[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:59

Als ik laat scannen door de DA aan huis is het €28 voorrijkosten en €20 scannen. Ze hebben op de praktijk wel een box en dan hoef je maar €20 te betalen. Het nadeel is dat je je dan moet aanpassen aan de DA, omdat hij dit meest voor of na zijn ronde doet. Bij de Radstake kun je dagelijks (7 dgn) terecht van 08.30u tot 09.30u.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:05

Scannen kost hier 17,50 op de kliniek.
Hebben nu in het seizoen iedere avond een half uurtje merrie spreekuur.

De smid kost 25 euro per pony

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:08

Carmuh: Gefeliciteerd!

De prijzen lopen enorm uit, altijd apart hoeveel/hoe weinig mensen betalen voor de voorrijkosten en/of scannen. Ik betaal €30 voor te kappen en €60 voor ijzers. Ik ga jammer genoeg geen foto kunnen meedelen gezien het veulen niet in mijn eigendom is, maar de 'mini mensen' zullen het waarschijnlijk al voorbij zien komen hebben. :)

Joy is inmiddels al 10 keer gedekt en staat nog steeds hengstig, we hebben een sloerie 4 in dit topic :+

Evelien__

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:16

mooney klopt, dit is een springgefokte combi. Over 3 weken weten we meer en kan ze hopelijk geïnsemineerd worden!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:25

Bij ons ook merrie spreekuur. Elke werkdag van 8 tot 9 en van 17 tot 18 uur. In het weekend op afspraak (dus als er echt gescand moet worden of geinsemineerd).
In het begin was het heel rustig, maar nu is het seizoen echt los en dan is het soms best druk. Wie het eerst komt die het eerst maalt. Ben soms blij dat ik de trailer kwijt kan, hahaha.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:36

Oh het gaat weer over kosten van het scannen zie ik, hier ben ik €85,- per keer kwijt -O- (scannen+visite). Als ik naar de praktijk zou gaan, scheelt dat me maar €10,-, dus dan heb ik liever dat hij hier op stal komt. Helaas is het hier op het eiland ook geen mogelijkheid om voor een andere praktijk te kiezen.

Crines, succes met je beslissing, ik snap je dilemma helemaal!
Als fokker moet je toch soms ook keuzes maken die minder leuk zijn. Afgelopen jaar heb ik er ook over nagedacht om te stoppen (voor iig de komende tijd), maar ik heb inmiddels toch anders besloten. Misschien een goed idee om in ieder geval dit jaar niet te fokken? Dan kan je er in ieder geval tot volgend jaar over na denken?

DL, wat een gave nieuwe hengst heb je weer!

Carmuh, gefeliciteerd met de dracht!

Hier is Aziza heel mooi hengstig momenteel, ik heb inmiddels een afspraak staan met de DA voor haar volgende tandartsbehandeling, dat wordt rond haar volgende hengstigheid, en dan kunnen we de hengstigheid erna weer dekken. En dan maar heel hard hopen dat het weer in 1x pakt, en dat het dit keer eens een merrietje mag worden.
Ik denk dat Aziza daar ook wel blij mee zal zijn, na steeds gekkere hengstveulens :')

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:14

Mag ik ook hier binnenvallen?

Zondag 8 mei is mijn welsh A merrie Horseland's Pearl weggebracht naar de welsh A hengst Vollenhof's Galactic Power..

Ze is meteen gedekt en wordt nu om de dag gedekt totdat ze afslaat..

Het wordt mijn eerste eigen fokje, dus ik ben zo benieuwd.. Parel heeft ons vorig jaar al een (onbedoeld) veulen gegeven, toen ze eigenlijk nog veel te jong was, dus vandaar dat we gewacht hebben tot dit jaar om te dekken..

De punten die we graag verveterd willen zien:
-meer ras
-compacter
-meer front

Onze match:
Afbeelding

Baby in de maak.. :))
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:26

Jullie gaan zo ongelovelijk hard zeg!

Welkom aan alle nieuwe mensen!

Zag een aantal met drachtig gescande merries, gefeliciteerd!

Mijn DA plant me altijd in met scannen in de route, dus betaal niet zo veel voorrijkosten. Scheelt als je vrij bent/je paard zo braaf is dat hij het alleen kan en het tijdstip dus niet uit maakt. Ben per scan volgens mij 34 euro kwijt.
Er komen flinke prijzen voorboj voor hoefsmeden. Die van mij wordt voor een 10tje bekapt. Mijn stalbaas doet dit gewoon. Heerlijk.

