Kan ze bevallen in de wei? Update veulen geboren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:23

als er geen contract is was ik er snel klaar mee en had dus de ponys elders ondergebracht
waar ze wel veilig staan en die man die kon me rug op
aangezien jij ook de paspoorten en ect bezit heeft die geen vent geen poot om op te staan ;)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:24

Als je het telefoongesprek kunt opnemen waarin hij zegt de pony's af te staan is dit toch ook goed?
Dan moet je alleen maar even naar de politie om het telefoongesprek op papier te laten vastleggen..

gohya

Re: Kan ze bevallen in de wei? Update veulen geboren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:26

Ik kan toch niet iemand anders opzadelen met de pony's terwijl ze geen geld krijgen?
Niemand die de pony's stalt en er geen stalgeld voor krijgt.
Ik wil aan de politie vragen of ik ze elders mag herplaatsen,of dat wel legaal is zeg maar.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:29

Wat een situatie. Ben benieuwd hoe dit afloopt. Heb je ondertussen al wat gehoord?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:29

jeetje zeg net heel het topic door gelezen, maar wat een rare man zeg ! :S
Gun het hem eigenlijk niet ze paarden nog terug te krijgen

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:30

Heb niet alles gelezen hoor, maar als ik jou was zou ik gewoon het rustige nummer van de politie bellen, uitleggen wat er aan de hand is en dat je er nu klaar mee bent, dan kunnen zij je ongetwijfeld vertellen wat je in dit geval mag/kan doen :).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:34

Sunshine80 schreef:
Wat een situatie. Ben benieuwd hoe dit afloopt. Heb je ondertussen al wat gehoord?

Helemaal niets meer gehoord! ga zo de politie maar bellen.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:36

Gohya, misschien begrijp ik het helemaal verkeerd, maar is het nu als volgt: ?

Een mevrouw is eigenaresse van de (inmiddels) 3 pony's.
De "Franse meneer" is de adoptant.
Wat is jouw rol dan in dit hele verhaal?
Gaat de adoptie (en dus ook de betaling hiervan) via jouw stichting?
(al lijkt me dat niet, want dan was er wel een contract lijkt me, maar ben benieuwd hoe het nou zit.)

Want als jij nu een 3e persoon bent, die er eigenlijk helemaal NIETS mee te maken heeft, en enkel een stukje wei voor een (vooraf bepaald) aantal weken beschikbaar wilde stellen, dan valt jou toch helemaal niets te verwijten?

Dan zou ik niet eens meer contact opnemen met die Franse meneer, maar de eigenaresse bellen.
En als zij niet reageert op telefoon of mailtjes, dan zou ik haar een bezoekje brengen of een brief sturen.
Daarin zou ik ook meteen duidelijk maken dat de adoptant niet zulke diervriendelijke plannen heeft met HAAR pony's !!!
Indien ze niet reageert is ze net zo waardeloos als die "Franse meneer" en zou ik DIRECT actie ondernemen, m.b.t. ongewenst gedumpte dieren.
Of inderdaad de vraag bij politie of justitie neerleggen of je ze mag herplaatsen.

Maar aangezien die tijd er eigenlijk helemaal niet is, omdat jij vandaag weer een aantal paarden erbij krijgt, EN het een onveilige situatie is geworden vóór en dóór het veulen, moet er direct actie ondernomen worden om die pony's weg te laten halen.

Als ik een hond vastgebonden aan een boom in het bos vind, dan wordt deze toch ook opgevangen?
Hoe gaat dat dan met loslopende/gedumpte pony's in z'n werk??

