[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:16

Moeilijk he polleman! :P Ik ben ook nog in twijfel met fabje.. Eerst maar eens kijken wat ze hopelijk een deze weken gaat uitpoepen.

En wat die verhalen betreft, ik ben blij dat ze in het DBT worden verteld, het brengt je weer met beide benen op de grond. Vorig jaar had een vriendin van mij ook een merrie op springen en die ging even een uurtje naar haar ouders(2 huizen verderop), kwam terug en hing een veulen half uit.. Zij DA gebeld en mij in paniek, ik haar geholpen door te vertellen wat ze moest doen. DA kwam en veulen was dood(koud geen reacties en hing al zo'n half uur uit de moeder).. DA wilde gaan snijden en op het moment dat hij zijn mes eraan wil zetten beweegt het veulen. Ze hebben het met pijn en moeite eruit gekregen en veulentje had ook wel een achterstand. Maar bedenk je eens wat er was gebeurd als je pas de volgende dag terug was gekomen in dat zo mooie ochtend licht....
Het kan altijd gebeuren dat je gefopt word, maar ik probeer er toch bij te zijn als het eventjes kan!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:20

Jeetje zeg...Dat is afschuwelijk hé je merrie zo vinden..en in het slechtste geval vindt je ze 's morgens beide dood inderdaad..En dat veulen heeft het overleefd uiteindelijk?

Er was zo ook een shet op bokt 2 jaar terug denk ik...die vond ook haar merrie met het hoofdje eruit en daar hebben ze uiteindelijk keizersnede op gedaan,merrie én veulen hebben het overleefd goddank!

Fabje moet weer gedekt worden,die voelt zich gewoon veel beter in dr vel met een veullie in buik. :j

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:26

Brr, nare verhalen, maar wel de werkelijkheid!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:51

Ik snap alle zorgen, maar een heleboel situatie's zijn niet zomaar te vergelijken
Ik heb al aangegeven dat we vanuit het huis de wei kunnen zien en de paarden horen.
Natuurlijk letten we op wat er gebeurt en of ze signalen geeft wanneer het komt.
Maar in de natuur gaat het niet anders, wij geloven in eerste instantie in rust in de kudde.
Onze ALFA merrie regelt dat, het is arrogant om te denken dat wij het beter weten dan de natuur.

Bij onze merrie is rust niet in de stal, dat helpt haar niet, voor ons andere paard weten we het nog niet.
Omdat haar band met de hengst niet zo sterk is, en er dan een leeftijd genoot voor hem is, staan die dan wel apart. Ook is zij veel nerveuzer en minder ervaren. Veel hangt af van het gedrag vlak voor de bevalling.

Bedenk dat in een kudde de andere merries ook leren en weten wat er gebeurd. een paard in een stalbox leert veel minder van andere paarden en is dus afhankelijk gemaakt van ons mensen.

"Brr, nare verhalen, maar wel de werkelijkheid!"
Al die verhalen zijn niet de standaard bevalling bij een paard of pony.
Heel veel hangt af van de ervaring van de merrie en ja dan nog moet je opletten.
Ga uit wat je het beste voor je paard vind.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:13

deze denkwijze kan ik niet volgen..
Wat heeft een geboorte-alarm bijvoorbeeld te maken met een stal? Niemand zegt dat je merrie op stal moet toch? De rust in de kudde kan gewoon blijven. Ook hier veulenen ze soms overdag,gewoon in de kudde. Het halsteralarm geeft me dan wel de kans om toe te kijken en in te grijpen indien nodig.

Nu,ik veralgemeen liever want ik zeg niet dat JULLIE je merrie niet in de gaten hielden hé! Zeker niet als je ze vanaf het huis kan zien en ook de uier etc in de gaten gehouden hebt.

