[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:40

Laten we hopen van niet nee :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:28

Wie kijkt er nu Dr. Pol?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:35

Ikke

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:37

Die merrie met de half vergane veulen...
Ff serieus? 48 uur aan het bevallen..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:39

Ja ik verbaas me over de domme mensen daar.

Laatst ook een boer waarvan de koe al 3 dagen aan het bevallen was maar niks opschoot.
Na 3 dagen ! Pas opbellen om te komen helpen.
Ze moesten het kalf (wat al 2 dagen dood was) eraf zagen en terwijl ze dat deden ging de koe dood.
En die boeren spraken erover dat het zo zonde was want het was hun beste koe.

Zo dom

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:40

Ja begrijp het Fotsy. Was alleen van die foto's uit het boek even aan het zoeken wat het kon zijn, omdat er opeens nog een + en t bij kwam. Had altijd begrepen dat het enkel bij een zwart (dus bruin) paard toonde. Het is dus niet bewezen, enkel een theorie?

Leuke bolletjes, knolselder!

Leuk filmpje, KBK! Veulen van 2014 reageerde op het einde ook altijd als ik wat melk uit de uiers trok. Telkens een stamp net voor de uier.

Ik had bij de vorige 2 gevoel dat hengst was en was het ook. Nu heb ik dat voor een merrie (daarvoor was het enkel hoop, maar gevoel zei dus hengst). Ben benieuwd of het klopt.

Leuke kleurkansen, chimello!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:45

tja wie zal het zeggen C2012, ik geloof er wel een beetje in, dus stiekem hoop ik dat Elsa geen aa is :P

Cynthia, had alleen wel een goede afloop

wat erg van die merrie he, ik vind dat ze daar in Amerika altijd zo lang wachten om een DA te bellen amai die koeien zijn soms al drie dagen aan het proberen kalven en als ze dan ziek wordt, oh dan bellen ze even naar de Da, doen ze kosten en sterft zowel kalf als koe alsnog, hadden ze dan toch maar wat vroeger gebeld :(
edit heb net hetzelfde als inowa van idee

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:00

Dan is een tweeling best leuk, Fotsy :)
Daisy dr moeder heeft ook een keer een gezonde tweeling gekregen!

Ja echt hè.. ik zit soms ook met verbazing te kijken. Van de week ook een koe met een dood kalf. Die dr. Brenda probeerde het kalf in de koe te draaien waarbij de baarmoeder scheurde en de koe ingeslapen moest worden. Ik nog opzoeken op internet of er geen keizersnedes gedaan kunnen worden bij koeien (weet ik veel, leek mij wel, maar wie ben ik? :) ) en dat kan gewoon.. waarom doen ze dat dan niet?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:01

Garm 48 uur?!

Ik heb ook echt vanalles gedroomd hoor maar niks klopte :')

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:02

Is niet overal in Amerika hoor dat ze er zolang mee wachten.... de mensen die ik daar heb leren kennen waren de mensen die eerder de da belde dan de eigenaren.

Hier heb ik ook n voorgevoel over het geslacht maar ook ik hou het voor me omdat ik bang ben dat ik mezelf jinx ;)

Jill zet lekker door... Ze word zwaar! Veulen iig weer even mogen voelen bewegen dus so far, so good :D

Nog even geduld uitoefenen ;)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:07

Cynthia82 schreef:
Dan is een tweeling best leuk, Fotsy :)
Daisy dr moeder heeft ook een keer een gezonde tweeling gekregen!

Ja echt hè.. ik zit soms ook met verbazing te kijken. Van de week ook een koe met een dood kalf. Die dr. Brenda probeerde het kalf in de koe te draaien waarbij de baarmoeder scheurde en de koe ingeslapen moest worden. Ik nog opzoeken op internet of er geen keizersnedes gedaan kunnen worden bij koeien (weet ik veel, leek mij wel, maar wie ben ik? :) ) en dat kan gewoon.. waarom doen ze dat dan niet?

