[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:13

Citaat:
Ben zelf erg gecharmeerd van de FF x Charmeur. Sjiek diertje en heerlijk lopen. Zeker hoogbenig. Snap wel dat Peter roept om hem te gebruiken in combinatie met Havanna.

De Jarville vindt ik ook echt een hele aparte. Ben benieuwd hoe zijn eerste jaargang gaat zijn ook. Kan mij wel voorstellen dat je wat terughoudend ben doordat Jazz wat kort in de lijn zit.
Zelf fok ik met FF terug op Sandro Hit, maar die zit dusdanig ver weg in de lijnen dat ik mij daar niet zo'n zorgen op maak.

Denk dat beide hengsten passen bij merries die veel body hebben en ook bij de wat klassiekere merries. Wat ik ook fijn vind is dat ze een goed/gezond fundament hebben.

Ik vind de FF x Charmeur een beetje te luxe naar mijn smaak. Ik houd wel van een beetje body. Al denk ik dat in combinatie met Havanna er niet zo'n luxe uit zal komen als hijzelf. Maar ik weet niet. Zijn "witte oog" vind ik een minder fijne indruk geven en bij de eerste bezichtiging vond ik hem wat "paniekerig". Iets wat ik echt niet wil, aangezien Havanna dat ook erg is. Vandaar mijn twijfel. Verder absoluut een fijne hengst.

Next Level was eigenlijk onze eerste keuze toen we naar Peter gingen. Maar toen raadde hij hem af vanwege Jazz zo kort erop. Maar hij heeft nu meerdere merrie's gedekt met Jazz in de 2e lijn en komt er nu van terug zegt hij. Ik vind alleen de FF'jes net wat meer souplesse hebben dan Next level. Iets wat Havanna wel kan gebruiken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:33

Tinniie schreef:
Veel bezig met hengstenkeuze dus, zijn er ook al effectief aan het dekken hier ?

Morgen voor de eerste keer met Ollie naar het dekstation.. echt wel spannend!

Ik heb hem inderdaad zelf gefokt, tis mijn favorietje hier :D :o

[ [url=m/TcBQoF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spannend! Wat zal jij je een trotse mama voelen. :D

Ik denk 2 merries te laten dekken dit jaar.
De ene is leeg dus kan mooi optijd beginnen. Overweeg eventueel diepvries, maar twijfel nog of dat ik dat durf. Wel al contact met Holstud over de kosten, maar durf de knoop nog niet door te hakken. Ben bang straks een hoop geld kwijt te zijn en geen veulen te hebben.
Andere merrie is nog drachtig en in mei uitgerekend. Nog geen idee van een hengst. Veulen wat er nu in zit en veulen wat we erin gaan stoppen is voor de verkoop, dus ‘moet’ wel iets commercieels zijn.
Eigenlijk weet ik dus nog niks. Ik vind het weer moeilijk. :+

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:12

Hij heeft gesprongen, kwaliteit was echt wel oké , zeker voor zo’n allereerste sprong...
Dus we gaan hier zodadelijk insemineren,
Satinka had een ei van 4,5... spannend !! :):)

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:18

Super leuk! De eerste al dekken. Dan beginnen we nu echt!

Verder echt veel gepraat hier! 3 pagina's erbij. Veel leuke combinaties gezien! En heel wat oude bekenden!

Tinniie dek je in de veulenhengstigheid? Weet even niet hoe lang poppy er al is :o Spannend!!

Tinniie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:21

Ja Satinka is nu 8 dagen, gisteren was ze al superhengstig. Zij gaat altijd wel heel snel.
Ik twijfelde om de veulenhengstigheid te gebruiken , want als het meteen pakt zitten we volgend jaar wel heel vroeg.. maar met zo’n jonge hengst wilde ik ze ook weer niet ‘verspillen’...

Ik ga er wel niet kei optimistisch van uit dat ze meteen drachtig zal zijn, zou toch wel te vlot zijn allemaal, niet? :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:25

Tinniie schreef:
Ja Satinka is nu 8 dagen, gisteren was ze al superhengstig. Zij gaat altijd wel heel snel.
Ik twijfelde om de veulenhengstigheid te gebruiken , want als het meteen pakt zitten we volgend jaar wel heel vroeg.. maar met zo’n jonge hengst wilde ik ze ook weer niet ‘verspillen’...

Ik ga er wel niet kei optimistisch van uit dat ze meteen drachtig zal zijn, zou toch wel te vlot zijn allemaal, niet? :)

Begrijp de gedachtegang heel goed. Ik ben vorig jaar al in februari begonnen met diepvries. 3x niet gepakt en 5 mei nog met een ander gedekt en drachtig. Dus nogsteeds een mooi vroeg veulen.

Is ze niet met 8 dagen nog heel beschermend en boos omdat haar veulen nog zo klein is?

