[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:57

Goldenarrow mooie merrie en een gave combi

Amhorses hopelijk heeft Nigrante nog zin :P Dacht inderdaad al dat het een "nieuwe" merrie was voor white dream. En het is inderdaad nog vroeg :) Fijn dat sammie al gedekt is :D

Janine heb je al enkele hengsten op het oog of niks? Ben benieuwd! Mooie combinatie je andere merrie :D Fijn dat het dekken gelukt is *\o/*

Yvk ja het is gelukt :D Positief nieuws! Hopelijk word het eitje snel zacht :D

Pradadaan spannend zeg de eerste! Zo leuk! Heb je al veel aanvragen?

Knolselder spannend. Het lukt ze vast :P

Corinadrenth die van mij heeft wilgentakken gehad met de dracht. Veulen was gezond en al :D

Cynthia _O- Verstandig hoor! En ook heel knap. Ik heb gewoon geen geduld :') En daarbij wou ze de vorige keer dus nooit drachtig worden met baby aan de voet dus daar ben ik weer huiverig voor := Al had ze toen vitamines tekort. Maar goed plan hoor! Hier is veulen nu 5.5 weken. Heeft ze ook minimaal 4 weken rust gehad aan haar lijf. Inderdaad wel lekker.

Baudyh was ze drachtig ?

Mukiwacobs balen zeg. Hopelijk is er vrijdag meer te zien

Ook ik durf geen diepvries meer aan. Geprobeerd, 700 euro dekgeld en 2000 dierenarts kosten (3 pogingen) en niet drachtig. Vers in 1x vol. Schijnt dat de hengst van de diepvries ook slecht sperma had.

Zilver is vandaag weer gedekt :D Eerst moest ze er niks van weten en nu is ze zó verliefd := Hoop haar donderdag en anders zaterdag te kunnen halen :):)

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:07

Diepvries hoeft geen probleem te zijn, maar het komt wat nauwer. Wij hebben wel diepvries uit Italië, omdat die mensen nogal moeilijk zijn met op tijd vers op te sturen :+ Durf ik niet aan. Maar we hebben nu 2x met diepvries gedekt van hengsten wier sperma minder goed zou zijn en die waren beiden gelijk vol. Alleen je moet veel meer op de eisprong insemineren dan met vers.

Mijn voorkeur heeft ook vers, puur omdat dit wat makkelijker te insemineren is qua timing. Maar als het wel diepvries is vind ik dat ook geen probleem. Nadeel is wel dat het wat duurder is.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:14

Wat fijn dat zilver weer gedekt is !
Hopelijk snel naar huis toe.

Zoveel mensen die alweer in spannende periode zitten :D

Kabayo ik heb nog niet echt wat op het oog, t liefst heb ik ook eentje met een verdunning.

Of de hengsten staan ver weg..:

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 06:57

Bij HRB zou ik haar dan bij de hengstenhouder neerzetten ivm diepvries.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 07:09

Wij hebben een switch moeten maken in hengstenkeuze omdat diepvries hier geen optie is. Mijn merries zijn helaas niet de makkelijkste qua dierenarts handelingen, dus met de veearts afgesproken dat we het met zo min mogelijk bombarie doen. Dus vers insemineren, ei afspuiten zodat het hopelijk niet te vaak moet en vorige keer heb ik ook alleen gescand op dracht, daarna niet meer voor het hartje.

De merrie die het makkelijkst is zit nu op het wachtbankje, de moeilijkste is aan het miepen met de cyclus (lopen altijd gelijk op, tot nu natuurlijk haha). Hoop dat die snel hengstigheid laat zien en anders moeten we daar even een nieuw plan voor opstellen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:04

Die van mij was vorige week beginnend hengstig toen ik haar liet scannen. Ze reageerde die dag ook op mijn ruin. Echter daarna niet hengstig gezien tov mijn ruinen. Ze wordt donderdag weer gescand omdat er dan meer zichtbaar zou moeten zijn maar ik vraag het me af omdat ik niks aan haar gedrag zie. Even afwachten maar.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:36

Pradadaan mooie hengst heb je!

Knolselder gaat vast goed komen!

Cynt april is ook mooi vind ik, alleen ik heb geen geduld geloof ik haha.

Kabayo super dat zilver gedekt is!

Golden arrow leuke combi!

Mooney groot gelijk. Hopelijk pakt het snel!

Muronia ben benieuwd!

