spoed veulen 4 dagen oud GRATIS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:46

Mando schreef:
Super Siet dat je dit gaat doen wat ben je toch een topwijf.

Kom vrijdag wel ff aanwaaien ben toch in de buurt.

Succes alvast morgen ...

Gezellig! Ik ben vrijdag vrij.. :j

Heb deze week gelukkig vakantie, moet alleen donderdag 4 uurtjes werken.. De uren die ik werk, dat zijn er niet heel veel per dag, zal mijn vriend de zorg op zich nemen.. :) Ik heb er zin in om de zorg op me te nemen, door alle succeswensen krijg ik er echt nog meer kracht door!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:48

makkelijker is om veul gelijk uiit een bakje te leren drinken, over een paar weken zuipt een veul zoveel dat je met flessen blijft lopen, de beste optie is natuurlijk een merrie die haar veulen verloren heeft.

twee jaar geleden hadden wij ook een veul zonder mams, en geloof me, t is echt veel werk. bij ons liep veul in een groep met merries en veulens, 1 merrie paste op hem, maar drinken was alleen voor haar eigen veultje toegestaan. wij zetten de emmer neer en vertrokken gelijk weer. het is ook een doodnormaal paardje geworden. pas op met tutten en knuffelen, ook al is dat heel verleidelijk

http://www.supplementenvergelijk.nl/sup ... -hmp-horse, hier hebben we zo,n 25 emmers van aangemaakt, beeb deed hier super op, net wat goedkoper dan pavo

succes

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:51

Aah, bedankt voor de link Sassefras! Een emmer Pavo melk kost 48 euro hoorde ik vanavond..
Hebben jullie ook de doseringen die hier staan, van 4x daags 1 ltr etc. aangehouden? :)
Ik sta open voor alle tips trouwens!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:58

Het kan prima zolang je hem niet afzondert van andere dieren.
Zelf hebben ik en de stal eigenaren al een aantal lammeren met de fles groot gebracht en zelfs een lama :+
De lama en 1 van de lammeren zijn helaas niet met soort genoten kunnen opgroeien doordat bijde ouders van de lama waren overleden en er geen lama merrie met melk was en het lam was zo zwak dat hij niet in de kudde kon, en toen dat eenmaal kon wist hij niet dat hij een schaap was (hij stond samen met de lama) en die 2 trokken dus maar met elkaar op :o heel vreemd en grappig gezicht.

Mischien dan een optie om het veulen in een box te zetten met een ander paard maar hem wel te fles te geven? dan blijft hij paarden gedrag leren. Liefste natuurlijk met een merrie die al veulens heeft gehad en weet wat opvoeden is (mag in dat geval ook gerust een shetlander merrie zijn :P )

In iedergeval sucses met opvoeden!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:00

Wij kregen vorig jaar een heel schema van de DA Siet :j
Was nog wel eens een gepuzzel maar ze heeft het er top op gedaan.

Clarabella kreeg eerst ook uit de fles en zodra ze het doorhad kreeg ze het zo uit de emmer, scheelde idd een hoop gezeul met flessen, thermosflessen enzo..

Wij bleven trouwens buiten de stal staan en gaven de fles over het randje van de onderdeur heen.

Echt super dat je dit wilt doen meid, toptoptop..

Anoniem

Re: spoed veulen 4 dagen oud GRATIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:02

Een speenemmer kan toch prima ipv een fles? Kalveren krijgen dat toch ook?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:02

Maar 4 keer per dag, dat is veel te weinig!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:03

Flessenlammers/kalfjes en alles hebben we ook ruim ervaring mee.. :)) We hebben zelf ook schapen en koeien nml..

Heb je dat schema nog Maartje? :o
Op de Pavo site staat ook een schema, maar die verschilt wel heel erg met die van de link van Sassefras..

yvonnepuntnl schreef:

Dat leek mij dus ook.. :o

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:04

yvonnepuntnl schreef:

:j ik herinner me dat we in het begin veel vaker de fles gaven op een dag en dan ook geen liter per keer.
Dat duurde wel even voor ze dat op kon.

