[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:54

manueeltje: idd moet er oorzaak zijn voor de kreupheid, succes woensdag!

Sjanty was op maandag hengstig gespoten en op vrijdag geinsemineerd.
Ja ik baal enorm dat Larouscha niet drachtig is, maar van de andere kant is het nog wel vroeg in het seizoen en hoop ik maar dat ze deze ronde drachtig word. En nu natuurlijk hopen dat sjanty wel drachtig blijkt over ruim een week!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:43

@ Manueeltje, dat was ook het eerste wat ik dacht, hoe zijn de pezen? En mischien komt het wel uit dr rug?
Eerst vond ik dat wat onzin, maar nadat ik zo vaak op de kliniek te vinden ben, daar krijgen ze bijna elke dag wel 2 paarden die hun rug ingespoten krijgen door rug problemen.

@ Jenny: Wat balen.... Hopenlijk lukt het nu wel weer, en is Sjanty wel mooi drachtig.

@ Youngster: Gefeliciteerd met je M2!

Casa reageert heel slecht op hengstig spuiten. Die wordt pas na een dag of 10 hengstig. Normaal is rond de 5 a 7 dagen.
Het spuiten met Cohrulon (om te laten ovuleren binnen een bepaalde tijd, zodat je zeker weet dat de eisprong plaats vind) reageert ze wel heel goed op :+

We hebben het rechter vruchtje afgeknepen. Ze zaten allebij aan een andere kant, dus was goed te doen zonder risico dat ze allebij kapot zouden gaan. Er was geen verschil te zien, ze waren wel behoorlijk groot al. En dat terwijl Casa in haar dracht van 2005-2006 met Cashmere op 18 dagen een behoorlijk klein vruchtje had.
Het is nu afwachten of door het vocht wat er van het ene vruchtje is ontstaan het andere vruchtje wel blijft zitten.

Wat wel erg leuk is, heb hier een boek van Nicolas voor mijn neus liggen, over voortplanting bij paarden. Deze is veel interresanter dan die boeken die voor ons beschikbaar zijn.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:52

mijn shettenpony is vrijdag gedekt.
Dinsdag komt de hengst nog eens langs en dan afwachten maar of het gepakt heeft.
Ben erg benieuwd ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:27

Ik meld me bij deze ook even!
Mijn haflingermerrie Fay staat op dit moment bij de hengst en is reeds een keer gedekt.
Alles is goed gegaan gelukkig, paps is flink wat groter dus ben erg blij dat hij zo braaf dekt.
Volgens de calculator mag ik op 27 april 2010 een baby gaan verwachten......pffff kan niet wachten hihi!
Met hoeveel dagen laten jullie trouwens scannen>?
Ik heb altijd geleerd dat 21 dagen ná de laatste dekking te doen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:20

wildgirl: Op 16 tot 18 dagen (16 als er kans is op tweeling).

saffier: Is het toevallig van Ginther?

Bo is klaar, die wordt de 31e gescand op dracht.

Upona wordt vanmiddag voor de eerste keer geinsemineerd, ei was 5 cm (ze maakt ze altijd groot, eergister 3,5 cm dus we hadden nog gewacht)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:24

En hoe weet ik dat er kans is op een tweeling?
Dat gebeurt toch wel eens bij KI?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:14

Wildgirl, door welke hengst wordt ze gedekt?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:15

Door Bam Bam van de Zandhoeve, een kwpn gefokte Appaloosa hengst

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:18

Ik denk daar komt een lekkere Haflingerhengst aan te pas, maar jij wilt ook graag een kleurtje fokken. Is deze hengst homozygoot, of is het gewoon afwachten wat eruit komt volgend jaar?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:21

suffie schreef:
Ik denk daar komt een lekkere Haflingerhengst aan te pas, maar jij wilt ook graag een kleurtje fokken. Is deze hengst homozygoot, of is het gewoon afwachten wat eruit komt volgend jaar?

Ik wil idd graag een kleurtje fokken en aangezien mams nog niet in het NL stamboek is opgenomen(duitse import :D ) maakt het voor de papieren weinig uit.
Daarnaast wou ik graag een hoogbenig veulen wat een leuke e-maat krijgt en beter verkoopbaar is.
Volgens mij is deze hengst nog niet getest op homozygoot zijn maar, na een jaar of 4 dekken heeft hij slechts 1 effen veulen gegeven waar nu ook stippels op komen.
Hij is bruin panterbont trouwens.
Fok jij ook een kruising met een ap?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:47

Volgens mij suffie niet (correct me if I'm wrong). Neonlight in dit topic wel. Zij heeft zelf een appaloosa merrie (half... vader is New Forest) die ze afgelopen jaar en ook dit jaar heeft laten dekken door een New Forest. Ook heeft ze een goedgekeurde hengst die appaloosa is (van haar eigen merrie X een New Forest). Dus zij is ook een kleurtjes fokker.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:56

Wildgirl schreef:
En hoe weet ik dat er kans is op een tweeling?
Dat gebeurt toch wel eens bij KI?