Ik denk dat je al genoeg engelengeduld hebt gehad.
Actie ondernemen en om te beginnen meteen de politie bellen om alvast wat voorwerk te doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:39

Op korte termijn eigenlijk niks. Als er geen contact was geweest met DB/LID/politie had je een mogelijkheid gehad om ze te bellen met als mededeling dat ze gedumpt zijn in je wei en ze ergens ondergebracht moeten worden ivm ruimtegebrek, etc. Nu loop je daar op vast, helemaal als de eigenaar kwaad wil.
Eigenaar is nog steeds man in Frankrijk, paspoort is nl geen eigendomsbewijs en voordat stallingskosten, etc. hoger zijn dan waarde pony's + Bewijs niet betalen + rechter die er aan te pas moet komen ben je jaartje verder. Die tijd is er niet, dus zit je vast aan deze ellende.
Dieren in beslag nemen is niet zo makkelijk.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:42

Jeetje wat een verhaal zeg.
Ik vind het super van je dat je de merrie zo goed hebt opgevangen.
Mooi veulen ook.
Hopen dat het allemaal goed gaat komen.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:47

tamary schreef:
Eigenaar is nog steeds man in Frankrijk, paspoort is nl geen eigendomsbewijs en voordat stallingskosten, etc. hoger zijn dan waarde pony's + Bewijs niet betalen + rechter die er aan te pas moet komen ben je jaartje verder. Die tijd is er niet, dus zit je vast aan deze ellende.
Dieren in beslag nemen is niet zo makkelijk.

Maar als het paspoort geen eigendomsbewijs is, en de man is ook nalatig in het betalen, en er is geen contract, hoe kan die man dan bewijzen dat hij de eigenaar is?
Volgens mij is er niet eens duidelijk wie er nu eigenlijk de eigenaar is?

Gohya, politie al gebeld?

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:10

hmm wil dit even blijven volgen, ben benieuwd of je wijzer wordt van een gesprek met de politie

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:15

Wat een fl*pdr*l die man!! Nou, ik hoop dat er in ieder geval een goed einde aan het verhaal zit. De pony's zijn natuurlijk weer de dupe :(

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:29

Ik ben heeel benieuwd hoe dit afloopt joh..

Iriz712

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:26

Jeetje, heftig verhaal...

Eerder zei iemand al dat je na een bepaalde tijd verzorgen op jou kosten, de pony's automatisch van jou zijn. Ik zou dit even uitzoeken na een hoelange tijd je dan eigenaar bent, mischien ben je het nu al en kun je een goed baasje voor ze vinden

Respect hoe je hiermee omgaat _/-\o_

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 15:39

Nou politie kan niets doen,die zeggen hetzelfde als DB,naar jurisch loket gaan.Daar heb ik niets aan,want zoals "tamary" al zegt,dan ben ik weer een jaar verder en staan ze al die tijd nog hier.
De man [ik zal hem K noemen] smste me terug:bel M [de eigenaresse] even,zij zou het regelen.Nu opeens regelt M dus het ophalen v.d. pony's.Ik heb M gemailt,maar geen reactie gehad,haar tel.nr. heb ik niet.Ik heb K dus gemailt voor haar tel.nr.,wacht nog op antwoord.
Ook heb ik in de mail aan M gevraagd of zij het goed vind dat ik de pony's herplaats.

In principe is dit allemaal een zaak tussen M en K,zij schuiven alles op elkaar af.
M is eigenaresse en K zou de adoptant zijn,dit is niet via de stichting gegaan.Ik sta hier eigenlijk dus buiten.
Maar de DB zegt dat als ze op mijn weiland staan,IK mede verantwoordelijk ben,nou das lekker dan.

Ik wacht [alweer] op een antwoord van óf K óf M.
Maar goed dat ik héél veel geduld heb.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:42

jeetje zeg en hoe doe je dat nu dan?
en kwma toch een paardje bij en je had toch geen plek voor ze?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:04

Het nieuwe paardje staat nu bij de andere groep en het gaat gelukkig heel goed.Hij hoeft niet apart te staan nu,wat we normaal altijd eerst wel doen,maar nu dus niet kon.

