zou ik het ook allemaal niet veel anders doen hoor.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:00

Iemand hier ervaring mee;
Mijn merrie is vrijdag uitgerekend dus zit nu op 338 dagen dracht. Uier was 3 dagen geleden goed gevuld maar nu nagenoeg leeg. Is heel rustig. Sta nu in haar stal en dan gaat ze elke keer staan alsof ze moet plassen maar er komt niks uit. Wel houd ze haar staart omhoog een staat ze te knipogen met haar kling...
Ik heb er een filmpje van, kan ik die plaatsen via de bokt upload of moet dat echt via YouTube?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:02

Weer verschil is ook wat de da zondag avond zij. Door de vocht hitte en kou die hier heerlijk afwisselen van 9 graden in de nacht naar 26 overdag en dan water erbij.

Zijn advies was toen in de nacht op lekker volle weide en overdag naar schraal.

Maar probeer hem te bereiken maar denk dat hij bij een spoedje zit kreeg een uur geleden alleen bel je zo terug.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:09

Ik weet het niet hoe je een filmpje moet plaatsen Venthe.
Maar lege uiers heb ik genoeg meegemaakt hier. Om dan razendsnel terug te vullen. Ella had ook al alle tekens van een naderende bevalling en zelfs voorweeën maar een nagenoeg leeg uier. In een paar uur tijd werd die lege uier keihard en beviel ze.

Tjinta jaaa eindelijk gefeliciteerd!! *\o/* *\o/* Knappe vos kerel! Dat palo wil gewoon niet blijven plakken bij jullie :(:) Maar wel super zo een vlot kereltje en mooi getekend. <3

Wow Pinda of tenminste Miep is dik! Ze ziet er echt hoogdrachtig uit ja. :j

Koliek hebben wij gelukkig nog nooit gehad hier,geen ervaring mee.

Bijna uit de bocht maar toch niet gevallen. :P

Afbeelding

Mijn twee oudste bonken ook nog eens. Het zijn zulke fijne kereltjes. <3

Afbeelding

Milo ook nog eens.

Afbeelding

Argento

Afbeelding

En Loekie die graag storende factor wou zijn tijdens een lief onderonsje. :')

Afbeelding

En de papa van al die mooie hengstveulens ook nog eens in the picture. (de linkse)

Afbeelding

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:18

Wat doen jullie met merrie en veulen? Weer in de groep of apart houden? Pebbles stond, toen ze nog drachtig was, met 2 ruinen, maar 1 is verkocht en de ander is naar de opfok. Er is alleen nog 1 shet waar ze bij heeft gestaan, maar die heeft 2 jaar geleden een veulen in elkaar geslagen... Zou ik ze dan gewoon apart houden?

En nog een vraagje over de navel. Bij de andere veulens die ik kende viel dat stompje er al heel snel af. Bailey is inmiddels 3 weken en hij hangt er nog steeds. Zo ziet het eruit:

Afbeelding

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:42

Butengeweun Koliek van het weer kan ook echt heel goed. Dat drukkende is bekend om koliek. Ik ken een paard waarvan wij overdag al konden zeggen bij een bepaald weertype : bel de DA maar alvast want hij krijgt koliek. Altijd gelijk gekregen helaas. Was ook altijd gaskoliek.
Als dit paard al jaren zo gehouden wordt is het al gek dat het ineens door het gras komt.

Pretty wat een heerlijke kudde heb je zo... lekkere deugnieten op de weide top.

Myrth ik hou ze een korte tijd apart totdat de merrie met veulen een eenheid is en laat ze dan in een kleine groep lopen. De jonkies doe ik er nooit bij.
Apart houden met zicht op de anderen kan ook prima toch?
Navelstomp is wat groter, veulen toont zich fit? geen koorts? drinkt goed? en rent rond? dan kun je rustig afwachten. Komt er geen urine door naar buiten?

