Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
russel schreef:Krijg dus nu de schrik over mijn shetlander hengst die ik binnenkort ga krijgen, bahbah. Als er aan de overkant van de weg merries lopen, dan kan hij dus de spat gaan nemen?
russel schreef:Moet er niet aan denken..
Pensionnetje schreef:Tja, eigenlijk is het heel simpel:
Is de merrie drachtig dan betalen ze aan jouw een redelijk dekgeld. Het veulen is dan van hun.
Willen ze dat niet doen dan zullen ze de vrucht moeten laten wegspuiten.
Jij kunt geen aanspraak maken op het veulen, immers een veulen is altijd in eigendom van de merriehouder. Maar dekgeld kun je wel van hen eisen, anders zou iedereen zomaar merries in de weide van hengsten gaan plaatsen.
Jij hoeft helemaal geen kosten voor de scan de betalen, ook niet 50%. Dat is voor hun rekening.
De vernielde omheining is ook voor hun rekening.
Evt karakter veranderingen t.a.v je hengst kun je niet op hen verhalen.
Dat valt onder de normale risico's van het houden van hengsten.
Om duidelijkheid te verkrijgen zal er een scan in jouw bijzijn moeten worden gemaakt.
Weigeren zij dit dat zul je tot volgend jaar moeten wachten en een DNA onderzoek moeten afdwingen.
Succes
Pensionnetje schreef:Tja, eigenlijk is het heel simpel:
Is de merrie drachtig dan betalen ze aan jouw een redelijk dekgeld. Het veulen is dan van hun.
Willen ze dat niet doen dan zullen ze de vrucht moeten laten wegspuiten.
Succes
russel schreef:Ik vraag mij af of je dekgeld kunt eisen, in welke wet is dat geregeld?
russel schreef:Hoe weet je nu dat je merrie ontsnapt? Van hengsten kan je het vermoeden..
oOoKellyoOo schreef:Update;
Ik heb net de vrouw gevraagd of ze morgen middag op gesprek kan komen. TSS zegt ze waar moeten we dan over praten, er valt niks te praten, maar oke ik kom zei ze.
Ook was mijn moeder erbij, en ze begon meteen te glunderen, enne heb je het gehoort leuk he.