Ik heb naar het jurisch loket gebelt en ze zeiden me het volgende:
Ik moet een aangetekende brief sturen naar M of K met daarin een uiterste datum dat ze opgehaald moeten zijn.Worden ze niet opgehaald voor die datum dan mag ik ze zelf herplaatsen.
Nu nog het adres zien te achterhalen van K of M, Die M is verhuist dus dat word moeilijk.
K zit in Frankrijk in de buurt van Limoge.
Maar ik ga het uitzoeken en hopen dat het gaat lukken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:15

ik wilde je net voorstellen om te infomeren of je niet een uiterste datum mag stellen om ze daarna te herplaatsen, maar dat heb je al gedaan zie ik.

alleen erg lastig dat dit dus via een aangetekende brief moet en je geen adres hebt :\

wel een harde les voor een volgende keer, geloof niet dat je dit nog ooit doet zonder contract/gegevens oid. jammer dat het zo moet.
hopelijk wordt het snel opgelost. (ik hoop stiekem nog steeds dat je ze straks gewoon kunt herplaatsen bij iemand die wel om ze geeft)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:33

OMG heb even gegoogled en ik heb hier te m aken met een Meester Oplichter.
Hij word gezocht door een heel team.Ik heb net iemand aan de tel. gehad die hem ook zochten.
Dit kan lang gaan duren ben ik bang voor.
Ik heb K zijn voicemail in gesproken of hij me wil bellen,ik moet zijn adres hebben in Frankrijk.
Iemand een idee hoe ik dit kan achter halen?Ik weet alleen dat hij daar een bedrijf aan het opzetten is,iets met vakantie huisjes/camping en dat het in de buurt is van Limoges.
Via google kom ik er niet uit.
Wie kan me helpen?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:41

zijn de pony's niet gechipt?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:47

Ja ze zijn beide gechipt,ik heb beide paspoorten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:47

gohya schreef:
Het nieuwe paardje staat nu bij de andere groep en het gaat gelukkig heel goed.Hij hoeft niet apart te staan nu,wat we normaal altijd eerst wel doen,maar nu dus niet kon.

Ik heb naar het jurisch loket gebelt en ze zeiden me het volgende:
Ik moet een aangetekende brief sturen naar M of K met daarin een uiterste datum dat ze opgehaald moeten zijn.Worden ze niet opgehaald voor die datum dan mag ik ze zelf herplaatsen.
Nu nog het adres zien te achterhalen van K of M, Die M is verhuist dus dat word moeilijk.
K zit in Frankrijk in de buurt van Limoge.
Maar ik ga het uitzoeken en hopen dat het gaat lukken.

Klopt niet helemaal.
Alleen de rechter mag de pony's aan jouw toewijzen.
Jij bent nl niet de wettelijke eigenaar en de eigenaar moet eerst ingebrekenn worden gesteld (dat ga je al doen middels die aangetekende brief), als daar geen respons op komt kun je een gerechtelijk procedure starten die er voor zorgt dat jij de pony's krijgt.
Maar wel mits de schade van jou, gelijk is aan de waarde van de pony's.
Stel jij hebt een vordering van 300 E e de pony's zijn samen 750 waard, zul je ze niet snel krijgen.
Wel kan de rechter dan de eigenaar verplichten de pony's te verplaatsen.

Tot de uitspraak houd jij wel zorgplicht.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:55

gohya schreef:
Ja ze zijn beide gechipt,ik heb beide paspoorten.

Maar daar staan de gegevens van M in zeker?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:42

als meerdere mensen hem zoeken, dan zou ik de pony's gewoon herplaatsen. hij gaat echt geen rechtzaak tegen jou beginnen als hij zelf vanalles doet wat niet deugt.

edit: dan zit je trouwens nog wel met m bedenk ik me nu, want dat was eigenlijk de eigenaar toch? staan de pony's op zijn/haar naam? dan even bij het stamboek de gegevens opvragen en haar een termijn geven voordat je de pony's herplaatst.