Maar de natuur,ervaring van de merrie,... zijn voor mij intussen praatverhaaltjes. In de natuur overlijden ook merries die niet kunnen veulenen,veulens die er niet op tijd uitgeraakten..Dat kan evengoed bij ervaren merries gebeuren dan bij onervaren. Klein beetje niet goed liggen in het geboortekanaal kan al voor veel ellende zorgen.
Maar in dat geval heb ik liever niet de natuur in mijn weiland en steek ik graag een handje toe. :D

Sorry ik ben hier bloedfanatiek in maar dat is omdat ik al wat meegemaakt heb op dat vlak.
Ofwel heb ik dan allemaal misvormde merries op stal waardoor er hier soms wat misloopt.. :+

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:13

De gedachte gang is heel simpel, ik pretendeer het niet beter te weten dan nature of iemand anders.

Alle andere zaken zoals geboortealarm is voor ons eigen gemoedsrust, dat is ook belangrijk.
Als we gestrest zijn, zal dat het paard niet helpen.

ongelukken in de natuur hebben vaak een reden, natuur is vaak een goede leidraad.
Natuur is ook niet heilig, wij maken de wei ook schoon en hebben te weinig grond. Als een paard ziek is komt de DA, indien nodig grijpen we zelf in.

Citaat:
"Maar de natuur,ervaring van de merrie,... zijn voor mij intussen praatverhaaltjes"
dat geld ook voor alle andere nare verhalen, ervaringen en bangmakerij. Zeker voor zover we geen DA zijn.
Mijn Alfa merrie kan niet lezen :) :) :) die lacht hierom, die ziet de wereld heel anders.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:14

Bonjoy schreef:
Brr, nare verhalen, maar wel de werkelijkheid!

Is Yus al hengstig, of bijna?

Naar die verhalen waarbij het (bijna) misgaat.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:35

Mijn merries lachten niet toen het misging..maar goed, dan heb ik er een andere kijk op,evenals mijn beste vriendin DA die de drachten van m'n merries mee opvolgt,elk zijn mening,laten we het daar bij houden. :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:46

BMHP, zo denkt mijn achterbuurman ook. De rekent ook gewoon 10% uitval zoals in de natuur. Klopt ook wel een beetje met zijn dode merries en veulens.
Mijn hobby is het niet...

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:04

BMHP schreef:
Ik snap alle zorgen, maar een heleboel situatie's zijn niet zomaar te vergelijken
Ik heb al aangegeven dat we vanuit het huis de wei kunnen zien en de paarden horen.
Natuurlijk letten we op wat er gebeurt en of ze signalen geeft wanneer het komt.
Maar in de natuur gaat het niet anders, wij geloven in eerste instantie in rust in de kudde.
Onze ALFA merrie regelt dat, het is arrogant om te denken dat wij het beter weten dan de natuur.

Bij onze merrie is rust niet in de stal, dat helpt haar niet, voor ons andere paard weten we het nog niet.
Omdat haar band met de hengst niet zo sterk is, en er dan een leeftijd genoot voor hem is, staan die dan wel apart. Ook is zij veel nerveuzer en minder ervaren. Veel hangt af van het gedrag vlak voor de bevalling.

Bedenk dat in een kudde de andere merries ook leren en weten wat er gebeurd. een paard in een stalbox leert veel minder van andere paarden en is dus afhankelijk gemaakt van ons mensen.

"Brr, nare verhalen, maar wel de werkelijkheid!"
Al die verhalen zijn niet de standaard bevalling bij een paard of pony.
Heel veel hangt af van de ervaring van de merrie en ja dan nog moet je opletten.
Ga uit wat je het beste voor je paard vind.

Dat zeg ik ook niet?? Wil daarmee alleen maar zeggen dat het fout kán gaan, dat de dracht en geboorte niet altijd over roosjes hoeft te gaan ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:07

Wij kiezen ervoor om een veulen in de merrie te stoppen dus zijn wij er ook vverantwoordelijk
voor om te zorgen dat het goed verloopt dus ook ingrijpen wanneer nodig is.
Als iemand die verantwoordelijkheid niet op zichwil of kan nemen moet die de merrie ook niet laten dekken.

maar zo denk ik erover...

