[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:48

Vlas is inderdaad ook glad en kan "stekerig" zijn voor jonge veulens. Daarom heb ik nu vlas als ondergrond en laagje zaagsel er over...

Pretty, je hebt een goed hart :)

DShelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:54

Wel ik heb me eindelijk eens aangemeld hier.

Aiko van 't Bogaerthof is vandaag 338 dagen drachtig van mijn eigen hengst: San Cler Mitcho.

Ze is een maiden merrie.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:11

welkom DShelley.

Crines ik vind het een mooie combi! Ik ben benieuwd wat een joekel eruit komt straks.
Normaal blijft ze als opvolger voor Clio,die echt aan pensioen toe is binnenkort. (ze is bijna 20 geloof ik) Ze komt dus op naam van mijn schoonouders en ik ontferm me over al de rest. ;)

Siptje iets aan jouw tekst doet me vermoeden dat je van langs mijn streken bent,niet? ;)

Inowa heerlijk meisje en wat genieten op een dag als vandaag! _/-\o_

Ja Fotsy we gaan jouw tip dan toch maar eens proberen. 8-) :')
Ze krijgen het nu al een aantal weekjes,ben benieuwd..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:18

Bedankt voor alle antwoorden. Overwegend positief over zaagsel, dus dat gaan we maar doen dan. Gewoon stro vind ik ook erg rot uitmesten en snel vies. Dus los van het mijt en stof probleem liever niet, al heb ik liever mijten stof en veel werk met uitmesten als een paard met verstoppingskoliek natuurlijk.

Ik lees hier wel best wat mensen die paarden op koolzaadstro hebben, weet niet of dat dit gehakselde vorm (rapsodie) is, maar wil daar toch voor waarschuwen. Ik betwijfel of dat bij mijn paard de doodoorzaak is geweest, maar de kliniek waar zij stond had met zeer grote regelmaat jonge paarden met verstopping tgv dat spul, omdat een trainingsstal in de buurt dat gebruikte. Meestal loopt een verstopping met dat spul verkeerd af doordat het op een moeilijke plek in de dikke darm ophoopt. Kijk er ajb mee uit, je zelf gefokte merrie verliezen op een leeftijd van 2,5 jaar is echt een grote nachtmerrie... Overigens voerde ik onbeperkt hooi, vandaar ook mijn twijfels. Ik heb nu een 17-jarige merrie die ik er wel op durf te zetten, maar straks ook een veulen en ook een twenter, en die twee vind ik teveel risico, daarom gaat het spul eruit.

Voor alsnog, iedereen hier heel veel succes met waken en op naar veel mooie veulentjes. Wie weet klets ik volgend jaar wel weer mee. Als jullie hier niet alle merries opmaken, hihi.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:40

Gefeliciteerd inowa! Idd eigenwijs koppie, ze gaat wel schimmelen denk ik?

Flinke rekening idd, maar voor een goed doel! Fijn dat t met jazzy goed gaat!

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:01

Welkom Dshelly :)

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:02

Caily schreef:
Bedankt voor alle antwoorden. Overwegend positief over zaagsel, dus dat gaan we maar doen dan. Gewoon stro vind ik ook erg rot uitmesten en snel vies. Dus los van het mijt en stof probleem liever niet, al heb ik liever mijten stof en veel werk met uitmesten als een paard met verstoppingskoliek natuurlijk.

Ik lees hier wel best wat mensen die paarden op koolzaadstro hebben, weet niet of dat dit gehakselde vorm (rapsodie) is, maar wil daar toch voor waarschuwen. Ik betwijfel of dat bij mijn paard de doodoorzaak is geweest, maar de kliniek waar zij stond had met zeer grote regelmaat jonge paarden met verstopping tgv dat spul, omdat een trainingsstal in de buurt dat gebruikte. Meestal loopt een verstopping met dat spul verkeerd af doordat het op een moeilijke plek in de dikke darm ophoopt. Kijk er ajb mee uit, je zelf gefokte merrie verliezen op een leeftijd van 2,5 jaar is echt een grote nachtmerrie... Overigens voerde ik onbeperkt hooi, vandaar ook mijn twijfels. Ik heb nu een 17-jarige merrie die ik er wel op durf te zetten, maar straks ook een veulen en ook een twenter, en die twee vind ik teveel risico, daarom gaat het spul eruit.

