[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:15

Amai het wachtbankje raakt vol, er moeten er al op de grond gaan zitten. Dus ik hoop dat jullie allemaal vlug kunnen doorschuiven.

Jammer van de niet drachtige vulina maar was dit idd nu die die zoveel inseminaties kreeg?

Welkom Ice speciale combi.

Muronia eindelijk wat rust dan.
Het is dat het voor het goede doel is natuurlijk.

Jeanna en nog iemand (sorry naam vergeten) wachten nog eerst op de veulens van dit jaar. Hahaha nog tijd zat.

Pairens oh die wil iets zeggen :')

Succes allemaal met de komende scans

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:29

Nee, die moet vrijdag op 17 dagen.. Fingers crossed :')

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:35

Dustinlover: Dankjewel! Ik ben zelf ook heel benieuwd wat eruit komt. Eerst nog maar is drachtig scannen.. Staat gepland op 27 mei.
Super gave hengst heb jij zeg <3 . Leuke combinaties ook, spannend :D .

Floripori; Is dat mogelijk om al op 13 dagen te scannen? Ik dacht altijd pas vanaf 16 :o? 3x moet wel scheepsrecht zijn!
Ik heb de calculator er even bij gepakt:

Afbeelding

Helaas geen kans op zwart of Classic want Moun is HZ Agouti.

Piarens; Ook een leuke combi! Benieuwd wat daar uit komt.

Cynthia; Ja, leuk dat jij Fiore ook weer laat dekken. Wordt vast een plaatje met Cassanova :D

Vulina; Rox (Total) is drachtig gescand van Johnson vandaag! *\o/*
Afbeelding

Fotsy: Ook weer kans op leuke kleurtjes zag ik!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:39

Icecrystal schreef:
Dustinlover: Dankjewel! Ik ben zelf ook heel benieuwd wat eruit komt. Eerst nog maar is drachtig scannen.. Staat gepland op 27 mei.
Super gave hengst heb jij zeg <3 . Leuke combinaties ook, spannend :D .

Floripori; Is dat mogelijk om al op 13 dagen te scannen? Ik dacht altijd pas vanaf 16 :o? 3x moet wel scheepsrecht zijn!
Ik heb de calculator er even bij gepakt:

[ [url=m/NyITPJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas geen kans op zwart of Classic want Moun is HZ Agouti.

Piarens; Ook een leuke combi! Benieuwd wat daar uit komt.

Cynthia; Ja, leuk dat jij Fiore ook weer laat dekken. Wordt vast een plaatje met Cassanova :D

Vulina; Rox (Total) is drachtig gescand van Johnson vandaag! *\o/*
[ [url=m/GRfPdY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fotsy: Ook weer kans op leuke kleurtjes zag ik!

Is de Fries niet homozygoot zwart? Ik wil mijne ook eens laten dekken door een champagne en die is homozygoot zwart. Daar kan alleen zwart of classic uitkomen
Hij is ook nog schimmel toch?

Ik kom dan hier uit :P
Afbeelding

Gefeliciteerd met je andere merrie!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:54

Ja dus dan ook geen classic uit die combi vanwege de Agouti . Ik heb mijn Fries nooit laten testen op kleur. Zijn alle Friezen HZ zwart?

Klopt, hij draagt het schimmelgen maar tot nu toe is hij (muv wat witte haren) nog helemaal mooi Champagne en hij is inmiddels alweer 7. Ook zijn nakomelingen verschimmelen tot nu toe niet. Ik geloof eigenlijk niet dat er een complete schimmel uit kan komen :) .

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:59

Niet alle Friezen zijn homozygoot zwart. Een enkeling draagt vos.
In zeer zeldzame gevallen wordt er een Fries geboren die vos is :)

Ik twijfel even over het scannen van Fiore:
Ze is dinsdagavond 5 mei om 19:30 uur geinsemineerd.
Woensdag de 20e zit ze dan op 15 dagen (krap 15 dagen aangezien ze redelijk laat geinsemineerd is), donderdag is het Hemelvaart, vrijdag zit ze op 17 dagen.
Ik lees wel eens dat 15 dagen te vroeg kan zijn om iets te zien, dag 17 kan te laat zijn om een eventuele tweeling te behandelen. Donderdag (dag 16) is Hemelvaart, dus mijn dierenarts komt het liefst woensdag of vrijdag.
Wat is jullie ervaring; Is dag 15 vaak te vroeg om iets te kunnen zien en kan ik beter wachten tot vrijdag?