Venthe Cantate heeft ook echt drie weken met afstaande staart gestaan. Ook een beweging die lijkt op persen gemaakt. Ik dacht telkens ohhhjeee nu begint t... en was t weer loos alarm.
Ze plaste ook wel gewone grote plassen daarnaast.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:46

Venthe, ik doe het zelf altijd via youtube en dan hier plaatsen.
Klinkt wel verdacht.

butengeweun, heeft mede met de suikers te maken en met een koudere of warmere nacht, overdag regen of zon.
En dee afwijkende suikers kunnen naast risico op hoefbevangenheid ook voor een verstoring geven in het darm gestel met als gaskoliek tot gevolg. Ik gok dat het nu gewoon net even te veel was van schrale wei naar volle wei met in het achterhoofd het bovenstaande verhaal.

Wauw wat is Pinda al lekker rond zeg, ook al een flinke punt kont.

Pretty het enigste waar je over kan klagen is dat je allemaal hengstjes hebt gekregen maar verder echt een heel mooi span samen <3 <3

Myrth97, in dat geval zou ik haar lekker samen laten staan met het veulen en niet het risico gaan opzoeken met de shet erbij.
Bo staat overigens ook nog steeds alleen en moet zeggen bevalt prima. Voor Bo ook veel meer rust in haar hoofd.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:18

Wat een dropje.

Hier zijn we eruit waarom ze 2 maanden de weide niet op mocht. Da wilde al het gras bewaren voor mijn moeders. Die heeft het nodig en de rest niet }:0 Dus ze gaan toch vanmiddag weer lekker de weide op.
Andere eigenaar gaat wel een graasmasker omdoen om de grasinname bij haar merrie te beperken maar de groep uit elkaar halen voor dat. Dan ga ik moeders wel rijker hooi bijvoeren als het moet.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:59

Myrth, Daisy en LaVie staan op dezelfde wei als de rest, maar wel met een draad ertussen. Dus als Dais het eenmaal goed vindt, kunnen ze even neuzen met elkaar, maar de grote paarden kunnen er niet echt bij en als Dais het niet goed vindt, haalt ze Vie weg bij het draad.
Als ze een maand oud is ongeveer, halen we het draad weg.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:11

Tjinta, gefeliciteerd, wat een prachtige man!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:21

Myrthe navelstompje toont inderdaad wat groter. Als ze fit is kun je het nog even aanzien.

Gefeliciteerd aan jarige Keesje!

Ik haal moeders ook altijd uit de groep met het veulen,laat die even een poos samen,dat ze aan elkaar kunnen wennen,daarna 1 vriendinnetje erbij en als dat allemaal goed gaat en het veulen is sterker geworden ondertussen dan kunnen ze de kudde weer in. Benito loopt er nog altijd niet bij omdat hij zo klein en fijn is. :o ,wel met nog een vriendje en vriendinnetje voor hun op hun stukje.

Bedankt voor de complimenten!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:52

Pretty wat een mooi koppel hengsten heb je daar zeg.

Cynthia82 gefeliciteerd met kees.

Hier slecht nieuws gehad over fien. Het is helaas geen hoefzweer. Ze heeft haar kogel weer heel zwaar gekneusd waardoor alle bandjes gerekt zijn en sommige ook kapot zijn. We hebben haar nu weer op de been gekregen vanwege falco. Het is maar de vraag hoe lang dit goed blijft gaan. Als dit weer gebeurt word ze ingeslapen. Hopelijk is falco dan oud genoeg.

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:56

Jeetje Angelpam, wat een verschrikkelijk nieuws! Sterkte!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:10

angelpam -O- -O- wat een rotnieuws hoe komt het dat ze steeds haar kogel zo bezeerd?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:13

Nee toch Angelpam, wat een rot nieuws! Heel veel sterkte! Hopelijk gaat het nog gewoon heel lang goed!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:33

Ik moet het hier ook delen:
Fiore is drachtig!
Rond 26 april 2017 verwachten we een baby!
Afbeelding

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:36

Hè jakkes Angelpam, dat is tot nieuws! Hopelijk gaat het toch de goede kant op en kan ze je nog meer mooie veulens brengen?

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:54

Dubbel van harte gefeliciteerd Cynthia! Jij hebt een top dag vandaag denk ik zo!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:58

Pff wat vreselijk angelpam!

Hier net ons hondje ingeslapen :( pff blijf het naar vindn