[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:34

Azra is vandaag weer gescand en nog steeds drachtig!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:56

Normaal gezien, met de nog levende hengsten, wordt er met vers sperma gewerkt.

Hier betaal ik bijna 60 euro voor scannen aan huis, insemineren aan huis kost 45 euro bij de dierenarts. Pakketje bij de DA kost 210 euro, zonder insemineren. Helaas geen hengstenhouders of inseminatiestations in de buurt. Gelukkig willen ze wel vanuit Bessemeind (waar mijn hengst ook zijn kwakkie levert als er merries voor hem zijn) naar hier komen rijden. Kost me wel extra tov hun basistarief van 135 euro, omdat ze toch 55 km moeten rijden. Maar ze zijn daar zeer kundig, en ik ben hoe dan ook goedkoper uit. Er komt per keer dat ze moeten komen een 15 euro bij. Uiteindelijk komen ze minimaal 4 keer (scannen hoe het ei is, insemineren, de 18 dagen scan en over een paar weken komen ze nog een keer) dus ik ben nu voor een 200 euro klaar.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:16

gefeliciteerd Charaz.

Wat jammer neonlight dat t voor jou allemaal geregel moet zijn omdat er weinig in de buurt zit. Voor 200 klaar zijn lijkt me heerlijk. Is hier helaas niet t geval.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:18

Tja, ik snap er eigenlijk niets van, paardrijk gebied maar geen hengstenhouders hier. Maar ik ben supertevreden met de dames dierenartsen van Stal Bessemeind, het voordeel is dus dat dat KI-station 2 dierenartsen in dienst heeft, die de volledige begeleiding doen en heel kundig zijn. Charaz heeft Azra ook via hun geïnsemineerd.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:26

Wij gaan ook naar de HH, hebben een "pakket" en betalen ik geloof 95 euro per merrie per seizoen. Kun je net zo vaak scannen als je wil. Kan elke ochtend van 8 tot 12 terecht en 's middags van half vijf tot half zes. Ideaal dus.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:27

Ik lees dat veel van jullie na de 3 weken scan, nog een keer laten scannen.
Vijf jaar geleden heb ik dat ook gedaan (met 6 weken). Volgens mij is het rond de 18 dagen en dan met 42 dagen toch weer?
Omdat de eerste 6 weken cruciaal is en er nog wel eens wat mis kan gaan? (daarna natuurlijk ook, maar is de kans kleiner).

Hoe vaak en wanneer scannen jullie?

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:28

lindalieneke schreef:
Wij gaan ook naar de HH, hebben een "pakket" en betalen ik geloof 95 euro per merrie per seizoen. Kun je net zo vaak scannen als je wil. Kan elke ochtend van 8 tot 12 terecht en 's middags van half vijf tot half zes. Ideaal dus.

:oo
Dat is wel echt ideaal :j

Ik ben wel blij dat mijn DA aan huis komt, mijn merrie is nogal lastig met laden, dus dat geeft alleen maar extra stress.
Wel jammer dat ze, ookal komen ze vanaf de buren, alsnog voorrijkosten rekenen :+

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:40

Lindalieneke echt ideaal absoluut!

Antoontje heb jij jurgen al da/va?

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:47

vanessakusje schreef:
Lindalieneke echt ideaal absoluut!

Antoontje heb jij jurgen al da/va?

Nee, ik heb normaal Gerard en voor het scannen Dapraktijd zaltbommel, want die komen aan huis :j

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:53

Iedereen met een drachtige merrie gefeliciteerd!
Wat betalen sommige mensen veel voor het scannen!
Ik betaal 15 euro per pony en dan komt er nog 10 a 15 euro voorrijkosten bij dat verschilt soms een beetje. Ik betaal altijd gelijk zonder btw en dan zegt mijn DA doe maar ..... Hij heeft mijn ruin eens van een slokdarmverstopping afgeholpen, koste veel tijd en heeft nog spuiten enzo gehad ik zei wat krijg je van me. Toen zei die doe maar een tientje :) Naja maakt mijn niet uit ook al zal hij het in zijn eigen zak steken, ik heb er geen last van en ben lekker goedkoop geholpen zo :)

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:37

allemaal weer gefeliciteerd met de drachtige dames!

Moontje word woensdag weer gescand. ze is dan 38 dagen...

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:39

Ik weet niet wat ik moet betalen eigelijk.
Man lief betaalt die dingen en hoor hem nooit vloeken.
Uhmmm nog niet :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:43

voor het hengstig spuiten incl voorrijden moest ik 29,75 betalen,voor de eerste scan moet ik de rekening nog afwachten

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:52

Cynthia82 schreef:
Ik lees dat veel van jullie na de 3 weken scan, nog een keer laten scannen.
Vijf jaar geleden heb ik dat ook gedaan (met 6 weken). Volgens mij is het rond de 18 dagen en dan met 42 dagen toch weer?
Omdat de eerste 6 weken cruciaal is en er nog wel eens wat mis kan gaan? (daarna natuurlijk ook, maar is de kans kleiner).

Hoe vaak en wanneer scannen jullie?

