[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:13

Ze rijden daar inderdaad een paar uur, maar dan zou je juist eerder moeten bellen.
Maar het zijn daar echt boeren die van die dieren leven.
Als er een koe of kalf dood gaat, zeggen ze ook altijd;"Daar gaat weer ***** dollar".

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:16

De boer hier om de hoek zorgt echt zeer goed voor zijn runderen. Ze lopen lekker buiten, ook in slechter weer. Krijgen goed te eten (je hoort ze altijd loeien als baas de wei in gaat met eten) en hij laat ook gewoon netjes op tijd de DA komen. Maar hij is wel een softe boer hoor, pas heeft hij een vlinderhondje in huis genomen die nu altijd mee komt op de tractor :+ Dus zo kan het ook! Maar ja Amerika is toch wel anders. Kijk maar naar de verkiezingen :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:20

toch raar he van die koeien, en ja ik begrijp de boeren wel hoor van kalf en koe gescheiden te houden, vind het alleen zo sneu, is tegen de natuur in maar je hebt luxe paarden en werkpaarden zeker :P

mijn merrie staat na 11 maand nog steeds te roepen om haar veulen hoor, alle dagen, en die staat er gewoon naast 8)7, zo een liefde niet normaal, terwijl de andere alleen in de bres springt voor haar veulen als hij gepest wordt ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:23

suffie schreef:
Helaas is het niet mogelijk om de kalveren bij de melkkoeien te laten, dit i.v.m. overdracht van ziektes, waar wij en velen met ons, al meer dan 25 jaar vrij van zijn, door alleen met gezonde dieren te fokken.
Die mensen (regering) die nu zo graag willen dat de kalveren bij de koe blijven, willen ook dat heel Nederland vanaf 2017 meedoet aan IBR en BVD bestrijding, typisch een gedachte van mensen achter het bureau _-:( Zie je het al voor je; 100 koeien en 100 kalveren in de stal, koeien 2x daags door de melkstal, met z'n allen in de wachtruimte, waar blijven de kalveren? Waar liggen de kalveren? In de boxen, mest in de boxen, meer uierontsteking. De gedachte is zo romantisch, maar brengt alleen maar narigheid. Melkkoeien zijn geen zoogkoeien, ze geven hiervoor veel te veel melk. Gevolg is scheve uiers, uierontsteking, enz.
Ik kan mij over deze onderwerpen zo boos maken. Als boer mag je niets meer zelf beslissen en wordt je gedwongen steeds meer onmogelijke regels na te leven. Op dit moment werken alle boeren in Nederland ver onder de kostprijs en dan komen ze ook nog met zulke onzin op de proppen :r :r

Precies dit...maar nog bijgevoegd
Een koe hier geeft smorgens 30 liter en savonds 26 liter (ongeveer).
Het kalf kan dit niet allemaal opdrinken waardoor de koe steeds minder gaat produceren.
Ze kan daardoor ook uierontsteking krijgen.

En nog niet te spreken van melkziekte.

De kalfjes krijgen onder andere met de fles biest en melk zodat de boer zeker weet dat ze voldoende binnen krijgen en daardoor de beste start in hun leven kunnen maken.
Als ze bij de koe blijven heb je totaal geen zicht op hoeveel biest/melk het kalf op heeft.

Er werd in de motie ook genoemd dat het kalf sociaal contact mist,ook dat is onzin.
Hier lopen ze in groepen in grote strohokken.
Genoeg sociaal contact dus.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:42

48 uur aan het bevallen lijkt mij wat onmogelijk. Dan zijn ze beide hartstikke dood.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:46

suffie schreef:
Cynthia82 schreef:
Dan is een tweeling best leuk, Fotsy :)
Daisy dr moeder heeft ook een keer een gezonde tweeling gekregen!

Ja echt hè.. ik zit soms ook met verbazing te kijken. Van de week ook een koe met een dood kalf. Die dr. Brenda probeerde het kalf in de koe te draaien waarbij de baarmoeder scheurde en de koe ingeslapen moest worden. Ik nog opzoeken op internet of er geen keizersnedes gedaan kunnen worden bij koeien (weet ik veel, leek mij wel, maar wie ben ik? :) ) en dat kan gewoon.. waarom doen ze dat dan niet?

Als ze zeker weten dat het kalf al dood is, doen ze bijna nooit een keizersnede. Het kalf kan al aan het rotten zijn en dan is de baarmoederinhoud een groot infectie gevaar. Bij een keizersnede heb je de kans dat dit vocht in de buikholte komt, met alle gevolgen van dien.

Niet goed te praten en wij doen er zeker niet aan mee; maar met de huidige kalverprijzen zijn er inderdaad boeren die het erop aan laten komen en het risico nemen. Een DA inschakelen vinden ze dan zonde van het geld. Soms gaat het goed en soms gaat het fout.......

