[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:37

Oh ik kan me voorstellen dat dat schrikken is Sharon. Hopelijk niks aan de hand.

Spannend dinsdag Knolselder!

Haha dat moet inderdaad maar niet Mirjamalvaro.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 21:45

Mirjamalvaro Wat Balen zeg dat chablis een bloed ei heeft -O- Hopelijk kun je toch nog een poging doen dit jaar.

Baudyh Wat vreemd zeg ook bij jou. Echt een hele korte cyclus zo.

Am_horse ga je haar in tussentijd nog eens insemineren of wacht je donderdag af?

Goldenarrow hopelijk gaat alles vlot en is ze netjes drachtig

Cynthia82 jeetje bij jou ook al issues. Wat een rare dingen zijn veel merries aan het doen >;) . Ben benieuwd naar de scan achter 18 dagen.

Crazy_funky Respect voor je bijleespost +:)+ . Wij willen er nog 4 dekken, mits ze hengstig worden :+ spannend weer op het wachtbankje *\o/*

SharonIndezz yess mooie hartslag scan *\o/* ..Balen zeg dat ze gevallen is. Snap dat je je dan zorgen maakt. Maar gelukkig kunnen ze wel wat hebben normaal. 3j geleden een pas drachtige merrie gehad die vast kwam te zitten met haar hoofd door het voergat ( wat nooit zou moeten passen). We hebben haar moeten los slijpen met de slijpschijf terwijl ze eigenlijk lag te stikken omdat ze vast zat. Groot geluk gehad dat we er meteen bij waren en de veearts er ook binnen 5 min was. Anders was ze er niet meer geweest. En daar is een prachtig en gezond veulen uit gekomen.

Knolselder duimen dat ze drachtig zijn. Spannend afwachten

Vandaag zit Mirthe op dag 18 en ze is nog niet hengstig. Dus ik hoop dat het deze x gepakt heeft ( 3de poging nu). En saartje staat nog steeds niet hengstig. Morgen even de dierenarts terug bellen en verder kijken.

SharonIndezz

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 22:28

Hopen dat Mirthe idd dragend is! 3 x in scheepsrecht is het toch? := ben benieuwd wat de dierenarts er van gaat zeggen

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 00:53

Cynthia. Balen van het bloedei. Hoor ik nu echt veel!

Baudyh. Enorm balen. 14 dagen is ook echt wel gigantisch snel. Hopelijk komt ze nu toch netjes in cyclus. Duimen dat Proxi wel netjes drachtig is. Geen vermoeden bij haar?

Rensju. Geen ervaring mee. Betadine gebruiken ze voor schimmel dacht ik?

Sharonindez. Super! Balen van de val. Gelukkig lijkt ze er niks aan over gehouden te hebben

Knolselder. Heel hard duimen.

Mirjamalvaro. Balen van Chablis. Hoe krijgen ze het voor elkaar weer tegelijk. Duimen dat het gelijk pakt

Nieky. Zou mooi zijn dat mirthe nu ook drachtig is. Balen dat Saartje nog niet terug hengstig wordt

Maandag heb ik haar geinsemineerd. Ik kijk deze ochtend of ze nog hengstig is. Anders insemineer ik nogmaals. Einde van de dag wordt ze gecontroleerd. Verwacht wel dat het ver klaar is

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:03

Blehhh Eli ei niet weg, dus morgen nog een keer insemineren. Vrijdag controleren.
Sterre moet nog gescand (denk ik), maar moet daar dan sowieso blijven voor Eli.
En vrijdag gaan we ook al met Blossom. Pffff :')

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:10

wat een gedoe toch, leuk paarden fokken :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:11

Elk jaar weer zo'n plezier deze periode :') Altijd blij als ze weer drschtig zijn en we kunnen gaan wachten op de veulens. :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:58

Mirjamalvaro pff wil niet weten wat je benzine kosten zijn := Hopelijk wel in 1x klaar zo... Zou wat zijn alle drie merries 3 cyclussen :+
Wat balen van het bloedei... echt ruk. Hoop toch dat ie snel weg gaat!

Baudyh goh 14 dagen. Das echt erg snel!

Amhorses lijkt mij makkelijk, een eigen hengst haha. Wil je alleen met eigen hengst dekken of sta je ook open voor andere hengsten? :) Ben je die knappe zwarte al kwijt? Uit Liezella volgens mij? Pff de handel doet helemaal niks momenteel..