Mijn drachtige merrie is gescant op 18 dagen en toen weer op 32 dagen, normaal later maar nu kon ze gelijk mee voor de 18 dagen scan van m'n andere merrie.
Op ongeveer 90 dagen gaan we nog eens scannen, voor de laatste check.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:02

_10_ schreef:
Magic_Ice schreef:
Sigrún had een ei van 4 cm maar werd niet hengstig, na onderzoek bleek het ei te blijven groeien maar nog steeds geen hengstigheid dus het ei is eraf gespoten, veearts zei dat zo'n blijvend ei kan veranderen in een cyste dus maar beter dat het weg is nu.

Nu zou ze binnen 2 weken weer hengstig moeten worden, laten we het hopen!

Klinkt een beetje als mijn merrie.
Die werd uiteindelijk dus wel hengstig maar bleef het ei vasthouden, maar duurde gewoon erg lang.

Ja dat klinkt inderdaad een beetje hetzelfde. Sigrun is echter de dag na het wegspuiten van het ei een keer gedekt, vandaag dus weer niet dus het zal een reactie zijn geweest op het wegspuiten, nu hopen op de volgende hengstigheid!

Misschien moet je je merrie eens gewoon bij een hengst in de wei laten lopen?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:07

Magic_Ice schreef:
Misschien moet je je merrie eens gewoon bij een hengst in de wei laten lopen?

:=
Zie dat niet zitten, wil niet 'zomaar' een hengst erop...

Ze loopt nu tussen de merrie's met veulen op de wei, misschien gaan haar moeder gevoelens een beetje kriebelen :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:10

Nou, ik wel hoor, 't liefst zo puur mogelijk, voor mijn eigen merrie en hengst dan he. Merriehouders mogen zelf aangeven hoe ze willen dat mijn hengst dekt.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:14

Bij het KWPN is dat niet zo gewoon ;)
Maar goed ook, zou geen doen zijn, dan moet die hengst meerdere merrie's op één dag dekken, met alle risico's van dien.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:02

_10_ ik ziet t al voor me bijvoorbeeld t ene moment een lichte tour proef andere moment met mijn merrie in de wei.. ha dromen kan maar weet dat deze (helaas) niet uitkomt. :) Bij andere rassen vind ik dat wel altijd super gaaf dan is t wel echt!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:41

hier geen pakketen, kan hier ook niet, dierenartsen kennen dat niet hier..

Alonna staat nog steeds bij de hengst.. Is het raar dat ik denk dat de kans dat ze drachtig is maar 10 % is ofzo

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:48

fokfanaat schreef:
poeh aan huis, das wel heeeel luxe!

ik rijd er ook maar elke keer heen, is een boel gedoe, maar scheelt veel geld.

Ik mocht ook bij de HH komen scannen, alleen dan ben ik ook een hoop kwijt. Zit net boven A'dam en ze is gedekt bij de Dalhoeve. Als ik geweten had dat ze zo belachelijk zouden rekenen dan had ik haar alle keren even heen gereden. Het ergste vind ik nog dat ik ze minsten 10 keer per week bij ons over de dijk zie rijden. Het is dus op hun route naar de praktijk toe. Ik weet dat er een DA is die rekent met verschillende tarieven voor voorrijkosten. Net hoever je van de praktijk af zit.

Heen rijden is voor mij geen gedoe, merrie is super makkelijk te laden en het is 5 min. met de auto. Ik denk dat ik het stappend binnen 40 minuten afleg.

Horsii, dan loop je ook vrij gelijk met mijn merrie, die moet 1-8 voor een 3 maanden scan.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:15

Ik wilde eigenlijk alvast een fotoshoot houden, maar Nudine is eigenlijk nog moddervet van de vorige dracht. :+
Eerst nog een paard weken aan het werk denk ik zo ;)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:48

KootMiraDrum schreef:
Nou, ik wel hoor, 't liefst zo puur mogelijk, voor mijn eigen merrie en hengst dan he. Merriehouders mogen zelf aangeven hoe ze willen dat mijn hengst dekt.

mijn KWPN is ook natuurlijk gedekt... maar kan alleen maar omdat zowel hengst als merrie buitengewoon rustig en braaf zijn :+
mijn volgende scan is ook begin augustus...
ben zo bang dat er iets mis gaat... ;(
heb vorig jaar 4x zonder succes geprobeerd haar drachtig te krijgen en nu is het eindélijk gelukt...

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:20

Wet Look en Nikita zijn gescand vanmorgen en bij beide was het ei keurig weg.(straks zijn ze nog echt tegelijk uitgerekend ook := )

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:26

_JL_ schreef:
KootMiraDrum schreef:

mijn KWPN is ook natuurlijk gedekt... maar kan alleen maar omdat zowel hengst als merrie buitengewoon rustig en braaf zijn :+
mijn volgende scan is ook begin augustus...
ben zo bang dat er iets mis gaat... ;(
heb vorig jaar 4x zonder succes geprobeerd haar drachtig te krijgen en nu is het eindélijk gelukt...

Met welke hengst heb jij haar laten dekken dan als ik vragen mag?