Drachtig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 23:25

Danjk je ARhythmical , mijn pony heeft daar inderdaad gestaan. ik heb al contact met hem gehad en weet nu veel meer over haar. Ik wil er ook een keertje gaan kijken als we in de buurt zijn. ben benieuwd hoe het er aan toe gaat. Mijn pony was ook behoorlijk dik toen ze hier kwam. eind julie gedekt en in oktober verkocht... bijna 3 maanden dus...

Wel raar dat er niet bioj verteld is dat ze drachtig was. Het maakt ons niet uit maar niet iedereen zit erop te wachten natuurlijk. Hier staan de paarden aan huis en tja... we moeten maar een plekje maken!!
Dus als iemand nog een paard zoekt.... ik heb er wel eentje over!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:26

ARhythmical schreef:
Vanuit de New Forest fokkerij ken ik hengstenhouder Erik van de Rakt.
De eerste keer dat ik er kwam met mijn New Forest om te laten dekken bij Justice Hr, stond ik van de enorme hoeveelheid pony's te kijken.
Van de rakt is dus een bloedtapperij.
Een klein gedeelte pony's ( voornamelijk New Forest met goede papieren) worden gedekt, gaan 3 maanden de tapperij in en vervolgens het land op tot het veulen er is. ( Dat zijn dus de bekende KANTJES pony's waarvan er zoveel in de sport lopen! en de moeders worden weer gedekt en gaan weer voor drie maanden ivm het hormoon dat drachtige merries maximaal de eerste drie maanden van de dracht aanmaken, de bloedtapperij in.
Daarnaast koopt Erik jonge ponymerries met/zonder papier die hij laat dekken, soms door de erkende hengsten soms ook niet, een Forest met papier wel krijgt ook dekbewijs bij andere zet hij de dekdatum inderdaad in het paspoort op de manier zoals jij het ook ontdekt hebt.
Hij houdt heel duidelijk bij welke pony bij welke hengst is geweest, dus mocht jou pony uit de buurt van Nistelrode komen, zou je het op kunnen vragen.
Deze pony's worden na drie maanden dracht weer verkocht aan vaste handelaren, die dus weten dat de pony drachtig is. ( en vervolgens zo blijkt maar weer vaak , dat niet vertellen bij verkoop)
Heb je hier misschien wat aan?
De pony's uit de bloedtapperij bij Erik van de Rakt zien er goed uit, ze worden wel met voornamelijk maiskuil gevoerd (dikke pony's)
Ik heb op mijn vraag toen een hele rondleiding gekregen, hij is trots op zijn bedrijf en of je nu voor of tegen tapperij bent, ik moet idd zeggen dat het er toen verder goed uitzag, geen ondervoede of overdreven angstige pony's. Dus of jou pony nu achterstand daardoor heeft?
De laatste foto vond ik haar d'r weer goed uitzien!

Ik kan niet antwoorden voor suuzepuus,maar ik weet wel dat haar paardje er bij aankoop weldoorvoed uitzag!
Overdreven angstig of schrikkerig was ze ook echt niet.
Gewoon een leuk paardje!

suuzepuus

Re: Drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 23:31

De laatste foto in mijn profiel is van Fanny. Gemaakt op de dag dat we haar kochten!
Flink doorvoed dus!!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:35

Ja ik ken die foto,en ook fanny tot een paar maandjes geleden,en ze was hollands welvaren hoor!
Komt vast een heerlijk mooi veulen uit!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 00:21

Tendance schreef:
Een bloedtapper of bloedpony is een paard, waarbij bloed afgetapt wordt voor het maken van medicijnen.
Het gaat hier normaal gesproken, maar ik vind er niets normaals aan hoor begrijp me goed, gebruik gemaakt van merries. Deze merries worden gedekt, zodat er door het lichaam een bepaald hormoon in het bloed komt, dat voor deze medicijnen gebruikt wordt.

Dat van die medicijnen klopt helaas niet, tenzij je de middelen die Schering-Plough Corporation maakt van dit hormoon, om zeugen "hengstig" (hoe noem je dat bij varkens?) te spuiten, medicijnen wilt noemen.

TS: weet je al door welke hengst je merrie gedekt is?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:45

@ gem: Ik heb het niet over de paarden die medicijnen binnenkrijgen, maar me beghulp van het bloed worden medicijnen gemaakt.