Maandag de 4e had ze een ei van 4,4 (die was donderdagochtend weg) en een ei van 2 cm (die was donderdagochtend 3 cm, maar kan dus in theorie nog gesprongen zijn binnen 48 uur na inseminatie).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:05

Icecrystal schreef:
Ja dus dan ook geen classic uit die combi vanwege de Agouti . Ik heb mijn Fries nooit laten testen op kleur. Zijn alle Friezen HZ zwart?

Klopt, hij draagt het schimmelgen maar tot nu toe is hij (muv wat witte haren) nog helemaal mooi Champagne en hij is inmiddels alweer 7. Ook zijn nakomelingen verschimmelen tot nu toe niet. Ik geloof eigenlijk niet dat er een complete schimmel uit kan komen :) .

Nee niet allemaal. Als de merrie eens getest is op erfelijke gebreken (waterhoofd en dwerg) staat het er wel bij op het papier

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:27

Cynthia82 schreef:
Niet alle Friezen zijn homozygoot zwart. Een enkeling draagt vos.
In zeer zeldzame gevallen wordt er een Fries geboren die vos is :)

Ik twijfel even over het scannen van Fiore:
Ze is dinsdagavond 5 mei om 19:30 uur geinsemineerd.
Woensdag de 20e zit ze dan op 15 dagen (krap 15 dagen aangezien ze redelijk laat geinsemineerd is), donderdag is het Hemelvaart, vrijdag zit ze op 17 dagen.
Ik lees wel eens dat 15 dagen te vroeg kan zijn om iets te zien, dag 17 kan te laat zijn om een eventuele tweeling te behandelen. Donderdag (dag 16) is Hemelvaart, dus mijn dierenarts komt het liefst woensdag of vrijdag.
Wat is jullie ervaring; Is dag 15 vaak te vroeg om iets te kunnen zien en kan ik beter wachten tot vrijdag?

Maandag de 4e had ze een ei van 4,4 (die was donderdagochtend weg) en een ei van 2 cm (die was donderdagochtend 3 cm, maar kan dus in theorie nog gesprongen zijn binnen 48 uur na inseminatie).

Is afhankelijk van da en apparatuur. In kliniek altijd op 14 dagen scannen. Moesten lachen toen ik zei dat sommigen onder jullie dat veel te vroeg vonden. Zij zijn natuurlijk geen gewone da meer. Zitten niet voor niks op de gynaecologie afdeling. Een huisarts gaat ook niet zien wat een Gynecoloog ziet.
Vraag misschien even aan je da zelf die zal je dan aangeven of hij het kan of niet zo vroeg.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:34

Mijn DA heeft 9 jaar geleden met een heel simpele scanner op 14 dagen kunnen scannen dat de moeder van Kees drachtig was. Normaal zouden we in die tijd met 18 dagen scannen, maar ivm koliek en de wel/niet bepaalde medicatie wilden we het graag eerder weten.
Tegenwoordig scan ik rond 16 dagen en liever eerder dan later dan 17 als het in het weekend valt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:43

ik scan liever rond de 18 dagen, (behalve met dubbele eisprong) meestal zit er dan alweer een mooi eitje aankomen en kan ze snel weer geïnsemineerd worden, als je met 14 dagen gaat kan er nog ene keer heen kleppen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:02

Jeetje het gaat weer hard!

Muronia wij gaan idd op maandag scannen. :D

Olivia gaan we zeer waarschijnlijk ook dekken.
Dit zal of Amazing Star of Win for Life worden. :)
Beide hengsten passen erbij, dus nog even over denken.
Maar eerst maar eens kijken of we Ariel drachtig hebben. :D

Welkom Icecrystal!
In de kleurtjes ben ik niet thuis, ik krijg alleen maar vos. :))

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:14

Icecrystal,
Als moun niet zijn champagne gen doorgeeft en wel zijn schimmel gen wordt het veulen wel een schimmel toch? Dus kan dan toch wel schimmelveulens geven.
Een schimmelfries lijkt mij wel heel vet.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:20

Ja dat zou je denken maar dat is bij 3 van zijn nakomelingen het geval en deze verschimmelen tot nu toe niet. Als het goed is, is het schimmelgen dominant op kleur en dus ook Champagne. Volgens die redenering zou Moun zelf dus ook schimmel moeten zijn inmiddels. Wat tot op heden niet het geval is.

Given is bijvoorbeeld geen Champagne maar heeft wel het schimmelgen;

Afbeelding

Ik denk dat zijn nakomelingen misschien steeds wat meer witte haren krijgen en dat het een zeer traag schimmelgen is :+ .

