[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:29

De zucht bij haar voorbenen is er nog steeds volop, kan dat ook plaatselijk wegtrekken?
Ze staat vandaag nog niet lang buiten en was al minder op stal, dus van het lopen s het niet.

Pffff, ik maak me zorgen.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:30

En nog even 2 foto's van uhh "zwartje"
Afbeelding

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:31

Zo'n mooi blesje! Echt een schatje om te zien!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:36

Urielle schreef:
De zucht bij haar voorbenen is er nog steeds volop, kan dat ook plaatselijk wegtrekken?
Ze staat vandaag nog niet lang buiten en was al minder op stal, dus van het lopen s het niet.

Pffff, ik maak me zorgen.

Dat kan zomaar plaatselijk weg trekken ja
Met lopen gebeurd het veel
Maar kan ook zijn om nu ruimte te maken voor de daadwerkelijke melkproductie

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:37

Oh Astrid spannend zeg!! Succes vandaag :)

Wat is bovenstaand kleintje toch een heerlijk ding <3

Fallabella beet me daarnet...nog nooit of te nimmer gedaan en ik deed helemaal niets :s stond haar gewoon te aaien....weirde merrie. Staleigenaar zegt nog een maand :p heb even gegrinnikt, ten eerste is ze 1 april uitgerekend en ten tweede een merrie die regelmatig drupt gaat toch geen maand meer rondlopen lijkt mij. Maar hij heeft wederom beloofd (en dat moet ik hem nageven dat hij dat ook doet en smst) dat hij vannacht om 1 en 4 uur eventjes gaat kijken net als afgelopen nacht zodat man en ik wat bij kunnen slapen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:39

Ik heb vroeger een merrie gehad die goed 6 weken melk heeft gedrupt.
Dus ik zou er niet op vast binden dat het niet kan

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:49

Urielle schreef:
323 of 324 dagen dacht ik nu. Is het ook normaal dat de uier ineens geslonken lijkt?

Melkwaarde schommelt steeds tussen de 7 en 6,5 de afgelopen dagen

Via het boekje: De uier blijft groeien en slinken totdat het een punt bereikt heeft dat er geen verandering meer zichtbaar is en continu vol blijft. (Slinken komt vaak door beweging en hij loopt vanzelf weer vol)

Soms komt het ook voor dat de merrie bijna geen uier heeft en tijdens de bevalling de uier volloopt.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:52

XshaartjeX schreef:
Wat een mooie foto en wat een prachtig veulen is ze! <3
We sturen zoveel mogelijk kracht en positiviteit naar haar toe!

R.X. wij lopen dan aardig gelijk denk ik :)
Vik is vandaag 326 dagen drachtig maar van een uier kan ik nog niet echt spreken.
Ik voel wel iets verschil.
is dit een indicatie dat het nog wel even gaat duren of kan dat opeens volschieten?
T is haar eerste veulen dus ik vind het nogal lastig inschatten...

Leuk dan gaat het inderdaat gelijk op!
Zelf de uier ha ha.
Afbeelding

Rain had het gehad vandaag....

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door R.X. op 26-03-15 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:53

het word hier weer lekker spannend :)

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:00

Hmm dus het verhaal uier wilt ook niks zeggen. Wat maken ze het dan toch moeilijk haha.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:00

Uriel dat had roxy ook, en ik dacht af en toe ook dat de buik minder was. Ik werd daar ook best onzeker van hoor, is ook logisch.

Roxy is af en toe onrustig, hoofd schudden, trappelen met de achterbenen. Als ze dat doet spuit de melk er ook uit. Zal niet lang meer duren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:03

ohh wat spannend astridklomp!!!

rooslover wat een schatje, onwijs guitig koppie ook.

Urielle, dat gevoel ken ik ook. Hier ook af en toe het gevoel dat het eerder minder werd dan meer, zowel het uier als de buik, maar er zit zeker wel een beeb in die buik hoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:22

Ik was na het verhaal van het draaien een beetje bang dat bijv de navelstreng het veulen had gewurgd maar ik zag het net bewegen. Pffff opluchting.

Ik ga toch vanavond nog even kijken. Heb net haar stal uitgemest en ze had haar hele stal volgesmeerd met vrij dunne mest, bijna geen hooi gegeten (ook vol stront) en een soort muurtjes gebouwd tegen de wanden.
Heb haar binnen gehaald en ze stond gestrekt met haar staart omhoog en toen zag ik het veulen bewegen. Na een minuut of tien heeft ze uitgebreid geplast. Toen bleef ze gestrekt staan, heel haar buik krampte steeds samen, ze beet naar haar buik.
Ook waren de spenen nat maar niet kegelen of hars maar doorzichtig vocht. De spenen zelf hebben nog niet gevuld.

Ik denk dat ze koliekerig is van het draaien van het veulen, wat denken jullie?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:25

Rooslover wat een uber cute veulen!!!

