[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:17

Fingers crossed voor drachtige merries!

Lysjac, inseminatie met diepvriessperma komt wat preciezer dus je zult de merrie dan op het dekstation moeten zetten omdat ze dan meerdere malen opgevoeld/gescand dient te worden. Sperma moet namelijk binnen 6 uur na de eisprong geïnsemineerd worden. Meestal kun je eea afkopen per cyclus. Via mijn DA kost dat 110€ per cyclus. Daar komt dan nog stallingskosten en spuiten met chorulon bij.
Heb met mijn eigen merrie overigens geen ervaring met diepvries maar wil volgend jaar waarschijnlijk gebruik maken van een buitenlandse hengst. Mijn merrie breng ik dan naar dekstation Van Olst aangezien mijn DA daar elke ochtend insemineerd is dat praktischer dan op de kliniek zetten.

paard89

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:24

Merrie nummer 2 mag hier vandaag geïnsemineerd worden. Bij de eerste merrie was het ei weg, nu 18 dagen wachten.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:43

Ja een nieuw topic ik hoop ook weer mee te kunnen praten! Onze merrie Essiliya is gedekt door onze hengst Shah Quille en omdat we drie paarden (een veulen twee jaarlingen) dit jaar hebben verkocht hebben we onze merrie Ellanora ook gedekt met onze Shah Quille spanent we gaan nu verder dit jaar ook als ze niet drachtig zijn niet meer dekken omdat ik ze niet te laat wil hebben in verband met de weidegang die hebben wij hellaas niet bij huis.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:55

Wij zijn gestopt met dekken met mijn kwpn merrie na de 8ste dag.. Hopelijk heeft het al gepakt, we zitten nog vroeg genoeg, maar dat gedoe met dekken is zo niet handig :P Maja wie wat wilt, moet er wat voor over hebben :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:16

Wij moeten vandaag nogmaals insemineren. Het ei was niet gesprongen, dus het ei wordt afgespoten en dan pakt het hopelijk wel. Overigens niks 'nieuws' voor haar, want ze laat haar ei altijd echt joekels worden.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:25

geshahquilla: Spannend! Hoop dat je beide merries drachtig krijgt!
DL: Even afwachen dus.Ben benieuwd!
Jibbel: Altijd zo`n gedoe als je zo`n traag ei hebt. Beter idd dat ze afspuiten, anders blijf je aan de gang.

Hier merrie nummer 2 gisteren geïnsemineerd. Ik vermoed dat ze nog een keer moet morgen, maar je weet het nooit natuurlijk. Ei van nummer 1 was weg, dus nog 16 dagen wachten op scan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:23

Joehoe! Pony wordt alsnog gedekt dit jaar. Eigenlijk wilde we haar gust laten dit jaar omdat het toch wat later in het seizoen is en we financieel niet ideaal zitten. Tot we een kennis spraken en die ons een aanbod deed wat we werkelijk niet konden weerstaan. Nog geen vier uur later was ze op weg naar de hengst en is ze gelijk gedekt(stond goed hengstig).
Nu is het nog even afwachten dus zeg nog even niet te veel :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:59

Bij Poon was het ei er gister af en bij Schim was het 4,5cm, die is smiddags nog een keer geinsemineerd. Morgen schim nog een keer scannen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:09

ik vraag me overigens af wat er meer wordt gedaan, inseminatie of natuurlijk dekken?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:12

Mijn merrie is vandaag drachtig gescand *\o/*

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:14

Woogy schreef:
ik vraag me overigens af wat er meer wordt gedaan, inseminatie of natuurlijk dekken?

Bij ons in de regio (Brabant) met de grote KWPNstallen enkel KI.

Woogy, ben wel benieuwd hoor welke combi je hebt gemaakt?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:14

Annikab schreef:

Super! Gefeliciteerd!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:21

Annikab schreef:

Gefeliciteerd!

