[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:27

Zo Inowa, die gaat zeker snel!

BellaRose, dat vond ik ook jammer bij de A'tjes. Alle kleur eruit.. zonde..
En wat je zegt: Sommige hengsten wonnen het van hengsten met veel meer beweging.
En volgens mij was het bij de B'tjes, waar een veel te dikke hengst werd verkozen boven een hengstje die gewoon goed in zijn lijf zat, met als commentaar: Hij mist wat breedte en diepte.. Ja.. die ander was gewoon echt te dik in mijn ogen.

Aniek, wil je verklappen welke er op je lijstje staan? :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:31

O en deze kopietjes uit mijn kleurverervingboek heb ik eerder geplaatst. Er zijn verschillende soorten agouti-genen. Verschillende soorten agouti zorgen voor verschillende tinten bruin, maar ook vos :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:31

Nou vooruit...
De nieuw aangewezen Houdringe's Raspoetin (v. Leuns Veld's Lord) spreekt me erg aan. Vond hem op papier al aanspreken, maar heeft hij ook zeker waar gemaakt. Echt pony'tje ook weer :9
En verder kriebelt het al een tijdje om toch nog een keer Orchard Boginov (v. Verona's Bo-Gi) zelf te gebruiken. Vorig jaar nog een aantal erg aansprekende nakomelingen van gezien en hij overtuigde nu onder het zadel toch ook wel behoorlijk.
Laatst bijgewerkt door AniekR op 14-02-16 21:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:35

Ik had vorig jaar een hengstveulentje met 1 mensenoog. Ook wel een speciale kol. Maar de vader is negatief getest op Sabino (mogelijk wel splash) en de moeder is zwart. Tenzij die kol van 0,3cm op sabino wijst :P

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:48

Soms is het moeilijk te zeggen hoor knolselder en er bestaan verschillende sabino of white gens, mijn merrie heeft een witte onderlip wat sabino zou zijn maar ook negatief getest op sb1.

Jep Cynthia en ik geloof erin, alle geteste die ik ken, bevestigen dit ook. Dus als we terug zijn van disneyland zal ik ook eens testen om te zien of het bij Elsa ook zo is.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:54

Ik kan niet zo aan die benamingen uit, koffievos dus aa? Klopt dan al niet bij Cheyenne, zij is Aa :p en haar palominoveulen is ook niet echt choco...

C2012

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:10

Je hebt dus 3 soorten agoutifactoren? t, + en A? Dus eigenlijk is de gewone vostint koffievos en wordt de lichtere tint beïnvloedt door de agoutifactor?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:25

Bij gebrek aan een foto die ik zo snel online kan vinden een filmpje:

Linkeroog is ook een mensenoog. Maar volledig zwart, een hackney, appaloosa komt niet in het ras voor. En bovendien missen ook de andere kenmerken. Volle broer van zijn vader (was ook een goedgekeurde hengst, waren 2 volle broers goedgekeurd) had ook zo'n oog en ook zo'n scheve aftekeningen op het hoofd.

Zijn er al ergens foto's te zien van de Welsh hengstenkeuring, en staan er ergens uitslagen online?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:26

Fotsy schreef:
Soms is het moeilijk te zeggen hoor knolselder en er bestaan verschillende sabino of white gens, mijn merrie heeft een witte onderlip wat sabino zou zijn maar ook negatief getest op sb1.

Jep Cynthia en ik geloof erin, alle geteste die ik ken, bevestigen dit ook. Dus als we terug zijn van disneyland zal ik ook eens testen om te zien of het bij Elsa ook zo is.

Daisy is ook negatief getest op Sabino, maar heeft een hele brede bles, witte onderlip, stekelharig en haar achterbenen zijn hoog wit in een punt oplopend, dus zij heeft zeker wel sabino.

