Mijn tweeling is niet meer.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maline

Re: Mijn tweeling is niet meer.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:06

Veel sterkte TS!

Anne_GTI schreef:
Even heel technisch waarom een tweelingdracht vrijwel nooit goed gaat; een paard is niet gebouwd om een tweeling te dragen. Dit komt oa omdat een paard geen placenta heeft maar de hele baarmoederwand als zodanig fungeerd. De kans is dus heel groot dat de veulens tekort komen, met name richting einde van de dracht. Daarnaast is er nog een probleem met baarmoederontsteking die heel makkelijk kan ontstaan door tweelingdracht. Dit komt mede door de vorm van het haam waarin de veulens liggen. Als de veulens groeien komt de wand van het linker en het rechter haam tegen elkaar en ontstaat er frictie en dus ook makkelijk ontsteking op deze plek. Hierdoor vindt er nog minder uitwisseling van voedingsstoffen tussen merrie en veulens plaats en zullen ze daardoor uiteindelijk afsterven.

Hoe kom je erbij dat een paard geen placenta heeft?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:12

maline schreef:
Veel sterkte TS!

Anne_GTI schreef:
Even heel technisch waarom een tweelingdracht vrijwel nooit goed gaat; een paard is niet gebouwd om een tweeling te dragen. Dit komt oa omdat een paard geen placenta heeft maar de hele baarmoederwand als zodanig fungeerd. De kans is dus heel groot dat de veulens tekort komen, met name richting einde van de dracht. Daarnaast is er nog een probleem met baarmoederontsteking die heel makkelijk kan ontstaan door tweelingdracht. Dit komt mede door de vorm van het haam waarin de veulens liggen. Als de veulens groeien komt de wand van het linker en het rechter haam tegen elkaar en ontstaat er frictie en dus ook makkelijk ontsteking op deze plek. Hierdoor vindt er nog minder uitwisseling van voedingsstoffen tussen merrie en veulens plaats en zullen ze daardoor uiteindelijk afsterven.

Hoe kom je erbij dat een paard geen placenta heeft?

Vraag maar eens aan je veearts hoe dat zit. Knipoog

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:18

Wauw snelle reactie Haha!
Maarre, een paard heeft gewoon een placenta hoor!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:29

maline schreef:
Wauw snelle reactie Haha!
Maarre, een paard heeft gewoon een placenta hoor!

Volgens mijn informatie zeker niet zoals bij een mens. Daar is de placenta een "broodje" waar de navelstreng aan vast zit en de uitwisseling van bloed plaatsvindt. Bij een merrie vind je dit niet omdat daar zoals gezegd de uitwisseling via vrijwel het gehele vlies plaatsvindt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:05

Veel sterkte met het verlies!

over de placenta...
Dat komt o.a. door het verschil in vorm van de baarmoeder. De placenta van een paard wordt ook gevormd in de hoornen en ziet er daardoor anders uit. De placenta van een mens vormt zich over de binnenvoering van de baarmoeder.

Een 2-eiige tweeling (2 eisprongen, vaak verschil in geslacht en kleur enz.) = 2 placenta's, want ieder bevrucht eicelletje maakt er 1 aan op een andere locatie (net waar ze innestellen), door het verschil in genen e.d. kan de 1 bijv. sneller/eerder dit aan(laten)maken (op gang brengen) dan de ander, waardoor de 1 meer voedingstoffen binnenkrijgt dan de ander, ook kan er verschil in zitten mbt tot wanneer welk vruchtje groeit en hoe hard het groeit enz.
een 1-eiige daarintegen begint als 1 bevruchte eicel die zich splitst in 2 cellen, deze hebben hetzelfde startpunt, dezelfde locatie van innestellen en ook dezelfde genen. Deze groeien even hard en op hetzelfde moment, de placenta word even groot, ze krijgen evenveel voedingstoffen binnen.