Verder gaan wij woensdag dan eindelijk insemineren. En ma zo'n drama les als vandaag zie ik inderdaad dat Liby normaal niet echt hengstig wordt en ben ik daar weer blij mee ook. Dit is dus hopelijl de laatste echte hengstigheid die ik met haar mee maak :')

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:53

34.- voor een scan? Dst is weinig.. Ik betaalde vorig jaar (geloof ik) 50 en dat was nog op de kliniek zelf..

Kappen kost bij mijn smid 30.. Maar omdat ik vier paarden heb, en ze niet altijd evenveel werk nodig hebben, kost t meestal iets minder per paard..

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:24

Welkom Nine! leuk Combi!

Carmuh ik heb er inderdaad best veel, stuk of 14, maar er gaan er wel een paar verkocht worden(roep ik altijd :P )

Hier kost scannen op de kliniek 25 euro. Mijn voorrij kosten zijn steeds verschillend, maar normaal gesproken 35 euro plus scan van 20 euro dan. Hoefsmid 20 of 25 euro net welke ik neem en niks als ik het zelf doe :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:48

Dankjewel dustonlover!!

14?!! :wow:

Waar doe je t van?? En waar hal je de tijd vandaan? Ik heb er vier en ik vind t al veel werk.. :))

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:31

Al_Zawraa schreef:
Crines, succes met je beslissing, ik snap je dilemma helemaal!
Als fokker moet je toch soms ook keuzes maken die minder leuk zijn. Afgelopen jaar heb ik er ook over nagedacht om te stoppen (voor iig de komende tijd), maar ik heb inmiddels toch anders besloten. Misschien een goed idee om in ieder geval dit jaar niet te fokken? Dan kan je er in ieder geval tot volgend jaar over na denken?

Ja misschien. Maar ik vind het toch een beetje zonde eigenlijk. Ik heb eigenlijk alles staan: goede fokmerries, eigen hengst....
Imperiosa is ook al bijna 17 jaar... dus daar moet ik ook geen jaren meer me treuzelen.
Ik ga er nog 2 weekjes over nadenken en beslis dan :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:04

Als je een goede thuis vind is verkopen al een stuk makkelijker.

Ik had het heel erg moeilijk met mijn welsh te verkopen. Paar keer op het punt gestaan haar te ruilen. En toch telkens in twijfel geslagen of ik haar wel echt weg wou doen. Totdat ik een mailtje kreeg van een jonge vrouw die haar wou gebruiken voor kansarme gezinnen. Toen ze hier op het erf kwam ging dilys direct naar haar toe wat ze anders nooit deed. Toen wist ik dat alles goed zat

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:43

Nine ik heb men eigen weiland en het zijn bijna allemaal mini's maar mee eens hoor na volgend jaar worden er wel keuzes gemaakt als ik de veulentjes heb.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:31

Ik heb er nu ook alweer 13 lopen denk ik :P
En zo meteen komt de hoefsmid, auw!!!

Welkom nine!

Ik hoop datt eer hier snel 2 gaan afslaan, ik wil scannen :P

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:33

Ik heb altijd gezegd niet meer als 4, momenteel staan er hier dus al 7, nummer 8 op komst.

Is wel de bedoeling van enorm te verminderen. normaal gaan er 4 wel na het seizoen. 2 ben ik zeker van andere 2 is een grote twijfel, die mogen ook wel een jaartje blijven.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:08

Dan is t nog te doen dustinlover.. :))

Knolselder, mij duurt t nu al te lang en ze wordt vandaag pas voor de tweede keer gedekt.. :')

Luna, ook aan t verzamelen dus? :))

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:28

ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het scannen kost.. de veearts die hier voor de koeien komt heeft de laatste keer mijn merrie gescand.. dat komt dus op de verzamelnota voor het bedrijf te staan (weet niet onder welke noemer).. en die zie ik dus meestal niet. lief vriendje betaalt tot nu toe alle dierenartskosten. :)

carmuh, gefeliciteerd!!

welkom Nine1987, wat een leuke pony's!! voor onze welsh a gaat deze hengst zeker op het lijstje, volgend jaar mag ze eerst naar Pjotr, maar wie weet voor daarna. succes

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:34

Ooh nine ik ben gewoon je leuke combi over geslagen :0 hele leuke merrie! vind dat type heel mooi. maar zoals je zegt idd iets compacter, al heb ik het idee dat de moderne welsh juist langer is? Of is dat weer terug naar compacter gegaan?