Joycee gut wat een lievie toch, geef hem/haar maar heeeeeel veel nkuffels.
Sterkte aan beide.

Urielle vresselijk he al die twijvels ha ha, gelukkig hier kenners.

Astridklopm, spannend binnenkort al gezinsuitbreiding.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:28

Dat denk ik ook Urielle, dat het veulen aan het draaien is. Daar kunnen ze erg last van hebben.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:58

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:02

Joyce, wat een schatje, ik duim hééél hard mee dat Kaprice het goed blijft doen!

Rooslover, wat een leukerd!

Astrid, spannend! Die komt vannacht wel!

Urielle, ik denk ook dat het veulen gewoon vervelend ligt/draait en de merrie daar last van heeft. Maar een keer extra keer checken kan natuurlijk nooit kwaad, als ze bij mij zulk afwijkend gedrag vertonen kijk ik wel altijd extra op de camera.

Sultan, met dit weer zou ik een pasgeboren veulen binnen houden. Als ze een week oud zijn, zou ik ze met een dekentje om wel buiten durven laten tijdens wat buiten (niet tijdens langdurige regen), maar die echt pasgeboren veulens vind ik daar veel te kwetsbaar voor. Je kan ze natuurlijk dan wel buiten doen tussen de buien door of als het een tijd droog is.

Ik heb de paarden ook maar op tijd binnen gedaan vandaag, om half 7 waren ze het ook spuugzat. Ik haalde Aziza rillend van het land, maar Amir had nergens last van :D Hij vroeg zich heel hard af waarom hij al naar binnen moest volgens mij :')

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:10

ja toch binnen AZ? Ik vind het voor de ontwikkeling van botten/pezen eigenlijk wel heel belangrijk dat ze zo veel mogelijk buiten komen, vandaar het idee om een dekentje aan te schaffen voor als het regent.
Binnen betekend in mijn geval in een box van 3 x4,5. We hebben geen binnenbak o.i.d.. Wel lastig hoor... wat dat betreft hoop ik dat ze pas volgende week donderdag/vrijdag gaat bevallen.... Dan wordt het wat beter weer.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:14

Prachtige foto joyce. . Zoveel liefde! Mijn duimen draaien heel hard mee.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:19

Hallo allemaal, na weken van informatie verzamelen en inlezen blijkt dit topic ook een rijke bron van informatie. Omdat hier zoveel ervaringsdeskundigen en experts zitten zou ik ook erg graag jullie mening willen hebben over onze drachtige Tinker merrie.
We hebben haar in december gekocht en zijn er sinds een maand achter dat ze drachtig is. We hebben in de afgelopen weken alles zo goed mogelijk voorbereid op de komst van een veulen maar we hebben geen idee en geen indicatie wanneer het veulen ongeveer komt. Omdat ik vanmorgen ineens opvallende veranderingen zag ben ik heel benieuwd of jullie er misschien wat over kunnen zeggen.

Uier begin deze week:
Afbeelding

Uier vanochtend:
Afbeelding

Kling begin deze week:
Afbeelding

Kling vanochten:
Afbeelding

Onze drachtige dame begin van de week:
Afbeelding

En vanochtend:
Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:20

Veel buiten heeft ook zeker mijn voorkeur hoor! Maar als het niet kan qua weer, dan kan het niet. Liever iets meer binnen, dan een ziek veulen. Je moet er ook goed rekening mee houden dat ze in de regen niet gaan liggen, en dat is toch echt heel noodzakelijk voor een pasgeboren veulen. Als ze 3 uur niet hebben kunnen liggen zijn ze vaak al doodop.
Maar het regent bijna nooit de helemaal dag hè? Dat scheelt ook, dat maakt vaak dat ze toch wel minimaal een dagdeel buiten kunnen.
En volgende week gaat iig de temperatuur weer iets omhoog, dat scheelt ook.
Een deken voor in de regen is sowieso wel fijn, dan kunnen ze snel wat langer buiten. Maar die eerste week ben ik altijd liever iets te voorzichtig.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:22

ja ik denk dat ik gewoon moet aankijken hoe het weer is, en dan inderdaad steeds een paar uur naar buiten toe, met of zonder deken. Welke maat deken zou ik moeten hebben voor een KWPN veulen? En heeft iemand toevallig nog een waterdichte deken liggen die ik over kan nemen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:24

Afbeelding
Toch harsjes, het is geler geworden.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:24

Ik denk dat de deken die ik heb bij een pasgeboren KWPN veulen wel zou passen, voor Amir was hij toen nog veel te groot. Dat is een verstelbare deken maat 75-91cm.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:26

Urielle schreef:
[ [url=m/Wa9Rol.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toch harsjes, het is geler geworden.

zou maar niet al tever meer weg gaan...

ondanks de spenen nog wel gevulder kunnen