[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_JL_

Re: Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:32

een darco zoon van familie van mij, alleen slaag ik er voortdurend in zijn naam te vergeten ;)
is niet goedgekeurd, maar wel een prachtig dier, goed genoeg voor mij, ik wil gewoon een huis-tuin-en keukenpaardje dat bij mij kan opgroeien ;)

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:00

_JL_ schreef:
een darco zoon van familie van mij, alleen slaag ik er voortdurend in zijn naam te vergeten ;)
is niet goedgekeurd, maar wel een prachtig dier, goed genoeg voor mij, ik wil gewoon een huis-tuin-en keukenpaardje dat bij mij kan opgroeien ;)

Ja maar wij hebben het over kwpn goedgekeurd. Daar doen ze bijna nooit natuurlijk.

Maar voor t doel dat jij m wil gebruiken is t goed toch! Fijn dat t zo gelukt is.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:04

vanessakusje schreef:
_JL_ schreef:

Ja maar wij hebben het over kwpn goedgekeurd. Daar doen ze bijna nooit natuurlijk.

Maar voor t doel dat jij m wil gebruiken is t goed toch! Fijn dat t zo gelukt is.

tuurlijk ;) maar hier in België dekken met een ggk KWPN is een hele klus met sperma enzo... :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:04

guenivere schreef:
Iedereen met een drachtige merrie gefeliciteerd!
Wat betalen sommige mensen veel voor het scannen!
Ik betaal 15 euro per pony en dan komt er nog 10 a 15 euro voorrijkosten bij dat verschilt soms een beetje. Ik betaal altijd gelijk zonder btw en dan zegt mijn DA doe maar ..... Hij heeft mijn ruin eens van een slokdarmverstopping afgeholpen, koste veel tijd en heeft nog spuiten enzo gehad ik zei wat krijg je van me. Toen zei die doe maar een tientje :) Naja maakt mijn niet uit ook al zal hij het in zijn eigen zak steken, ik heb er geen last van en ben lekker goedkoop geholpen zo :)

Woow zo weinig voor scannen. Ik betaal al 35 euro voorrijkosten en dan nog 35 euro voor het scannen zelf.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:10

_10_ schreef:
Magic_Ice schreef:
Misschien moet je je merrie eens gewoon bij een hengst in de wei laten lopen?

:=
Zie dat niet zitten, wil niet 'zomaar' een hengst erop...

Ze loopt nu tussen de merrie's met veulen op de wei, misschien gaan haar moeder gevoelens een beetje kriebelen :+

Het hoeft ook niet 'zomaar'een hengst te zijn ;) Geen idee of er bij het KWPN ook uit de hand gedekt wordt? Wellicht is dat een idee? De natuur weet het vaak beter dan de dierenarts, en sommige merries pakken gewoon niet met verdund sperma.
Maar ja, ik weet het ook niet, hier is het ook afwachten wat de merrie doet qua ei en hengstigheid.
Mijn merries worden in de kudde gedekt of uit de hand, ligt eraan hoe makkelijk het gaat.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:58

Ik vraag me al een tijdje iets af: Eitjes die klaar zijn om bevrucht te worden, zijn meestal rond de 4 cm, toch?
Hoe kan het dan dat als het eitje bevrucht is, het vruchtje na 24 dagen dracht ongeveer 1,5 cm is?

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:24

Cynthia82 schreef:
Ik vraag me al een tijdje iets af: Eitjes die klaar zijn om bevrucht te worden, zijn meestal rond de 4 cm, toch?
Hoe kan het dan dat als het eitje bevrucht is, het vruchtje na 24 dagen dracht ongeveer 1,5 cm is?

Tegenwoordig maakt men vaak gebruik van echografie om na te gaan of een merrie al dan niet hengstig is. Hierbij voert men een scan uit van eierstokken van de merrie. De dierenarts gaat dan in endeldarm van het paard en scant op deze manier de eierstokken en de baarmoeder. Wanneer een merrie hengstig is rijpt een blaasje op de eierstok, dit noemt men een follikel. In deze follikel zit een eicel die ook verder rijpt en begeleidende cellen. Deze cellen scheiden hormonen af, onder andere het hormoon dat er voor zorgt dat de merrie hengstig is, en dat ze kan bevrucht worden. Wanneer de follikel een grote van 4 tot 6 cm heeft barst deze open en komt de eicel vrij. Deze wordt opgevangen door de eitrechter en komt op deze manier in de eileider terecht. Op dit moment kan een bevruchting plaatsvinden.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:11

Nou ik ben ook weer op de hoogte.