Voor alsnog, iedereen hier heel veel succes met waken en op naar veel mooie veulentjes. Wie weet klets ik volgend jaar wel weer mee. Als jullie hier niet alle merries opmaken, hihi.

Jij krijgt volgend jaar ook een merrie eerst ik nog (hoop ik)
Ik zou ook voor zaagsel gaan

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:32

Welkom DShelly! Ik ben benieuwd wat voor veulen Aiko in petto heeft.

Heb je een foto van jouw hengst? Is hij goedgekeurd voor ICS?

pretty: ah, fijn. Dan heb je zo toch nog een jonge merrie ;) Je moet ze natuurlijk ergens vandaan halen als ze niet geboren worden :Y)

Caily: Vreselijk inderdaad. ik heb geen ervaring met gehakseld stro. Hier krijgen de merries van zodra ze op stal blijven 's nachts (met de camera erop) een dikke laag stro over dikke rubberen stalmatten. De stalmatten zorgen al voor grip, maar zijn toch nog te glad voor pasgeboren veulens om op recht te staan, dus die dikke laag stro is echt nodig.

Vorig jaar met mijn eerste veulen had ik de laag niet dik genoeg gelegd en wanneer hij wilde recht staan, duwde hij al het stro weg. Een laagje vlas of zaagsel eronder lijkt me dan wel fijn. Ook met uitmesten.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:58

Liaan.....Wat een prachtig merrietje! Dat snebje is echt geweldig. Zo eentje mag mijn merrie ook wel maken :D

Cynthia....Welkom terug in nederland!! Balen van de buikgriep, hoop dat je snel opknapt!

Crines....Mooie hengst inderdaad, ook mooi aan de maat!

Belle2000.....Welkom! Mooie Combi...

Hum krijgt ook merriebrok, ben vanaf de 9e maand ermee begonnen met minder dan een kwartje per voerbeurt en dit langzaamaan opgebouwd, nu staat ze op een kilo per voerbeurt en dat is dan 2x per dag.

Kabayo....Hier wilde hum ook al vrij snel niet veel meer bewegen en ben dan net als silly gewoon gaan wandelen en af en toe gooide ik haar in de kraal zodat ze wat meer kon doen als ze dat wilde.

Caily....elkom! Ik heb die van mij nu op zaagsel staan.

Belle2000....In principe is het veulen voor de verkoop. Maaaaar als hij echt is wat ik hoop danword ht nog heel lastig en moet ik wat anders verzinnen haha

Woogy....hoe staat het er nu voor met pris? Uier is er toch al aardig laar voor zou je zeggen?

Rensju....Welkom! Is de dierenarts inmiddels al geweest?

Inowa.....Wat een heerlijk wijs koppie! Gefeliciteerd! Zal ze gaan schimmelen?

Chantall....De veilige zone bereikt :j

Setteli....Oei snap dat je even moest slikken bij die rekening. Gelukkig een grote troost dat je jazzy nog bij je is!

Ceasar.....Wat fijn dat koetje weer de goede kant op gaat! Hoe gaat het met jezelf?

Pretty....Ik snap dat je het diertje onder je hoede hebt genomen, zeker as het eigen fok is!

Hier zitten we vandaag op 329 dagen, moet zelf zaterdagochtend nog werken en dan ben ik weken vrij.
Ben benieuwd hoe het er vanavond voor staat als ik op stal ben, voor alsnog probeer ik af en toe of er wat melk uit wilt komen maar komt nog niks uit en ga er niet aan lopen trekken. Kan het eigenlijk geen kwaad als je dat doet? Kans op uierontsteking of iets in die trant?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:04

Volgens mij kan dat zoveel kwaad niet hoor Carmuh. Zolang je ze maar niet blijft doormelken. ;)
Spannend en wat heerlijk dat je nu enkele weken vrijaf hebt!