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:47

Maar er zijn genoeg schimmels die pas later echt doorschimmelen... ik zou er toch niet te hard op hopen.. vriendin heeft ook gold gray champagne , dat ging ook heel traag, maar toen hij 10 was, toch volledig wit.. men denkt wel dat champagne het schimmelen vertraagd. Gray is het meest dominante gen, gaat over alles en elk paard wordt op bepaalde leeftijd wit...

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:52

Daarom zeg ik ook; waarschijnlijk een zeer traag schimmelgen. Feit is dat hij schimmel is en dat geeft ook niks.. Ik heb niks tegen schimmels en zou een schimmelfries best leuk vinden. Het enige wat ik aangeef is dat ik niet geloof dat er een veulentje uit komt met een schimmel brilletje die snel zal verschimmelen naar volledig wit.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:54

Nee idd, en zeker op champagne is het bijna niet te zien als veulen. Ik vind het bij haar ook altijd leuk te gokken of ze al dan niet gaan schimmelen. Heeeel soms valt het op, maar dan vooral bij de donkerdere tintjes, Amber, classic enz..

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:00

Precies. Het zijn sowieso toverballen die champagnes. Ik zag laatst een schimmel champagne paard en dat was eigenlijk best gaaf! Wel de mooie amberkleurige ogen en dan bijna volledig wit. Ach het blijft hoe dan ook leuk om te kijken wat eruit komt en hoe de kleur door de jaren heen veranderd :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:31

Nee idd, en zeker op champagne is het bijna niet te zien als veulen. Ik vind het bij haar ook altijd leuk te gokken of ze al dan niet gaan schimmelen. Heeeel soms valt het op, maar dan vooral bij de donkerdere tintjes, Amber, classic enz..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:42

jeannaa schreef:
Hier volg ik nog stilletjes mee want ik wacht nog op mijn veulen van dit jaar. Ik zie wel weer veel bekenden en leuke combinaties. Gefeliciteerd ook al met de drachten en duimen draaien voor de wachters!

Wacht ik gezellig met jou mee ik wacht ook nog op veulen van dit jaar.

En spannend voor iedereen die nu moet wachten!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:06

Renske_W schreef:

De moeder van Win for Life staat bij een kennis van mij, een dorp verder. Prachtige merrie! Zij heeft een merrieveulen van Wales aan de voet. Mooie hengst! Ben benieuwd of Asiel drachtig is, spannend!

Cynthia, ik zou op 17 dagen scannen. Voor een eventuele tweeling ben je dan nog op tijd. Mocht ze dan niet drachtig zijn, dan kan je wellicht een beginnende hengstigheid zien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:23

Cynthia ik stond voor hetzelfde dilemma, ook dubbele eisprong. Op 16 dagen scannen lukt niet dus het is 15 of 17, maar mij werd aangeraden om dan op 15 dagen te scannen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:33

:') bedankt hè. Jullie zeggen beiden precies wat al een week in mijn hoofd zit.
De veearts wilde zelf op dag 15. Ik ga nog wel even bellen en vragen of hij zeker weet dat hij het kan zien op dag 15, omdat ik geen zin heb om €80,- voor niets uit te geven :) en of dag 17 echt te laat is. Ze zij namelijk dat ze rond dag 17 vast gaan zitten en als er dan sprake is van tweelingdracht en ze zitten vlak bij elkaar, dat het dan erg lastig wordt.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:49

Ik zelf scan altijd op zijn vroegst op 16 dagen en dat vind ik al vroeg.. liever 18 dagen.

Wel interessant met dat schimmel champagne gen. Zo leer je toch weer wat.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:32

Als er geen reden was ( twee eitjes weg) en ik moest kiezen ging ik liever voor dag 17 dan 15. Maar gelukkig kan het bij onze DA elke dag. Ook zo’n en feestdagen.

Ik wacht ook nog op een veulen hoor Jeannaa. Dag 315 nu.
Dus nog 1 te gaan, 2 op het bankje en 1 klaar.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:24

suffie schreef:
Renske_W schreef:

De moeder van Win for Life staat bij een kennis van mij, een dorp verder. Prachtige merrie! Zij heeft een merrieveulen van Wales aan de voet. Mooie hengst! Ben benieuwd of Asiel drachtig is, spannend!

Cynthia, ik zou op 17 dagen scannen. Voor een eventuele tweeling ben je dan nog op tijd. Mocht ze dan niet drachtig zijn, dan kan je wellicht een beginnende hengstigheid zien.

Olivia heeft nu ook een nakomeling van Wales aan de voet. :D
Amazing Star is wel de populaire hengst bij Gino en Charlotte dit jaar.
Maar win for Life spreekt mij ook aan, en ik maak wel vaker keuzes die andere niet zouden maken. :))

Bij onze dierenarts kan ik gelukkig ook iedere dag scannen. :)