Ben idd een beetje aan het verzamelen geslagen O:)
Mijn 2017 combi komt in gevaar :( stiefpapa heeft weer erg veel last van zijn rug, valt dus nog te zien of hij nog wel zo ver mag rijden. Merriekeuring heeft hij gezegd dat we met overnachting gaan doen, en dan maar de dag ervoor smorgens al vertrekken

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:42

Wat toont Pearl groot zeg, dacht eerst een Haflinger te zien :o :o

Zeven pony's al Luna, dan heb je er nog meer dan ik dacht. Ik kwam op jouw Luna, de 3 M ers en het veulen, plus het veulen dat nog onderweg is. Welke twee heb je dan nog meer? Jammer dat je bent aangewezen op anderen bij het vervoer, ik weet dan ook niet hoe oud je bent :o
Gaat het nog lukken met de papieren bij je veulenmannetje? Hij is zo mooi getekend <3 Met mama Muis nu alles goed, geen baarmoederontsteking gekregen?

Myrthe, spannend :j Hopelijk pakt Libby in een keer en kun je je ook gaan verheugen op een mooi veulen!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:49

De moderne welsh is iets langer inderdaad, maar ik ben meer van t compactere, zwaardere mountain uiterlijk.. :) jeetje, balen luna.. Waar moet je dan heen als ik vragen mag?

Pjotr is inderdaad ook erg leuk, maar die stippels he.. :))

Haflinger?? :oo

Je trapt op mijn ziel!! :P

Zo groot is ze..
(vorige week, samen met haar merrieveulen van vorig jaar..)
Afbeelding

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:56

Knap combi Nine, is het veulen om aan te houden? Vind haar veulen van vorig jaar zeer gaaf ondanks het ongepland was. :)

Ik heb op dit moment 5 merries waarvan 1 hoogdrachtig is, waarvan 1 die begin juni word opgehaald door de nieuwe eigenaar. Volgend jaar zit ik dus met 8 waarvan 1 veulen zeker voor verkoop is, andere 2 is afhankelijk van het geslacht..zijn wel enorm aan het bijbouwen en verbouwen bij de paarden, waardoor ik er volgend jaar zeker 10 aan huis zou kunnen houden qua stallen, hebben wel enorm veel weiland waardoor ik zeker +-30 (mini's) kan houden maarja wil dat gaat portemonnee op dit moment nooit toelaten haha :+

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:14

Effie zien wie ik allemaal heb staan :P Marley + veulen (ongeboren), muis, appie, luna, ma jolie, maylinn en droopy.
Droopy en ma jolie zijn hier voor de verkoop. Dus eigenlijk zouden er dan nog 2 weg moeten, pff ik wil niet kiezen.
Ben er nu 20, maar heb mijn theorie niet mogen doen ervoor. Heb een heel zwaar ongeval gehad tijdens het paardrijden en ze achtte mij niet in staat om auto te rijden. half jaar geleden wel groen licht gekregen maar te druk met school. Ga er wel werk van maken nu dat ik eindelijk mag.

Had ik het toch juist :P ben er nu wel al 3 jaar uit, en wou vooral kleine partbreds maar het type blijft wel hetzelfde heb ik het idee.
Is voor ons 2 uur rijden tot bij de hengstenhouder. Ben je toch een dag weg. Dat ziet mijn stiefpapa echt niet zitten zei hij gisteren. Bah vind het echt zo rot.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:56

Jeetje wat een aantallen zeg DL en knolselder. Wat zal dat een werk zijn om alles te onderhouden zeg.

Nine knappe merrie heb je! Wat een leuk kleurtje heeft ze. En ja volgens mij was scannen bij mij 34 euro. Maar heb de rekening nog niet gehad. Dus durf het niet met zekerheid te zeggen.

Jeetje Luna, jij zit dus ook alweer op 7 pony's wat een hoop!

Memere ook al een hele hoop pony's. Fijn zeg dat je ze aan huis kunt houden.

Hier zit ik op 2 paarden. Liby en haar zoon van 2015. Die van volgend jaar zal wellicht voor de verkoop zijn. Twijfel of ik het tot 3 jaar aanhoud. Wantja, Liby is natuurlijk wel al weer 22.. dus als het 2017 veulen 3 is, is Liby alweer 26.. als ze die leeftijd mag halen natuurlijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:57

Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn welshje, ik ben ook nog nieuw in de welshwereld :) .. maar dit is denk ik geen mountain type?
ze wordt donderdag 3 jaar, en dit jaar gaat ze dus naar de keuring en ga ik haar voor de wagen beleren... volgend jaar mag ze een vriendje. (waarschijnlijk pjotr dus, ik ben dol op stipjes!)