2-eiig komt het meeste voor, overlevingskansen hierbij voor de vruchten zijn vrij klein, groter voor het grootste vruchtje, maar doordat het kleinstje vruchtje vaak als foetus in een later stadium het niet overleefd komt ook de grotere foetus nog niet levensvatbaar ter wereld. Als je wel mazzel hebt halen ze het allebei tot ze levensvatbaar zijn, of misschien nog beter: het kleintje sterft vroeg af en word ingekapseld waardoor het als een soort bal ter wereld komt nadat het grote vruchtje op normale tijd geboren word.
1-eiig komt minder vaak voor, de overlevingskans voor deze vorm van 2-lingdracht is aanzienlijk groter.
Daarnaast is er nog een vorm van 2-eiige dracht die een enkele keer voorkomt, bij bepaalde rassen/bloedlijnen/moeder of juist vaderlijnen meer als bij anderen. Dat noemen we Brindle (ja, dat kleurpatroontje indd is vaak "Brindle chimeric"). Brindle Chimeric (wat ook bij mensen voorkomt) wordt veroorzaakt door een 2-eiige tweelingdracht waarbij de 2 eicellen in een heel vroeg stadium versmelten met elkaar. Beide hebben een andere kleur of kleurschakering (2 complete DNS sets, dus 2 aparte paarden versmolten in elkaar), dat zie je dus terug als "Brindle".

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:35

overigens is in verhouding de placenta van een paard kleiner dan die van een mens.

rapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:47

heel veel sterkte met het verlies!!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:31

Mijn merrie had een veulen met een waterhoofd. Het was al helemaal volgroeid en toen het geboren was, heb ik het vlies eraf gehaald. dan schrik je wel even als je zo'n eendebekkie ziet! De merrie wist blijkbaar dat het niet goed was, want die bestede er geen aandacht aan en was erg rustig. Een andere merrie van mij was gescannd op een tweeling en daar heeft de DA 1 weggeprikt. Er was zo weinig kans op dat het goed zou gaan en het zou ook haar eerste veulen worden. Nu heeft ze een gezond veulen op de wereld gezet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:35

frisiangirl schreef:
Mijn merrie had een veulen met een waterhoofd. Het was al helemaal volgroeid en toen het geboren was, heb ik het vlies eraf gehaald. dan schrik je wel even als je zo'n eendebekkie ziet! De merrie wist blijkbaar dat het niet goed was, want die bestede er geen aandacht aan en was erg rustig. Een andere merrie van mij was gescannd op een tweeling en daar heeft de DA 1 weggeprikt. Er was zo weinig kans op dat het goed zou gaan en het zou ook haar eerste veulen worden. Nu heeft ze een gezond veulen op de wereld gezet.

Er stond een tijd geleden een interview met mijn tante in 1 of ander paardenblad, dat ging erover waarom ze bij een tweeling 1 embryo stukmaken en hoe ze dat doen. Ik weet niet of ik het kan inscannen, is misschien wel interessant

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:41

Goed idee!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 00:13

Graag lieveli

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 00:23

Erg jammer dat het zo heeft moeten aflopen, maar ik vind de TS ook erg dapper om tóch foto's te maken van de verworpen tweeling. Cool

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 00:32

Dankjewel. Het was ook wel even slikken om die foto´s te maken. Maar het is toch nog een beetje een herinnering aan ze.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 00:38

nou ik ben het artikel kwijt maar Marjan (mn tante) zie ik vrijdag, dus dan zal ik haar es even interviewen. Wat ik me er nog van kan herinneren is dat een tweelingdracht vaak niet voldragen kan worden, dat het gevaarlijk is voor de merrie en dat als het wel voldragen wordt, 1 van de veulens vaak wordt afgestoten.

Hoe ze dat doen weet ik ook nog wel vaag, ze scannen die 2 embryo's, en de embryo die het minst mooi gevormd is, prikken ze stuk. Tot zover dus wat ik nog weet, more to come!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 00:40

heel veel sterkte! wat sneu allemaal!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 00:54

Heel veel sterkte...
Het waren wel mooi getekende veulens voor zover je het kon zien Ja

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:41

Nou ik heb mn tante erover gesproken, een tweelingdracht gaat vaak gewoon niet goed omdat het paard er niet op gebouwd is, met een scan scannen ze de 2 vruchtjes, dan gaan ze op een bepaalde manier rectaal (ehm dat snapte ik ook niet) naar binnen, en knijpen ze het vruchtje dood, dit doen ze binnen 20 dagen, dus het is heel lastig. TS, als je specifieke vragen hebt stel ze me, dan mail ik ze naar mn tante. Ze heeft er veel ervaring mee