Als ik een keer wat helderder ben, zal ik me weer eens in dat Agouti-stukje verdiepen. Toen ik het een jaartje geleden las, dacht ik dat ik het snapte, maar nu ben ik te moe om na te denken :)

Aniek, ik zal die hengsten van de week eens op zoeken. Ik ben benieuwd! :)

hannekebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:27

hoi lieve mensen,
dit jaar kom ik me ook weer melden.

dit jaar heb ik
zonie ( special d X jazz) weer drachtig van Glock's Toto Jr.
ze is nu 264 dagen drachtig en bevalt meestal rond de 320 dagen.
ik hoop zelf op een zwart hengstveulen, vorig jaar had ze het eerste merrie veulen van Glock's Toto Jr.

Ook heb ik dit jaar weer
Danita ( uphill X metall ) drachtig van Grand Galaxy Win.
ze is nu 258 dagen drachtig en bevalt meestal rond de 335 dagen.
zelf hoop ik dit jaar op een ( ja alweer) zwart of donkerbruin hengst veulen.

ik zal eerdaags snel wat foto's uploaden....
Laatst bijgewerkt door hannekebosch op 14-02-16 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:40

Neonlight schreef:
[ Video ]

Linkeroog is ook een mensenoog. Maar volledig zwart, een hackney, appaloosa komt niet in het ras voor. En bovendien missen ook de andere kenmerken. Volle broer van zijn vader (was ook een goedgekeurde hengst, waren 2 volle broers goedgekeurd) had ook zo'n oog en ook zo'n scheve aftekeningen op het hoofd.

Zijn er al ergens foto's te zien van de Welsh hengstenkeuring, en staan er ergens uitslagen online?

Hier staan filmpjes van alle hengsten.
https://youtu.be/oBUpdF5bVj0

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:41

Welkom Hanneke; de merrie zonie is zeker 264dg drachtig ipv 364?

hannekebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:47

peetjjuh.... je hebt helemaal gelijk haha even een typ foutje....
dank je ik ga het gelijk veranderen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:09

even post verwijderd, we gaan de vosoptiek even verderzetten in het theorietopic ;)

Welkom aan de nieuwelingen
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 14-02-16 23:26, in het totaal 4 keer bewerkt

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:09

Haha Cynthia, daarom wou ik ze ook even tonen als ik ondersteunend beeldmateriaal paraat had :P

Peetjjuh welkom! En wat gaaf een Toto Jr. Erg stoere hengst is dat. En maar hopen dat ze er geen 364 dagen van maakt ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:15

C2012 schreef:
Je hebt dus 3 soorten agoutifactoren? t, + en A? Dus eigenlijk is de gewone vostint koffievos en wordt de lichtere tint beïnvloedt door de agoutifactor?

Agouti maakt niet donkerder of lichter ik zou ik zeggen roder, intenser van kleur, snap je?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:43

Cynthia82 schreef:
Zo Inowa, die gaat zeker snel!

BellaRose, dat vond ik ook jammer bij de A'tjes. Alle kleur eruit.. zonde..
En wat je zegt: Sommige hengsten wonnen het van hengsten met veel meer beweging.
En volgens mij was het bij de B'tjes, waar een veel te dikke hengst werd verkozen boven een hengstje die gewoon goed in zijn lijf zat, met als commentaar: Hij mist wat breedte en diepte.. Ja.. die ander was gewoon echt te dik in mijn ogen.

Aniek, wil je verklappen welke er op je lijstje staan? :)

Tja maar als die kleur datgene mist wat in het fokplan staat... Ze kunnen ze er niet inhoudelijk puur op kleur. En de beweging moet gewoon ook wat beter. Veel te vaak dat ze achter niet helemaal goed zijn, weinig schoudervrijheid. Aantal jaar terug zag je af en toe een goede bewegende b, toen veranderde het fokplan iets en moest er toch echt aan beweging gedacht worden en kijk nu wat een bewegers in de laatste 2 jaargangen.
Wat betreft die breedte en diepte, het kan dat een oudere hengst dat wel al heeft en bij een jonge hengst dat nog moet komen, dat was geloof ik bij cerutti, maar dat is ook niet raar, die is nog niet eens 3. Zoiets komt wel. In de c werd gezegd dat de tweede wat ronder en breder mocht.... en dan straks moeten ze weer letten op te dikke pony s, want die nummer een was gewoon vet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:46