Janine er zijn toch best wel wat leuke welshen ter dekking.

Hier Lana nog aan het dekken. Hopelijk slaat ze snel af. Als die drachtig is zit het er voor de welshen weer op.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:47

Muronia schreef:
Die van mij was vorige week beginnend hengstig toen ik haar liet scannen. Ze reageerde die dag ook op mijn ruin. Echter daarna niet hengstig gezien tov mijn ruinen. Ze wordt donderdag weer gescand omdat er dan meer zichtbaar zou moeten zijn maar ik vraag het me af omdat ik niks aan haar gedrag zie. Even afwachten maar.

ik had dan denk ik eerder gescand. ik scan liever te vaak

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:06

Cailin is hengstig. Gister zette ik haar in de wei en toen ging ze gelijk staan plassen. Toen dacht ik al, hmm ff goed in de gaten houden.
Net stond ze te flamen toen mijn ruin ging plassen en dat doet ze anders ook niet.
En ik zet haar net weer in de wei waar dan ook de merrie van de buren staat, daar is ze helemaal op verliefd..... piest gelijk alles onder en knipperen.
Morgen maar naar de DA brengen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:15

Zilver weer gedekt, fijn dat ze toch verliefd is geworden *\o/*

Ik ben echt weg van jouw hengst pradadaan, wat een knapperd is het <3

Muronia, ik zou denk ik ook eerder scannen dan donderdag, straks ben je net te laat, dat zou zonde zijn.

Cailin duidelijk tijd voor de DA inderdaad *D

Balen Mooney dat jouw merries niet zo makkelijk zijn met de handelingen bij de DA, maar kan me voorstellen dat je dan zonder al te veel poespas wil werken :j

En voor de rest weer een hoop wachtenden, ik duim dat ze allemaal snel drachtig zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:36

@Kabay, dus verandert in een slettebak, haha Straks heeft ze liefdesverdriet als ze weer naar huis moet.

mooney, herkenbaar. Ik ga mn merrie niet in vreemde handen doen. En dan kunnen mensen een goede reputatie hebben, maar als ik er niet bij ben, zie ik niet wat ze doen.

Vorig jaar stond ze dan uiteindelijk bij bekende, maar denk toch dat ze daarom niet drachtig werd.

We hebben er weer een optie bij, gggrrrr. Vond een hengst vorig jaar erg leuk, maar was niet beschikbaar en nu wel.

Ik ga even een lot halen en meer merries kopen als ik die 10mln win.

Corinadrenth, wat vind jij dan qua scannen? Vorig jaar is ze wel 4x gescand voor ze weg ging, verdeeld over 2 cyclussen, maar ik vind het ook best rot eigenlijk steeds dat scannen. Ze is enorm gespannen in het begin. Ze laat het toe hoor, maar knijpt, dus duurt het even.
Waar ik me alles bij kan voorstellen.

Ik denk in haar geval vaak; Kon ik het zelf maar doen. Ik kan veel meer met haar en kan dan in alle tijd en rust voelen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:45

Helaas heeft meer merries bijkopen geen zin superpony :+ Die tactiek heb ik al geprobeerd en eindigt alleen maar in nog meer keuze _O-

Ik had vandaag kalverliefde op stal. Gisteren een jaarling hengstje opgehaald en die mocht in de stal naast de jaarling merrie. Gevolg: Merrietje kneiterhengstig en compleet verliefd op het hengstje _O- Zijn beide net een jaar oud :')

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:52

Ach, jeugdliefde. Buren hebben wel eens door inscharen van jaarling hengst toch mooi met een drachtige merrie gezeten.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:24

Dustinlover
Jaa zijn zeker veel leuke hengsten ter dekking alleen weet ik niet wat ik wil.

Schimmel vind ik gewoon niks eigenlijk wel stom vind best veel hengsten die schimmel zijn.

Jaa haha jeugd liefdes

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:28

Ha ha superpony, al die keuzes :D

En jaarlingliefde <3

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:53

Kabayo. Fijn dat ze weer is gedekt en tocht verliefd is geworden.

Jeanine. Ik zit niet in de Welshjes. Geen idee wat leuke hengsten zijn

Superpony. Altijd handig nog meer
keuzes

Goldenarrow. Pas maar op met deze kalverliefde :=

Mooney. Welke hengst nu gekozen?