Er zijn daadwerkelijk bloedtapperijen waar Cellen in het paard gespoten worden, waar het paard een antistof tegen gaat maken en dan wordt het bloed met die antistof gebruikt bij het ontwikkelen van medicijnen.
Een collega van mij heeft hier tijdens haar studie een onderzoek naar gedaan en is daarmee afgestudeerd, dus zij geeft vast geen valse informatie. Plus dat ik met haar mee geweest ben naar een bloedtapperij in België.
De bloedtapperij van Eric van de Rakt ken ik niet, dus daar kan ik geen informatie over geven.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:55

De pony van TS heeft iig bij Vd Rakt gestaan. Daar wordt bloed afgenomen van drachtige merries omwille van de hogere concentratie hormonen die tussen week 6 en 12 geproduceerd wordt door het lichaam. Dit hormoon wordt gebruikt in de varkensindustrie.

Maar okee, ik begrijp dat de bloedtapperij waar jij geweest ben, een ander doel heeft. Dan hebben we het idd over 2 verschillende bedrijven :) .

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:23

Gelukkig maar, want de pony's die ik gezien hebben werden minder goed verzorgd en ik gun haar een fijn paard zonder problemen!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:22

Nog geen ukkie, morgen is ze uitegteld!!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:16

Foto van uier?????

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:18

Morgen ok?!?!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:21

Ja doen!!!!!
Tenzij het er dan al is, dan willen we een foto van het veulen natuurlijk.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:25

Ha ha, *ziet veulen naast moeder staan en Tendance krijgt foto van uier :+ *

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:26

Ja nou ik denk je weet maar nooit..... hahahahah

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 23:02

Hahaha ja, dat zou natuurlijk kunnen... maar er was niks anders dan giseren en ik verwcaht het nu nog niet. Wel heb ik haar nu apart staan van mn shetlander (voor de veiligheid van mn shetje). Ze staat in de stal met ruime paddock en ligt s nachts laguit in het stro. Morgen zal ik weer foto's maken!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:33

spannend hoor, die van jou en die van mij zijn precies even ver, vandaag precies 11 maanden, 335 dagen.. als ik die van mij zie kan t nog wel even duren, zie nog niets veranderen, dan weer eens wat vollere uier, dan weer eens wat minder, idem met de buik ene dag dat model, andere dag ander model maar verder niets wat er op wijst dat t al gaat opschieten.
ik kreeg de tip haar iedere avond rond dezelfde tijd te temperaturen, als de temp enkele tiende graden daalt (ongeveer halve graad) zou de bevalling binnen 12 tot 24 uur plaatsvinden

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:43

Ok, dan ga ik dat temperaturen ook maar eens doen. ik heb de spulletjes allemaal klaar staan voor het geval dat (schone emmer, handdoeken, glijmiddel, jodium en thermometer) ze staat nu rustig hooi te eten en gaat zo lekker naar de wei van de buren. Ik verwacht het ook vandaag nog niet hoor!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:46

suuzepuus schreef:
Ok, dan ga ik dat temperaturen ook maar eens doen. ik heb de spulletjes allemaal klaar staan voor het geval dat (schone emmer, handdoeken, glijmiddel, jodium en thermometer) ze staat nu rustig hooi te eten en gaat zo lekker naar de wei van de buren. Ik verwacht het ook vandaag nog niet hoor!

Vergeet de opgeladen telefoon met nrs DA en opgeladen camera niet :) .
Ook een sterke zaklamp en de beschikking over schoon water en zeep (op aanraden van onze DA, voor het geval we hem moesten laten komen.)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:52

De stal is zo'n20 m vanaf mn keuken. Schoon koud water heb ik in de stal en de opgeladen maglite staat klaar!!
Gisteren heb ik nieuwe batterijen in de camera gedaan en andere nieuwe in het hoesje gestopt.
Ik zal de desinfecterende zeep ook ff in de keuken klaar zetten!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:55

De uier is nu weer minder dan gisteren. Misschien vanmiddag weer wat voller, dan maak ik een foto!

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:06

Spannend hoor.... Weet je ook door welke hengst ze is gedekt?

Ik ben erg benieuwd naar de foto's

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:33

Ze is gedekt door een hengst kanshebber x kantjes ronaldo. Een new forest dus!

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:46

spannend hoor, wens je veel suc6 en ik neem nog eens een kijkje...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:49

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:29

Ik ben erg benieuwd!
Lees ook al een tijdje mee.