Hoop dat ze in 1x drachtig is! Om optimistisch te blijve :D

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:44

Tinniie schreef:
Hij heeft gesprongen, kwaliteit was echt wel oké , zeker voor zo’n allereerste sprong...
Dus we gaan hier zodadelijk insemineren,
Satinka had een ei van 4,5... spannend !! :):)

[ [url=m/vGb0ZX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben een leek hierin hoor. Maar kan de kwaliteit nog omhoog gaan als ze vaker springen?

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:23

Denk juist dat de kans nu groot is aangezien de veulenhengstigheid wel het meest vruchtbaar is van zover ik weet?

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:26

@Yvk: Denk dat de FF x Charmeur juist daarom mooi kan combineren met jouw Havanna. Witte oog is misschien wennen. Fancy heeft ook bij één oog wat meer wit. Ze kan er echt niet minder schattig mee kijken op hoop van zegen extra snoepje te krijgen. haha. Het "paniekerige" zou ik niet bang om zijn. Tijdens de derde bezichtiging was hij al veel rustiger. Betekend dat hij snel leert. Vergeet namelijk niet dat het een hele jonge hengst is. Hij is geloof ik bijna 2 maanden jonger dan de FF x Osmium. Ze moeten nog 3 jaar oud worden. Vind zelf ook dat de FF'jes een fijnere souplesse hebben.

@Tinniie: Spannend! Ze heeft al een mooi ei voor. Hopelijk pakt ze goed!

Hengsten die heel veel springen kunnen qua kwaliteit 2 kanten op. Sommige worden minder, anderen juist beter. Livius heeft bijvoorbeeld mega veel gedekt en staat bekend om super goed sperma. Bordeaux daar in tegen toen hij in zijn jongere jaren veel dekte werd kwalitatief minder. Die is nu beter omdat hij minder springt dan voorheen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:37

Selente schreef:
Denk juist dat de kans nu groot is aangezien de veulenhengstigheid wel het meest vruchtbaar is van zover ik weet?

Dit maakt mij aan het twijfelen om toch wel in de veulenhengstigheid te gaan dekken..

Wie weet hier meer van? Heb er idd wel vaker van gehoord

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:45

Ja hangt er een beetje vanaf. Zo echt de allereerste sprongen van een jonge hengst zijn over het algemeen nog niet zo goed, als er een beetje regelmaat in komt gaat het in stijgende lijn. Vaak zitten er heel veel dode zaadcellen bij die eerste ejaculaten.

Maar dus bij Ollie zaten er verrassend veel zaadcellen in, veel volume ook.

En bij hengsten die veelvuldig dekken hangt het er wat van af. Hengsten die dagelijks springen daarvan daalt de kwaliteit meestal wel fel. Eentje vorig jaar op het dekststion die zowel natuurlijk als ki dekte, had nog maar 10% leven meer er in zitten halverwege het seizoen.

Wij gaan met onze hengsten in het dekseizoen om de dag Max, dat geeft voor ons de beste kwaliteit.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:47

De follikels in de veulenhengstigheid worden over het algemeen groter dan bij een andere hengstigheid, daarom wordt ze als ‘extra vruchtbaar’ aanzien.

Maar alle andere factoren moeten ook een beetje meezitten, niet te veel vuil of vocht nog van de bevalling,...
Voor diepvries kan je deze hengstigheid niet gebruiken omdat de baarmoeder dan nog te groot is. Dan spuiten ze de merrie hengstig op 20 dagen.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:48

Klopt. Ook zou mij niks verbazen dat er ook nog een genetisch aanleg verhaal achter zit. Of de hengst goed of slecht produceert.

Mijn man leest net mee hier over mijn schouder. Nul verstand van paarden. Die vind dat we er maar een vreemd onderwerp op na houden. _O-

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:55

Ja heel zeker, ook per ras zijn er grote verschillen, quarters en paints zijn over het algemeen heel vruchtbaar , op het dekstation zijn ze altijd erg onder de indruk over die rapportjes, zeker tegenover de warmbloeden daar.

Arany zit altijd rond de 90% leven. En geeft veel volume. Mo iets lager, rond de 80 en weinig volume maar die geeft dan weer suuuuper geconcentreerd zaad, echt een gel met pure zaadcellen. Die heeft soms sprongen waar je 100 merries mee zou kunnen insemineren.

