Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Deni11 schreef:Ik ben wel benieuwd naar het volgende:
- wanneer is ze gedekt?
- is er een dierenarts geweest om te scannen/opvoelen rond dag 18 en 40? (Even uit mijn hoofd)
- om wat voor een ras gaat het?
- zijn er in de tussen tijd nog dierenarts bezoekjes of medische ingegrepen gedaan voor wat dan ook? (Wormen, schimmel name it)
dromertje2 schreef:Ze zal de dierenarts wel gebeld hebben. Vraag is of een telefonisch consult wel zinvol is om te weten of een merrie drachtig is of de dierenarts moet telepathie hebben.
De enigste manier om zekerheid te hebben en dus ook een kans op medisch ingrijpen als het nodig is, is de dierenarts laten komen en laten opvoeken en derg.
Dat is in mijn ogen de enigste verantwoordelijke manier.
Heleennn schreef:Maar als ze er gewoon drachtig uitziet is, en ze is vanaf het dekken steeds ronder geworden dan is ze toch gewoon drachtig? Daar kan je toch niet naast kijken? Een drachtige buik heeft een andere vorm dan een grasbuik of een wormenbuik. Als ze gewoon slank is, dan is ze niet drachtig. Maar zoveel verstand heb je zelf toch ook hoop ik, TS?
JiskaVV schreef:Deni11 schreef:Ik ben wel benieuwd naar het volgende:
- wanneer is ze gedekt?
- is er een dierenarts geweest om te scannen/opvoelen rond dag 18 en 40? (Even uit mijn hoofd)
- om wat voor een ras gaat het?
- zijn er in de tussen tijd nog dierenarts bezoekjes of medische ingegrepen gedaan voor wat dan ook? (Wormen, schimmel name it)
De precieze datum van de dekking is er niet, want ze heeft bijna een hele maand bij een hengst gestaan.
Nee, ze is niet gescand geweest en Dolly is een tinker. Er is 2 keer een DA geweest en volgens hun is Dolly gezond. ook is ze ingeënt.
Cayenne schreef:TS, als ik je berichten zo lees, denk ik ook dat ze (helaas) niet meer drachtig is.
Opvoelen zou het makkelijkste zijn, maar gezien je leeftijd denk ik dat je daarvan afhankelijk bent van je ouders.
Sizzle schreef:Aangezien jullie niet weten of ze ooit gedekt is zo te lezen in de oude berichten en ook nooit hebben laten scannen of opvoelen ga ik er nu vanuit dat ze gewoon vet is.
c_alsemgeest schreef:Is de merrie al een keer opgevoeld? Of helemaal niet?
Maar even serieus... àls je er echt van overtuigd bent dat ze drachtig is en àls de dracht nu zo extreem over tijd is zonder enige tekenen van het komen van het veulen. En de VA zegt temperaturen (wat ook van belang is als je denkt dat er een dood veulen in zou kunnen zitten) waarom dan niet opvoelen of een scan?
Als je (of je ouders) dat echt niet willen... waarom open je dit topic dan? Ik begrijp best dat je met vragen zit. Maar de tipc en adviezen zijn duidelijk. Als ze echt drachtig is en het gaat een probleem worden is het ook wel meteen een flink probleem. Adviezen worden in de wind geslagen...
Als jij het leven van je merrie in de waagschaal wil gooien is dat jouw ding. Maar dan had een topic ook niet hoeven openen lijkt me?
Ik snap best dat je ouders beslissen... maar het is vaak geen fijne afloop als er een dood veulen in blijkt te zitten.