Crines haha maar deze merrie zouden wij rationeel gezien zelf nooit in huis gehaald hebben hoor. :o Voor onszelf hebben we zélf twee leuke merrietjes uitgekozen eind vorig jaar om het hengstenleed wat te verzachten. :')
Die we echt gekocht hebben om te matchen later met onze eigen hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:17

Net even gereden. Belle doet het nog prima op buitenrit. Wel met barebackpad, zadel durf ik niet meer aan. Zo als het er nu uitziet laat ik belle in de wei bevallen. Lekker in vertrouwde omgeving met vertrouwde paarden. Tenzij da wat anders adviseert.

@DShelley heb je een foto? Of heb ik die gemist.
@silvana1984 leuk zeg! Maar krijg je wel mooie foto's met zo'n dikke buik :')
@setteli wat een rekening -O- gelukkig is je veulen er nog. Gaat het al beter?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:32

Ach Pretty, met zulke dingen merk je gewoon dat je een klein hartje hebt. Niets mis mee toch ;) Gewoon doen waar je je goed bij voelt.

Vanmiddag lekker in de tuin gewerkt en Koetje meegenomen.
Afbeelding

Kon ze wat rond scharrelen. Ze is echt super aan het opknappen en ja hoor, achter mijn vriend aan een drafje door de tuin. Hoe genieten is dat!! Zo kom ik mijn verlof wel door; ondanks dat de situatie echt niet tof is, genieten we er ontzettend van. Ze is niet brutaal, maar loopt wel lekker mee en komt gewoon als een hond naast je staan of beetje voor je uit wandelen. Heerlijk die positieve vibe nu!! Ik houd de kleine nog wel even binnen volgens de vk waar ik zelf wel blij mee ben, de laatste merrie maakt geen aanstalten en ik hoop dat Koetje straks lekker zelfstandig eet en de andere veulens braaf hun loopje kennen van stal naar wei; voor iedereen makkelijker als ik er straks even paar dagen uitlig. En lichamelijk zie ik niet op tegen de laatste 2-3 weken, ik verwacht dat ze het begin april gaan halen namelijk.

@Belle; de merrie van Setteli is er nog. Veulen is overleden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:39

Wat leuk dat ik zie dat jij een veulen van Janesho krijgt, Belle2000. Daar heb ik in 2015 een veulen van gefokt

Afbeelding

starremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:03

op 13-02-2017 is make my day geboren.
een toulon hengst veulen uit mijn merrie ulena (pacific x triton)

Afbeelding

en op 28 februari is my heartbreaker geboren ( roman lifestyle)
uit mijn 1* eventing elite merrie (dochter van ulena)
na 3 jaar niet drachtig te hebben gekregen, nu toch eindelijk gelukt.
belinda is inmiddels gedekt door hanley (tornesch x cornet obolensky)

Afbeelding

make my day ( toulon x pacific x triton) is te koop.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:07

Caesar, Wat fijn dat Koetje weer is opgeknapt!
Geweldige foto, koetje los in de tuin <3

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:34

Mondos, ja ze is idd op bij Kossack bevallen.

Pretty, wat een goede daad zeg. Hoop dat ze snel opknapt.

Inowa, nog maals gefeliciteerd. Heel schattig veulentje.

Syllie, hoe gaat het met Cas en zijn diarree?

Cynthia, bah voedselvergiftiging. Gelukkig dan nu weer thuis. Ziek zijn op vakantie is niet fijn.

Carmuh, spannend voor jou gaat het ook al opschieten.

Ceasar, ah lieve koetje!

Welkom voor alle nieuwelingen!