Er zit echt zoveel verschil in en ook in ‘goed’ heb je dus vele variaties :) handig dat er altijd mooi een rapportje met het overzicht meekomt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:08

Mijne was niet in de veulen hengstiheid drachtig. Maar de ronde er na wel gelijk weer :j

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:20

Mag ik ook weer mee praten .
1e merrie is al gedekt.
2e merrie veulenhengstigheid over geslagen nu nog een een weekje ong voor weer hengstig en wordt dan ook weer gedekt
3e merrie wordt in veulenhengstigheid gedekt om dat die moeilijk drachtig wordt .
4 en 5 merrie moeten nog veulenen

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:42

Oeh leuk! Ik wacht nog een maandje tot mijn merrie gaat veulenen en kies dan pas of ik weer ga dekken. Als bevalling zwaar is sla ik over. Het liefste dek ik met mijn eigen hengst maar ze is een moeilijke met natuurlijk dekken en hij heeft nog geen ervaring dus misschien sla ik over of zoek een andere hengst. Eerst alles maar zien.

Een ding is zeker, mijn eigen hengst staat dit jaar ter dekking! Dus ook al dek ik zelf niet, mocht hij gebruikt worden leef ik met dracht nakomelingen mee.
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:46

Oef StalMelyn die is wel heel gaaf zeg. Jammer voor mij dat ie net te klein is helaas... Wie weet in de toekomst 8-)

Hier er ook uit mbt onze B pony. Die gaat naar Don Cremello :j
Dat worden dus als het goed is 8 veulens volgend jaar.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:57

Ik heb al vaker gehoord dat ze er graag zo een zien in maatje 165cm. Wie weet iets om naar toe te fokken :P

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:24

Wauw mooie hengst StalMelyn! Hoe groot is ie?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:29

132/133. Op 2 keuringen gemeten dus een van die twee haha.
Eindmaat zal maximaal 135 gok ik.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:39

StalMelyn wat een prachtige hengst <3

Voor mij geld een beetje hetzelfde. Ik twijfel of ik zelf wel of niet ga dekken dit jaar. Moet nog even wat afwegingen voor mijzelf maken.
Maar ook voor mij is dit het aller eerste jaar dat mijn zelf gefokte goedgekeurde hengst ter dekking komt te staan <3
Ik hoop natuurlijk dat hij gebruikt wordt en dat ook ik volgend jaar de eerste nakomelingen van hem mag bewonderen.
Voor mij is dit helemaal nieuw dus heel speciaal :j

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:00

Selente is er ook! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Feanyth, wat een mooie merrie! <3

YvK, het ligt er een beetje aan wanneer Fi bevalt, maar aangezien ik denk dat ze weer wat eerder gaat en ze nog net in maart of anders begin april bevalt, kan het zijn dat ik niet alleen de veulenhengstigheid, maar ook de eerste hengstigheid daarna oversla. Ik heb mijn veulens het liefst begin/half april, zodat ze eind april 24/7 de wei op kunnen.

Ollieeeeeeeeeeeee!!!!!!! <3 Is dit een recente foto van hem? Hij lijkt nog zo puppy, maar kan ook door zijn wintervacht komen.
O nu al insemineren, spannend!!! Ik ben nu al benieuwd naar dat veulen! :D

Kabayo schreef:
Is ze niet met 8 dagen nog heel beschermend en boos omdat haar veulen nog zo klein is?

Zodra ze hengstig zijn, vergeten ze even dat ze hun baby willen beschermen. Dan zijn knuffels van een hengst veel belangrijker.
En, als je KI dekt, komt er toch geen ander paard in de buurt van de merrie, dus heb je daar ook geen last van :)

Wat een prachtige hengst, StalMelyn! <3 <3

Pradadaan, ik kan me niet voorstellen dat hij niet gebruikt wordt! Hij is zo gaaf!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:12

pradadaan schreef:
StalMelyn wat een prachtige hengst <3

Voor mij geld een beetje hetzelfde. Ik twijfel of ik zelf wel of niet ga dekken dit jaar. Moet nog even wat afwegingen voor mijzelf maken.
Maar ook voor mij is dit het aller eerste jaar dat mijn zelf gefokte goedgekeurde hengst ter dekking komt te staan <3
Ik hoop natuurlijk dat hij gebruikt wordt en dat ook ik volgend jaar de eerste nakomelingen van hem mag bewonderen.
Voor mij is dit helemaal nieuw dus heel speciaal :j

[ [url=m/oIwCYP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw! Waar is die gekeurd of gaat ie gekeurd worden?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:27

Cynthia82 schreef:
Pradadaan, ik kan me niet voorstellen dat hij niet gebruikt wordt! Hij is zo gaaf!

Dankjewel! Ik hoop het echt, lijkt mij zo gaaf om nakomelingen van je eigen hengst te volgen :j

cp112 schreef:
Wauw! Waar is die gekeurd of gaat ie gekeurd worden?

Momenteel is hij goedgekeurd bij het Barock Pinto Studbook.
Ik wil hem nog aanbieden bij een ander stamboek maar ik denk er nog over na of ik dat gelijk dit jaar wil of dat ik wacht tot volgend jaar.