Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
suffie schreef:Helaas is het niet mogelijk om de kalveren bij de melkkoeien te laten, dit i.v.m. overdracht van ziektes, waar wij en velen met ons, al meer dan 25 jaar vrij van zijn, door alleen met gezonde dieren te fokken.
Die mensen (regering) die nu zo graag willen dat de kalveren bij de koe blijven, willen ook dat heel Nederland vanaf 2017 meedoet aan IBR en BVD bestrijding, typisch een gedachte van mensen achter het bureauZie je het al voor je; 100 koeien en 100 kalveren in de stal, koeien 2x daags door de melkstal, met z'n allen in de wachtruimte, waar blijven de kalveren? Waar liggen de kalveren? In de boxen, mest in de boxen, meer uierontsteking. De gedachte is zo romantisch, maar brengt alleen maar narigheid. Melkkoeien zijn geen zoogkoeien, ze geven hiervoor veel te veel melk. Gevolg is scheve uiers, uierontsteking, enz.
Ik kan mij over deze onderwerpen zo boos maken. Als boer mag je niets meer zelf beslissen en wordt je gedwongen steeds meer onmogelijke regels na te leven. Op dit moment werken alle boeren in Nederland ver onder de kostprijs en dan komen ze ook nog met zulke onzin op de proppen![]()
suffie schreef:Cynthia82 schreef:Dan is een tweeling best leuk, Fotsy
Daisy dr moeder heeft ook een keer een gezonde tweeling gekregen!
Ja echt hè.. ik zit soms ook met verbazing te kijken. Van de week ook een koe met een dood kalf. Die dr. Brenda probeerde het kalf in de koe te draaien waarbij de baarmoeder scheurde en de koe ingeslapen moest worden. Ik nog opzoeken op internet of er geen keizersnedes gedaan kunnen worden bij koeien (weet ik veel, leek mij wel, maar wie ben ik?) en dat kan gewoon.. waarom doen ze dat dan niet?
Als ze zeker weten dat het kalf al dood is, doen ze bijna nooit een keizersnede. Het kalf kan al aan het rotten zijn en dan is de baarmoederinhoud een groot infectie gevaar. Bij een keizersnede heb je de kans dat dit vocht in de buikholte komt, met alle gevolgen van dien.
Niet goed te praten en wij doen er zeker niet aan mee; maar met de huidige kalverprijzen zijn er inderdaad boeren die het erop aan laten komen en het risico nemen. Een DA inschakelen vinden ze dan zonde van het geld. Soms gaat het goed en soms gaat het fout.......
suffie schreef:Helaas is het niet mogelijk om de kalveren bij de melkkoeien te laten, dit i.v.m. overdracht van ziektes, waar wij en velen met ons, al meer dan 25 jaar vrij van zijn, door alleen met gezonde dieren te fokken.
Die mensen (regering) die nu zo graag willen dat de kalveren bij de koe blijven, willen ook dat heel Nederland vanaf 2017 meedoet aan IBR en BVD bestrijding, typisch een gedachte van mensen achter het bureauZie je het al voor je; 100 koeien en 100 kalveren in de stal, koeien 2x daags door de melkstal, met z'n allen in de wachtruimte, waar blijven de kalveren? Waar liggen de kalveren? In de boxen, mest in de boxen, meer uierontsteking. De gedachte is zo romantisch, maar brengt alleen maar narigheid. Melkkoeien zijn geen zoogkoeien, ze geven hiervoor veel te veel melk. Gevolg is scheve uiers, uierontsteking, enz.
Ik kan mij over deze onderwerpen zo boos maken. Als boer mag je niets meer zelf beslissen en wordt je gedwongen steeds meer onmogelijke regels na te leven. Op dit moment werken alle boeren in Nederland ver onder de kostprijs en dan komen ze ook nog met zulke onzin op de proppen![]()
Knolselder schreef:Maar als een koe zoveel melk heeft, kan een kalf daar toch makkelijk van meedrinken qua hoeveelheid? Als je de koe dan ook 's morgens en 's avonds melkt?
Is maar een bedenking hoor. Ik heb geen koeien
suffie schreef:Knolselder schreef:Maar als een koe zoveel melk heeft, kan een kalf daar toch makkelijk van meedrinken qua hoeveelheid? Als je de koe dan ook 's morgens en 's avonds melkt?
Is maar een bedenking hoor. Ik heb geen koeien
Leuke gedachte, maar waar laat je de kalveren dan als je de moeder melkt?