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:39

inowa schreef:
Wij kiezen ervoor om een veulen in de merrie te stoppen dus zijn wij er ook vverantwoordelijk
Als iemand die verantwoordelijkheid niet op zichwil of kan nemen moet die de merrie ook niet laten dekken.

AMEN! _/-\o_

Ik heb hier ook een zeer ervaren merrie staan, maar toch ging het bij haar 5e veulen fout. Het veulen lag in een elleboogslot en als ik er niet bij was geweest, ben ik bang dat zowel merrie als veulen het niet overleeft hadden. Ik heb een paard ook nog nooit zo opgelucht zien kijken als Aziza toen ze zag dat ik haar kwam helpen. Met een beetje hulp was het veulen er zo, maar alleen had ze dat niet gered.

Haar eerstvolgende veulen was flink aan de maat, waardoor ook dat een zware bevalling was. Ik denk dat ze dat wel zelf gered had, maar ik was blij dat ik erbij was om het voor haar iets minder zwaar te maken.

Daarnaast bij mijn andere merrie een staande bevalling gehad die ook absoluut niet wilde vlotten, en ik ook blij was dat ik er was om haar te helpen.

Gelukkig zijn de rest van de bevallingen allemaal volgens het boekje gelopen, maar toch bijna 50% waarbij een beetje hulp toch zeer welkom was.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:04

inowa schreef:

Klopt!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:27

Oke ik wilde iets gaan zeggen, maar doe dit maar niet voor ik weer een OW krijg.. Maar sommige mensen zouden niet moeten fokken denk ik dan..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:48

Ik voelde mij eventjes al freakerig overkomen maar ben blij dat jullie mij steunen in mijn mening. :j

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:50

Citaat:
BMHP, zo denkt mijn achterbuurman ook. De rekent ook gewoon 10% uitval zoals in de natuur.

Ik geloof niet dat ik iets in die richting heb gezegd, dank je voor het verdraaien van dingen.
Ook denk ik dat jouw achterbuurman hetzelfde van jouw denkt als jij van hem, vaak gaat dat samen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:06

BMHP hoe je het draait of keert onze paarden worden niet meer gehouden zoals in de natuur, hoe hard we ook ons best doen. In de natuur haalt een paard de gemiddelde leeftijd van vijf jaar. Zo willen wij onze paarden niet houden en doen we er bijgevolg alles aan om hun levenskwaliteit en kwantiteit te verlengen. Ik denk dat dit maar normaal is ook, tenslotte krijgen we er ook veel voor in de plaats.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 01:13

@Fotsy, dat klopt helemaal. en we doen allemaal ons best :)

In de natuur gemiddeld 5 jaar? misschien in een natuurlijke omgeving als de Oost Vaarders Plassen.
Paarden worden in het wild ook 20 jaar en ouder misschien is dit wat betrouwbaarder info:
http://www.thecloudfoundation.org/

Ik heb voor niemand aangegeven hoe iemand een paard moet houden en ben een voorstander om het welzijn van veel paarden te verbeteren (wij hebben hier oa 2 rescue's). Ik heb echter voornamelijk invloed op het welzijn van mijn eigen paarden, alleen daar ben ik verantwoordelijk voor, en ja daar krijgen we heel veel voor terug.

Maar hoe jullie het ook lezen, onze alfa merrie is geen box standaard paard, en er is er maar een die dit paard beter kent dan wij (De vorige eigenaar). Dus het kan dat je er anders over denkt, maar verdraaien doe ik niks.

Afbeelding
onze trots, pikee een week oud

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:25

Bmhp niemand zegt hier dat je de merrie in een box moet stoppen,
Eenigste wat word gezegd bv in kudden houden en met geboorte melder zo dat je kan helpen als er wat mis gaat,
Ik had ook geen geboorte melder dit omdat ze 3 weken te vroeg kwam en geboorte melder wel gelijk maandags besteld voor eerde maar dinsdag was die niet binnen dus savonds voelde ik dat ik naar stal moest ook gedaan en lekte melk, om 6 uur ging ik naar huis en was er nog niks aan de hand ja harsjes maar dat had ze in januari ook al een keer.
en toen werd wings dinsdags geboren en woensdag kwam melder binnen hahha

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:15

bmph denk dat jezelf de dingen verdraaid... Niemand zegt inderdaad dat jij je merrie op stal moet zetten.. Mijn merrie bevalt ook buiten, maar ik koop wel melktesten, birthalarm en als ik denk dat het nodig is dan slaap ik in mijn trailer erbij en als het alarm af gaat dan kijk ik. Is het geen vals alarm dan ga ik kijken en helpen waar nodig is..