Gisteren Sammie geinsemineerd. Je. Ziet aan de buitenkant niet dat ze zo hengstig is. Van binnen mega zacht, dit was niet bij de veulen hengstigheid. Donderdag komt de dierenarts scannen ook voor Wild Thing, die lijkt beginnend hengstig.
Nigrante niet meer hengstig, twijfel nu om haar te verkopen. Ik heb nu een look a like Formidable merrie die ik in sport ga uitbrengen. En natuurlijk nog 2 gave tweejarige merries. Stel dat ik een gave hengst tegen kom van Formidable dan heb ik geen plek om aan te schaffen. Dus moet keuzes gaan maken

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:28

Ze staan niet samen, ik wil geen ongewenste veulens. Ze staan alleen naast elkaar op stal :)

Fijn dat Sammie geinsemineerd is, hopen dat het pakt!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:58

Am horses
Fijn dat ze is geïnsemineerd, en lastige keuze ja.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:22

goldenarrow schreef:
Helaas heeft meer merries bijkopen geen zin superpony :+ Die tactiek heb ik al geprobeerd en eindigt alleen maar in nog meer keuze _O-

Ik had vandaag kalverliefde op stal. Gisteren een jaarling hengstje opgehaald en die mocht in de stal naast de jaarling merrie. Gevolg: Merrietje kneiterhengstig en compleet verliefd op het hengstje _O- Zijn beide net een jaar oud :')

SSSTTTTTT. Ben blij dat mn man niet op Bokt zit. Die gelooft me vast wel dat het DE oplossing is, haha

AM_horses, spannend.

En lastig zeg, om keuzes te maken. Maar ik en verkopen is geen goede combi, dus ik zeg niks.

Kalverliefde is wel schattig ja. Maar ik zou het dan ook niet aandurven om ze samen te zetten.

EllyC schreef:
Ach, jeugdliefde. Buren hebben wel eens door inscharen van jaarling hengst toch mooi met een drachtige merrie gezeten.

Echt joh? Een drachtige jaarling? Is die daarna wel goed uitgegroeid nog?

Janinevv schreef:
Dustinlover
Jaa zijn zeker veel leuke hengsten ter dekking alleen weet ik niet wat ik wil.

Schimmel vind ik gewoon niks eigenlijk wel stom vind best veel hengsten die schimmel zijn.

Jaa haha jeugd liefdes

Maar is dat echt vanwege de kleur of heb je geen zin in poetsen?

Ik zie de kleur niet zo. Ik vind een paard mooi of niet. Vind geen 1 paard of dier echt ooit lelijk, maar waar ik op val, val ik op.
En anders groeit de liefde wel. Mn ruin zat al in de merrie, is vos en ik vind hem geweldig. Mn andere merrie is bay en ik vond haar iets minder dan moeder en broer, maar vanaf dag 1 dat ze echt bij ons was, was ik verliefd en vind haar echt steeds mooier. Of het went.......

In de quarters en paints, dus onze keuzes ook veel kleur. Ik weet niet of ik daardoor beinvloed word. Normaal vind ik palomino en buckskin wel mooi, maar laat sws 2 palomino hengsten staan. En eigenlijk vind ik de meeste bay en sorrel hengsten gewoon gaver. Maar is ook net presentatie soms. Goede foto's doen ook veel.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:34

@superpony ik heb bewust geen schimmels gekozen (waren er ook niet haha, maar qua eisen) ivm meer kans op melanomen. Dat vind ik toch wel een dingetje. Ik hou ook niet van schrobben (mijn eerste pony was een smeerkees schimmel) maar dat zou voor mij inderdaad niet doorslaggevend zijn, gezondheidsdingen wel.
Ben niet anti schimmel, dat is voor mij een persoonlijke reden. Net zoals het vermijden van homozygoot zilver ivm oogproblemen, etc.

AM horses. Wij hadden oorspronkelijk Day and Night AT op de lijst staan voor de oudere merrie, ging niet door ivm lockdown Duitsland. Toen Pablo, maar die was op de dag van insemineren op internationaal parcours dus alleen diepvries beschikbaar. Uiteindelijk voor Leuns Veld's Winston jr gegaan, waar we ook heel blij mee zijn. 5 mei scannen voor dracht.
De andere merrie ben ik ondertussen al 4x geswitcht, dus ik meld wel welke het is geworden als het erin zit :') lijkt me makkelijker. Als ze nog van plan is mooi hengstig te worden :Y)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:36

Ik vind schimmel juist mooi. Ik wil hexagons Ich Weiss nog graag voor zilver gebruiken. Maar weet niet of hij homozygoot schimmel is. Als iemand een dressuurhengst weet die homozygoot schimmel is hoor ik het graag :D Maar ben zeer gecharmeerd van Ich Weiss. Heb zelf een blauwschimmel gehad, geweldig. Helaas overleden aan droes...