Cynthia goh wat vreemd. Ineens 2 bloedeieren zelfs. Hoop dat het goede eitje wel gepakt heeft. Spannend! Hoe oud is Fiore nu? Is het iets wat op latere leeftijd (meer) voorkomt?

Nieky1993 duim dat het gepakt heeft voor Mirthe. Vervelend van Saartje

Knolselder oeh wat spannend dinsdag! Zelfs ik vind het spannend voor jou. Wat zou ik het mooi vinden dat dit mag slagen. Heb je dan ook nog een wens wat voor geslacht? Om mee verder te gaan? Liever een hengst of merrie

SharonIndezz gefeliciteerd! Schrikken dat ze uitgleed, kan gebeuren. Gelukkig niks aan overgehouden. Denk dat de vrucht daar niks van mee krijgt hoor. Ik heb wel veel stressvollere situaties gehad met drachtige merries :=

Juval spannend maandag! Ik duim!

Crazy_funky respect voor je bijleespost.

Rensju wat leuk kuikens <3 Ik wil ook weer zo graag kipjes. Ooit.. haha. Geen idee waarmee ze spoelen. Nooit meegemaakt. Alleen na de bevalling en dat is volgens mij gewoon warm water met zoutoplossing

Jennyk Dankje!

Nog 2 dagen *\o/* Ik wil niet teveel verwachten haha. Pff retespannend! Je zag al een Perry x fries in uitgelicht gisteren. Is een fries van een vriendin van mij. Nou, dat wil ik ook _O- weet niet of ik weer probeer. Qua tijd kan het wel maar die autorit nekt mij nu wel. Echt last van m'n buik dan en ik moet wel 3u rijden (retour) en dat met 38 weken... Denk t niet. Er is wel diepvries maar wil je dat als poging 2? Als natuurlijk niet eens lukt. Ik weet het nog niet
Eerst de scan afwachten! Wellicht is alles gewoon goed :j

Edit. Typo
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 19-06-24 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:07

Spannend kabayo :))

Nog geen bericht over Sterre, dus maar even sms gestuurd. Ik kan ook slecht tegen wachten. :+
Edit, snel antwoord, ook morgen insemineren. :')

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:09

Spannend kabayo!

Geen bericht is misschien goed bericht? Mirjam?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:20

Mirjamalvaro. Altijd zo'n geregel. Morgen nog insemineren dus. Spannend!

Kabayo. Duimen dat ze nu drachtig is!

De zwarte uit Liezella heb ik verkocht :j aan een stalgenootje. Kan ik haar mooi blijven volgen.

Zirkonia stond nog goed hengstig. Heb ik zojuist nog geinsemineerd. Einde van de middag controle en dichtzetten. Verwacht nu wel dat we aan het einde zitten. Ruim een week hengstig nu.

Van de week was er zo'n gaaf veulen geboren van White Dream uit een Friese merrie. <3
Afbeelding
Weer een aantal gave merries heeft hij mogen dekken deze week

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:26

Leuk AM :D

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:34

Plaatje zeg AM!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:43

Nieky, ok nog 4 dus. Bijna klaar :')

AM_Horses, hopelijk is Zirkonia er nu klaar mee haha. Wauw gaaf veulen!

Mirjamalvaro, bleh schiet niet op zo.

Kabayo, oeh wat spannend zeg! Ik hoop het van harte voor je :j

Ik weet niet wat ik ga doen als ze nu weer niet drachtig blijkt. Tot nu toe was ze altijd gelijk drachtig. Ik hoop gewoon dat het lag aan de dekking vorige keer, toen duwde ze hem er naar mijn idee te snel af. Dat ging dit keer beter. We gaan het zien!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:28

Crazy_Funky zo wat een bijleespost! Jij weer terug op het wachtbankje en nu met een beter gevoel. Ik hoop dat het mooi is gelukt nu!

Baudyh sjonge wat een gekke cyclus, daar kun je niet tegen knipperen zo. Ik duim voor een goede scan morgen met Proxi!

Rensju hier is wel eens een merrie gespoeld met antibiotica breed spectrum maar niet met betadine. Kuikentjes zijn prachtig, vroeger ook wel vaker gehad maar ik doe het niet meer. Ik zit dan met een haantjes-probleem.

SharonIndezz super, gefeliciteerd!!

Juval nog een paar dagen in spanning, succes nog even!

Knolselder hoeveel laat je dinsdag scannen? Ook nog even spannend dus.