Neem het voorbeeld van Marije van vannacht.. red bag bevalling en beentje lag naar achteren... Wat zou er gebeurd zijn als ze er niet bij was??

En dan kun je 2 rescue's hebben of weet ik veel wat dat heeft helemaal niks met bevallingen te maken.

JIJ stopt er iets in dan ben JIJ ook degene die alles binnen zijn macht moet doen om het goed te laten verlopen!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:19

meld me ook maar, we hebben nog geen concrete plannen of babies in wording maar zodra die er zijn laten we dat uiteraard gelijk weten :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:27

Ik denk dat het geen zin heeft mensen. :o

Polleman mijn allereerste bevalling bij mijn warmbloed merrie was net zo,alleen ik had al 3 weken de geboortemelder om en die moest terug naar de fokker voor zijn eigen paarden. In allerijl een nieuwe geregeld gekregen,ik mocht er 's anderdaags om. Je raadt het al,die nacht is het veulen geboren. Ik sliep er wel,maar was natuurlijk te laat.
Gelukkig is het goed gegaan,ik kon mezelf wel voor mn kop schoppen :') ! Bij de mini's is het altijd wel nog iets risicovoller dan bij de grote paarden merk ik.

Tot nu toe nog altijd niks hengstig hier. :+ Ik begin een beetje te twijfelen aan 1 merrie die leeg gescand is en de hele winter stond te piesen naar de hengst. Als het nu erop aankomt laat ze zich namelijk niet dekken en verleden dracht heeft ze ook de hele dracht staan piesen. Alleen dit jaar was het nog iets overtuigender zeg maar;zodat ik er effectief van uitging dat ze leeg was, dus ik ben dus benieuwd..Ze wordt zwaarder en haar flanken zijn gevuld.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:35

Dustinlover schreef:
Neem het voorbeeld van Marije van vannacht.. red bag bevalling en beentje lag naar achteren... Wat zou er gebeurd zijn als ze er niet bij was??

Tja ik gok dat er met de grootste mazzel 's ochtends alleen een dood veulen had gelegen, anders een dood veulen en een dode merrie?
Ik geloof iig niet dat er een lachende merrie had gestaan...
Dat deed ze nu met hulp al niet, ze heeft tot halverwege de ochtend liggen dweilen van de naweeën, ondanks flinke pijnstilling.

PG zit nu op 19 dagen na de 1e dekking dus ik ben alweer begonnen met schouwen. Vandaag piste ze van woede naar de hengsten :D

Het veulen van Dynamic is nu 2 weken oud maar helemaal niets te zien geweest van veulenhengstigheid. Ik zit nu te twijfelen om weer te proberen met hengstig spuiten e.d. of gewoon weer een jaar over te slaan.
Zou wel erg zonde zijn want ze geeft prachtige veulens en voor haar is het fijner met veulen aan de voet kan ze 24/7 de wei op met de kudde en zonder veulen gaat dat niet en moet ze in de paddock blijven in de zomer.
Maar ja, eerdere jaren lukte het ook niet met spuiten en regumate...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:57

Kun je niet gewoon een normale hengstigheid afwachten rond de 30 dagen marije? Of komt het dan te dichtbij het showseizoen?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:02

Ze wordt nooit hengstig met veulen aan de voet, dat is het probleem. Enige kans is er op een veulenhengstigheid al heb ik die ook nooit kunnen zien. 1x op een scan gezien dat we die voor de 7e dag gemist hebben. Dat is veel te vroeg uiteraard.