Siet, ik kan er wel even naar zoeken?
Heb het vast nog ergens!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:04

1 - 3e dag: 6 x per dag 0,5 ltr.
4e dag: 4 x per dag 1 ltr.
5 - 6e dag: 4 x per dag 1,5 ltr.
7e dag: 4 x per dag 2,0 ltr.
2 - 3e week: 3 x per dag 3,5 ltr.
4e week: 3 x per dag 4,0 ltr.
5 - 12e week: 2 x per dag 6,0 l emmers waren twee jaar terug 27 euro, je DA kan het makkelijker bestellen bij de fabriek zelf

geen speen emmer of fles, gewoon beginnen met een bakje en daarna een emmer, hoe zielig ook het is geen baby maar straks echt en paard, :D ( het verschilt wel iets, een paard en een leblam is niet te vergelijken ( denk aan vakantie, dagje weg of feestje, voorlopig heb je een veulen aan je broek )

ik heb net wat meer gegeven dan hier in het schema, s avonds kreeg hij nog laat twee liter extra voor de nacht, let wel op als je de beeb bij andere paarden plaatst, al zijn ze nog zo aardig, een vreemd veulen wat zo maar onder hun uier duikt is bijna geen 1 merrie van gediend.

waar ga je het veulentje bij zetten ?????

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:05

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:07

ik zou t ook wat vaker doen.
Hoevaak gaven jullie de kalfjes de fles?
zoiets zou ik ook bij het veulentje doen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:08

In de pavo emmer met melk zit een uitgebreide beschrijving.

sita ik vindt het top wat je doet en sommige mensen hebben altijd wat te zeuren.

Sita_

Oke! Ik heb wel eens eerder een flesveulen helpen 'opfokken' maar dat is alweer zo lang terug dat ik even opgefrist moet worden.. :o Vandaar de vragen.. Maar het komt goed, de mensen die hem nu flessen zullen ook wel een schema hebben..

Hij komt te staan bij een van mijn merries die zich de voorgaande jaren heeft ontfermd als peettante over mijn eigen gefokte beestjes.. :)

Kalfjes krijgen 2/3 maal daags, lammetjes om de paar uur..

quartel

Je kan ook altijd nog een DA of fokker bellen voor de juiste info

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:09

Ja, ik heb volop contact met de DA.. :j

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:10

loveidefix schreef:
ik zou t ook wat vaker doen.
Hoevaak gaven jullie de kalfjes de fles?
zoiets zou ik ook bij het veulentje doen!

Een kalf krijgt normaal maar 2 keer per dag melk, maar je kunt een kalf absoluut niet vergelijken met een veulen.
Die moet in het begin om de 2 uur en later om de 3 uur drinken. Dus ook 's nachts!
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 02-05-11 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

:D ik hoor het al......gaat een grote stoere jongen worden bij jou

X_Michelle_X

Sita_ schreef:
Oke! Ik heb wel eens eerder een flesveulen helpen 'opfokken' maar dat is alweer zo lang terug dat ik even opgefrist moet worden.. :o Vandaar de vragen.. Maar het komt goed, de mensen die hem nu flessen zullen ook wel een schema hebben..

Hij komt te staan bij een van mijn merries die zich de voorgaande jaren heeft ontfermd als peettante over mijn eigen gefokte beestjes.. :)

Kalfjes krijgen 2/3 maal daags, lammetjes om de paar uur..

super goed dat je dit doet!! :j _/-\o_ +:)+
We willen wel foto's hea? :P

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:11

Ik hoop t! Aan de zorg zal t niet liggen, maar meneertje zal ook zelf een beetje in moeten brengen.. ;) Ik kan niet meer doen dan mijn uiterste best!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:13

fijn dattie een plekje heeft... als t niet giga ver was of dat ik vervoer gehad had EN plek en geld om hem tijdelijk onder te brengen en te onderhouden had ik hem direct opgehaald. gelukkig nu geen rot gevoel dat ik dit alles niet kan momenteel en gaat hij vast een mooi diertje worden :D

Succes ermee

sassefras

gaat vast goedkomen, t zal ff prutsen zijn, maar het geeft zeker voldoening

Afbeelding

van het zwarte veulen hebben wij de merrie laten in slapen, hij was toen twee weken oud

Anoniem

Citaat:
geen speen emmer of fles, gewoon beginnen met een bakje en daarna een emmer, hoe zielig ook het is geen baby maar straks echt en paard, ( het verschilt wel iets, een paard en een leblam is niet te vergelijken ( denk aan vakantie, dagje weg of feestje, voorlopig heb je een veulen aan je broek )

Waarom geen speenemmer? Die begrijp ik niet helemaal. Wat heeft dat te maken met babies? Kalveren krijgen dat ook op die manier, die moeten ook meerdere malen per dag melk en dan kun je ook niet fijn op vakantie hoor.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:20

Nou, ik ga naar bed... Kan ik nog even van mijn nachtrust genieten, dat zal morgen wel anders zijn.. ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:21

wij hebben destijds het veulen zo snel mogelijk uit een emmer leren drinken. Binnen 2 dagen hadt hij het door hoor.