Ok.. weer wat geleerd :)

R12312: zoals ik al schreef was het veulen al aan het ontbinden. De merrie heeft hij veel antibiotica gegeven, maar had kans om het te overleven

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:52

Kon het bericht niet terugvinden :D

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:58

Jaaa het 1e topic vol!! Heb nog geen tijd gehad even bij te lezen ga ik morgen doen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:02

Oja idd,word kleine van pepper in deel 2 geboren

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:12

Maar als een koe zoveel melk heeft, kan een kalf daar toch makkelijk van meedrinken qua hoeveelheid? Als je de koe dan ook 's morgens en 's avonds melkt?
Is maar een bedenking hoor. Ik heb geen koeien :)

Ja vreselijk hoelang ze daar soms wachten bij dr Pol. En heb me ook al meerdere keren afgevraagd waarom geen keizersnede.

KBK wat een leuk filmpje! Benieuwd hoe die druktemaker eruit ziet! Ik denkbeen merrie. Had je eigenlijk al eens een foto van de hengst gepost?

Charlie is hier idd al aan het ruiven.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:25

Ik kijk ook vaak naar dokter pol.
Verbaas me dan vaak dat mensen lang wachten met de da te bellen of er heen te gaan.
Zal hier ook gebeuren hoor, alleen zien we dat niet.

Weer wat geleerd over koeien en kalfjes.

Whisper vandaag 306 dagen drachtig.
Ze is niet zich zelf de laatste dagen...
Nu had ze dat bij Aslan ook zo van die dagen.

Kiki whis is rond de 1.55

R12312

suffie schreef:
Helaas is het niet mogelijk om de kalveren bij de melkkoeien te laten, dit i.v.m. overdracht van ziektes, waar wij en velen met ons, al meer dan 25 jaar vrij van zijn, door alleen met gezonde dieren te fokken.
Die mensen (regering) die nu zo graag willen dat de kalveren bij de koe blijven, willen ook dat heel Nederland vanaf 2017 meedoet aan IBR en BVD bestrijding, typisch een gedachte van mensen achter het bureau _-:( Zie je het al voor je; 100 koeien en 100 kalveren in de stal, koeien 2x daags door de melkstal, met z'n allen in de wachtruimte, waar blijven de kalveren? Waar liggen de kalveren? In de boxen, mest in de boxen, meer uierontsteking. De gedachte is zo romantisch, maar brengt alleen maar narigheid. Melkkoeien zijn geen zoogkoeien, ze geven hiervoor veel te veel melk. Gevolg is scheve uiers, uierontsteking, enz.
Ik kan mij over deze onderwerpen zo boos maken. Als boer mag je niets meer zelf beslissen en wordt je gedwongen steeds meer onmogelijke regels na te leven. Op dit moment werken alle boeren in Nederland ver onder de kostprijs en dan komen ze ook nog met zulke onzin op de proppen :r :r

Maar kun je niet net als bij paarden op 6 maanden afspenen?
Eerlijk, hier verderop zit een boer, waar de kalfjes gewoon bij de moeder lopen, in de wei.

suffie

Knolselder schreef:
Maar als een koe zoveel melk heeft, kan een kalf daar toch makkelijk van meedrinken qua hoeveelheid? Als je de koe dan ook 's morgens en 's avonds melkt?

Leuke gedachte, maar waar laat je de kalveren dan als je de moeder melkt?

Luna heeft ook ruim een week AB gehad, omdat foetotomie altijd inwendig schade geeft, al gaat het maar om heel kleine wondjes. Ze is trouwens goed te pas, staat sinds 2 dagen zonder AB en lijkt veel fitter dan vorige week. Alleen het uier mag nog flink slinken, de melk stroomt er nog steeds uit.......
Laatst bijgewerkt door suffie op 15-02-16 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:26

Keizersnede doen ze vaak niet door het weer. Het is er vaak een stuk warmer en dan gaat de baarmoederwand sneller ontsteken en dat is een pijnlijke dood. Zeker omdat de koeien daar amper mensen zien omdat ze zo ver weg staan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:29

R12312; dat zijn dan zoogkoeien en geen melkkoeien. Een zoogkoe geeft hooguit 15 tot 20 liter per dag, een melkkoe met gemak 50 liter.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:30

Had een dr Pol ep gezien waar een hond al lang bezig was met bevallen. 1 pupje had het overleefd... Was de hond van "haar broer". Yeah, right.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:36

suffie schreef:
Knolselder schreef:

Leuke gedachte, maar waar laat je de kalveren dan als je de moeder melkt?

misschien in een aparte stal zoals je een veulen even alleen laat als je moeders wil rijden ofzo, alleen maar een gedachte hoor en is niet negatief bedoelt ofzo maar jullie zien dit anders dan wij, ik geloof niet dat zij niks voelen, alleen die hormonen al. Je zou ook vaak denken van bijvoorbeeld kuikens, och die kunnen alleen opgroeien maar als ik zie dat mijn kip een kat aanvalt om haar kuikens te beschermen en als ik zie hoe mijn eenden hun jongen gewoon leren zwemmen door eerst een plas te nemen en dan pas het zwembad, dat is echt geweldig en dan nog niet gesproken over mijn konijnen die gewoon genieten als de nijntjes aan het spelen zijn en je altijd in het oog hebben als je eentje wil pakken, klaar om je een nip te geven als je ze pijn doet. Zij genieten net als alle andere diersoorten, inclusief de mens :P van het moederschap, daar zijn ze tenslotte voor op deze planeet, overleven en voortplanten.