Alonna is vorige week door de DA gescand en er zaten eitjes maar niets waarvan ze drachtig zou raken.
Eitjes waren afgespoten en 5 dagen later is ze weer hengstig gespoten.
Ze zal rond het weekend weer hengstig moeten zijn en opnieuw gedekt worden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:11

Ik kom me even melden met goed nieuws. Zuhra is vandaag drachtig gescand :D. Eind april 2011 is ze uitgerekend.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:14

Cynthia82 schreef:

Het eitje is geen 4 cm, maar het follikel. Het eitje zelf is niet veel groter dan de punt achter deze zin. Enkele dagen voor de ovulatie vult de follikel zich met vocht en dat is te zien op de scan. 24 dagen na ovulatie (en bij geslaagde dekking) is op de scan het embryo te zien en dat is dan 1,5 cm groot.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:19

InekeH87 schreef:
Ik kom me even melden met goed nieuws. Zuhra is vandaag drachtig gescand :D. Eind april 2011 is ze uitgerekend.

gefeliciteerd!hoeveel dagen is je merrie drachtig?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:21

18 dagen vandaag. Ik moet nog wel voor de 40 dagen scan gaan want ik had het idee dat ik 2 embryo's zag, maar de dierenarts kon ze niet terug vinden. Hij heeft zeker 5 minuten gezocht en is er redelijk van overtuigd dat het er maar één is. Maar liever het zekere voor het onzekere.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:31

Gefeliciteerd InekeH87 !

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:30

Als het ei bij een merrie weg is dan moet ze normaal gesproken toch niet meer hengstig zijn?

Wet Look leek niet meer hengstig, vanmorgen is ze gescand en het ei was weg.
Maar heb haar daarstraks terug naar het land gebracht, en ze is echt nog zo hengstig, ze loopt gewoon leeg joh :( echt vreemd!

Nikita is iig echt niet meer hengstig.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:33

InekeH87, gefeliciteerd!!!!

En meiden, bedankt voor de uitleg over het eitje en follikel! Ineens kwam mijn biologieles weer bovendrijven! :D
Ik heb een foto van de scan op 21 dagen. Daarop is rechts een 'groot' zwart bolletje te zien. Aan de linkerkant ligt tegen het bolletje aan een wat ovaler bolletje. DA zei dat het rechterbolletje het veulen is. Is dat zo? Wat is dat links dan?
Volgens DA was het géén tweeling

Hier is de foto:Afbeelding

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:09

gefeliciteerd!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:15

Gefeliciteerd Ineke!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:24

Charaz & Ineke: gefeliciteerd!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:53

Hier vanmorgen merrie weggebracht naar hh. Voel dat t nu gaat lukken!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:30

Gefeliciteerd met de drachtige merries.

@ pauk, succes met je merrie! Hoop dat het nu wel lukt.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:12

@ vanessakusje gaat weer spannend worden dus.

Ik wacht maar weer geduldig af :)

@ manueeltje84 als het lukt word het volgend jaar erg gezellig bij jou op de wei :)

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:12

Hier is kitzbi heel erg boos tegen het hengstveulen van de andere merrie.wat ze normaal niet heeft....
Nog een paar nachtjes slapen dan weet ik het of ze drachtig is :)

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:13

Oei dat klinkt erg hoopvol.
Spannend weer.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:23

Faith is verkocht, ik vind het wel een beetje moeilijk, het is echt een speciaal veulen met een heel erg leuk en lief karakter.
Ze gaat het echt super goed krijgen (anders had ik haar uiteraard nooit verkocht)
Ze komt samen met een ander uphill veulen te staan wat een paar weken jonger is als haar.

Ik zal haar echt gaan missen, gelukkig blijft ze nog 2 maanden en die ga ik ook goed benutten.

Filmpje van Faith
http://www.youtube.com/watch?v=kjv9MuUWSBQ

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:24

Stoer ding hoor.
Van harte met de verkoop.