Dat ziet de DA met scannen. Zitten er tijdens de hengstigheid 2 eicellen die doorrijpen en allebei springen dan heb je vergrote kans op tweelingdracht en dan scannen ze eerder

Bij natuurlijk dekken kunnen ook tweelingen voorkomen.

Dus niet alleen dekken tot de merrie de (schouw)hengst afslaat, maar ook laten kijken of ze geovuleerd heeft en hoeveel eicellen er vrij zijn gekomen, dan weet je iig of je zoiets te verwachten hebt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:05

ze is niet gescant tijdens de hengstigheid en wordt max 4 keer gedekt.
ik kan dan dus het best zo rond 16 dagen na de laatste dekking laten scannen en bij een tweeling het ene vruchtje laten 'verwijderen'?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:09

Mijn merrie is ook natuurlijk gedekt. Zou ik dan ook op 16 dagen moeten scannen? Heb het vorig jaar op 18 laten doen. Heb ook hier gelezen dat dat redelijk standaard is.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:09

ik doe het ook met 18 dagen.
Ook mijn merrie is natuurlijk gedekt.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:14

Op 18 dagen scannen is eigenlijk altijd prima. Op 16 dagen kunnen ze al zien of ze drachtig zijn en zeker als je niet weet hoeveel eitjes er zaten bij de dekking zou ik dat wel doen met 16 dagen. Dan weet je ook zeker of het er maar 1 is. Zou toch enorm zonde zijn als je er te laat bij bent of het mist :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:15

maar dat kunnen ze dan toch ook bij 18 dagen zien>?
weetje wat ik doe, ik doe het bij 17 dagen :D
zit ik nooit verkeerd.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:16

Ja alleen dan is het vruchtje alweer groter en lastiger weg te knijpen ;)
Ze doen het liefst zoiets zo vroeg mogelijk :j

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:17

balen van Wet Look zeg! :(:)

Stal_Fiore

Mijn dierenarts zijn inderdaad dat dat met 18 dagen ook te zien is en dat je dan nog op tijd bent.

Ik kan helaas niet op de 16 en 17 dagen... dan ben ik een weekendje weg. En wil er wel zelf bij zijn (of in ieder geval mijn vriend erbij).

Stal_Fiore

16/17 valt bij mij overigens ook in het weekend...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:19

Overigens heb ik mijn welsh a ook op 18 dagen laten scannen en dat was er ook maar 1. Dat is het meestal wel, maar je zal net de pech hebben.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:19

18 dagen is vrij standaard :j 16 dagen doe je als je aanneemt dat er grotere kans is op tweelingdracht, als je niet gescand hebt weet je dat dus niet. Op 18 dagen kun je daar nog altijd wat aan doen, dus als je niet weet dat er twee eicellen waren dan is 18 dgn wat ze gewoon normaal gesproken afspreken, maar je kunt het altijd eerder laten doen

Bij natuurlijk dekken kun je net als bij KI op de dagen dat niet gedekt wordt scannen, zodat je weet of ze al geovuleerd heeft (soms laten ze zich dan nog wel dekken, maar het is dan niet meer nodig en vervuild mss alleen onnodig) en of er toevallig meer dan 1 eicel is vrijgekomen.

Weekend dat maakt toch niet uit? Daar houden de merries zich ook niet aan :) Hier is vandaag ook een merrie gescand, maar goed ook, want ze had een mooi ei van 5 cm, dus vandaag dekken. Morgen scannen omdat het vandaag zondag is en het was er mss al af geweest. Ik heb wel eens op za of zo om half 7 s ochtends laten scannen zodat we zeker op tijd konden bestellen.
De merrie die nu al klaar is wordt op 16 dgn gescand en dat komt ook uit op zondag.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 17-05-09 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:21

Iedereen met drachtige merries gefeliciteerd, Heb een poosje door drukte niet mee kunnen lezen.

Heb gisteren mijn merrie naar de hengst gebracht, ze was nog niet heel duidelijk hengstig, maar zit er wel aan te komen en heb geen eigen trailer dus liever iets te vroeg gebracht. Nu maar hopen dat ze net als de vorige keer in 1 keer drachtig is....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:28

AngelsDitch schreef:
Mijn dierenarts zijn inderdaad dat dat met 18 dagen ook te zien is en dat je dan nog op tijd bent.

Ik kan helaas niet op de 16 en 17 dagen... dan ben ik een weekendje weg. En wil er wel zelf bij zijn (of in ieder geval mijn vriend erbij).

ja hier net zo, ik laat haar scannen met 18 dagen, dat valt op een dinsdag en dan kan ik er zelf bij zijn.
wel grappig, vroeger met de pony's was het gewoon hup bij de hengst en na een week of 3 schouwen, gilde ze en sloeg ze de hengst weg dan was het raak.
dan 11 maanden wachten en als je merkte dat het spannend werd iets vaker checken, nu met mijn grote merrie ben ik er veel bewuster mee bezig en wil ik het graag goed doen!
En ben ik stiekem al namen aan het verzinnen en heb ik al een leren veulenhalstertje in de kast liggen *grinnik* :D