Neonlight schreef:
[ Video ]

Op de facebookpagina van het welsh stamboek uitslagen. Foto s op facebook door vivian hesen, aniek, Danielle hooiveld, ...
Op het youtubekanaal van nwpcs staan alle hengsten nog eens op film.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:49

Interessant die kleurgenetica!

hannekebosch, gaaf een veulen van Toto jr! Was ook gaaf om hem in Den Bosch te zien lopen. Heb je een foto van het veulen van vorig jaar?

Inowa en Tinniie schiet al op met de uier *\o/*

Venthe, leuk zeg ineens 4 veulentjes dit jaar!

Heb het paardenfokkerij boek voor m'n verjaardag had. Weer genoeg om te lezen :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:57

Fotsy schreef:
even post verwijderd, we gaan de vosoptiek even verderzetten in het theorietopic ;)

Welkom aan de nieuwelingen

Dit is een HK-topic, dus je mag hier alles bespreken. Of zit ik ernaast?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:05

Ja Cynthia maar misschien irritant voor de mensen in dit topic die er geen snars van snappen of niet interessant vinden. Doe je daar even mee?
Jeanette haar boek is best ingewikkeld, heb het zelf drie keer moeten lezen voor ik het licht zag :o

Zal even simpel zeggen dan de + maakt lichter, de t donkerder en de A roder, en koffievossen kan je soms verwarren van kleur, de afwezigheid van een versterker van het voskleur ontbreekt, is een theorie he ;)
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 15-02-16 00:26, in het totaal 2 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:09

Mag van mij ook hier hoor, is wel leerzaam hihi. Reageer dan wel niet, maar lees wel mee.

Welkom hannekebosch.

Baal een beetje. Was er voor m'n eigen uit met het hoe en wat op stal. Ik mocht haar naar de binnenbak verplaatsen. Maar ergens hield me dat tegen. Merrie in het zand bevallen, dat zag ik al niet zitten. Is oud zand en behoorlijk stoffig. Zeker gezien ik haar daar dan toch wel op tijd in moet gaan zetten.
En daarbij staat er al sinds afgelopen juni een paard in. Deel is gewoon verzeken (lees echt nat).
Dus mijn man zei al, haal de tussenwand eruit de stal naast die van jouw is toch leeg. Maar dat wil de staleigenaar niet hebben. Bang dat ze de voorwand naar voren gaat schuiven.
Dus nu heb ik de keuze, of haar eigen box van 3.5 * 3.5. Maar ben eigenlijk bang dat het te klein is met het oog op vastliggen/klemliggen bij de bevalling.
Kijk normaal kan ze er altijd prima languit in liggen, is geen probleem (ze is zelf 1.48/1.49 ongeveer)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:12

Neon haar stal is kleiner en daar is ze toch al een paar keer in bevallen.
Is er een klein stukje wei vrij?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 02:27

Kan je het niet hier bespreken? Heeft uiteindelijk toch ook wat met fokken te maken. Ik heb niet echt zin om nog zo een super druk topic te proberen volgen :P

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:29

Kiki mijn merries (1 van 1.45m, 1 van 1.47m en 1 van 1.53m) zijn Tot nu toe allemaal in een stal van ongeveer 3x3 bevallen. Altijd goed gegaan, nog nooit 1 gehad die tegen de wand ging liggen. Plus als je erbij bent kan je ze altijd omhoog halen als ze wel tegen de wand gaan liggen.

Ik ben blij dat ik inmiddels de luxe heb van grotere stallen, maar het kan best.