maar economisch is dit misschien niet makkelijk maar in paardenmelkerijen halen ze de veulens ook niet weg toch?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:39

Zo... ik heb een mooie discussie op gang gebracht :D

Op naar deel II :D

Wat ik vandaag ook zag: Een bok die al 'een hele tijd' niet meer op zijn voorpoten kon staan en dus op zijn knietjes stond. 'Een hele tijd'.. Ik zei al tegen mijn vriend: hoe lang wacht je zoiets af?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:41

Dat koeien niets voelen geloof ik ook niet. De natuur heeft dat toch anders gemaakt. Dat het niet praktisch is begrijp ik, maar ik denk ook wel een beetje dat het een oude gewoonte is, zo doen we het al jaren, dus zo blijven we het doen.

Even een voorbeeldje: In paardenland stonden paarden vroeger in stands, vonden we doodnormaal, toch is daar veel veranderd qua welzijn. En ik denk dat boeren daar ook meer in mee moeten gaan.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:45

Vrienden van ons melken bijna 1000 koeien. Dan heb je nogal eens een hokje nodig voor de kalfjes met het melken... Ik denk dat zij het niet overleven als bedrijf als dit doorzet.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:46

Nuja, dan kan er wel wat aan de infrastructuur gedaan worden dat de kalveren in een grote loopstal staan tijdens het melken, binnen het zicht van de moeders, ik zeg maar wat.

Maar ik weet ook wel dat de boeren het niet makkelijk hebben.

Sara, als ik die afleveringen zie, ziet het er daar niet zo warm uit hoor. En als je een koe kan vangen om er een kalf uit te sleuren, moet een keizersnede toch ook lukken denk ik.
Nuja, er zijn misschien nog andere redenen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:50

De reden dat boeren het niet makkelijk hebben is omdat wij onze boodschappen bij de Jumbo of AH of Aldi doen. Alles moet zo goedkoop mogelijk. Dat is de werkelijke reden dat boeren het moeilijk hebben.

Overigens is er jaren geleden door de regering gepromoot dat melk gezond voor elk was, dat kwam door overschotten. Melk is niet gezond voor een volwassen persoon.

Dit is overigens ook een interessant artikel: http://healthbytes.me/de-donkerste-gehe ... ekje-open/

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:51

Denk dat het nog een groot gevecht zal worden om de koeien uberhaupt in de melkstal te krijgen.

En dan zal de melkprijs ook moeten stijgen (laten we zeggen 6x hoger minimaal dan wat het nu is) want de koeien zullen dan minder melk geven en de productie is dan heel veel lager.

Als dit doorzet dan is het gewoon einde verhaal voor zeker 90% van de bedrijven.
En melk word zo ongeveer voor bijna alles gebruikt.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:59

Weet niet hoe warm het er eigenlijk is in de afleveringen haha. Maar tkan 1 van de redenen zijn.
Ook financieel is een keizersnede duurder maarja. Dan de keuze van de gok of "veilig"
Bij ons belgisch vleesras is het al bijna routine om ze open te snijden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:02

Ik kan je gedachten begrijpen Fotsy en de anderen, door deze gedachten is ook deze discussie in de regering ontstaan, maar praktijk en willen/kunnen staan vaak haaks tegenover elkaar. Als het om een handvol kalveren gaat zal het nog lukken, maar we praten bij een gemiddeld melkveebedrijf over minimaal 100 kalveren.
Het gaat hier echt niet om "niet willen", het kán gewoon niet, al is het alleen maar om de ziektes die via de mest worden overgebracht te voorkomen. Para TBC, Lepto, IBR, BVD, Neospora, je wilt het echt niet in je stal hebben, dan kun je je koeien afvoeren, verwerpers, bedrijven op slot, export, enz, enz.

Wij zorgen echt zo goed voor onze dieren, dierwelzijn staat voorop, staan 24 uur voor ze klaar, staan ook te janken als een koe wordt ingeslapen en geloof mij; als je slechts 29 cent per liter melk krijgt en je kosten 32 cent bedragen, dan staat het water je aan de lippen. Stoppen kun je niet, want er is niemand die je bedrijf kan overnemen, omdat het geld er gewoon niet is. Mijn man heeft ook aangegeven dat als deze regel doorgaat, het plezier in het boeren voor hem wel stopt..........

En voor wie wil, je bent van harte welkom om een kijkje te nemen bij ons op het bedrijf. Dan kun je met eigen ogen zien hoe goed onze koeien het hebben :j