Sharon ik snap je schrik maar dat kleintje zit inderdaad heel veilig opgeborgen, zou me daar niet te druk om maken hoor.

Nieky dat klinkt goed voor Mirthe, houden zo met niet hengstig worden. En Saartje zou juist wel hengstig moeten worden of?

AM klinkt toch als een prima ronde als ze eind van de dag klaar is, hopen dat het mooi raak is zo.

Mirjam oh jee, ze zouden het je ook een keertje makkelijk maken he? Succes met je drukte.

Elina nog 2 dagen, komt nu toch dichtbij! Hopen dat je dan niet meer hoeft na te denken over nog een ronde en dat het gewoon klaar is.

AM leuk kleurtje en koppie. Ik vind het altijd wel spannend of ze verder lichamelijk goed in elkaar zitten bij kruisingen. Je hengst dekt alle rassen of heb je daar ook nog beperkingen in?

Eloon zit nu op 71 dagen, schiet echt al op. Ze voelt zich kiplekker :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 13:48

Zo ziet ze er ook uit Muronia! :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 13:51

Zo Kabayo dat is een hele rit… en dan 38 weken zwanger… lijkt me ook veiliger om dat niet meer te moeten doen! Duimen dat ze nu gewoon drachtig is.
Ik zie de champagne Fries ook veel voorbijkomen, leuk veulen! Nu eentje bij jou *\o/*
Misschien moet ik ook gewoon al een kwakje reserveren voor volgend jaar :=

Bedoel je een voorkeur bij paard of bij de hopelijk nog drachtige merries van Velvet?
Bij paard maakt me niet zo erg uit. Een merrie is makkelijker, maar ik wil gewoon een hopelijk fijn rijpaardje en een goede klik. Dus daar zal het op staan of vallen.

Bij de hopelijk nog drachtige merries van Velvet is het dubbel. Als er een dun-streep op zit maakt het mij in principe niet erg uit. Als die verder leuk in elkaar zit zal dat dan zeker een blijver zijn.
Als Queen op hoop van zege drachtig is, komt daar minimaal een silver dapple uit. Dus dat is eender hoe leuk en zowiezo grote kans op aanhouden om mee verder te gaan. Het is een mooie combinatie. Velvet was ook Aa dus silver bay kan ook. Queen is ook overo dus dat is ook een mogelijkheid. Bij Merel is het zwart, bruin of vos al dan niet dun. Al zou ze ook smoky kunnen zijn dan is een palomino of buckskin ook nog een optie.

Maar eerst al eens hopen dat die 2 dames of 1 van beide drachtig zijn. Dan durf ik beter verder fantaseren.
Zowiezo door de omstandigheden hoop ik op een aanhouder uit beide of 1 van beide combinaties.

Zoals het er nu bij staat laat ik er dinsdag 5 scannen.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:40

Ik hoop dat ik dit jaar ook mee kan praten. In 2023 zijn er bij mij 3 vosbonte merrietjes geboren van mijn merries en eigen hengst. Het was echt de mooiste ervaring van mijn leven en heb steeds gezegd dit ga ik ooit nog een keer doen. Ik heb ook continue meegelezen met het dbt2024.
Dit jaar hebben we ontzettend veel pech gehad. Vorige maand 2 pony's verloren waaronder de vader van mijn inmiddels jaarlingen. Een vreselijke tijd.
We hebben momenteel een leenpony lopen (ik heb een kleinschalige ponyclub) en de eigenaresse boodt mij aan om ook 1 of 2 van mijn pony's te laten dekken door een van haar hengsten..
Twijfel twijfel, komt het niet wat te vroeg maar aan de andere kant heb ik er ook zoveel zin in.
De keuze is gevallen op onze fjordenmerrie Hasta la Vista en zij zal worden gedekt door appaloosa hengt Trinityhouse Perfect Storm (Brian).

Het was wachten op de hengstigheid en net liet ze duidelijk zien bij 1 van mijn ruinen dat het zover was!
Morgen wordt zij gedekt!
Afbeelding
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:44

Ging niet volgens planning. Ei zat er nog. Nu rond de 4cm en een 2e erbij gekomen. Baarmoeder vol vocht. We hebben gespoeld. Vrijdag weer insemineren. Hopelijk gaat het dan doorzetten. Baarmoedermond bleef ook wat strak nog. Daardoor waarschijnlijk vocht.

Knolselder. Duimen dat er dinsdag veel positieve scans zijn.