Amhorses mooi dat ze gedekt is. Ik snap je dilemma. Hier zeggen we altijd , je kan niet alles houden. Al snap ik je dubbele gevoel want het is wel een van Formidable.

Goldenarrow oeps :+ Ze beginnen maar vroeg :P

Superpony hahaha. Ik denk dat ze wel weer blij is als ze thuis is :D

Caresse ja heel fijn :D

EllyC morgen ook dekken? :) Makkelijk dat ze het zo laat zien

Dustinlover ik zit ook te wachten tot ze afslaat , wil haar heel graag weer thuis hebben

Muronia morgen scannen dus? Ben benieuwd

Mooney balen van de switch. Duim dat ze snel drachtig worden :)

Janine en Rhydaman? Vind ik erg mooi

Zilver nog hengstig. Word morgen weer gedekt. Wil haar toch graag zaterdag halen := Hoevaak worden merries gemiddeld natuurlijk gedekt? (Om de dag)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:37

Ja, dat snap ik!

Vroeger wel schimmeltjes gehad en veel spring pony's waren schimmel, maar toen hoorden we nooit van melanomen. Maar we wisten vast ook minder dan nu.

In de quarters zie je ze veel minder.

Bij veel mensen vallen de dove paints af. Daar is iets voor te zeggen, maar de populair hengsten zijn af en toe doof, door wit op hoofd en daar wordt nog weinig rekening mee gehouden. Ik heb daar ook niet echt een mening over. Ken hele goede, brave en leuke dove paarden. Maar ja, bewust defecten fokken op kleur en prestatie is wel een discussie.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:52

Kabayo wat fijn dat het gelukt is! Lees net dat ze nog hengstig is, hopelijk kan je haar zaterdag ophalen.

Er zijn toch nog best wat wissels gemaakt qua hengsten op het laatste moment. Ik hoop niet dat ik dat moet doen, want ik zou het écht niet weten. :')

Mooney zal je altijd zien dat ze nu ineens roet ik het eten gooien qua cyclus.

AM lastige keuze om haar eventueel te verkopen. Maar snap wel dat je een hengst van Formidable zou willen aankopen.

Kleur is voor mij ook niet belangrijk. Al heb ik natuurlijk wel mijn voorkeur.

Hier hadden we vandaag een miscommunicatie met de dierenarts. :+ Er zijn 2 dierenartsen in de praktijk. De ene dacht dat de ander zou komen en andersom. Puntje bij paaltje was er dus geen één... 8)7 Nu zei hij gisteren zelf wel dat hij dacht dat morgen op tijd genoeg zou zijn, dus nu hoop ik maar dat hij gelijk heeft en dat morgen ochtend het eitje er nog zit.
Laatst bijgewerkt door Yvk op 28-04-21 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:23

Kabayo, ze geniet ervan. Wil langer blijven haha.
Hier de ervaring met om de dag dekken dat na 3 a 4 keer dekken wel klaar is over algemeen. Maar verschilt per merrie ook gok ik.

AMhorses, snap de keuze. Zelf ben ik wel weg van nigrante van de fotos af en is nakomeling van formidable en de merrie die verkocht is toch? En een merrie die zou passen bij je nieuwe hengst. Ik zelf zou het een kans geven. Hopelijk ben je er snel uit hoe of wat.

Mooney, ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt. Eigen hengst is dan toch wel makkelijk haha. (Nu nog zorgen dat het lukt)

Kleur is bij mij echt niet relevant. Ik kijk echt naar bouw en beweging. Dek nu mijn schimmelmerrie ook met mijn valk hengst. Krijg al de vraag of ik het dan niet jammer vindt als het veulen crème draagt en schimmel wordt. Ik hoop alleen maar dat ik een veulen fok met meer rastype dan moeders en kleiner in de maat. Kleur is ondergeschikt.

Hier even niets, rond 13 mei moet mevrouw weer hengstig worden dus ik houd het in de gaten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:42

Hier is er zoveel goede keuze dat kleur mooi iets kan zijn om te gebruiken bij de keuze :D