Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ARhythmical schreef:Vanuit de New Forest fokkerij ken ik hengstenhouder Erik van de Rakt.
De eerste keer dat ik er kwam met mijn New Forest om te laten dekken bij Justice Hr, stond ik van de enorme hoeveelheid pony's te kijken.
Van de rakt is dus een bloedtapperij.
Een klein gedeelte pony's ( voornamelijk New Forest met goede papieren) worden gedekt, gaan 3 maanden de tapperij in en vervolgens het land op tot het veulen er is. ( Dat zijn dus de bekende KANTJES pony's waarvan er zoveel in de sport lopen! en de moeders worden weer gedekt en gaan weer voor drie maanden ivm het hormoon dat drachtige merries maximaal de eerste drie maanden van de dracht aanmaken, de bloedtapperij in.
Daarnaast koopt Erik jonge ponymerries met/zonder papier die hij laat dekken, soms door de erkende hengsten soms ook niet, een Forest met papier wel krijgt ook dekbewijs bij andere zet hij de dekdatum inderdaad in het paspoort op de manier zoals jij het ook ontdekt hebt.
Hij houdt heel duidelijk bij welke pony bij welke hengst is geweest, dus mocht jou pony uit de buurt van Nistelrode komen, zou je het op kunnen vragen.
Deze pony's worden na drie maanden dracht weer verkocht aan vaste handelaren, die dus weten dat de pony drachtig is. ( en vervolgens zo blijkt maar weer vaak , dat niet vertellen bij verkoop)
Heb je hier misschien wat aan?
De pony's uit de bloedtapperij bij Erik van de Rakt zien er goed uit, ze worden wel met voornamelijk maiskuil gevoerd (dikke pony's)
Ik heb op mijn vraag toen een hele rondleiding gekregen, hij is trots op zijn bedrijf en of je nu voor of tegen tapperij bent, ik moet idd zeggen dat het er toen verder goed uitzag, geen ondervoede of overdreven angstige pony's. Dus of jou pony nu achterstand daardoor heeft?
De laatste foto vond ik haar d'r weer goed uitzien!
Tendance schreef:Een bloedtapper of bloedpony is een paard, waarbij bloed afgetapt wordt voor het maken van medicijnen.
Het gaat hier normaal gesproken, maar ik vind er niets normaals aan hoor begrijp me goed, gebruik gemaakt van merries. Deze merries worden gedekt, zodat er door het lichaam een bepaald hormoon in het bloed komt, dat voor deze medicijnen gebruikt wordt.
suuzepuus schreef:Ok, dan ga ik dat temperaturen ook maar eens doen. ik heb de spulletjes allemaal klaar staan voor het geval dat (schone emmer, handdoeken, glijmiddel, jodium en thermometer) ze staat nu rustig hooi te eten en gaat zo lekker naar de wei van de buren. Ik verwacht het ook vandaag nog niet hoor!
suuzepuus schreef:Ze is gedekt door een hengst kanshebber x kantjes ronaldo. Een new forest dus!