Als ze zeker weten dat het kalf al dood is, doen ze bijna nooit een keizersnede. Het kalf kan al aan het rotten zijn en dan is de baarmoederinhoud een groot infectie gevaar. Bij een keizersnede heb je de kans dat dit vocht in de buikholte komt, met alle gevolgen van dien.

Niet goed te praten en wij doen er zeker niet aan mee; maar met de huidige kalverprijzen zijn er inderdaad boeren die het erop aan laten komen en het risico nemen. Een DA inschakelen vinden ze dan zonde van het geld. Soms gaat het goed en soms gaat het fout.......

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:09

wow chimello wat een gave kleurtjes allemaal :D

camille zit hier vandaag op 289 dagen en glowy op 189 dagen, het schiet echt al lekker op, over een week of twee, gaat camille , s nachts onder de camera en dan nog iets later gaat het halsteralarm om

voorgevoel over het geslacht van het veulen heb ik ook , ik denk dat camille een merrie krijgt en glowy een hengstje ( alweer) , ik zou het heel graag andersom zien :+

over de kleur heb ik geen enkel gevoel, dit zijn de kleurkansen bij glowy

16.41% - Bay
16.41% - Buckskin Tobiano
16.41% - Buckskin
16.41% - Bay Tobiano
6.25% - Palomino
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Tobiano
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel)
6.25% - Palomino Tobiano
2.34% - Black Tobiano
2.34% - Black
2.34% - Smoky Black Tobiano
2.34% - Smoky Black

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:13

Zitten ook leuke kansen bij!

Op zich maakt het me niet zoveel uit welk geslacht al heb ik liever merries omdat ik dan geen extra stuk wei hoef af te zetten. En we hebben erg veel vraag naar dun merrieveulens gekregen dus zou leuk zijn als ze dan onder voorbehoud al zijn besproken. Is altijd leuk als je veulens snel verkopen :o

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:17

@cynthia, dat heb ik ook al heel vaak gedacht! Geloof dat ze hier sneller keizersneden doen met koeien dacht ik..

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:29

Arianne, zou wel mooi zijn als het zo verdeeld wordt! En bibian zou dan toch een keer een merrie moeten geven vind ik..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:33

ja he dacht ik ook hier sneller keizersneden, alhoewel een collega van mij haar man is melkboer, nooit da, is koe dood ja dan een verliespost zeker en die kalven worden direct bij de koeien weggehaald, zo zonde, ik vind dit echt een vorm van dierenmishandeling, in Amerika lijken ze toch meer bij mams te mogen blijven :j

het is en blijft toch spannend, he, gezondheid, geslacht, kleur, karakter, ik krijg er helemaal zin in, wie is de volgende? *\o/*
woogy niks, aziza ook nog niks :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:41

Hier gaan de kalveren ook meteen bij de moeder weg...veel veiliger en diervriendelijker.

1x een kalf bij moeder gelaten,werd bijna geplet omdat ze er bovenop ging liggen.

En 1x de koe bevallen op de roosters (eerder dan verwacht zonder tekenen,normaal bevallen ze in een schoon strohok) en ze liep zo van hem weg en ging staan eten.
Likte het kalf niet droog of niks.

De kalveren die bij moeder blijven is ook altijd een vleesras.
Ook de boeren in amerika die melkrassen hebben halen de kalveren meteen weg.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:49

Zou het ook komen omdat de moeder koeien zelf niet bij de moeder zijn grootgebracht? Dus ze kennen geen moeder (gevoel)?

Inderdaad... Best vaak ook bij dr Pol. Honden of katten die al weet ik het Hoe lang dood ziek zijn. En dan zeggen ze; We brengen hem hier omdat we er alles voor over hebben..
Kom dan eerder zeg..
Wij kijken het bijna elke avond, in plaats van Sesamstraat :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:00

Nee denk het niet...moedergevoel is gewoon een natuurlijk instinct.

