Ervaringen met merrie spuiten/inleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:18

Knavia, als je het topic leest is het niet ingeleid omdat het veulen groot was. Het is ingeleid omdat er een medische indicatie was voor de merrie.
En als ik voor zo'n keuze zou komen te staan, dan zou ik hier ook voor kiezen. Heel cru gezegd, ik heb liever dat mijn merrie het overleefd dan het veulen, wat daarbij ook nog eens de kans heeft om een moederloos veulen te worden, en in deze tijd van het jaar vind je niet zomaar een pleegmerrie. Met een beetje pech sta je dan met lege handen, en je merrie kwijt, en je veulen kwijt of je hebt een veulen met een slecht vooruitzicht.
Zij heeft geen advies gekregen om contact op te nemen met Bessemeind, ik heb gezegd dat ik daar toch naar toe moest gaan en eens zou vragen of inleiden altijd uit den boze was. Ik heb haar een pb gestuurd met hetgeen me verteld was. Aangezien ze de merrie niet hebben gezien kunnen hun geen advies geven.

Knavia

Re: Ervaringen met merrie spuiten/inleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:32

Dan nog hoort een paardenarts te weten dat het opwekken van een partus een véél groter risico geeft voor de merrie dan passief blijven en zorgvuldig monitoren. Eigenaren die heel bezorgd zijn om de gezondheid van hun merrie adviseer je om de merrie onder professionele begeleiding te laten veulenen. Dus merrie naar een kliniek. Er zijn er vele die deze service bieden, en Utrecht kan ook.
Een merrie thuis opwekken is m.i. tamelijk roekeloos. Er zijn geen faciliteiten om in te grijpen, geen opgeleid personeel om te helpen, geen instrumentarium enz. Opnieuw, de eigenaar gaat af op het advies van de veearts en valt dus niets te verwijten. En.. we weten natuurlijk niet wat er exact in het voortraject allemaal is besproken. Misschien is aangeraden naar een kliniek te gaan..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:38

Knavia schreef:
Het gaat helemaal niet zo goed. Er is een veulen geboren dat nog niet klaar was voor de buitenwereld, een dysmatuurtje. Ik geef de TS niet de schuld maar iedere halve zool paardendierenarts zou moeten weten dat een dracht die over datum gaat, dat doet omdat het veulen nog onvoldoende af is. En dat je dan niet gaat inleiden maar afwacht, totdat de natuur zelf beslist. Al zit je op 400 dagen! Zéér basale veterinaire kennis, voor een paardenarts althans. Echt waar, het risico voor de merrie bij een opgewekte geboorte is ook nog eens 100x groter dan bij een groot veulen (maar merries die lang overdragen hebben nooit grote veulens, anders zouden ze niet overdragen).
Het gaan laten staan van je veulen is ook niet slim, omdat de botten in de benen niet voldoende verbeend zullen zijn. Door de druk van het lichaamsgewicht vervormen de gewrichten (met name voorknie en sprong), waardoor je blijvende schade krijgt en mocht ie het al overleven alsnog later afscheid van het beestje moet nemen. Er horen eerst röntgenfoto's (AP carpus is het handigst) te worden beoordeeld. Tot er voldoende verkalking is, zo weinig mogelijk in de benen zetten.

Het advies om contact op te nemen met de kliniek in Bessemeind is niet zo slecht, overleg maar eens met hen.

Sorry hoor, maar heb jij het topic wel gelezen? De reden WAAROM er is gekozen voor inleiden? Het ging om de gezondheid van de moeder! Niet zomaar omdat het wat laat is. Jammer dat jij zulke conclusies trekt want er is volgens mij lang en hard nagedacht hierover!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:41

Ik denk dat het vervoeren van een zware merrie,die last van de benen heeft,ook een risico is.
Blijkbaar is de DA er met zijn neus bovenop blijven staan.
En hoe kan een merrie,die al weken spuit-diaree heeft,een veulen laten volgroeien?

De tip niet het opstaan te forceren lijkt me wel een goede.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:44

denk dat het kwa diaree niet zoveel uitmaakt of ze een veulen dragen of zogen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:49

Oké, laat maar... jullie hebben argumenten waar ik gewoonweg niet tegenop kan.... +:)+

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:51

fokfanaat schreef:
denk dat het kwa diaree niet zoveel uitmaakt of ze een veulen dragen of zogen.

Inderdaad zal in beide gevallen het veulen de klos zijn...
Maar als de diaree kwam door de dracht,is er nu hoop dat het kalmeert.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:57