Dan een vraag aan de ervaringsdeskundigen. Mystique drinkt goed maar volgens de staleigenaren geeft mijn merrie weinig melk. Mijn merrie eet ook nog steeds weinig tot niet, wel wortels maar de rest met lange tanden. Merrie en veulen ogen wel gewoon fit en actief. Hebben jullie ideeen hoe ik de melkproductie beter op gang kan krijgen. En mijn merrie normaal aan het eten? Ik laat morgen wat bloed trekken bij het veulen om het na te laten kijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:41

Als het veulen niet continu aan de tiet hangt en dus na verloop van tijd stopt met drinken, en na het drinken lekker gaat liggen slapen (of rennen) en geen tekenen van honger geeft (opnieuw willen drinken, tegen de uier rammen, etc) dan lijkt het me bijzonder onwaarschijnlijk dat je merrie te weinig melk geeft. Waar baseren de staleigenaren zich op?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:46

Cynt nog welkom terug in Nederland!

Shelly welkom!

Ahh koetje is zo leuk!

Nou spook haar uier is nog niet veel maar ik kan nu eindelijk testen!

Afbeelding

Test tussen de 6.5 en 7. Zodra het 6.5 is gaat het alarm om!

Afbeelding

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:58

Ibbel, ze hangt veel aan de tiet. Maar gaat ook liggen slapen en loopt ook rondjes om de merrie en op onderzoek in de stal. Is mijn eerste veulen dus helaas geen vergelijking met wat normaal is.
Hij vindt het veulentje wat schraal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:11

Is nog geen week oud toch? Ik zou me niet direct zorgen maken hoor.
Dat je merrie slecht eet is wel lastig, daar moet wel goed voer in natuurlijk. Is ze te verleiden met lekkere slobbertjes ed?

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:20

Nee nog niet eens 2 dagen oud :o Bezorgde moeder hier.

Merriebrok, lucerne en wortels en natuurlijk hooi. Ga nu slobber halen en dat eens proberen als de brok nog niet op is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:41

Dan zou ik de natuur lekker even z'n gang laten gaan. De eerste week zijn veulens altijd alleen maar een stel botten met vel en verder niets.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:00

Vanaf hier spring ik weer in en ga ik weer actief meedoen. In mijn vakantie heb ik alleen gescand en niet alles woord voor woord gelezen :)

Bedankt voor de beterschapswensen! Ik voel me nog steeds heel slap en heb nog flink last van mijn buik, maar door pilletjes tegen de misselijkheid van de dokter, kan ik in ieder geval weereen beetje eten.

Fi is vandaag 299 dagen en aangezien ik morgen niet ga, zijn hier de '300' ;) dagenfoto's:
Afbeelding

Afbeelding

Tietjes doen wel wat, maar niet veel, maar haar banden beginnen al wel slap te worden.

DShelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:03

Hallo,
Mitcho is nog niet goedgekeurd. Hij is vorig jaar geimporteerd. En aiko besloot om over te gaan in ezelsdracht... dusja waken geblazen. Volgend jaar gaat hij zowiezo. Hij is wel in NL al goedgekeurd als ik correct ben. Via hanneke scheltinga van de Matildehoeve. Dus ik kan aan de papieren geraken indien nodig.
Aiko heeft nu al een dag niets gegeten, uier is al drie weken aan het vullen. Enkel tepeltjes staan nog niet helemaal uit elkaar. Al de rest is zoals het moet al haha.

Aiko is de bonte
Mitcho is de papa

DShelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:05

Hallo,
Mitcho is nog niet goedgekeurd. Hij is vorig jaar geimporteerd. En aiko besloot om over te gaan in ezelsdracht... dusja waken geblazen. Volgend jaar gaat hij zowiezo. Hij is wel in NL al goedgekeurd als ik correct ben. Via hanneke scheltinga van de Matildehoeve. Dus ik kan aan de papieren geraken indien nodig.
Aiko heeft nu al een dag niets gegeten, uier is al drie weken aan het vullen. Enkel tepeltjes staan nog niet helemaal uit elkaar. Al de rest is zoals het moet al haha.

Aiko is de bonte
Mitcho is de papa

Afbeelding

Afbeelding