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:37

MarcoBorsato schreef:
Nou ik heb mn tante erover gesproken, een tweelingdracht gaat vaak gewoon niet goed omdat het paard er niet op gebouwd is, met een scan scannen ze de 2 vruchtjes, dan gaan ze op een bepaalde manier rectaal (ehm dat snapte ik ook niet) naar binnen, en knijpen ze het vruchtje dood, dit doen ze binnen 20 dagen, dus het is heel lastig. TS, als je specifieke vragen hebt stel ze me, dan mail ik ze naar mn tante. Ze heeft er veel ervaring mee

Ze gaan via de anus (= rectaal, via de vulva = vaginaal, via de mond = oraal) naar binnen met de scan erbij, kiezen het vruchtje dat het minst mooi en het kleinste is, waarvan ze denken dat die ht misschien toch niet redt, en die knijpen ze kapot. De laatste scan waarbij ze makkelijk kunnen ingrijpen is voor 45 dagen, dan zijn ze de nieuwe cyclus voor en dan kan de merrie uit zichzelf weer hengstig worden. Na 45 dagen bestaat de kans dat ze merrie niet meer vanzelf hengstig word, dan moet je haar hengstig spuiten indien ze opnieuw gedekt moet worden.
Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:21

ShamalArabs schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ze gaan via de anus (= rectaal, via de vulva = vaginaal, via de mond = oraal) naar binnen met de scan erbij, kiezen het vruchtje dat het minst mooi en het kleinste is, waarvan ze denken dat die ht misschien toch niet redt, en die knijpen ze kapot. De laatste scan waarbij ze makkelijk kunnen ingrijpen is voor 45 dagen, dan zijn ze de nieuwe cyclus voor en dan kan de merrie uit zichzelf weer hengstig worden. Na 45 dagen bestaat de kans dat ze merrie niet meer vanzelf hengstig word, dan moet je haar hengstig spuiten indien ze opnieuw gedekt moet worden.
Knipoog

aaaaight! thnx!

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:46

hoi hoi,

inmiddels al weer 2 jaar geleden heeft mijn merrie een 2 ling geworpen.....beide leefde.....2 weken hebben we gevochten voor de prille leventjes.....voor het hengstje ( cody) mocht het niet baten, hij had veel complicaties en is nooit zelf opgestaan.....wel heeft hij gelopen etc.....we hebben 2 weken lang ieder uur dag en nacht ze eten gegeven...de merrie gemolken...bloedtransfusie etc. gedaan........
Het merrietje (coda) is inmiddels 2 jaar ze is wel is waar wat kleiner dan haar zussen ,maar dat nemen we op de koop toe Knipoog .....onze merrie is ook vele malen gescaned,maar niets gezien.

Vandaag heeft mijn jonge merrie haar veulen verworden.... ze was ook 7 maanden drachtig... het was een hengstje......dus ik weet hoe je je voelt.....het is heel erg om een veulen te verliezen...het is mij nu al 2 keer gebeurd Verdrietig
Nu kunnen we alleen nog maar hopen dat de andere 2 merries wel goed hun veulentje dragen en die gezond te wereld komen.

groetjes

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:34

Veel sterkte met het verlies van je veulens. Maar wees blij dat je merrie er nog is en gezond is.
Ongeveer 3 jaar geleden kreeg mij toenmalige pony ook een verworpen tweeling. We hadden haar ook laten scannen, 2 keer zelfs, en daarop is dus niet vastgesteld dat er een tweeling was.
Ik heb helaas geen fotos gemaakt toen, maar het beeld van de 2 veulentjes zit in mijn hoofd en zal er nooit meer uitgaan. Mijn merrie kreeg daarna een infectie in haar baarmoeder, de DA moest 3 dagen op rij komen om haar baarmoeder schoon te spoelen, er was een stukje nageboorte blijven zitten.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:37

Dat lijkt me vreselijk om mee te maken, vooral omdat je vermoeden van een tweeling op zo'n nare manier bevestigd is... Veel sterkte ermee, en ik zou in ieder geval jezelf oppeppen met het idee dat je merrie nog steeds in gezondheid verkeerd, dat is denk ik wel het belangrijkste Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:42

Pff wat vreselijk zeg!
Gek dat ze het niet hebben gezien zeg...
En de foto's.. Ik kreeg er kippevel van!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:47

oh alsnog sterkte..

mijn paardje is ook met tweeling gescant maar ze hebben er 1 van weg gehaald dus ik hoop dat hier wel alles goed gaat.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 10:01

xxitsmexx: ik hoop het ook voor je

bedankt voor jullie lieve woorden