Ik geef Knavia eigenlijk wel gelijk. Dit is helemaal niet goed gegaan... Het veulen is er niet klaar voor en in mijn ogen is haar kans maar uiterst klein om dit te overleven. Ze zou ook moeten plasma krijgen, op zijn minst. Ik veronderstel dat je DA haar antistoffen heeft gecontroleerd? Een beetje goede DA zou dit moeten gedaan hebben. Verder zijn alle complicaties tijdens te bevalling niet te wijten aan de slechte conditie van de merrie, maar aan het feit dat ook zij niet klaar was voor de bevalling. Van de moeilijk partus en te weinig plaats, tot de slechte ligging van het veulen, aan de nageboorte staan en geen biest hebben. Hier moet ik ook Neonlight ongelijk geven, de biest wordt niet gemaakt dankzij de bevalling, de biest wordt gemaakt als het veulen er klaar voor is, onder invloed van hormonen en zit al klaar als de bevalling begint. Kegelen is biest en als je merrie lang voor de geboorte reeds melk verliest is dit ook een slechte zaak, omdat de biest verloren gaat. Dus wat jij zegt, is compleet fout.
Ik heb gelezen dat de conditie van de merrie slecht was, maar inderdaad, wat Knavia zegt, ze hadden beter een bloedonderzoek gedaan en de merrie naar een kliniek gebracht als die zo slecht was. Mi, is het veel logischer om de merrie te verzorgen en er bovenop te helpen als ze niet in orde is, vooraleer de partus op te wekken, ipv haar nog zo een zware bevalling te geven. Maar volgens wat ik hier lees, is die zo slecht niet, want de merrie wordt nu nergens voor behandeld? Laat ons hopen dat ze nu niet hoefbevangen wordt door de moeilijke partus en het lang aan de nageboorte staan. Het zou geen overbodige luxe geweest zijn om eerst eens een bloedonderzoek te doen vooraleer ze was ingeleid.
Ik vind ook dat hier waarschijnlijk een onverantwoordelijke keuze is gemaakt, waarbij ik niet wijs naar de eigenaar, zoals gezegd vertrouw je op je DA, maar vind dat de DA hier een fout heeft gemaakt.
Ik hoop dat merrie en veulen het halen! Maar nogmaals, veulen moet ZEKER gecheckt worden op antistoffen, laat haar vooral niet opstaan vooraleer foto's gemaakt zijn van de benen en krijg ook niet al te veel hoop. Veulens die te vroeg zijn, maken maar heel weinig kans... De merrie zou ook wel grondiger mogen onderzocht worden, als ze echt in zo een slechte conditie was dat de bevalling moest worden opgewekt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:59

ik heb wel mijn vraagtekens bij ene da die door opvoelen een uitspraak kan doen over de grootte van het veulen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:01

Inderdaad. Er zijn een hoop rare dingen gebeurd hier. En verschillende dingen die de DA gezegd heeft kloppen ook niet. Tuurlijk heeft een merrie een dag na de bevalling een kleine baarmoeder! Deze trekt namelijk heel snel samen. Je kan helemaal geen uitspraken doen over die grootte... En beweren dat het veulen te groot is, als er dan een heel kleintje komt uitrollen... Zeer vreemde DA.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 17:21

Ik ga nu bezig met foto's uploaden.

Maar ik wil even 1 ding kwijt. Iedereen die hier nu vanachter zijn computer oordeelt dat alles verschrikkelijk is gegaan is ontzettend idioot. Mijn merrie is op dit moemnt kerngezond, ze heeft sinds de geboorte zelfs vaste mest!!!

Ik vind het ontzettend beschuldigend dat er naar de DA wordt gekeken die meer dan 30 jaar een eigen fokkerij heeft, erkend paardenarts 1 van de beteren in NL.

En ja, in dit soort situatie zou ten alle tijden kiezen voor de merrie, als fokker stop ik haar in deze situatie, en voel ik mij gedwongen om haar uit de situatie te redden. De bevalling kon ze niet zelf, maar na de bevalling heeft ze ook amper pijn gehad. Ze is fit, eet en drinkt in goede verhoudingen. DIT is waarom ik het deed, en al klinkt het heel cru, ik ben zo ontzettend opgelucht dat het nu zo gaat, als we het veulen verliezen dan is dat zo. Mijn merrie voelt zich 200% beter op dit moment. Ze geeft zelfs biest.

Ik zou overigens denk ik nooit overwegen om naar een kliniek te gaan met zo'n zware merrie die niet gezond is, dat vid ik een veel groter risico. De hele inleiding is super ontspannen verlopen, mijn DA heeft van 3 tot 9 hier gezeten, voor de zorg, en dan wordt hij een onnadenkend arts genoemd?

En zowieso, op dit moment hoef ik geen advies meer over wel of niet inleiden, ik heb mijn keuze gemaakt en sta er nog steeds 100% achter. Dus aan de verhalen en beschuldigingen richting mijn DA achteraf heb ik geen donder, dus ik wil er ook niets meer over horen. Tips konden vooraf, voor de theoretische onderlegging van mijn keuze. Maar daarnaast volg ik ook altijd mijn gevoel, welke mij tot op heden bijna nooit in de steek heeft gelaten wat betreft de fokkerij.