Hoe heet je merrie en de hengst? En wat is de uitgerekende datum? Dan zetten we je er bij in het lijstje op pagina 1 :)

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:24

Mijn merrie heet CSA Elyaijna en ze is drachtig van Scorpio. Uitgerekende datum is 27 maart 2014.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:40

Gefeliciteerd! Heel benieuwd naar je mooie kind volgend jaar :)
Ik ben persoonlijk heel groot fan van natuurlijk dekken. Ken vanuit de dravers veel merries die moeilijk drachtig werden de eerste keer met KI naar mijn idee omdat het lichaam er toch anders op reageert dan bij een natuurlijke dekking. Daarbij vind ik het hele hengst op merrie principe heel fijn werken

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:51

Woogy schreef:
Gefeliciteerd! Heel benieuwd naar je mooie kind volgend jaar :)
Ik ben persoonlijk heel groot fan van natuurlijk dekken. Ken vanuit de dravers veel merries die moeilijk drachtig werden de eerste keer met KI naar mijn idee omdat het lichaam er toch anders op reageert dan bij een natuurlijke dekking. Daarbij vind ik het hele hengst op merrie principe heel fijn werken

Ik ben ook erg benieuwd!
Ik denk dat ik wel een idee heb welke combi je gaat maken, ben benieuwd of ik gelijk heb!
Mijn merrie is KI gedekt trouwens. Ben zelf ook voorstander van natuurlijk dekken, maar soms kan het helaas niet anders.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:58

in principe kan ik het prima vertellen maar kan het zelf nog niet eens echt bevatten dat ze werkelijk bij de hengst staat en wellicht zijn zwemmers al de juiste kant op zijn gegaan...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:18

Annikab schreef:
Mijn merrie heet CSA Elyaijna en ze is drachtig van Scorpio. Uitgerekende datum is 27 maart 2014.

Gaaaaf!!!! *\o/* Hoorde vorige week zaterdag op de Tulip idd van Krista dat ie nog een merrie had gedekt (KI), dat was dus jouw merrie! Tof, ben benieuwd naar het veulen!

Toch is KI wel heel fijn, geen gereis, geen stress. Niet altijd even voor de merrie als je een enthousiaste hengst hebt. Heb zowel natuurlijk als via KI gedekt en zolang merrie niet gevoelig is op de additieven vind ik persoonlijk KI fijner. Maar smaken verschillen natuurlijk en veel hengsten dekken heel netjes.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:24

Het top Annica hele mooie hengst komt vast een heel mooi veulen en straks een topper voor onder het zadel uit. Moet me nog even en goed inlezen hoor bij iedereen maar gefeliciteerd die al drachtig zijn! We hebben al veulens gefokt uit de combinaties die we nu hebben gedaan hebben en we hopen op weer twee mooie veulens alleen nu wel een ander geslacht :D

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:23

Ik kan niet stoppen met stuiteren, ben er zo blij mee *\o/*
Heb je de merries weer drachtig van Sjaak, Gelske? Vind zijn veulens altijd zo aansprekend!

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:32

Ja van mijn grote vriend Sjaak :D . Sil is nu voor de derde keer als het goed is drachtig van hem en Noor voor de tweede keer als het gelukt is dus wie weet dit keer een mooi merrietje. De Dames waren wel erg lang hengstig we hebben zelfs Noor nog op de zevende dag moeten dekken terwijl meestal na de vijfde dag (we dekken schouwen om de dag) nooit meer hebben gedekt.

GE Quisano.
( GE Shah Quille X Essiliya.)

Afbeelding

GE Qadir.

( GE Shah Quille X Essilya.)

Afbeelding

GE El Sadiq.

GE Shah Quille X Ellanora.)

Afbeelding

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:54

Fingers crossed voor meidjes Gelske!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:11

Spannend alle dekkingen en volgend jaar mooie veulens op komst :)

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:36

Hier staan de eerste 2 bij de hengst. En waarschijnlijk gaan de volgende 3 binnen 2 weken weg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:03

Woogy schreef:

Hier was het natuurlijk en bij de laatste poging heeft ze nogal duidelijk gemaakt er niet meer van gediend te zijn :o
Arme hengst...
Ook nu bij mijn ruin merk ik dat ze heel anders reageerd dus ik denk eigenlijk wel dat het gepakt heeft.