Ik krijg soms de indruk dat sommige koeien wel weten dat het goed komt.

De kalfjes zien de boer/boerin als eerst en krijgen daarvan de melk dus wat het kalf betreft zijn wij boeren hun mama.

Koe en kalf hebben ook geen band opgebouwd dus er is ook geen stress.

Hier ook nog nooit door een koe bedreigt of aangevallen wanneer we bij het kalf kwamen.
Ze laten het gewoon gebeuren,gaan eten en zijn het al snel vergeten.

Kalf bij de moeder laten zorgt er ook voor dat het kalf veel sneller ziek kan worden.
En ze krijgen ook sneller diarree en daar kan een kalf binnen 2 dagen dood aan gaan.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:02

Hier houden ze bij vaarzen het kalf wel eens wat langer erbij als de melkproductie trager omhoog gaat.

nou denk dat de mentaliteit daar wel iets anders is hoor in amerika. Vaak genezen dieren ook wel gewoon van iets simpels. Hebben een beagle en is vorige maand voor het eerst in 12 jaar naar de dierenarts geweest voor een gezwelletje weg te halen aan haar lip.
Denk wat wij hier soms iets te snel gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:06

Ik zag het ook... zei nog tegen [naam]; wij doen zo ons best om het Kim zo comfortabel mogelijk te maken en zij laten gewoon 48 uur lang een merrie lopen die aan het bevallen is. :x

Inderdaad een verschil in mentaliteit en cultuur denk ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:07

inowa schreef:
Ja ik verbaas me over de domme mensen daar.

Laatst ook een boer waarvan de koe al 3 dagen aan het bevallen was maar niks opschoot.
Na 3 dagen ! Pas opbellen om te komen helpen.
Ze moesten het kalf (wat al 2 dagen dood was) eraf zagen en terwijl ze dat deden ging de koe dood.
En die boeren spraken erover dat het zo zonde was want het was hun beste koe.

Zo dom

Denk erom dat je daar gerust een paar uur rijdt voor je er bent... mensen bellen niet voor niks een dierenarts

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:09

Luna dat helpt dus niks...een kalf drinkt lang niet genoeg om dat snel omhoog te krijgen.

Dan kun je ze beter in de melkstal even leeg melken,dan komt het veel beter op gang.

Hier afgelopen week een koe die tijdens 1 melkbeurt bijna 32 liter gaf,dat is veel.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:10

Helaas is het niet mogelijk om de kalveren bij de melkkoeien te laten, dit i.v.m. overdracht van ziektes, waar wij en velen met ons, al meer dan 25 jaar vrij van zijn, door alleen met gezonde dieren te fokken.
Die mensen (regering) die nu zo graag willen dat de kalveren bij de koe blijven, willen ook dat heel Nederland vanaf 2017 meedoet aan IBR en BVD bestrijding, typisch een gedachte van mensen achter het bureau _-:( Zie je het al voor je; 100 koeien en 100 kalveren in de stal, koeien 2x daags door de melkstal, met z'n allen in de wachtruimte, waar blijven de kalveren? Waar liggen de kalveren? In de boxen, mest in de boxen, meer uierontsteking. De gedachte is zo romantisch, maar brengt alleen maar narigheid. Melkkoeien zijn geen zoogkoeien, ze geven hiervoor veel te veel melk. Gevolg is scheve uiers, uierontsteking, enz.
Ik kan mij over deze onderwerpen zo boos maken. Als boer mag je niets meer zelf beslissen en wordt je gedwongen steeds meer onmogelijke regels na te leven. Op dit moment werken alle boeren in Nederland ver onder de kostprijs en dan komen ze ook nog met zulke onzin op de proppen :r :r

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:12

nu tzijn wel de oude boeren die nog maar een stuk of 20 koeien hebben. de jonge melken ze bijna nooit, is een kruising vlees/melk ras. Dan kunnen ze ze nog slachten en er dan nog wat voor krijgen.