Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Knavia schreef:Het gaat helemaal niet zo goed. Er is een veulen geboren dat nog niet klaar was voor de buitenwereld, een dysmatuurtje. Ik geef de TS niet de schuld maar iedere halve zool paardendierenarts zou moeten weten dat een dracht die over datum gaat, dat doet omdat het veulen nog onvoldoende af is. En dat je dan niet gaat inleiden maar afwacht, totdat de natuur zelf beslist. Al zit je op 400 dagen! Zéér basale veterinaire kennis, voor een paardenarts althans. Echt waar, het risico voor de merrie bij een opgewekte geboorte is ook nog eens 100x groter dan bij een groot veulen (maar merries die lang overdragen hebben nooit grote veulens, anders zouden ze niet overdragen).
Het gaan laten staan van je veulen is ook niet slim, omdat de botten in de benen niet voldoende verbeend zullen zijn. Door de druk van het lichaamsgewicht vervormen de gewrichten (met name voorknie en sprong), waardoor je blijvende schade krijgt en mocht ie het al overleven alsnog later afscheid van het beestje moet nemen. Er horen eerst röntgenfoto's (AP carpus is het handigst) te worden beoordeeld. Tot er voldoende verkalking is, zo weinig mogelijk in de benen zetten.
Het advies om contact op te nemen met de kliniek in Bessemeind is niet zo slecht, overleg maar eens met hen.
Johanna59 schreef:In het begin van je topic schrijf je, dat je de dekdatum zeker weet.
Jullie hengst loopt bij de merries in, die hij dekken moet?
Kan het zijn, dat de bewuste merrie later nog een keer gedekt is, omdat ze niet drachtig was? En het veulen dus van een latere datum is? Of heb je de merrie laten scannen, na de eerste dekking?
Tellisto schreef:Nou, als ik nu van je hoor hoe goed de merrie het doet in tegenstelling tot 1 dag terug, dan weet je zeker dat het de juiste keuze was!
Enne, ik ken niet één dierenarts die 6 uur bij een klant blijft zitten om een paard te helpen. GEWELDIG!
Laat iedereen maar kletsen, jij kan opgelucht ademhalen. En ja, natuurlijk zou het fijn zijn als je het veulen kan redden.
Zo te horen doe je daar alles aan.
Veel sterkte! En veel succes!