Muronia hij heeft allerlei soorten merries gehad. Nu het dekgeld hoger ligt en de veulens positief opvallen hebben we nu vooral sportmerries. Dus kwpn, aes, nrps westfaals enz
Vaak houden de eigenaaren met een kruising het veulen zelf. Als hun gelukkig zijn met hun veulen, ben ik ook gelukkig

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:32

He balen AM, hopelijk nu wel goed.

Leuk pomski.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:39

Polski wat een spannende combinatie want die hengst is few spot dacht ik.
Heel benieuwd hoe dit uit pakt met jouw merrie!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:25

Laylah2002 schreef:
Polski wat een spannende combinatie want die hengst is few spot dacht ik.
Heel benieuwd hoe dit uit pakt met jouw merrie!

Hij is zwart homozygoot appaloosa dus we krijgen gegarandeerd wat stippen! Ik ben ook onwijs benieuwd, het veulen is sowieso een blijvertje!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:52

Amhorses wat leuk zeg dat de nakomeling nog bij jullie op stal staat. Prachtig veulen zeg bij die fries, wauw!
Jammer dat het ei er nog zat en zoveel vocht.. daar hoop je niet op.. Duim dat het snel weg gaat en ze mooi drachtig is :j

Pomski welkom! Leuk dat je gaat dekken met Brian. Dacht even op de foto 2 hengstige merries te zien haha. Leuk dat springveer nu bij jullie staat. Erg leuke pony

Knolselder ja het is dan een hele rit Noord-Holland op en neer. Al is het alleen een afsluitdijk wat je over moet maar alsnog. Ja zou ik doen! Of evt vers via de homozygoot champagne van Faline die waarschijnlijk volgend jaar ter dekking komt :P
Ik bedoelde van de twee merries van velvet inderdaad. Merrie als rijpaard vind ik inderdaad ook makkelijk houden. En anders gewoon vroeg castreren denk ik. Is Queen homozygoot zilver? (Kan dat?) Dubbel zilver was iets mee toch, onwenselijk? Omdat je zegt sowieso een silverdapple. Ik duim hard voor je! 5 stuks is heel wat. Zal vast ergens goed nieuws tussen zitten

Claudia wat fijn dat ze weer wat normaler doet. Ze groeit nu heel mooi uit zeg!
Ik hoop het ook!

Crazy_funky hopelijk bij jou ook netjes drachtig straks bij de scan :j

Hier nog geen nieuws uiteraard. Morgen is het zo ver :D Zilver is Zilver. Niks aan te zien :+ Schouwen heeft nu ook nog weinig nut met 15 dagen. Gewoon even wachten
Wil wel even deze dondersteen delen <3
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:15

Kabayo. Duimen dat het deze keer wel is gelukt. Ik snap dat nu nog daarnaartoe rijden geen optie is.

Pomski. Wat leuk dat je je hier weer meld. Ik heb het verhaal voorbij zien komen. Heel heftig, sterkte met het verlies van de pony's. Heel fijn dat je springveer mag lenen en nu ook een merrie kan dekken. Duimen dat het mag lukken.

Muronia. Ze ziet er prachtig uit!

Crazy_funky. Hopelijk deze keer wel raak.

Rosa is alweer 71 dagen drachtig en Wild Thing 59 dat gaat toch best snel.
Volgend weekend gaan ze mee naar de keuring. Ik ben erg benieuwd. Rosa begint aardig uit te dijen, ik hoop dat ze haar niet te klassiek vinden. Ik zelf vindt het prachtig. Haar moeder was ook echt een tank. Ik denk dat ze die richting ook wel op gaat <3

Zirkonia doen we vandaag nog Oxcitocine spuiten. Hopelijk mogen nog goed hengstig om te insemineren

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:22

Kabayo, Queen is inderdaad homozygoot zilver. Het is een al wat oudere merrie en toen was dat allemaal nog niet zo bekend. Ik zou er zelf nooit naar fokken. Het kan oogproblemen geven. Al is er nog twijfel of het ook rasgebonden is. Queen heeft tot hiertoe nergens last van. Ze is nu 18 dagen, fingers crossed!
Wat een leuke pup! Straks lekker druk in huis :D
14 dagen, spannend nu!
Succes morgen op de keuring!

AM ik hou ook wel van de wat stevigere types. Zelf vind ik het jammer dat ze alles maar fijner en fijner willen zien, zelfs sommige koudbloedrassen. Hopelijk een mooi resultaat!