Voor de foto's open ik een nieuw topic, ik zet de link hierin :)

Nogmaals iedereen bedankt voor zoveel steun, dat doet echt zo goed!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:24

Ik vind ook echt dat je de goede keuze hebt gemaakt hoor TS :j Je merrie doet het prima zoals ik het hoor. Als ik in deze situatie had gezeten had ik precies hetzelfde gedaan. Liever een veulen kwijt dan je merrie.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:25

In het begin van je topic schrijf je, dat je de dekdatum zeker weet.
Jullie hengst loopt bij de merries in, die hij dekken moet?
Kan het zijn, dat de bewuste merrie later nog een keer gedekt is, omdat ze niet drachtig was? En het veulen dus van een latere datum is? Of heb je de merrie laten scannen, na de eerste dekking?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 17:25

Neonlight schreef:
Fijn dat de nageboorte eraf is en het met de merrie nu goed gaat. Daar doe je het voor.
Die kleine baarmoeder, kan dat een oorzaak zijn?

Of het een oorzaak kan zijn kan niet met zekerheid gezegd wordt. Maar de kans dat het ene rol gespeelt heeft is zeker aanwezig.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 17:27

Johanna59 schreef:
In het begin van je topic schrijf je, dat je de dekdatum zeker weet.
Jullie hengst loopt bij de merries in, die hij dekken moet?
Kan het zijn, dat de bewuste merrie later nog een keer gedekt is, omdat ze niet drachtig was? En het veulen dus van een latere datum is? Of heb je de merrie laten scannen, na de eerste dekking?

ik heb nergens staan dat de hengst bij de merrie's loopt :) Wij dekken uit d ehand en ze is maar 3 keer gedekt. Dus over de dekdatum bestaat inderdaad geen enkele twijfel, sterker nog, de hengst is weer terug nara zijn eigen huis gegaan na de dekking, dus dan zou ze drcahtig moeten zijn geworden van de lucht ;)

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:55

Nou, als ik nu van je hoor hoe goed de merrie het doet in tegenstelling tot 1 dag terug, dan weet je zeker dat het de juiste keuze was!
Enne, ik ken niet één dierenarts die 6 uur bij een klant blijft zitten om een paard te helpen. GEWELDIG!

Laat iedereen maar kletsen, jij kan opgelucht ademhalen. En ja, natuurlijk zou het fijn zijn als je het veulen kan redden.
Zo te horen doe je daar alles aan.

Veel sterkte! En veel succes!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:06

Tellisto schreef:
Nou, als ik nu van je hoor hoe goed de merrie het doet in tegenstelling tot 1 dag terug, dan weet je zeker dat het de juiste keuze was!
Enne, ik ken niet één dierenarts die 6 uur bij een klant blijft zitten om een paard te helpen. GEWELDIG!

Laat iedereen maar kletsen, jij kan opgelucht ademhalen. En ja, natuurlijk zou het fijn zijn als je het veulen kan redden.
Zo te horen doe je daar alles aan.

Veel sterkte! En veel succes!

Inderdaad! En vraagje aan knavia, ben jij dierenarts dat jij dat zomaar kunt zeggen? Je hebt het dier niet eens gezien, ik vind het erg knap dat jij zomaar al die conclussies kunt trekken.
@ts wat fijn dat het zo goed gaat met mams! En zo snel alweer vaste mest. Al had je het veulen nog 3 maanden laten zitten ik denk niet dat moeders het verder kon laten groeien in haar situatie met die diaree. Drinkt ze nu nog steeds zoveel? Of is dat nu ook weer normaal.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:39

Wat een heftig verhaal Leonie, gelukkig gaat het met merrie nu een stuk beter. Hopelijk gaat het veulen ook met sprongen vooruit en huppelt ze dadelijk lekker door de wei. Ik wens je veel sterkte met alle zorgen en slapeloze nachten (weet er alles van en dat was maar 2 nachten).
Ik denk dat je de goede beslissing hebt genomen, het is kiezen uit 2 kwaden, het blijft gissen wat er van binnen allemaal gebeurt. Bij een mens kan je dat natuurlijk veel beter bekijken dan bij een paard. Dan moet je op een gegeven moment toch een beslissing maken en dan staat de merrie voorop.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:34

Fijn dat de merrie goed gaat! Grote OEF.... :Y)
Nu het kind nog! +:)+

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 19:56

Kort na mijn laatste berichtje ging ik even bij de kleine meid kijken omdat de foto's nog aan het uploaden waren. helaas ging het zichtbaar slechter (ze was niet alleen hoor toen ik weg was, we verzorgden haar met 3 mensen)

Na een telefoontje met de DA besloten we om haar niet aan het infuus te doen, ze woog 12 kilo en had voornamelijk moeite met ademhalen. Het infuus zou daar weinig aan veranderd hebben.

Om 5 over 6 lukte het ademhalen niet meer goed, en heb ik haar nog een tijdje beademd zolang haar hartje nog werkte. Om half 7 hebben we onze kleine meid moeten laten gaan helaas...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:57

sterkte........

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:57

|(

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:58

Jammer dat de kleine meid het niet heeft gered. Maar denk toch nog steeds dat jij en je dierenarts een juiste beslissing hebben genomen. Ondanks wat er hier door een aantal gezegd is. Wij konden niet zien hoe de merrie was. Dat konden jij en je dierenarts alleen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:00

Idd ik vind ook dat er juist gehandeld is :j
Nogmaals veel sterkte! Hoop dat in elk geval Amy het goed blijft doen.. :) Je hebt gedaan wat je kon!

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:02

Sterkte met je verlies.